بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
در آستانه عرضه اولیه شرکت ذغال سنگ پرورده طبس بررسی شد:

"کپرور" از نگاه بنیادی

بیش از 90 درصد فروش محصول شرکت به شرکت ذوب آهن اصفهان می باشد که دریافتی ها عمدتا نقد میباشد . قیمت محصولات شرکت متناسب با قرارداد فی ما بین شرکت ذوب آهن اصفهان و پرورده طبس تعیین می شود .
کد خبر : ۱۴۵۱۵۱
نویسنده :
مریم رحمتی

بررسی اجمالی ذغال سنگ پرورده طبس


مقدمه

شهرستان طبس با وسعت 55460 کیلومتر مربع در غرب استان خراسان جنوبی واقع شده. وضه زغالدار طبس با وسعتي بالغ بر 30،000 كيلومتر مربع و ذخيره اكتشافي 5/2 ميليارد تن زغال سنگ كك شو و حرارتي، غني ترين و بزرگترين ناحيه زغالي ايران محسوب مي گردد. ناحيه پروده با وسعت 1200 كيلومتر مربع و ذخيره زمين شناسي 1/1 ميليارد تن زغال سنگ كك شو، يكي از چهار ناحيه حوضه زغالي طبس و بزرگترين حوضه زغال سنگ كك شو ايران محسوب مي گردد. پس از انجام مطالعات امكان پذيري استخراج مكانيزه ناحيه پروده و اجراي عمليات فاز يك تجهيز معدن زغال سنگ پروده توسط كنسرسيوم ايريتك-ايراسكو، نهايتاً اين فاز با ظرفيت توليد سالانه 5/1 ميليون تن زغال سنگ خام و 750،000 تن كنسانتره، به روش جبهه كار طولاني در پروده يك از سال 1386 توسط شركت زغال سنگ پروده طبس مورد بهره برداري قرار گرفت. همزمان با اجراي طرح مذكور، بزرگترين كارخانه زغالشويي ايران نيز در جوار معدن با مساحت 5،620 متر مربع و با ظرفيت 300 تن بر ساعت احداث و همگام با آغاز استخراج زيرزمين، فرآوري زغال سنگ خام را با دو روش محيط سنگين و فلوتاسيون ستوني در اين كارخانه عملياتي گرديد. شايان ذكر است كه فاز دوم بهره برداري مكانيزه از ذخاير ناحيه پروده در قالب طرح تكميل اكتشافات و تجهيز معدن زغال سنگ پروده 4 طبس جهت توليد 750،000 تن زغال سنگ خام و 450،000 تن كنسانتره، به زودي عملياتي خواهد شد.


فرایند تولید

تولید فولاد و چدن در روش کوره بلند نیاز به کک متالوژی دارد و کک متالوژی در کوره های کک سازی از کنسانتره زغالسنگ کک شو تولید میشود. کنسانتره زغالسنگ کک شو به زغالسنگ هایی گفته میشود که میزان خاکستر آن حدود 10% و دانه بندی مشخصی داشته باشد. معمولا خاکستر زغالسنگ خام بیش از این مقدار است و به همین دلیل زغالسنگ خام در کارخانه های زغالشویی فراوری شده و خاکستر آن به 10% کاهش پیدا میکند.

تولید

نمودار زیر تولید شرکت فولاد مبارکه را از سال 89 الی 93 به همراه پیش بینی کارشناسی نشان می دهد مطابق نمودار تولیدات شرکت طی سال های 89 الی 93با 15% رشد همراه بوده است.


مقدار فروش


بررسی قیمت فروش محصولات

بیش از 90 درصد فروش محصول شرکت به شرکت ذوب آهن اصفهان می باشد که دریافتی ها عمدتا نقد میباشد . قیمت محصولات شرکت متناسب با قرارداد فی ما بین شرکت ذوب آهن اصفهان و پرورده طبس تعیین می شود . قیمت فروش محصولات سالانه همراه با رشد بوده و ما برای سال 93 مطابق شش ماهه اول و سال 94 با 15 درصد رشد محاسبه کردیم.


بهای تمام شده

بالای 80 درصد از بهای تمام شده کالای فروش رفته مواد مصرفی میباشد. 100 درصد مواد مصرفی در داخل کشور تامین میشود و تامین کننده اصلی مواد شرکت زغالسنگ نگین طبس می باشد بنابراین مشکل خاصی در تامین مواد اولیه وجود نخواهد داشت


تجزیه و تحلیل ریسک شرکت

* ریسک نوسانات نرخ بهره : این ریسک عمدتا در همه ی صنایع تولیدی وجود دارد و افزایش آن باعث افزایش هزینه های مالی میشود ولی شرکت بدلیل دریافت های نقدی از ذوب آهن کمتر دچار کمبود نقدینگی می شود .

* ریسک کاهش قیمت محصولات : عمدتا قرارداد های شرکت بطور سالیانه با نرخ و مقدار ثابت منعقد می گردد که تغییرات طی سال در قیمت محصول محسوس نمی باشد ولی توجه به جدول جریمه و پاداش پیش بینی شده در قرارداد ها کیفیت محصول اثر مستقیم بر قیمت نهایی محصول دارد.

*ریسک تجاری : مهمترین ریسک این شرکت ریسک تجاری بوده که به دلیل محدود بودن مشتری این محصول میباشد. همانطور که قبلا اشاره کردیم تنها مشتری شرکت ، ذوب آهن اصفهان میباشد که سیاست های آن متاثر از تصمیمات دولت است .

جدول سود و زیان



برآورد کارشناسی ارزش هر سهم شرکت

با توجه به p/e بالای صنعت ذغال سنگ اگر p/e سهم 5 تا 6 درنظر گرفته شود، با فرض تقسیم 60 درصدی سود، ارزش هر سهم حداقل 554 تومان و در حالت خوشبینانه 653 تومان ارزیابی می شود. شایان ذکر است ارزش سهم تا حد زیادی به p/e بازار بستگی پیدا می کند. البته در سالهای اخیر متوسط p/e صنعت زغال سنگ 8 بوده است.

سلب مسئولیت

مطالب ارائه شده صرفا نظر کارشناسی پدیدآورندگان این گزارش می باشد. لذا تصمیم گیری و انجام هرگونه خرید یا فروش بر اساس اطلاعات مندرج در این گزارش بر عهده اشخاص بوده و پدید آورندگان هر گونه مسئولیتی نسبت به سود و زیان احتمالی خوانندگان را از خود سلب می نمایند.

تهیه کننده: گروه تحلیل مرکز توسعه مالی پیشرفت

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احسان
UNITED STATES
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
در پی عرضه اولیه شرکت ذغال سنگ پرورده طبس؟؟؟
قراره این شرکت عرضه اولیه بشه؟؟
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
بله.مثل اینکه در این دو هفته اخری سال دو یا سه تا عرضه اولیه خواهیم داشت
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
تحلیل تون خوب بود و لی در مورد قیمت و نسبت p/e به نظرم کمی بالا گرفتین ارزش هر سهم بیشتر از 400 تومان نمی تواند باشد.