بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی معتقد است که باید نرخ رسمی ارز به نرخ بازار نزدیک شود.
کد خبر : ۱۴۵۵۵۸
به گزارش بنکر (Banker)،معاون ارزی اسبق بانک مرکزی معتقد است که در شرایط فعلی فرصت مناسبی برای تک نرخی کردن ارز ایجاد شده است.
سیدکمال سیدعلی گفت: کاهش نرخ ارز که در روزهای اخیر رقم خورده است این فرصت رابرای بانک مرکز یایجاد می کند که سال آینده به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کند البته با توجه به هزینه های انتقال ارز در شرایط فعلی می توان فاصله 100 تا 150 تومانی نرخ رسمی و نرخ بازار آزاد را معیار ارز تک نرخی دانست.
وی ادامه داد: برای این کار نرخ بازار آزاد مبنا قرار گیرد و نرخ رسمی به آن نزدیک شود. دلیلی وجود ندارد که به واردات سوبسید داده شود. تا زمانی که مشکلات تحریم برای سیستم بانکی پابرجاست و انتقال ارز حدود 150 تومان هزینه خواهد داشت می توان فاصله دو نرخ رسمی و آزاد را به این میزان قرار داد اما پس رفع مشکلات بانکی بار دیگر می توان این دو نرخ را با فاصله بسیار اندکی از یکدیگر مدیریت کرد.
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در تحلیل شرایط موجود بازار ارز و کاهش قیمت آن معتقد است که نقش اخبار در بازارهای مالی پیش از شکل‌گیری رخدادها، مشخص می‌شود.
سیدکمال سیدعلی گفت: معمولا اگر اتفاقی در راه باشد، انتشار خبر آن موجب تحول در بازارهای مالی می‌شود و زمانی که آن اتفاق رقم می‌خورد دیگر از واکنشی به اصل موضوع نشان داده نمی‌شود. در حال حاضر نیز انتظاراتی برای شکل‌گیری توافق هسته‌ای ایجاد شده و این موضوع به لغو تحریم‌ها مرتبط است به همین دلیل قیمت‌ها در بازار کاهش یافته است.
این کارشناس مسائل بانکی ادامه داد: در روزهای پایانی سال معمولا به دلیل افزایش تقاضای خرید ارز برای سفرهای خارجی قیمت دلار تقویت می شود اما ورود آن به مدار نزولی نشان می‌دهد، افرادی که با انباش ارز قصد داشتند در این ایام با قیمت بالاتر آن را عرضه کنند با پیش‌بینی کاهش بهای دلار پس از توافق هسته‌ای، اقدام به فروش آن کرده‌اند، این موضوع موجب کاهش قیمت دلار شده است.
سیدعلی تاکید کرد: بعد از لغو تحریم‌های بانکی کمی زمان می‌برد تا ارتباط بانک‌های ایران و کارگزاری‌ها با بانک‌های بین‌المللی برقرار شود. تا شکل‌گیری این اتفاق بانک مرکزی می‌تواند نرخ ارز مبادله‌ای را کمتر از نرخ ارز آزاد قرار دهد در غیر اینصورت لزومی ندارد که واردات سوبسید داده شود. بانک مرکزی باید نرخ بازار آزاد را مبنای تک نرخی ارز بکند./صدای اقتصاد
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸
همه میدانند که قیمت دلار بخاطر پرداخت سوبسید این قیمت است و گرنه اگر سوبسید قطع شود دلار بالای 5 هزارتومان ارزش دارد پس باید منتظر ماند تا تابستان که هیجانات از بازار رخت بربندد و قیمت واقعی دلار خود را نشان دهد
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
آقای کارشناس چرا نمیگی دولت چقدر داره سوبیسد میده تا دلار بالا نره قیمت واقعی دلار به قیمت امروز 7 هزار تومانه ولی سال دیگه همه چیز قراره آزاد بشه دیگه از سوبسید خبری نیست تک نرخی ارز یعنی قیمت تمام شده ارز پس دلار بالا میره نه پایین این به مردم بگید