بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر : ۱۴۵۶۲۵
خبرگزاري آريا-همزمان با مذاکرات هسته اي در لوزان، جنجال در آمريکا درباره توافق با ايران ادامه دارد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از خبرگزاري فرانسه، نشست جان کري وير خارجه آمريکا و محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در تلاش‌هاي آخر براي رسيدن به توافقي تاريخي در باره برنامه هسته‌اي ايران در لوزان سوئيس آغاز شده است.
خبرنگاران و عکاسان گزارش دادند، وزيران خارجه دو کشور و هيات‌هاي همراه مذاکره کننده در هتلي مجلل حضور دارند و ‌ گفتگوهاي ظريف و کري آغار شده است .
کري که ارنست مونيز، وزير انرژي آمريکا، وي را همراهي مي‌کند در اين هتل به سلام گفتن به خبرنگاران اکتفا کرد.
علي اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي هسته‌اي ايران نيز ظريف را همراهي مي کند.
کري و ظريف،وزيران خارجه دو کشوري که از 35 سال پيش روابط ديپلماتيک ندارند، از روز يکشنبه در لوزان هستند و قرار است احتمالا تمام هفته را براي دستيابي به توافقي در باره مسئله هسته‌اي ايران به مذاکره بپردازند.

سهم خواهي عربستان از توافق هسته اي
يک شاهزاده برجسته سعودي مدعي شد توافق هسته اي با ايران به يک مسابقه سوخت هسته اي در منطقه منجر خواهد شد.
به گزارش پايگاه اينترنتي بي بي سي ، ترکي الفيصل رئيس سابق سرويس اطلاعاتي و سفير سابق عربستان در واشنگتن و لندن در گفتگو با شبکه بي بي سي هشدار داد يک توافق بر سر برنامه هسته اي ايران مي تواند موجب تشويق ديگر کشورهاي منطقه براي توليد سوخت هسته اي شود.
روزنامه جروزالم پست در اين خصوص نوشت ترکي الفيصل در گفتگو با شبکه بي بي سي گفت هر امتيازي که قدرت هاي جهاني بر اساس يک توافق هسته اي به ايران بدهند ، از جانب عربستان سعودي و ديگر کشورها دنبال خواهد شد و اين امر به خطر گسترش بيشتر فن آوري اتمي هسته اي منجر خواهد مي شود.
وي افزود من هميشه گفته ام هر چه که از اين مذکرات بيرون بيايد و هر دستاوردي داشته باشد ، ما نيز به دنبال آنها خواهيم بود. ترکي الفيصل قبلا رئيس سرويس اطلاعاتي عربستان سعودي و سفير عربستان در واشنگتن و لندن بوده است.

مذاکرات در لوزان، جنجال در آمريکا
العربيه نوشت: همزمان با مذاکرات هسته اي در لوزان، جنجال در آمريکا درباره توافق با ايران ادامه دارد. 
مذاکرات هسته اي ايران در لوزان سوئيس در حالي از سر گرفته مي شود که گزارشگر العربيه تاکيد کرد جنجال در آمريکا درباره توافقنامه احتمالي هسته اي با ايران همچنان ادامه دارد.
به گزارش شبکه تلويزيوني العربيه، مذاکره کنندگان ايراني و در راس آنها محمدجواد ظريف وزير خارجه اين کشور وارد شهر لوزان سوئيس شدند. جان کري وزير خارجه آمريکا نيز براي ازسرگيري مذاکرات هسته اي ايران وارد اين شهر شد. اين در حالي است که فقط دو هفته تا پايان مهلت تعيين شده باقي مانده است. مسئولان اعلام کردند قدرتهاي غربي اميدوارند امتيازاتي از ايران بگيرند که به حصول توافق سياسي در مذاکرات هسته اي کمک کند.
قتيبه ترکستاني گزارشگر العربيه در گزارشي با اشاره به ورود هيئت هاي مذاکره کننده به لوزان گفت: کري قبل از ورود به لوزان گفته است اميدوار است توافق سياسي موقتي با ايران به دست آيد. اين در حالي است که احتمال دستيابي به توافق هسته اي با ايران همچنان جنجالي در آمريکا به پا کرده است. دولت آمريکا براي از بين بردن هرگونه ترديد درباره توافق احتمالي با ايران اعلام کرده است براي جلب موافقت شوراي امنيت با هرگونه توافقي با ايران به اين شورا مراجعه خواهد کرد.
در ادامه گزارش آمده است: در صورتيکه ايران و کشورهاي بزرگ تا سي و يکم مارس کنوني به توافق برسند، دو طرف وارد مرحله تدوين توافقنامه نهايي و کامل مي شوند که همه جزئيات فني را در بر خواهد داشت. توافقنامه سياسي، محورهاي اصلي را براي تضمين صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي ايران مشخص مي کند.

خطوط قرمز ايران در توافق نهايي
الگماينر نوشت:ايران فعال ماندن مرکز هسته اي اراک و فردو را خط قرمز خود مي داند. 
الگماينر نوشت ايران بر خط قرمز خود در مذاکرات تاکيد و اعلام کرد مراکز اراک و فردو بايد در معامله نهايي، باز بمانند.
وبگاه اين نشريه گزارش داد، علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران روز شنبه تاکيد کرد خطوط قرمز کشورش براي هر معامله هسته اي نهايي با قدرت هاي جهان، بي تغيير مي ماند و هر توافق نهايي بايد شامل خواسته ايران براي فعال ماندن راکتور آب سنگين اراک و مرکز غني سازي فردو باشد.
بر اساس اين خبر که به نقل از خبرگزاري نيمه رسمي فارس نقل شده است، صالحي گفت« عملکرد و ماهيت راکتور آب سنگين اراک ... بي تغيير و همچون تاسيسات آب سنگين، باقي خواهد ماند.» او همچنين اشاره کرد مرکز غني سازي اورانيوم فردو واقع در نزديکي شهر قم بايد باز بماند و گفت ايران «مصمم است از اين مرکز طبق فرامين رهبري و نيازهاي فني سازمان انرژي اتمي ايران، استفاده کند.»
اظهارات صالحي، تاکيد بر اين واقعيت بود که ايران هنوز با پنج بعلاوه يک، به توافق نهايي نرسيده است. وي اشاره کرد «راهبرد بلندمدت عينيت بخشيدن به سياست هاي کلان رهبري است.»
صالحي هفته گذشته اعلام کرد مسائل تکنيکي درباره برنامه هسته اي ايران، در مذاکرات اخير در سوئيس با ارنست مونيز وزير انرژي آمريکا، حل و فصل شده است.
وي افزود دو طرف «با نوعي بن بست در مذاکرات فني مواجه بودند و مقامات بلندپايه جمهوري اسلامي به اين نتيجه رسيدند حضور من در مذاکرات لازم است تا درباره جزئيات با مقام ارشد طرف مقابل يعني وزير انرژي آمريکا، گفت وگو داشته باشم.»
صالحي ادعا کرد گفت وگوهاي او با مونيز مفيد واقع شد و امکان برداشتن گام هايي مثبت را فراهم کرد. وي گفت: «ما گفت وگوهايي درباره غني سازي، راکتور تحقيقاتي اراک تحقيق و توسعه، فردو ، و برخي موضوعات کوچکتر ديگر داشتيم.»
رئيس مرکز انرژي اتمي ايران افزود «قدم هاي خوبي درباره موضوعات مربوط به غني سازي و راکتور اراک، برداشته شده است و ما سعي داريم نگراني هاي غيرواقعي آنها را درباره پيشنهادهاي فني که مطرح کرده ايم، از بين ببريم، همه اين تلاش ها همزمان با دفاع از منافع ملي و صنعت هسته اي ما صورت مي گيرند. اين دستاوردي بزرگ براي سازمان انرژي اتمي ايران و افراد شريفي است که در آن خدمت مي کنند.»
پيش از ضرب الاجل مارس، جان کري وزير خارجه آمريکا روز يکشنبه به سوئيس سفر کرد تا آخرين دور مذاکرات فشرده با ايران را درباره برنامه هسته اي اين کشور دنبال کند. کري اين سفر را آخرين فرصت براي معامله با ايران توصيف کرد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
آخه شما سعودی ها مال این حرفا هستید که بخواید تو صنعت هسته ای کارکنید؟؟؟!!!!!!!!! انصافا فکر میکنید که دانش وتواناییش را دارید؟؟ امان از اعتمادبه نفس کاذب!!!
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
واقعا برای مملکت و ملت خودم متاسفم ، که عده‌ای تمام ذخایر وثروت مملکت را برای چندین بار حج رفتن به جیب این بنیان گذاران داعش می ریزند و باعث می‌شوند که آنها روز به روز اینگونه پرروتر شوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
ناشناس 13:08 عربستان رتبه 1 پتروشیمی خاورمیانست البته با پشتیبانی غرب و آمریکا .مطمئن باشید که با پشتیبانی همونا به این صنعت هم دست پیدا میکنن.همینطور که ما به پشتوانه روسیه دست پیدا کردیم.
ناشناس
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
بله.خبردارم. اما ما به کمک روسها فقط پسرفت داشتیم، یه نیروگاه بوشهر میخواستند برامون بسازند که کلی بازی وبهانه درمیاوردند. پیشرفت های هسته ای ما،همش از خدمات دانشمندان ما بوده وهست، چون توی این مسئله، حتی کشوردوست وبرادر!-روسیه-! هم به ما کمک نمیکنه. اما عبارت( دانشمندان سعودی) یه پارادوکس طنزآمیزه!!!!!!! مگه غیرازاینه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
بعد برید حج پولاتون و بدین به این عربها.
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
قابل توجه گروهی که دشمن اصلی ملت ایران را اشتباهی معرفی میکنند انهم برای منافع شخص و گروهی خودشان است ولی مردم روشن و اگاه هستند مسایل را درست رسد میکنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲
ناشناس 16:21مسلمین حج را بخاطر فرمان الهی با شرایطی خاص میروند ؟؟؟نه برای دادن پولشون به صعودیها ....در ضمن ناراحت پول مردمی ؟؟؟پس چرا ناراحت پولای که تو انتالیا واروپا خرج میشه نیستی ؟؟؟!!!
حمیدرضا
-
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
ناشناس ۱۵:۲۶
عزیزم ما به پشتوانه روسیه به انرژی هسته ای دست پیدا نکردیم، بلکه با پشتیبانی روسیه کار کردیم، فرق داره. و اینکه همین انرژی هسته ای رو به پشتوانه ی غرب در زمان شاه به دست آوردیم ولی بعدا با منابع و تجهیزاتی که جا گذاشته بودن هسته ای های خودمون تونستن تلاش کنن و دانشش رو هم کسب و بومی کنن. حالا چرا باید فکر کنی که غرب یه اشتباه رو دوبار تکرار کنه که مثل الان کلی دردسر رو تحمل کنه که تو همین زمینه ایران رو محدود کنه؟
مطمئن باش عربستان رو هم که ول کنی بمبش رو هم میسازه و اینکه آمریکا دوست نداره خارج از اسرائیل تو آسیا و مخصوصا خاور میانه کسی بمب داشته باشه.
پس ریسک نمیکنه.
حالا میشه گفت عربستان نم نمکی بتونه تو این حوزه کار کنه ولی کم هستن کشورایی که به این سطح از دانش هسته ای برسن. سطح پیشرفته ای از دانش هسته ای تو همه زمنیه ها، از پزشکی و صنعت گرفته تا نظامی (که البته خود ایران علاقه ای به کار تو زمینه نظامی نداره).