بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
در صورت توافق هسته ای تا ۳۰ ژوين چه دیدگاهی برای اقتصاد ایران میتوان متصور بود.؟ برداشته شدن تحریمهای اقتصادی پس از توافق جامع بین ایران و ۱+۵ دربهای اقتصاد ایران را با جامعه جهانی خواهد گشود .
کد خبر : ۱۴۶۲۶۱
توافق . تفاهم یا بیانیه. موضوع مهم این است که چهارچوب توافق جامع ترسیم گردیده .سوم آذرماه سال ۱۳۹۲ ( ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ ) بود که ایران و ۱+۵ به توافق موقت ژنو (برنامه اقدام مشترک ) دست یافتند بر اساس این توافقنامه که برای «رسیدن به یک راه‌حل جامع بلندمدت و مورد توافق طرفین» و با هدف «تضمین‌نمودن و صلح‌آمیزبودن برنامه هسته ای ایران» امضا گردید، طرفین «به صورت داوطلبانه» متعهد گردیدند تا اقدامات متقابلی را به عنوان گام اول یک راه‌حل جامع انجام دهند.که شامل گامهای اولیه و گام نهایی بود که ۱۰ تیرماه ضرب العجل آن میباشد.

اما در صورت توافق هسته ای تا ۳۰ ژوين چه دیدگاهی برای اقتصاد ایران میتوان متصور بود.؟ برداشته شدن تحریمهای اقتصادی پس از توافق جامع بین ایران و ۱+۵ دربهای اقتصاد ایران را با جامعه جهانی خواهد گشود .

برداشته شدن تحریمهای بانکی .سوییفت . خودرویی . حمل ونقل .پتروشیمی و…..در اولین گام منابع مالی را آزاد خواهد کرد . از طرفی کشور ایران با جمعیت حدود ۷۷ میلیون نفر و متوسط سن ۲۸ سال و منابع طبیعی فراوان و از سوی دیگر به دلیل سالها تحریم : فرسودگی ماشین آلات صنعتی در صنایع مختلف و فاصله گرفتن از تکنولوژی روز دنیا برای سرمایه گذاران خارجی بسیار جذاب خواهد بود .

با توجه به تحریمهای ظالمانه که از حدود ۲ سال گذشته از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا و شورای امنیت شدت گرفت اغلب صنایع از خودروسازی تا پتروشیمی و بانکی و غذایی و دارویی و……دست به یک عقب گرد زد که اگر تحریمهای اقتصادی نیز لغو گردد حداقل ۲ الی ۳ سال زمان لازم خواهد بود تا به جایگاه واقعی خود برسند اما مهمترین قسمت به حرکت دراوردن چرخه اقتصاد است که با مدیریت صحیح میتوان به آن شتاب داد .

کدام بازار پیشرو خواهد بود…؟

بی شک اولین بازاری که پس از برداشتن تحریمهای اقتصادی شکوفا خواهد شد بازار سرمایه است . اما این رونق تا کجا ادامه خواهد داشت؟ شاید تا به امروز بازار سرمایه در کشور عزیزمان ایران زیاد مورد استقبال عموم واقع نمیگردید این موضوع بر طبق آمار شرکت سپرده گذاری مرکزی حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را شامل میشود که نسبت به کشورهای توسعه یافته جای بسیاری برای رشد خواهد داشت اما با توجه به سودآوری شرکتها که زمان بر خواهد بود به دلیل ثبات و امنیت سیاسی و اقتصادی که پس از توافق حاصل میگردد بازار P/E بالاتری به خود خواهد گرفت و از طرفی کشوری که تمایل داشته باشد بازار سرمایه را فعال نگاه دارد بایستی بازارهای موازی را از دید سرمایه گذاری خارج نموده و شرایط را به گونه ای ایجاد نماید تا جامعه به دید مصرف به آن بنگرد .

بازار مسکن پس از توافق چگونه خواهد بود…؟

بازار مسکن طی دو سال گذشته وارد رکود عمیقی گردید که با توجه به اطلاعات ارایه شده مرکز آمار در سال ۱۳۹۳ کاهش ۵۰ درصدی ساخت و ساز نسبت سال قبل را شاهد هستیم . یکی از دلایل مهم در رکود و افت ۲۱ درصدی قیمت مسکن نسبت به اسفند ۱۳۹۱ بودجه انقباضی دولت و کنترل تورم میباشد .

 با توجه به جديدترين داده‌ هاي سامانه رهگيري معاملات مسكن نشان مي‌دهد: در شرايطي كه بازار مسكن تهران طي ماه‌هاي اخير به ثبات نسبي در «قيمت مسكن» رسيده و نرخ رشد قيمت آپارتمان‌هاي پايتخت عملا متوقف و به «صفر» نزديك شده است، در كل‌ كشور اين «شتاب قيمت مسكن» بوده كه ثابت شده و تغييرات نرخ رشد را در مرز صفر مهار كرده است.

به بيان ديگر، برخلاف ثبات قيمت مسكن در تهران، در كل كشور، سطح قيمت‌ها هنوز رو به افزايش است، اما شتاب افزايش در ماه‌هاي اخير ثابت شده است. انتظار میرود این رشد در شهرهای دیگر نیز ثابت بماند .

اما پس از لغو تحریمها پیشبینی میشود به دلیل آزاد شدن منابع ارزی و جریان گرفتن نقدینگی در بازارها رونق در بازار مسکن شکل بگیرد اما از آنجا که هدف دولت در بخش مسکن مصرف کرایی است نه سرمایه گذاری انتظار رشد قیمت در این بخش را متصور نخواهیم بود. تحریمهای اقتصادی علیه ایران شرایطی را ایجاب کرد که بخش مسکن بیشتر هدف سرمایه گذاری قرار گرفت . نقطه مقابل که همان برداشتن تحریمها است بازار مسکن را برای مدت نسبتا طولانی به بازار مصرف تبدیل خواهد نمود .

وضعیت بازار سکه و طلا پس از توافق جامع ..؟

قیمت سکه تا پایان سال 1390 یعنی پیش از وقوع شوک ارزی، کاملا منطبق بر قیمت جهانی آن بوده است. پس از شوک و با ورود سوداگران به بازار طلا پس از سال 1390 بین قیمت جهانی طلا و قیمت طلا در بازار داخلی فاصله افتاد.

پس از اینکه التهاب های بازار طلا فروکش کرد از اواخر سال 1392 تا پایان سال 1393 بار دیگر قیمت طلا در بازار داخلی و به خصوص سکه منطبق با قیمت جهانی این فلز گران بها شد. پیشبینی میشود سال 94 قیمت طلا کمتر از زمان فعلی آن نباشد و این موضوع به دلیل آن است که هزینه دستیابی به هر یک اونس طلا در دنیا حدود 1150 دلار است. از سوی دیگر قیمت سکه در سال 94 در محدوده 900 هزار تومان با نوسان 5 تا 10 درصدی خواهد بود.

حمید امینی فعال بازار سرمایه 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
ROMANIA
چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۴
درصورت قطعی شدن توافق هسته ای و حذف تحریم ها؛ ما شاهد تغییراتی مثبت ومنفی درعرصه اقتصادی کشور خواهیم بود که البته با توجه به سازوکارهای که ازسوی دولت محترم پیش بینی شده مطمئنا نوسانات همچون گذشته شدید و حباب گونه نخواهد بود " اما از جمله شاخص ها که افزایش یا کاهش را تجربه خواهند نمود درزیربا ذکر دلیل آورده می شود
1- ارزان شدن کالاهای وارداتی :باتوجه به حذف موانع بانکی ومتعاقبا ارزان شدن مبادلات برای تجار که حداقل 30% تفاوت راشامل می شود و همزمان کاهش قیمت ارزها ی خارجی از جمله دلار وازطرفی تقویت ریال وپول ملی وچند عنصر دیگرکه قیمت تمام شده را تعین می کنند.
2- افزایش قیمت سهام در فرا بورس : به دلیل تقویت توان اقتصادی وصنعت وجذب سرمایه ها مولد
3- گران شدن زمین: رونق گرفتن بازارکسب وکار با ورود سرمایه گذاران همراه با اجرای پروژه ها مختلف که اجرا وپیاده نمودن این طرح ها وپروژه ها نیازمند فضا وزمین است
4- در بخش مسکن دو واکنش منطقی قابل پیش بینی است " مقطع اول که کند شدن خریدو فروش برای یک دوره کوتاه مدت و تثبیت قیمت ها " سپس مقطع دوم که شاهدحرکت موتور مسکن وبازگشت رونق خواهیم بود" البته قیمت ها هیجانی و کاذب همراه با ایجاد حباب نخواهدبود و رشدی نرمال تقریبی سالی حدود 20% در این بخش متصور است
علی
جمعه ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵
نفت ارزون نمیشه؟
سجاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴
اخه سانتافه ای که 40 میلیون ارزون شده چرا باید بیام ماشین تولید داخلی بگیرم
قرا
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۷
سجاد حرف مفت نزن...ناراحتی از اینکه ماشین ارزون بشه...متضرر میشی؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۳
یعنی اگر سانتافه ای که 60 میلیون ارزشش هست و الان 200 میلیون به فروش میرسه بشه 160 میلیون شما از خرید ماشین ایرانی صرف نظر میکنی و سانتافه میخری!!!!!آخه کدوم ماشیا ایرانی بالای 60 میلیون در حال حاضر هست؟در ضمن به نسبت کاهش ماشیت خارجی ماشین ایرانی هم کاهش باید پیدا کنه و از همه مهمتر هرکس برای خرید ماشین به جیبش باید نگاه کنه>>
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
قیمت مسکن وحشتناک کاهش پیدا میکنه .به خاطر سیاست دولت درمصرف گرایی نه سرمایه گزاری در بخش مسکن اونهایی هم که میگن مسکن وزمین گرون میشه افرادی هستن که کلی ملک رودستشون باد کرده ومیخان بازار گرمی کنن و املاکشون را با همون قیمت گرونی که خریدن بفروشن.الان من افرادی رامیشناسم که 2 سالی هست املاکشون را برای فروش قرار دادن ولی دریغ از یک مشتری.تا مسکن مهر هست وساخته میشه دلالها باید برن سراغ یک کار دیگه
بابک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱
گمون کنم نظری به دور.از احساس و موضع گیری قابل فهم تر و منطقی تر باشه.بازار ارز قطعا از نوسان انی.به دور خواهد بود مسکن تا سال 95 به همین روال پیش خواهد رفت بازار بورس هم مستلزم ایجاد اعتماد مجدده که به عهده صنایع داخلیه که چشمم اب نمیخوره با این وضع مدیریتی که دید 95% شون دولتی یعنی محتاتانه و دست به عصا توپو دائم به سمت همدیگه حل میدن بعید به نظر میرسه توافق هسته ای باید بند دومش که توافق بازار و دولت صورت بگیره مردم.که مابین.قرار دارن و بی طرفن اقتصاد ما تک قطبی و تایین کنندشم بازاره و بس
لیلا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
من فکر می کنم زمین گرون بشه و لی ساختمونها ارزون بشن.
پیام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۳
مطمین باشید ملک و املاک در کل کشور ارزانتر خواهد شد چون در زمان تحریم به صورت فزاینده ای گران شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
به نظر من قیمت مسکن در ایران قیمت کاذبی است و بعد از اینهم نه تنها قیمت بالا نخواهد رفت بلکه پائین هم خواهد امد آنهائی که تبلیغ می کنند مسکن رونق خواهد گرفت آنهائی هستند پول باده آوره بدست آورده اند و کارشان ساخت وساز است می خواهند با تبلیغ کذایی قیمت ها را بالا ببرند و واحدهای خود را که در دستشان مانده بفروش برسانند ولی اگر به آمار و ارقام مراجعه کنید و از زاد ولد اطلاع حاصل نمایید قیمتها بعد از مدتی بشدت پایین تر از زمان جاری نیز خواهد شد فریب این دلالان و سودجویان را نخورید و مطابق آمار و ارقام و وضعیت اقتصادی کشور اقدام نمایید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
متاسفانه قیمت خودرو های خارجی و داخلی قیمت واقعی خودروها نیست درایران قیمت خودروهای خارجی چند برابر قیمت واقعی آن است و خودرو های داخلی هم که به کشورهای دیگر مثل جمهوری ارمنستان و یا سوریه و سایر کشورهای همسایه فروخته می شود فوق العاده ارزانتر ازایران است و خودرویی که به شش میلیون تومان به شهروندان مثلا ارمنی داده می شود همان خودرو به شهروندان ایران بالای سی میلیون تومان فروخته می شود و کسی هم این موضوع را دنبال نمی کنند و نمی پرسد چرا خودرو پایین تراز شش میلیون تومانی را به شهروندان ایرانی مثلا سمند را بالای سی میلیون می فروشید اگر قیمت تمام شده آن کمتر از شش میلیون است چقدر سود می کشید آیا 24 میلیون تومان سود شرعا و عرفا درست است آنهم به خود شهروند ایرانی .اعضای محترم شورای رقابت اینطوری از شهروندان خودحمایت می کنید !!!!!!!لطفا دلیل این مساله را برای ما شهروندان شفاف نمایید. اصلا چرا قیمت خودروهای خارجی چند برابر قیمت واقعی سایر کشورها است ثانیا چرا خودرو های داخلی را خیلی گرانتر از کشورهای دیگر به شهروندان ایرانی می فروشید ؟ !!!!!!