بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
با توجه به رسالت بازار سرمایه در زمین تأمین مالی شرکت ها، شرکت بورس انرژی نیز وارد حوزه تامین مالی از طریق انتشار اوراق برای شرکتها شده است به گونه ای که شرکت ملی نفت ایران به عنوان نخستین شرکت اقدام به انتشار اوراق سلف موازی نفت کوره در بورس انرژی می نماید.
کد خبر : ۱۴۷۰۶۶
نویسنده :
محمدآموخته
شرکت تأمین سرمایه امین به عنوان متعهد پذیره نویس و بازارگردان این اوراق و کارگزاری تدبیرگران فردا نیز به عنوان کارگزار عرضه کننده و کارگزار بازارگردان این اوراق می باشد.

در همین ارتباط محسن رحمتی مدیر عامل و اسماعیلی مدیر بورس انرژی کارگزاری تدبیرگران فردا در مصاحبه با بورس نیوز به تشریح فرآیند عرضه و ویژگی های این اوراق نموده است که به شرح ذیل می باشد:

جناب رحمتی با تشکر از وقتی که در اختیار بنده قراردادید تا حدودی در مورد کلیت این اوراق توضیح دهید؟

با توجه به رسالت بازار سرمایه در زمین تأمین مالی شرکت ها، شرکت بورس انرژی نیز وارد حوزه تامین مالی از طریق انتشار اوراق برای شرکتها شده است به گونه ای که شرکت ملی نفت ایران به عنوان نخستین شرکت اقدام به انتشار اوراق سلف موازی نفت کوره در بورس انرژی می نماید. دارایی پایه اوراق سلف موازی استاندارد، نفت کوره 380 سانتی استوک می باشد و هدف از عرضه آن تأمین مالی طرح های توسعه ای شرکت ملی نفت ایران است.

این اوراق به صورت یکساله بوده و متعهد پذیره نویسی این اوراق شرکت تأمین سرمایه امین و کارگزار عرضه کننده کارگزاری تدبیرگران فردا می باشد. اوراق در دو مرحله عرضه می گردد و در مرحله اول حجم عرضه 500 میلیارد ریال می باشد و در مرحله بعد که احتمالا یک هفته بعد از عرضه اول می باشد نیز 500 میلیارد ریال دیگر عرضه می گردد. بازدهی اوراق برای خریداران به صورت 23 درصد روز شمار و در صورت نگهداری تا سررسید (یکسال) بین 25 الی 28 درصد خواهد بود.

شرایط خرید این اوراق به چه صورت می باشد و خریداران برای خرید این اوراق باید چه کاری انجام بدهند؟

همه افرادی که دارای کد بورسی اوراق می باشند می توانند از طریق کارگزاران دارای مجوز بورس انرژی اقدام به خرید این اوراق نمایند. بنابراین سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی که در حال حاضر در بازار سهام فعالیت دارند با همان کد بورسی که با آن خرید و فروش سهام و اوراق مشارکت می کنند، می توانند اقدام به معامله این اوراق نمایند و از مزیت هایی که نسبت به سایر اوراق موجود در بازار دارد، استفاده کنند.

صندوق های سرمایه‌گذاری مشترک و شرکت های حقوقی از مشتریان بالقوه اوراق مذکور می باشند.

آیا بازده این اوراق نسبت به سایر اوراق موجود دربازار برای خریداران جذاب می باشد؟

بله، این اوراق برای خریداران در بازه زمانی کوتاه مدت و بلندمدت جذاب می باشد. اوراق دارای بازدهی 23 درصد روز شمار و حداقل بازدهی 25 درصد در پایان سال می باشد که براساس قیمت های جهانی نفت کوره تا 28 درصد در سررسید قابل افزایش است.

نقد شوندگی این اوراق به چه صورت خواهد بود؟

10 روز بعد از عرضه این اوراق معاملات ثانویه آن شروع می شود و شرکت تأمین سرمایه امین براساس مدل بازارگردانی تضمین حداقل قیمت نقد شوندگی این اوراق را قبل از سررسید تعهد می کند و از طریق کارگزار بازارگردان که کارگزاری تدبیرگران فردا می باشد با نرخ 23 درصد روز شمار به علاوه قیمت اوراق در عرضه اولیه، بازخرید می نماید.

لطفاً درباره نحوه قیمت گذاری این اوراق نیز مختصری توضیح دهید؟

نحوه اعلام قیمت دلاری نفت کوره 380 سانتی استوک توسط امور بین الملل نفت انجام می شود بدین صورت که قیمت پایه دلاری 380 سانتی استوک براساس نفت کوره 180 سانتی استوک خلیج فارس منتشره در نشریه plats European marketscan استخراج و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر بازار و اعمال ضرائب مشخص( peremium/discount ) توسط امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در اطلاعیه عرضه منتشر می شود.

در صورتی که مشتری قصد تحویل گرفتن نفت کوره را داشته باشد آیا شرایط تحویل فراهم است و درامکان فرایند تحویل به چه شکل خواهد بود؟

بله شرایط تحویل نفت کوره نیز در این اوراق وجود دارد. در صورتی که دارندگان این قراردادها قصد تحویل گرفتن نفت کوره را داشته باشند باید حداقل 35 هزار قرارداد معادل 35 هزار تن نفت کوره را داشته باشند و تا ساعت 16 آخرین روز معاملاتی به اتاق پایاپای اعلام نمایند. شرکت ملی نفت ایران نیز حداکثر طی 10 روز پس از سررسید قرارداد نسبت به اعلام دوره 15 روزه تحویل و همچنین بندر بارگیری اقدام می نماید.

در پایان اگر نکته خاصی مدنظر دارید بفرمایید؟

از آنجا که این اوراق برای اولین بار در بورس انرژی عرضه می شود می تواند به عنوان زمینه ای در جهت گسترش معاملات بورس انرژی و ورود آن به عرصه تأمین مالی شرکت ها باشد. از طرف دیگر برای خریداران نیز نرخ بازدهی 23 درصد روز شمار جذاب بوده و در صورت نگهداری بازدهی 25 الی 28 درصد کسب می‌نمایند که نسبت به سایر فرصت های بدون ریسک موجود در بازار مزیت دارد. با توجه به پیش بینی هایی که در زمینه افزایش قیمت نفت نسبت به قیمت های فعلی وجود دارد، می تواند بازدهی مناسبی را نصیب دارندگان این اوراق در بلندمدت نماید

سرمایه گذاران می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید این اوراق با کارگزاری تدبیرگران فردا به شماره 82428 021 تماس بگیرند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
خیلی خوبه.دستتون درد نکنه.تشکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
این کارا واقعا جای تبریک داره به آقایون اوراق 25 درصدی میارین میخواین به تولید و صنعت کمک کنین ؟؟؟ نزول و ربا در سطح بالا اون از بانکها اینم از اوراق بورس و تولید و صنعت کیلو چند؟؟!! چه توقعی دارین که بانکها سودشون تعدیل کنن چرا باید پولتو بیاری و ریسک کنی و کار راه بندازی بشین خونه 25 تا 30 درصد سالانه بگیر خودتم باد بزن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
با سلام به مسلین بورس نیوز خوا هشمند است بهر طریق می توانید مطلب این حقیررا به تمام مسولین ومدیران ارشد برسانیداین یعنی چه نزول خوری بروش اسلامی واقعا مدیران ما مارا بکجا ها می کشانند راه خلاف را باز می کنند راه سرمایه گذاری صحیح را می بندند ایا واقعا تدبیری دیگر وخلاقانه نبود این همه فریاد مهندسی معکوس اختراع وابتکار مدال اوری در المپیاد ها یک اثر مثبت دیده نمی شود چرا یک مدیر با توجه به این همه سوابق تحصیلی وکاری باید اجازه دهند که بر ایند کارشان زیر سوال برود وحرمت ها شکسته شوددر کجای دنیا دیده وشنیده اید که مسولینش به این شدت مورد انتقاد تمامی اقشار جامعه از کوچک وبزرگ قرار بگیرند بسیار درد اور است برای من که نسبتی با هیچ کدام انها ندارم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
توضیح در مورد متن ارسالی در صد سود بود که می توانست مشارکت در سود وزیان باشد که خیل عظیمی سرمایه را کد را درصورت اسلامی بودن وارد سلف می نمایند
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
درود بر کارگزاری تدبیرگران فردا
آدم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
با توجه به عملکرد غیر مسولانه و ناشفاف وزارت نفت در سهام پالایشی که توام با بی توجهی به حقوق سهامدار جزء بود، خیلی باید احتیاط کرد....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
همین گوگرد موجود در نفت کوره عامل آلودگی هواست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۱
اوراق سلف موازی برق _ نیروگاه بادی, خورشیدی, بیودیزل, بیوگاز, بیوماس