بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
کد خبر : ۱۴۸۳۵۰

خبرگزاری تسنیم: در حالیکه سهامداران شرکت مخابرات و مدیران این مجموعه انتظار موافقت وزارت ارتباطات با افزایش تعرفه مکالماتی تلفن ثابت را داشتند اما امروز وزیر ارتباطات آب پاکی را روی دست آنها ریخت و حتی دلیل حاضر نشدن دولت در مجمع عمومی را عنوان کرد.


به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطاتخبرگزاری تسنیم، پایین‌ترین تعرفه ارتباطی تلفن ثابت در دنیا طبق اظهارات مسئولان مخابراتی متعلق به کشور ماست و از این جهت منجر به کاهش درآمدهای مخابرات و بسته شدن راه‌های توسعه‌ای شده است.

اتمام اجرای طرح ملی همکدسازی در سال گذشته منجر به حذف هزینه‌های بین شهری مخابرات که منبع درآمدی خوبی بود شد؛ البته پیش از آن نیز ضابطه‌ای جدید برای دریافت آبونمان استان‌های همکد شده در نظر گرفته شد که به عقیده مخابراتی‌ها با توحه به هزینه‌های بین شهری، این ضابطه هیچ تفاوتی در درآمدهای مخابرات ایجاد نکرد بلکه هزینه سر باری برای اجرا هم به آنها تحمیل کرد.

با این اوصاف و در راستای وعده وزیر ارتباطات برای افزایش تعرفه‌های ارتباطی، مخابرات پیشنهادات خود را برای افزایش نرخ تلفن ثابت به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات جهت تصویب ارسال کرد اما تاکنون خروجی از این کمیسیون حاصل نشده است.

مخابراتی‌ها در حالیکه چشم امیدشان به تصویب تعرفه‌های جدید ارتباطی در سال 94 بود اما تاکنون به این آرمان دست نیافته‌اند.

ثابت ماندن تعرفه‌های تلفن از سال 82 باعث شد که مجمع عمومی صاحبان سهام مخابرات که هفته گذشته برگزار شد، نیز با اعتراضات گسترده به تشنج کشیده شود به گونه‌ای که یکی از سهامداران این شرکت به صراحت اعلام کرد در زمان اجرای هدفمندسازی نیز که تمامی محصولات و خدمات گران شد، می‌توانستیم تعرفه‌های تلفن را در قالب قانون هدفمندی گران کنیم، چرا این کار انجام نشد؟!

اما امروز محمود واعظی بعد از اعتراضات سهامداران مخابرات بار دیگر پای تریبون رسانه‌ها حاضر شد و در مورد برنامه‌های دولت برای افزایش تعرفه‌های مکالمات تلفن ثابت که از سوی شرکت مخابرات ایران پیشنهاد شده است، گفت: شرکت مخابرات ایران در بخش تلفن همراه و ثابت وظیفه توسعه را به همراه دارد و دلیل اینکه این شرکت از انحصار دولت خارج شده است توسعه همراه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده است اما در زمان واگذاری مخابرات دقت و مطالعات لازم انجام نشد و به همین دلیل سیم مسی در سراسر کشور به عنوان بیت‌المال به اشتباه واگذار شد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در صورتیکه سیم مسی به عنوان سرمایه ملی باید در اختیار تمامی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات دسترسی قرار می‌گرفت که این انحصار باید شکسته شود. از طرفی دیگر توسعه مخابرات با وجود اینکه تکنولوژی تلفن ثابت تغییر کرده کم شده است.

واعظی با انتقاد از عملکرد شرکت مخابرات گفت: هم اکنون بالغ بر 150 هزار نفر از مردم در نوبت دریافت تلفن ثابت هستند و مخابرات توسعه‌ای در این بخش نمی‌دهد.

وی ابراز کرد: این شرکت به دلیل آنکه توزیع سود بالایی دارد به روش دولتی اداره می‌شود و به روش خصوصی هزینه می‌کند لذا مشکلات مالی بسیار دارد. حتی اختلافات در داخل خودشان در عرصه مدیریتی نیز وجود دارد که باعث عدم توسعه این بخش شده است.

او تصریح کرد: پیش از این به مخابرات قول داده بودیم که چنانچه بسته پیشنهادی برای توسعه ارائه دهد و توزیع سود شرکت را پایین بیاورد سعی می‌کنیم با وجود محدودیت‌های دولت در زمینه افزایش تعرفه، مجوز دولت را برای افزایش نرخ‌های مخابراتی بگیریم اما اگر قرار نباشد توسعه‌ای داده شود به هیچ عنوان اجازه افزایش تعرفه نخواهیم داد.

واعظی افزود: تاکنون مخابرات پیشنهادی برای توسعه بخش تلفن ثابت کشور نداشته و تنها بسته پیشنهادی افزایش تعرفه را ارائه داده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح همکدسازی در کشور یک خدمت محسوب می‌شود و نباید آن را جزو کارهای توسعه‌ای مخابرات قلمداد کرد، گفت: یادمان نرود که حتی همزمان با همکدسازی تلفن ثابت تعرفه‌ها را تغییر دادیم و به طور متوسط آبونمان مشترکان را در شهرهای بزرگ 30 برابر افزایش دادیم اما مخابرات در این زمینه صحبتی نمی‌کند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه اختلافات داخلی در شرکت مخابرات مانع چابک‌سازی این شرکت شده است انتقاد از سیاست‌های مدیریتی مخابرات را دلیل عدم حضور نمایندگان دولت در مجمع عمومی سالیانه شرکت مخابرات ایران عنوان کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
هوراااااا.به سلامتی فقط سهامداران مخابرات بدبخت نشده بودن که به سلامتی انها هم به نکبت دچار میشوند
ناشناس
UNITED STATES
دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۵
هنر فرمودند! این که دیگه تو همه جای دنیا داره مجانی میشه!