بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
کد خبر : ۱۴۸۴۵۵

دکتر محمد فطانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش همدلی، همزبانی، رونق اقتصادی و اشتغال که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، در خصوص وضعیت کنونی بازار سرمایه سخنرانی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، رئیس سازمان بورس در این خصوص اظهار داشت: وقتی اسم بازار سرمایه به میان می آید برای همگان، بورس تداعی می شود.

وی در این خصوص بیان داشت: تعداد بنگاه های حاضر در بورس 377 شرکت است که این تعداد هر کدام یک هلدینگ هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: مثل ایران خودرو که یک شرکت است اما در زنجیره تأمین اش هزار شرکت وجود دارد.

وی افزود: شرکت های تابلوی بورس سمبل کل اقتصاد است چون زنجیره به هم پیوسته ای از شرکت ها در دل شرکت های حاضر و هلدینگ ها در بورس وجود دارد که اگر مشکلات این زنجیره حل بشود مانند لوکوموتیو میتواند اقتصاد را به حرکت در آورد.

دکتر فطانت با بیان این که شرکت های حاضر در بورس در 41 صنعت طبقه بندی شده اند گفت: سه صنعت شیمیایی، بانک ها و فلزات اساسی 50 درصد ارزش سهام و بازار سرمایه را به خود اختصاص داده اند که اگر ما به این سه صنعت، خودروسازی ، حمل و نقل، مخابرات، سیمان و معدنی ها را اضافه کنیم ارزش این صنایع به 80 درصد شرکت های حاضر در بورس می رسد.

وی تاکید کرد: برای رفع مشکلات در صنایع باید با دید متفاوت به موضوع نگاه شود.

دکتر فطانت با اشاره به این که یک ساختار منسجم در قالب بازار سرمایه داروی شفابخش مشکلات ریشه ای اقتصاد است گفت: کاهش نرخ سود بانکی اگر چه لازم است ولی به تنهایی نمی تواند مشکل صنعت را حل کند و ما را به سرمنزل مقصود برساند . برای این که بخواهیم به یک رشد پایدار برسیم باید به مشکلات هر کدام از صنایع به طور مجزا رسیدگی شود.

وی در ادامه توضیح داد: مشکل صنعت سیمان به نحو مقتضی باید حل شود. هم اکنون پروژه های عمرانی که بالای 80 درصد پیشرفت کرده اند از درآمدهای عمرانی بهره می برند که نیاز به سیمان در این دسته از پروژه ها نقش کمتری دارد.

دکتر فطانت در ادامه به صنعت شیمیایی که 28 درصد ارزش بازار را به خود اختصاص داده اشاره کرده و تصریح داشت: قبل از سال 94، در خصوص نرخ خوراک در مجلس تصمیم گیری شد که نرخ خوراک برای سال 94 مشخص شود اما هم اکنون بعد از گذشت دو ماه از سال همچنان در چم و خم یک کوچه هستیم که تصمیم بگیریم نرخ خوراک در 94 به چه عددی برسد در حالی که ما به دنبال این هستیم که چشم انداز سرمایه گذاری ایجاد کنیم و سرمایه گذار داخلی و خارجی را برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی نفت ترغیب کنیم که چنین حرکتی نیاز به چشم انداز روشن دارد. انتظار ما این است که هرچه سریعتر نرخ خوراک البته در قالب فرمول های تعیین شده در قانون تنظیم مقررات مالی دولت تعیین گردد.

وی در خصوص صنعت پالایشگاهی یادآور شد: این صنعت یک ابهام اساسی را یدک می کشد که نوسانات بازار تحت تاثیر این ابهامات بود با این اوصاف اگر بخواهیم تمام معضلات را بررسی کنیم به یک نکته و آن تاخیر "تصمیم گیری" ها می رسیم.

وی با بیان این که مشکلات صنایع نه به نرخ سود بانکی نه به توافقات هسته ای گره کامل خورده است گفت: نرخ سود بانکی در ایجاد نرخ پایه و بدون ریسک مهم است اما به تنهایی نمی تواند بار مشکلات صنایع را از بین ببرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان ضرورت خروج از زنجیره اصلی مشکلات گفت: اگر تیم اقتصادی دولت به صنایع توجه نکند ما از رکود ناشی از تاخیر در تصمیم گیری، بیرون نخواهیم رفت.

دکتر فطانت در ادامه سخنرانی در این همایش به موضوع تأمین مالی اشاره کرد و افزود: کشورهای منطقه از طریق صکوک منابع بسیاری را برای فعالیت های عمرانی و کسب سود جمع آوری کرده اند بنابراین باید در این خصوص این موضوع را مد نظر داشته باشیم که در ایران استفاده از صکوک چقدر موفقیت آمیز بوده است.

وی با اشاره به چند طرح و پروژه عمرانی و صنعتی با انتشار اوراق مشارکت گفت: پروژه نواب و پروژه خودروهایی چون سمند و 206 به کمک اوراق مشارکت انجام گرفته است همچنین شرکت رایتل رشد خود را مدیون استفاده از صکوک می داند.

فطانت در ادامه خاطرنشان کرد :بسیاری از سازندگی ها از طریق این ابزار انجام گرفته است و باید این روش تامین مالی توسط همه بخش های اقتصادی حمایت شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که مشکلات پیش روی صنایع از طرق غیربانکی و نرخ های دستوری و سرکوب ها به کمک بازار سرمایه رفع می شود گفت: در لایحه خروج از رکود شراط ویژه ای دیده شده است که امیدواریم با آن موفقیت هایی حاصل شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به دو تصمیم اخیر شورای فرعی بورس اشاره کرد و گفت: اجازه سرمایه گذاری خارجی در نهادهای مالی در شورای فرعی بورس فراهم شده تا فضایی را برای جلب مشارکت های خارجی ایجاد نماید.

وی به دومین تصمیم شورای فرعی بورس اشاره کرد و گفت: در کمیته فرعی شورای عالی بورس تبدیل اوراق مشارکت به سهام تصویب شده است که در هفته آینده در جلسه شورای عالی بورس نهایی می شود بر این اساس شرکت ها می توانند پس از انتشار اوراق بدهی آن را به سهام تبدیل کنند.

دکتر فطانت در ادامه به قراردادهای آتی سکه در بورس کالا اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر قرارداد آتی سکه در بورس کالا در قالب قراردادهای آتی مورد معامله قرار می گیرد و وقتی این ابزار را در اختیار داریم به این معنی است که حاصل ضرب دو عامل نرخ جهانی انس طلا و دلار را در میان مدت قابلیت پیش بینی بخشیده ایم و به عبارت دیگر این مفهوم می تواند در پوشش نوسانات مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: این ظرفیت وجود دارد که با همکاری بانک مرکزی و بانک ها و دیگر فعالان مانند صرافان بورس آتی ارز نیز راه اندازی گردد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: بورس آتی ارز هم می تواند در قالب بورس جدید و هم در قالب بورس های فعلی برای مدت سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و یک ساله مورد معامله قرار گیرد.

دکتر فطانت با بیان این که اوراق مشتقه در کمیسیون های فقهی طرح شده و نکات اصلی فقهی بررسی شده است گفت: با فراهم شدن این امکان آرامش و اطمینان برای صنایع ایجاد می شود چون ذهن خود را بر تولید متمرکز کرده و نوسانات ارز و دلار در یک نظام پوشش نرخ ارز رفع می شود.

وی خاطرنشان کرد : بورس آتی ارز فرصتی است که به لحاظ نرم افزاری و زیر ساخت، آن را در بازار سرمایه ایجاد شده است و هم اکنون نیاز به تصمیم گیری و تحلیل های اقتصادی در دستگاه های مرتبط وجود دارد که امیدواریم اگر از لحاظ کلان اقتصادی مشکلی وجود نداشته باشد، زمینه آن فراهم شود و آرزوی دیرینه همه فعالان اقتصادی و تولید کنندگان را در جهت پوشش نوسان نرخ ارز از طریق فراهم کردن معاملات آتی ارز و اوراق مشتقه در زمینه ارز برآورده سازد و به عبارتی چشم انداز ایجاد ثبات در بازار مالی و ارز و فعالیت بنگاه های تولیدی فراهم شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
چرا اين قدر توضيح . سهم دولت در اقتصاد چقدره . ابزار حفظ منافع دولت چقدره. هر چه سهم كوچكتر نياز به استفاده از ايزار هم كمتر.درد سر هاي بورس هم كمتر.
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
تايك سال پيش تصميم نگرفته بوديد همه چي خوب . تا تصميم گرفتيد خراب شد . تصميمات رو برگردونيد درست ميشه.13و26 و برقراري صادرات پالايشي.
کبیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
بورس مهمترین ابزار اقتصادی در هر کشور است به شرطی که به درستی از ان استفاده شود متا سفانه شرکتهای بورسی به علل خاصی قادر به پرداخت سود خوب نیستند وسهامدارن در بعضی از شرکتهای بورسی متضرر شده اند بطور مثال قند نیشا بور /فلوله / الومتک / سرب وروی و.....