بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
برنامه رادیویی پیک بامدادی در یکی از گزارشهای خود به موضوع کاهش قیمت خودرو همزمان با ادامه رکود حاکم بر نمایشگاههای خودرو پرداخت.
کد خبر : ۱۴۹۵۹۹
برنامه رادیویی پیک بامدادی در یکی از گزارشهای خود به موضوع کاهش قیمت خودرو همزمان با ادامه رکود حاکم بر نمایشگاههای خودرو پرداخت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در این گزارش با موضوع افزایش تولید خودرو سازان و کاهش قدرت خرید مردم که موجب کاهش قیمت خودرو شده ، آمده است: این روند سبب کاهش قیمت تا 15 میلیون ریال در خودروهای داخلی و 100 تا 200 میلیون ریال در خودروهای خارجی شده است.

مدتهاست بازار نمایشگاههای خودرو سوت و کور شده است و هر از گاهی صدای بوق خودرویی که به فروش رفته به گوش می رسد. چند نفر از نمایشگاه داران به پیک بامدادی می گویند شرایط اصلا خوب نیست و خودروهای داخلی و خارجی وضعیت یکسانی دارند.

حسن زمانی افشار کارشناس خودرو و رئیس اسبق اتحادیه کشوری نمایشگاه داران می گوید رکود حاکم بر بازار خودروها نتیجه رکود واگیردار حاکم بر دیگر بازارهاست ، سیاستهایی که از بازارهای دیگر وارد می شود بازار خودرو را هم راکد کرده و زمین زده است. بازار ما راکد است اما امسال موضوع فرق می کند و حذف سهمیه سوخت 60 لیتری خودروها هم بر رکود تاثیر می گذارد.

غلامحسین قاسمیان رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تهران هم از رکورد در بازار تهران می گوید: هیچ سالی مثل امسال نداشتیم که بازار خودرو این قدر راکد باشد.خریدی نیست و بیشتر مردم فروشنده اند در حالی که در فصل خرید و فروش خودرو قرار داریم.

نعمت الله کاشانی نسب از دست اندرکاران قدیمی بازار خودرو هم می گوید: قیمت خودروهای خارجی 10 درصد کاهش یافته است و سقف قیمتهای خودروهای داخلی هم به کف قیمت فروش خودروسازان نزدیک شده است.

اما احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان می گوید رکود فقط در بازار است و علت کاهش قیمت افزایش تولید خودرو سازان است که موجب افزایش رونق فروش خودرو سازان و کاهش دلالی شده است. ما خودروسازان سال قبل 53 درصد افزایش تولید داشتیم و به یک میلیون 130 هزار دستگاه رسیدیم و امسال تا یک میلیون و 400 هزار دستگاه هم می رسد. فروردین امسال نسبت به ماه مشابه سال 93 ، چهل درصد افزایش تولید داشتیم و طبیعی است که وقتی تولید افزایش یابد قیمت کارخانه به نرخ بازار نزدیک شود و رکود گفته شده رکود نمایشگاههاست چون مردم ترجیح می دهند خودرو را از تولید کننده بخرند. ضمن اینکه تصویب وام 15 میلیون تومانی خرید خودرو و ابلاغ آن به بانکها می تواند این بخش را رونق دهد.

پیک بامدادی همچنین در بخش دیگری از این گزارش می گوید : نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان خواهان افزایش قیمت خودرو شده است و می گوید در صورت واگذاری وام خرید خودرو به خریداران و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، امسال یک میلیون و 400 هزار خودروی تولید داخل به راحتی جذب بازار خواهد شد.

به هر حال افزایش قیمت خودرو از یک طرف و نبود خریدار از طرف دیگر باعث کاهش قیمت خرید خودرو و نزدیک شدن ان به قیمت تولید کنندگان انحصاری آن در هفته های اخیر شده است اما خودرو سازان همچنان ساز گرانی کوک می کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر