بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
کد خبر : ۱۵۰۶۱۱
  • روز گذشته جمعی از سپرده‌گذاران یکی از موسسات مالی و اعتباری مشهد در محل سرپرستی این موسسه تجمع کردند و خواهان پرداخت سپرده‌های خود توسط این موسسه مالی‌واعتباری شدند.

  • روز گذشته جمعی از سپرده‌گذاران یکی از موسسات مالی و اعتباری مشهد در محل سرپرستی این موسسه تجمع کردند و خواهان پرداخت سپرده‌های خود توسط این موسسه مالی‌واعتباری شدند.

    به گزارش مرکز خبری اقتصاد ایران (اکوسنتر)، البته زمزمه‌های مشکلات موسسات مالی و اعتباری که با میزان در مشهد رسانه‌ای شد بیش از آنچه که تصور شود لجام‌گسیخته شده آن‌گونه که ترکان، مشاور رئیس‌جمهور روز گذشته با صراحت آب پاکی روی دست همه سپرده‌گذاران این موسسات در کشور ریخت و گفت: « دولت ضامن مؤسسه‌های مالی و اعتباری بدون پروانه فعالیت نیست و اگر مشکلی برای این مؤسسه‌ها پیش بیاید، دولت پاسخگو نیست!»

    این اظهارات ترکان درحالی روز گذشته بر خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که در یک نمونه کوچک از مقیاس کشوری، مشهد در سالی که گذشت با مشکلات متعدد موسسات مالی و اعتباری مواجه شد و همین مسئله جمع کثیری از خانوارهای مشهدی و سرمایه‌های خرد آنان را درگیر این مشکلات کرد.به عنوان مثال هنوز موضوع موسسه مالی و اعتباری منحله میزان و مشکلات این موسسه توسط مسوولان استان در دست رسیدگی است که در دو روز اخیر خبرهایی از تجمعات جدید مردم در محل سرپرستی یکی دیگر از موسسات مالی و اعتباری مشهد منتشر شد.

    از اسفند اعلام ورشکستگی کردند
    یکی از تجمع‌کنندگان مقابل موسسه عنوان داشت: تمام زندگی من همین پولی بود که برای درمان پسرم سپرده گذاشتم تا با سود آن هزینه‌های درمان فرزندم را پرداخت کنم اما از اسفندماه اعلام کردند که موسسه ورشکسته شده است.
    این مرد میانسال در ادامه در حالی که دستانش لرزش داشت با نشان دادن دفترچه سپرده خود گفت: زمانی که می‌خواستم حساب سپرده باز کنم موضوع میزان تازه رسانه‌ای شد و وقتی به این موسسه مراجعه کردم همان ابتدا پرسیدم که آیا تحت نظارت بانک مرکزی هستید؟ و آن‌ها با ارائه دفترچه‌هایی که نوشته شده بود تحت نظارت بانک مرکزی، اطمینان خاطر دادند که مشکلی از این نظر وجود ندارد.

    این سپرده‌گذار ادامه داد: ٤ماهی است که هر روز به موسسه برای دریافت سپرده خودم مراجعه می‌کنم اما هر روز و به نحوی ما را از سرخودشان باز می‌کنند و این آخری هم گفتند که مدارک پزشکی پسرم را بیاورم تا با مشاهده این مدارک سپرده من را آن هم به صورت قسط‌بندی بدهند. ما طلبکاریم اما مثل بدهکاران با ما برخورد می‌شودیکی دیگر از افرادی که در این موسسه سپرده گذاشته بود به این جمع اضافه شد و گفت: رهن خانه خودم را از آنجایی که صاحبخانه طلب اجاره کرد در این موسسه سپرده گذاشتم تا با سود آن بتوانم اجاره‌خانه پرداخت کنم. مسئولان این موسسه کجا هستند اگر خانواده من را به‌خاطر نداشتن اجاره‌بها بیرون کنند. من فقط یک جمله می‌خواهم به مسئولان استان بگویم ما طلبکار هستیم و پول خودمان را می‌خواهیم چرا مثل بدهکاران بانکی با ما برخورد می‌شود؟

    میزان دوم نشود
    یکی از زنان حاضر در میان این تجمع‌کنندگان نیز به تابلو این موسسه که چند ماه قبل در ذیل اسم موسسه، عنوان تحت نظارت بانک مرکزی درج شده بود، اشاره کرد و افزود: ما با این دلیل در این موسسه پول گذاشتیم اما از اواخر سال گذشته وقتی موسسه با مشکل مالی مواجه شد این قسمت از تابلو حذف شد. شاید مسوولان عنوان کنند که باید در موسسه‌های بدون نظارت بانک مرکزی سپرده نمی‌گذاشتیم اما وقتی تابلویی با این مضمون در سطح شهر بالا می‌رود و مسئولی نیز در تغلبی بودن آن اظهار نظر نمی‌کند چگونه مردم باید اعتماد نکنند؟

    آرمان می‌خواهد بانک شود
    در همین ارتباط فرماندار مشهد در ارتباط با وضعیت این موسسه مالی و اعتباری گفت: موسسه مالی واعتباری آرمان هیچ‌گونه مشکل نقدینگی ندارد و مشکل فعلی و عدم نقدینگی مربوط به موسسه مالی و اعتباری بدرتوس است که قرار بود همراه با هشت موسسه دیگر تجمیع شود و مجموعه آرمان و در آینده نزدیک بانک آرمان ایجاد شود.

    محمد گلستانی‌فر افزود: تاجایی که مسوولان ارشد موسسه آرمان عنوان داشتند، این موسسه مراحل نهایی دریافت مجوز بانک را سپری می‌کند.

    وی در ادامه تاکید کرد: نظر به اهمیت موضوع موسسه بدرتوس، دیروز(سه شنبه) جلسه‌ای را با مدیران ارشد موسسه مالی و اعتباری آرمان برگزار کردیم در این جلسه و با توجه به آنکه این موسسه درصدد جمع‌کردن این موسسات بود، خواسته شد تا به سپرده‌گذاران موسسه بدرتوس کمک کنند و این سپرده‌گذاران را به منظور پرداخت مطالبات، زیرمجموعه خود قرار دهند.

    فرماندار مشهد در ارتباط با سرانجام سپرده‌گذاران این موسسه مالی و اعتباری، گفت: موضوع موسسه مالی و اعتباری میزان، در سطح استانی و با تشکیل ستاد تدبیر که زیر نظر مستقیم استاندار خراسان‌رضوی قرار دارد، در حال رسیدگی است. در همین راستا و با توجه به مشکلات شکل‌گرفته برای زیر مجموعه موسسه مالی و اعتباری آرمان، پیشنهاد آن را دادیم که موارد پیرامون این موسسه و پدیده نیز در این ستاد رسیدگی شود.

    گلستانی‌فر خواستار خویشتن‌داری سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری میزان و بدرتوس شد و افزود: روند رسیدگی به موضوع موسسه میزان در ستاد تدبیر استان رو به پیشرفت است و با قرار گرفتن موضوع موسسه مالی و اعتباری بدرتوس، اقداماتی برای رفع مشکلات این موسسه صورت می‌گیرد البته روز دوشنبه و سه‌شنبه مبالغ مختصری به سپرده‌گذاران موسسه بدرتوس پرداخت شد.

    اعلام ورشکستگی نداشتیم
    دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان‌رضوی نیز در رابطه با اظهار نظرهای مردمی و سپرده‌گذاران مبنی بر ورشکستگی موسسه مالی و اعتباری آرمان، گفت: این موسسه به هیچ عنوان اعلام ورشکستگی نکرده است اما باید به این نکته توجه داشت که موسسه مالی واعتباری آرمان از چند تعاونی مالی و اعتباری تشکیل شده و پوششی برای این موسسات است که به احتمال بسیار مشکلات مردم ناشی از عدم نقدینگی یکی از موسسات این موسسه مالی واعتباری است.

    علی صادقی در پاسخ به وجود جمله تحت نظارت بانک مرکزی در تابلوها و دفترچه‌های این موسسه مالی و اعتباری و حذف آن با پدیدآمدن مشکلات مالی، گفت: اگر عنوان کردند تحت نظارت هستند جای سوال است و می‌توان شاکی شد که چرا با این نیت اندوخته‌های مردم را جمع‌آوری کردند البته بازهم عنوان می‌کنم که تاکنون و در جلساتی که می‌روم نه در مراجع قضایی و نه در استانداری من چنین مطلبی نشنیدیم.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
آقای سیف ، مردم را چه فرض کرده اید! با بی تدبیری تمام اختلاف خود را با موسسات مالی به کف خیابانها کشاندی .
میزان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
شاید خیلی از مسءولان درجه اول مملکت خبر ندارند که خیلی از مردم مخصوصا در مشهد بیچاره شدن، و مدیران میانی خبرها را به اونها نمیگن ،تا برای خودشان بد نشه،حالا راه رسوندن این بدبختی عظیم که خیلی از مردم با توجه به خرابی اقتصاد در سال 92 و 93 سرمایه اصلی خودشان و زندگیشان را به امید در آمدی حلال در پدیده و یا موسسه میزان با توجه به تبلیغات توسط رسانه ملی و آرم قوه قضاییه به مدت 15 سال ،که مردم با دیدن این آرم به آرامش میرسیدن!!! و با نوشتن تحت نظارت بانک مرکزی که این مدیران اکثر چهره های مذهبی هم داشتن و ما به ظاهر آنها با توجه به آرم مورد استفاده آنها، هم اعتماد کردیم،و در مورد پدیده شاندیز هم چون مدیران کشور و معاونان رییس جمهور قبل و نمایندگان فعلی مجلس ،که سر آمد آنها آقای پور مختار در آبانماه 93 با تشریف فرمایی به پروژه شاندیز و اعلام اینکه پروژه ملی میباشد ،مورد اقبال مردم قرار گرفت، و حالا همه تقصیرها را به گردن مردم میندازند!!! خیلی جالبه دوستان،،،،،،،،،،
ناشناس
NETHERLANDS
چهارشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱
تورو خدا به حرفهای این مسیولین اعتماد نکنید این حرفارو که مشکل ندارد و پول دارد صبرکنید رو به ما میزانی ها هم گفتند ولی بعد 5 ماه زدن زیر تمام حرفاشون وبد بخت کردند مارا گفتن ميخواست ین پول نذارين به همین راحتی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
این دولت برا مردم هیچ کار نکرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲
ای کاش استاندار محترم و معاونت ایشان و همچنین فرماندار امروز بیایند و از مردم بابت حرفهای اسفند ماه خود در مورد میزان و عدم مشکل آن و توانایی پرداخت پول مردم سخنها گفتند و مردم را به آرامش دعوت کردند پوزش بخواهند غلط کردیم برای چنین روزی است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
مهمترین دلیل این مشکلات طمع انسانها است


بعد از ان بی تدبیری و عدم مدیریت مسئولان کشور
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
شجاعت ندارند بیان واقعیتها را بگویند وازمردم پوزش بطلبند خدا بزرگ است مکافات خانه همین دنیاست دوستان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۴
به سلام
اگه یکی از زیر مجموعه های موسسه ارمان مشکل داره باید مابقی زیر مجموعه ها بهش کمک کنن
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
مطمئن باشید موسسه ارمان نیزمنحل خواهد شد چون بالفرض که بتواند مجوز هم بگیرد با هجوم سپرده گذاران روبه رو می شود که می خواهند پولشان رابردارند.چونکه قانون بقیه بانکها را اعمال می کند وشرایط بهتری ندارد که مردم سپرده گذاری کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
چرا هنوز تحت نظارت بانک مرکزی زدن.اگه مجاز نیستن چرا قبل از این که پوله مردم رابالا بکشن پلمپ نشدن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵
اخرش پول مردم چيشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
درست
نلشنا س
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹
من از مسولان خواهش دارم کمک این مردم کنن و واضح در صدا وسیما موسسات مجاز و غیر محاز رو اعلام کنن ممنون ومتشکر از همه
تعمیرکار دوچرخه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
برای نون شبم مانده ام دارای سه فرزند هستم
اعظم را هکان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
واقعا خسته شدیم چرا کسی جواب مارو نمیده من ۳بچه دارم. پولمو گذاشتم خونه بخرم مستاجرم واقعا برای این دولت متاسفم