به گزارش «تابناک» در این برنامه که گویا جهت گیری زیر پوستی به نفع خودرو سازان نیز داشت – و این موضوع را از نوع استدلال های کارشناسان میشد به خوبی دریافت – در مورد موضوعات مختلف از جمله تعرفه واردات خودرو در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها بحث شد. بحث در مورد تعرفه واردات به این جا رسید که ایران به نسبت کشورهای مشابه تعرفه کمتری دارد.
نکته دیگر این بود که یکی از کارشناسان برنامه این کمپین را فرصتی برای موج سواری وارد کنندگان خودرو و سهامداران عنوان کرد. اما جالب ترین نکته در برنامه دیشب مربوط به آمار و ارقام صادرات خودروی ایران به عرق بود.
یکی از کارشناسان این برنامه اعلام کرد نرخ رسمی فروش خودرو پراید در عراق نزدیک به 30 میلیون تومان است.این آمار در نوع خود بسیار جالب توجه است زیرا تا پیش از این تصور عمومی بر آن بود که خودروی پراید در کشورهایی که این خودرو به آنها صادر میشود بسیار ارزان تر از ایران به فروش میرسد، و حتی گفته شده بود که در کشور عراق این خودرو با بهایی زیر10 میلیون تومان به دست خریداران میرسد.
البته مشخص نیست که کارشناس برنامه پایش این آمار فروش پراید در عراق را از چه طریقی بدست آورده و ارائه کرده است، اما آنچه در این میان اهمیت دارد این ادعا است که بهای رسمی پراید در عراق بیشتر از ایران است.
این آمار تعجب بر انگیز در حالی است که سال گذشته گزارشاتی در مورد نارضایتی ها عمده مسئولان و مشتریان عراقی از خودروهای ایرانی منتشر شده بود و بر اساس آن تعدادی از نمایندگان مجلس عراق خواهان توقف صادرات خودروی ایرانی به عراق شده بودند. موضوعی که البته خودروسازان داخلی به شدت آن را تکذیب کردند و البته گویا هنوز خودروی ایرانی به عراق صادر میشود.
اما صرف نظر از این موضوع، امروز خبرگزاری ایسنا آمار جالب توجهی از وضعیت صادرات خودروی ایران به عراق منتشر کرده است که در تعارض کامل با آمار ارائه شده در برنامه پایش است.
بر اساس گزارش ایسنا در بین آمار خودروهایی که ایران عمدتا به عراق میفروشد، پژو پارس و پراید بیشترین میزان صادرات را دارد؛ به طوریکه در پنج ماه ابتدای امسال از مجموع 6000 دستگاه خودروی صادر شده بیش از 5800 دستگاه پراید و پژو به قیمت5500 تا 5600 دلار به عراق بوده است.
ایسنا گزارش داده که مجموعا طی پنج ماه نخست سال حدود 4700 دستگاه خودروی پژو پارس به ارزش حدود 5600 دلار به عراق صادر شد و همچنین در این پنجماهه حدود 1100 دستگاه پراید به ارزش حدود 5500 دلار به عراق فروخته شد.
با یک محاسبه ساده میتوان با در نظر گرفتن نرخ 3400 تومانی برای دلار داخلی، ارزش گمرکی صادرات پراید به عراق برابر با 18 میلیون و 700 هزار تومان خواهد بود و ارزش گمرکی صادرات پژو پارس در حدود 19 میلیون تومان. با فرض عوارض و تعرفه 5 درصدی واردات خودرو به عراق، باز هم این رقم به 30 میلیون نزدیک نخواهد شد.
دو نکته در این میان قابل توجه است. نکته اول آنکه نرخ برابری دینار عراق با دلار آمریکا برابر با 1140دینار است. به عبارتی هر دلار آمریکا 1140 دینار عراق است که عملا مشتریان عراقی برای پراید حدود 6 میلیون و 200 هزار دینار پرداخت میکنند.
هر دینار عراق در بازار بین المللی برابر با حدود 26 ریال ایران است. در نتیجه بهای فروش پراید به عراق با محاسبه نرخ برابری دینار و ریال ایران برابر با حدود 16 میلیون و 300 هزار تومان خواهد بود که هنوز کمتر از نرخ رسمی فروش پراید در ایران است.
نکته دوم تفاوت قیمت 100دلاری گمرکی در صادرات پراید و پژو پارس به عراق است. در صورتی که در بازار داخل ایران این دو خودرو حداقل 17 میلیون تومان اختلاف قیمت دارند.
با این تفاسیر هنوز دو نکته مشخص نیست: اول اینکه کارشناس برنامه پایش با چه آماری و طبق کدام مستندات فروش خودروی پراید در عراق را برابر با 30 میلیون تومان اعلام کرده و نکته دوم این است که دلیل صادرات این دو خودرو به عراق تنها با 100 دلار تفاوت قیمت در حالی که تفاوت آنها در بازار ایران به بیش از 17 میلیون تومان میرسد چیست؟
فعلا خودروهارو فروختن به بانکها اونا با پول مردم خریدنش و به خود مردم جایزه میدن
همه چی آرومه
با همون پول میشه تویوتای یاریس خرید
بی ام و قیمت سه میلیون تومان و پراید دو میلییون تومان
هزینه پپراید ۱۰متر ورقزیر2میل قطعات بی کیفیت چینی وایرانیی و هزینه های دیگر که روی هم یک میلیون تو مان هم نمیشود
با همون پول میشه تویوتای یاریس خرید
چه خبره 20 میلیون برای یه پراید داغون!
ولی ما خودروی صفر نمی خریم...
مصرف سوختي ماشينهاي جديد امروزي قابل مقايسه با ماشينهاي وطني نيست و بسيار كمتر ميباشد كه اين امر هم از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه است و هم از لحاظ زيست محيطي به نفع مردم ميباشد كه از الودگي هوا جلوگيري ميكند.
كارشناس محترم ، كه از صنعت بيمار و معلول خودروسازي دفاع ميكني امار مرگ وميري كه در نتيجه تصادفاتي كه علت ان ايمن نبودن خودرو است را حتما" اطلاع داريد و ايضا" امار مرگ وميري را كه به علت الودگي هوا است را مطلع هستيد چگونه از ساخت چنين ماشينهايي دفاع ميكنيد. اگر حمايتهايي را كه از اين صنعت ٤٥ساله كه همچنان عليل و مفلوك است را از صنايعي نظير پتروشيمي، سيمان، فولاد،نساجي، دارويي و حتي محصولات باغي و خشكبار كرده بوديم اكنون ميتوانستيم بازار اين محصولات را در دنيا در دست داشته باشيم .
قیمت همین باشد
ولی تعرفه را از خودرو خارجی بردارند و اجازه دهند خودرو خارجی وارد شود
شما همچنان پراید و پژو بخرید، ما هم همان خودروهای گران خارجی را
اینجوری همه راضی میشوند