بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
طبق ماده 240 قانون تجارت، شرکت ها موظفند تا هشت ماه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران راجع به تقسیم سود، سود نقدی مصوب در مجمع را به سهامداران پرداخت کنند و در صورتی که شرکت طی موعد مقرر سود نقدی را به سهامداران پرداخت نکند، سهامداران می توانند اقدام به طرح دعوای حقوقی نمایند.
کد خبر : ۱۵۴۳۷۷
نویسنده :
جمشیدی
عدم پرداخت سود نقدی مصوب در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس به سهامداران آنها بعد از گذشت موعد مقرر یعنی هشت ماه پس از برگزاری مجمع یکی از مشکلات اصلی سهامدارانی است که در مجمع عمومی شرکت ها حضور می یابند و مشمول دریافت سود نقدی تقسیمی می شوند. چراکه این افراد، با عدم ایفای تعهد مدیران شرکت نسبت به پرداخت مطالبات خود مواجه شده و در پی آن متحمل ضرر و زیان می شوند و در برخی از موارد سرمایه آنها تا چند سال در حساب شرکتی که سهامدار آن بوده اند، بلوکه می شود.

براساس گزارش بورس نیوز، حسن قالیباف مدیر عامل شرکت بورس در مصاحبه اخیر خود با این پایگاه خبری که طی 15 شهریور ماه جاری منتشر شده در خصوص موضوع مطروحه بیان داشت که در صورت شکایت سهامداران، هیأت داوری رأساً سود سهامداران را از حساب شرکت ها بر می دارد. حال این سوال مطرح است که در صورت امکان عملی شدن این موضوع سازو کار اجرایی آن چگونه خواهد بود و سهامداران می بایست از چه طریقی اقدام کنند؟

در همین ارتباط، دبیر هیأت داوری سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: طبق ماده 240 قانون تجارت، شرکت ها موظفند تا هشت ماه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران راجع به تقسیم سود، سود نقدی مصوب در مجمع را به سهامداران پرداخت کنند و در صورتی که شرکت طی موعد مقرر سود نقدی را به سهامداران پرداخت نکند، سهامداران می توانند اقدام به طرح دعوای حقوقی نمایند.

غلامعلی میرزایی منفرد به فرآیند دریافت مطالبات سهامداران از شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس از طریق هیأت داوری اشاره کرد و گفت: اصولاً، مراجع رسیدگی به اختلافات در بازار سرمایه، صرفاً کمیته سازش کانون ها و هیأت داوری هستند. به عبارت دیگر، رسیدگی به اختلافات ناشی از فعالیت حرفه ای کلیه فعالان بازار، از صلاحیت ذاتی مراجع قضایی خارج شده که این رویه به تایید دیوانعالی کشور نیز رسیده است. کانون های فعال در حال حاضر، عبارتند از کانون های کارگزاران، نهادهای سرمایه گذاری و شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت. در مرحله اول سهامداران می توانند به کانون مربوطه که صلاحیت رسیدگی به آن اختلاف را دارد، مراجعه کنند و در صورت عدم سازش طرفین دعوی درکمیته سازش کانون، و صدور گواهی عدم سازش، سهامداران الزاماً باید به سامانه اینترنتی دبیرخانه هیأت داوری سازمان بورس و اوراق بهادار به آدرس اینترنتی Davari.seo.ir مراجعه کرده و مطابق با راهنمای گام به گام آن اقدام به طرح دعوی نموده و سپس دادخواست و ضمایم خود را به دبیرخانه هیات داوری تسلیم نمایند تا نسبت به ثبت دادخواست آنها اقدام شود.

وی افزود: پس از بررسی و تکمیل پرونده، طرفین دعوا جهت حضور در جلسه رسیدگی در هیات داوری دعوت می شوند. جلسه هیات داوری با حضور یک قاضی عالیرتبه منصوب ریاست محترم قوه قضائیه و دو متخصص مالی و اقتصادی تشکیل شده و رای قطعی و لازم الاجرا صادر می شود. از این رو در صورتی که هیأت داوری احراز کند که سود نقدی در مجمع عمومی تصویب شده و سررسید پرداخت آن نیز رسیده و نیز سهامداران در موعد برگزاری مجمع، صاحب سهم آن شرکت بوده اند و شرکت در بورس یا فرابورس پذیرفته باشد، شرکت محکوم به پرداخت سود نقدی به سهامدارنی که دادخواست داده اند، می شود..

دبیر هیأت داوری سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اختیارات سازمان بورس یا شرکت بورس جهت برداشت مستقیم از حساب شرکت جهت پرداخت مطالبات ناشی از سود نقدی سهامداران اظهار داشت: پس از صدور رأی هیأت داوری، موضوع توسط دبیرخانه هیات داوری به اجرای احکام دادگاه ها ارجاع داده می شود و از این طریق برداشت از حساب های شرکت امکان پذیر است و همچنین بر اساس حکم هیات داوری، امکان توقیف دارایی های شرکت یا حسابهای بانکی آن به میزان طلب سهامداران توسط مرجع اجراء میسر است.

میرزایی منفرد در پاسخ به این سوال که در صورتیکه شرکت نقدینگی کافی برای پرداخت مطالبات سهامداران را در اختیار نداشته باشد، چه راهکاری برای احقاق حقوق سهامداران وجود دارد؟ گفت: کمبود نقدینگی شرکت ها همواره یکی از معظلات پیش روی بوده اما این به معنای معاف بودن شرکت ها از پرداخت مطالبات نیست. در چنین مواقعی ممکن است اجرای احکام دادگاه ها مقرر کند تا مطالبات سهامداران به صورت اقساطی توسط شرکت پرداخت شود یا از سایر اموال شرکت تهاتر شود.

به هر حال شرکت های سهامی عام پذیرفته شده در بورس و فرابورس، چه نقدینگی در اختیار داشته یا نداشته باشند، در صورتی که سود نقدی در مجمع، تصویب و سررسید شده باشد، این کمبود، مانع استیفای حقوق سهامداران نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سهامدار خرد یک شرکت سیمانی عنوان کرد:

هیات داوری در دریافت سود کمک خاصی نمی کند !

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
این هم که هزینه می خواهد 1 میلیون ریال + 9 درصد از سود
ناشناس
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
9 درصد از هزینه داوری تعیین شده نه 9 درصد از سود به عنوان مالیات و عوارض اخذ می شود. دقت کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
شكايت بنده كه تا كنون نتيجه اي نداشته است با اينكه حدود ده ماه از مجمع شركت مي گذرد
اسدیان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
خب سخنان مطروحه متین. اما این سوال مطرح میشه چرا نماینده سازمان که در مجامع حضور دارند این موضوع عدم واریز سود نقدی رو بررسی نمی کنند و شرکتی که سال یا سالهای گذشته سود نقدی رو پرداخت نکرده باز هم در مجمع سود نقدی رو تصویب می کنه؟
ناشناس
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
احسنت
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
به به همه چی قانونی وخوبه ما هم که باور میکنیم . میدونی ما مثل آدمی هستیم که افتادیم تو مرداب فقط دست وپا نمیزنیم شاید دیرتر بریم زیر آب یا نجات پیدا کنیم.
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
ایناهمش حرف وبهانه است شرکت هاتابع سازمان بورس هستن واگه سازمان بورس بخوادنیازی به این همه دنگ وفنگ نیست وراحت میتوانه سودسهامداران روازحساب شرکت برداشت کنه یادرصورت عدم پرداخت سودبه شرکت ها فشارجانبی واردکنه تامجبوربه پرداخت سوددرموعدقانونی بشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
یکدور شرکت به مردم اجحاف میکند در مرحله بعد سازمان بورس برای انجام وظیفه ذاتی که سیانت از بازار و اجرای قوانین است طلب پول میکند برای گرفتن حق اقایان سهامداران جزء توان گرفتن حق خویش را به لحاظ توان مالی و موقعیتی در برابر شرکتهای ثروتمند با انبوهی از امکانات حقوقی ندارند. برای شرکتها هم میشود راه فرار جدید چراکه فقط هرکس شکایت کرد علاوه بر 8 ماه قانونی تازه مذت دادگاه هم اضافه میشود و پرداخت میکند حساب کنید این تعداد سهامدار خدا به داد ملت برسد.
همین مسائل باعث میشود سرمایه به بورس وارد نشود.
فیاض
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
من یک سهامدار بانک ... هستم بیش ازیک سال ونیم است که بابت افزایش 20درصدی سرمایه بانک 20000000ریال بحساب باتک واریز کرده ام .ولی تاکنون نه برگه سهام بمن داده اند .ونه جوابی.وقتی بانها گفتم از باتک شما به بورس شکایت میکنم .با مسرت استقبال کردند.بهر حال از انها به بورس شکایت کردم .ولی باگذشت چند ماه هیچ خبری از رسیدگی به شکایت نیامده. حالا فهمیده ام علت استقبال اتها ازشکایت را.دست هم انها توئ یک کاسه است.کاسه هم همان جیب مردم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
فکر نکنم با شکایت و صرف هزینه نیز کسی بتواند پول خود را از شرکت قلدر و سرکش و گردن کلفت کنتور سازی بگیرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
فکر نکنم با شکایت و صرف هزینه نیز کسی بتواند پول خود را از شرکت قلدر و سرکش و گردن کلفت کنتور سازی بگیرد
سلام
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
اقای دبیر کشتی که نمیخوای بگیری .یه قانونی وضع کنید که قابل احترام وحرمت هم برای خودتون باشه هم برای سها مداران تا شرکتها به قوانین دهن کجی نکنن چرا هرچی رو می خواهید با گرفتن پول حل کنید.پس خداوند چی.لطفا شرکت وصنا 7ماه گذشت سود سهاماران روبده .قیمت سهامت هم که نصف شد
نیکسام
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱
باسلام
شرکت کچینی سود سال 92 رو را هنوز پرداخت نکرده است به شرکت مراجعه کردیم گفتن سود شما تبدیل به سهم خواهد شد ولی اگر سهامتان را بفروشید انوقت سود میدیم . لطفا پیگیری نمایید تا الان نه سود مجمع را دادن نه سهامی اضافه شده...
ناشناس
Saudi Arabia
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
سلام
شرکت کیمیدارو با توجه به اطلاعیه آنشرکت قرار بود سود سهام تا پایان دیماه پرداخت شود و لیکن تا به امروز نهم خرداد ماه پرداخت ننموده و می گویند که افزایش سرمایه داده و بشما سهام خواهیم دا د ولیکن من کلیه سهام قبلی را فروخته ام
سهامدار
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
بعد با اين وضعيت ميگن پولاتونو بياريد توو بازار سرمايه.مگه عقلمون كمه.مردم كاملا هوشمند هستن و تشخيص ميدن.
شما سرمايتو بخوابوني توو شركت هاي در پيت بعد آيا سود تصويب كنن يا نكنن.وقتي هم تصويب شد معلوم نيست بدن يا ندن.بعد واسه اينكه پولتو بگيري بايد هي بري هي بياي آيا بدن يا ندن.
بعد تازه دادگاه وقتي واسش محرز ميشه شركت رو ملزم ميكنه همون پول رو پرداخت كنه.نه جريمه اي نه چيزي.اون شركتم مگه ديوونس با اين شرايط پول مردمو بده!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
سلام ببخشید چرا بانک ملت نمیخواد سهاما را بده چرا هیچ نظارتی نیست
مدوید هاکوپیان
France
سه‌شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
با عرض سلام و خسته نباشید

من به یه مشکلی بر خوردم اینکه بنده یه سهمی از یه شرکت با سهامی عام را در اختیار دارم که از سال 77 هیچ سود یا سهامی در مورد آن دریافت نکردم میخواستم ببینم از کجا میتونم پیگیری کنم؟
از خود شرکت هم پیگیری کردم ولی جوابی نگرفتم
سود این سال ها به چه صورت حساب میشه؟ اصلا ارزشی بابت پیگیری داره یا نه؟
عبدالصمدپاکباز
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
هیچ سودی به آب وضلاب سراوان پرداخت نشده
حسین
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
با سلام
شررکت سرمایه گذاری شمالغرب( ثغرب )باوجود گذشت ۵ماه از آخرین زمان پرداخت سود سال مالی منتهی به97/06/31 هنوز اقدام به پرداخت سود اقدام نکرده و در جواب تماسها رانمیده و وعده سر خرمن برای ۴۳ ریال سود سهم میده
وای بر حال مدیریت وسهانداران این شرکت و...
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶
خیلی راحت پول مردم رو می زنن تو جیب و قانون هم ازشون حمایت میکنه
فرزاد
Germany
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
فقط به اونایی که دادخواست دادن مبلغ پرداخت میشه .پس اوانایی که سودشون کمه وحدود سیصد چهارصدهزار تومنه و به خاطر هزینه های دادگاه دادخواست نمیدن باید بیخیال پولشون بشن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ احسنت به این قوانینی که فقط به نفع کارخونه دارا و منافع پولدارس .
ارزوجهانتیغ فرزندشهیدغلامعلی جهانتیغ ازگرگان۱
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۳
س.شرمنده مشکل من خیلی خیلی حادوبزرگه من فرزندشهیدم ودارندی مثلا 10هکتارزمین که ازطرف شرکت انصاروسپاه وبنیادشهیدبهم رسیده که میگن زمین مال شمانیست یه سهامیه که نه مامیدونیم چندتاونه میدونیم ارزشش چقدره من هزارویه مشکل مالی دارم که اصلانمیتونم امیدی. داشته باشم به این سهام دست یه سری مهندس اداره اموراراضیه که مفت مفت دارن حق ماروکه صدوپانزده تای دیگه ایم ومیخورن ویه ابم روش بعدازسی وشش سال هرتابستون یه صدقه ای میزارن کف دستمون ورفت تاسل بعدپارسال باورتون نمیشه بابت کلی سهامم دومیلیون تومن هرنفرمون گرفتیم اعتراضم میکنیم به کی........؟انگارنه انگارنه بهم وام میدن نه جواب درست تروخداکمکم کنین من چکارکنم بهم میگن این سهامااصلاقابل خریدوفروش نیستن چرا؟مهندس ناظرزمیناهرچندوقت یه بارعوض میشه مهندسه چندسال پیش به جرم اختلاص افتادزندان جواب نمیدن سندزمینای خودمون ونمیدن میگن همتون بایدبهمون پول دستی بدین این چه وضعیه تروخداکمکم کنید
کوشایی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
خاک بر سرتون با این قوانین تون.
خمحرکه، و بپیوند در مورد پرداخت سود منتهی به اسفند۱۳۹۹وعده میده اما سود نمیده چندماهه مسخره مون کرده،حتی تلفنشون هم جواب نمیدن،اینم قانون مسخره رسیدگی به شکایات!!!
کوشایی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
خاک بر سرتون با این قوانین تون.
خمحرکه، و بپیوند در مورد پرداخت سود منتهی به اسفند۱۳۹۹وعده میده اما سود نمیده چندماهه مسخره مون کرده،حتی تلفنشون هم جواب نمیدن،اینم قانون مسخره رسیدگی به شکایات!!!
کوشایی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
خاک بر سرتون با این قوانین تون.
خمحرکه، و بپیوند در مورد پرداخت سود منتهی به اسفند۱۳۹۹وعده میده اما سود نمیده چندماهه مسخره مون کرده،حتی تلفنشون هم جواب نمیدن،اینم قانون مسخره رسیدگی به شکایات!!!
کوشایی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
خاک بر سرتون با این قوانین تون.
خمحرکه، و بپیوند در مورد پرداخت سود منتهی به اسفند۱۳۹۹وعده میده اما سود نمیده چندماهه مسخره مون کرده،حتی تلفنشون هم جواب نمیدن،اینم قانون مسخره رسیدگی به شکایات!!!