بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
کد خبر : ۱۵۴۴۴۷

وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ایلنا به بیان برخی از ابعاد سیاست‌ خروج از رکود وزارت اقتصاد پرداخت:

ایلنا: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در 4 ماهه ابتدایی امسال 65 درصد تسهیلات بانکی به تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی اختصاص یافته است، آیا پرداخت تسهیلات در قالب "تامین سرمایه در گردش" به تنهایی برای خروج از رکود کافی است؟ سایر سیاست‌های وزارت اقتصاد برای خروج از رکود چیست؟

طیب‌نیا: منطقی‌ترین کار در شرایط فعلی همین است که سرمایه در گردش پرداخت کنیم تا مشکل کمبود منابع بنگاه‌ها بر طرف شود. برای خروج از رکود باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب، تقاضا در داخل کشور را افزایش داد. از سوی دیگر باید صادرات را نیز تشویق کنیم که آن نیز یک شیوه ایجاد تقاضا است و در عین حال که تورمی ایجاد نمی کند، ارز آوری هم دارد.

ایلنا: نقش نظام بانکی در سیاست خروج از رکود چیست؟ در اکثر اقتصادهای توسعه‌یافته، شهروندان کالاهای بادوام و سرمایه‌ای را با دریافت تسهیلات و از محل درآمدهای آتی‌شان خریداری می‌کنند. نظام بانکی ما چگونه می‌تواند به تحریک تقاضا، یاری برساند؟

طیب‌نیا: در حال حاضر سیاست دیگری که دولت برای خروج از رکود، قصد دارد به صورت جدی دنبال کند، اعطای تسهیلات برای خرید کالاهای مصرفی بادوام است که بتوانیم تقاضا در اقتصاد کشور را تحریک کنیم. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر داریم این است که بنگاه های تولیدی ما در حال تولید هستند اما امکان فروش محصولات شان را ندارند. باید تسهیلات بانکی را به سوی خرید کالاهای مصرفی بادوام هدایت کنیم و همین طور منابع بانکی باید به سمت بخش ساختمان هدایت شود. اگر بخش ساختمان رونق پیدا کند ، طبعا برای نهاده‌های تولید ساختمان تقاضا ایجاد می‌شود و در خروج از رکود نیز بسیار موثر است.

ایلنا: با توجه به این که بخشی از کاهش تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید حقوق‌بگیران در سال های گذشته است، افزایش قدرت خرید از طریق افزایش دستمزدها هم می‌تواند به افزایش تقاضا در بازار منجر شود. آیا دولت سیاستی برای افزایش دستمزدها دارد؟

طیب‌نیا: آن هم طبیعتا جایگاه خودش را دارد با توجه به این که در نیمه سال قرار داریم، اکنون زمان مناسبی برای بحث در این مورد نیست. قطعا از ابتدای سال بعد و به هنگام تعیین دستمزد ِ سال آینده، تصمیم مناسب در این خصوص نیز اتخاذ خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شهبازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
با سلام
منظور ایشان اینست که پر بخش مسکن قراراست به خاک سیاه بنشیند از بخش مسکن فرار کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
از یک بساز بفروش بیش از این انتظار نمیشه داشت واسه همین بورسو نابود کردن ولی کور خوندن تا بورس درست نشه هیچ حای دیگه درست نمیشه. همیشه طی دهه های گذشته بعد از رشد بورس بقیه قسمتها رشد کردن.
پارسا فتحیان دستگردی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
اقای وزیر طیب نیا سهامها در کف نیستند ؟ برج 6 سال 93 میگفتی سهامها کفند ؟ از ان روز تا حالا چقدر بازار و سهامها افت کرده اند ؟ چقدر سهامداران بدبخت شدند ؟ چطوری است حرف یک وزیر اقتصاد مملکت اثر عکس بر بازار بورس میگذارد چون وقتی میگفتی کف و وقت خرید است بازار بیشتر منفی میشد ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
بهتره تمام منابع بانکی کشور را به خودرو سازان واگذار کنند , آخه بیچاره ها گناه دارند هی دارن ضرر می دن , دلار ارزان بشه ضرر میدن , دلار گرون بشه بازم ضرر می دن , معاف از مالیات بشن بازم ضرر می دن , ارز مبادله ای بگیرن ضرر می دن , یعنی در هر حالتی که در نظر بگیرید ضرر می دن .
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
سلام به همه دوستان بورسی ، نزدیک 2 ساله سرمایه های ما رو توی بورس نابود کرده ، الان هم داره صحبت از هدایت منابع بانکی به سمت ساختمان میکنه جناب وزیر دارایی ، از دوستانی که تو کمپین نخریدن خودرو فعال هستند تقاضا میکنم باشدت هرچه تمام کمپین نخریدن مسکن رو هم فعال کنید تا جناب وزیر دارایی همون جور که به بورسیها ضربه وحشتناک تر از حمله عراق به ایران زد رو سر جاش بنشونیم و مسکن به قیمت واقعی خودش مثل تمام کشورهای دیگه برگرده .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
تازه فهمیدید که رونق مسکن برای اقتصاد هوو نیست؟!
اگر مسکن و ساخت و ساز در رکود باشد ، همه چیز و کل اقتصاد در رکود خواهد بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
مسکن رشدشو کرده باید همه بازارها از روکود خارج شون کسی پول نداره خونه بخره
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
کلا آقای طیب نیا با آن چند بار وعده حمایتی که از بورس دادند ولی بدان عمل نکردند و همین اخیرا هم مثلا از بانکها خواستند تا با منابع مالی خودشان از بورس حمایت کنند ولی بلافاصله روز بعد کلا حرفشان را انکار کردند عملا ثابت کردند که بازار و مردم نباید زیاد حرفها و وعده هایشان را جدی بگیرند!
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
تو رو خدا ببین چه کسی سکاندار اقتصاد شده بیچاره سهامداران و تولید و اشتغال,
akbar
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
باید کمپ نخریدن مسکن راه انداخت اقتصاد دانای ما رونق اقتصاد را در تولید و صادرات نمیبینند در ساخت مسکن و ساخت خودروهایی که خریدار داخلی هم نداره میبنند جلوی پایشان را هم نمیبینند با ایجاد رکود به قول خودشان تورم را کنترل کردنن میترسم اینم بشه مثل احمدی نزاد که یدفعه مثل دلار سونامی درست بشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۲
حالا یه دوتا روزنامه مستقل میخواد که بیان افشا کنند این آقا چه میزان دربخش مسکن سرمایه داره ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷
با این قیمت به هیچ عنوان مسکن رونق نمیگیرد

وقتی مالیات به خانه ها میبندید ,مسکن مانند یک زغال داغ است که دست هرکسی که ان را برمیدارد میسوزاند و سعی در خالی کردن دستش دارد

ریزش شدید قیمت مسکن در انتظار است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
ساختمان چه کسانی ؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
بازار مسکن رشدشو کرده به قول یکی از بورسیها حسابی پیش خور کرده سود بانکیو کم کنید بازارها نفس بکشن تورم هم بد نیست میتونه محرکی برا اقتصاد باشه