بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
کد خبر : ۱۵۴۶۰۰

معاون اسبق بانک مرکزی می گوید: از تورم نبايد ترسيد. تك رقمي كردن تورم در شرايط حاضر اقتصاد ايران به صلاح نيست، چراكه به منزله تعطيلي توليد خواهد بود. اقتصاد ايران يك اقتصاد در حال توسعه است و تورم در بطن آن نهفته است، بنابراين نبايد از وجود تورم دو رقمي ترسيد.

به گزارش خبرنگارتابناک اقتصادی، دولت يازدهم تورم تك رقمي را در سر مي‌پروراند. از زمان روي كار آمدن هم بر سياست كنترل تورم تاكيد كرد و اين برنامه را به عنوان يك سياست اصلي در دستور كار قرار داد و تا كاهش به 15.4 درصدي هم توفيق داشت. با اين وجود خيال كاهش بيشتر تورم از برنامه‌ها دست بردار نيست؛ خيالي كه برخي از كارشناسان نسبت به تحقق آن هشدار مي‌دهند.

حيدر مستخدمين حسيني كارشناس اقتصادي در گفتگو با تابناک اقتصادی، اين سياست دولت را نقد مي‌كند و ادامه راهي كه براي كنترل تورم پيموده‌ايم را منجر به تعطيلي اقتصاد مي‌داند.

به گفته مستخدمين حسيني، ظاهرا دولت مي‌خواهد نام خود را به عنوان تنها دولتي كه پس از انقلاب تورم را تك رقمي كرد به ثبت برساند اما بايد مسئولان اين را در نظر داشته باشند كه تورم تك رقمي با شرايط فعلي كشور يعني اضمحلال اقتصاد.

او در توضيح هشدار خود گفت: شعار ندهيم. در شرايطي كه توليد در ركود عميقي است؛ تورم تك رقمي يعني عميق‌تر شدن ركود. در يك سال گذشته فقط شركت‌هاي بزرگ توليدي مانند خودروسازي‌ها و كارخانجات سيمان توانستند افزايش توليد داشته باشند اما توليد آنها در انبارها دپو شده است. اين دپو به چه معني است؟ اگر رونق بر اقتصاد حاكم بود باز هم توليدات روانه انبار مي‌شد؟ مفهوم اين اتفاق اين است كه عملا دولت براي كنترل تورم برنامه خاصي اجرا نمي‌كند بلكه عميق‌تر شدن ركود و تعطيلي بيشتر توليد به كاهش قيمت‌ها مي‌انجامد. به عبارت ديگر، وقتي نقدينگي كم مي شود، توليد تعطيل شده و نيروي‌هاي شاغل اخراج مي‌شوند؛ به دليل نداشتن پول در واقع خريدي هم صورت نمي‌گيرد و بنابراين تورم كم مي شود.

پيشنهاد اين كارشناس براي خروج از اين سيكل معيوب، باز شدن پرتفوي بانك‌ها بر روي توليد است. به گفته او، شش سال پيش سياست شش قفله شدن منابع بانكي در دستور كار قرار گرفت. امروز بايد عكس اين سياست عمل شود تا به تدريج با افزايش توليد و عرضه بيشتر آن تورم كنترل شود.

مستخدمين حسيني تاكيد كرد: از تورم نبايد ترسيد. تك رقمي كردن تورم در شرايط حاضر اقتصاد ايران به صلاح نيست، چراكه به منزله تعطيلي توليد خواهد بود. اقتصاد ايران يك اقتصاد در حال توسعه است و تورم در بطن آن نهفته است، بنابراين نبايد از وجود تورم دو رقمي ترسيد.

او بيان كرد: دولت امروز به بخش توليد اجازه افزايش قيمت نمي‌دهد. اين به مفهوم نگه داشتن فنري خواهد بود كه با برداشتن پاي خود از روي آن، فنر ناگهان باز شده و قيمت‌هاي جهش غيرقابل كنترل خواهد داشت. بدون آنكه توليدي به مجموعه توليدات كشور اضافه شود.

مستخدمين حسيني اظهار كرد: وضعيت اقتصاد ايران مشابه شرايط نيم قرن اخير يعني دوران جنگ جهاني دوم در ايران است. اين شرايط حساسيت‌هاي بسيار بالايي را مي‌طلبد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
تحلیل هاش به نظر من کاملا درسته
جوان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
آفرين بسيار تحليل دقيقي از شاخص هاي تورم و توليد و تقاضا داشتند
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
سرکوب قیمت چه مشکلی از مشکلات کوچک یا بزرگ را کم یا برطرف میکند؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!¡!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
تورم تک رقمی با سود تسهیلات 32%ی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
تورم تک رقمی با سود سپرده های روزشمار 24%!!!!
مگه میشه؟
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
رویای تورم تکرقمی پاشنه آشیل دولت در انتخابات بعدی.
کریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
آقای کار شناس گیرم که به حرف شما گوش کردند و به تولید افزودند . کو مصرف کننده که این تولید را مصرف کند ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
مگه در حال حاضر تولید تعطیل نیست ؟؟!!
یا شایدم فعال و پر رونقه ما نمی بینیم ...
بچه می ترسونی با این تحلیلت ؟
علی
ROMANIA
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۶
انشالا تولید تعطیل بشه همه راحت بشن از دست این دلالان و مغازه دارهای بد جنس
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
تا ده درصد تورم سایه تولید و کسب و کاره و منطقی هست
بقیش مال سود بانکی بیش از پنج درصده
حالا شما سود بانکی رو کم نمیکنین و میخواهید به زور تورم رو تک رقمی کنید ! چاره ای ندارید تا کسب و کار رو تعطیل کنید!؟
فراموش نکنید ماشینی که خاموش بشه بزنه کنار جاده موتورش یخ میکنه و سرد میشه و البته بورسم ارتباط مستقیم داره با کسب و کار!؟