بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶
کاهش حق عضویت در شرایطی که بانک ها از نظر جذب منابع در تنگنا قرار دارند، هزینه های آن ها را کاهش می دهد، مثبت می باشد. اهمیت دیگر آن کمکی است که به پای گیری صندوق ضمانت سپرده می کند، صندوقی که ایجاد آن از تکالیف برنامه پنجم توسعه است و مدت ها بود که در کش و قوس اعتراض بانک ها بدون تکلیف مانده بود.
کد خبر : ۱۵۴۶۱۷
نویسنده :
یارمحمدی

هیات وزیران چند روز گذشته سقف تضمین برای هر سپرده گذار در هر یک از بانک ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی در صندوق ضمانت سپرده ها برای سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ را مبلغ صد میلیون تومان تصویب کرد.

معاون پیشین اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز، در پاسخ به این سوال که «آیا تحت تاثیر این موضوع ممکن است مردم پول خود را از بانک ها خارج کنند»، گفت: اصولا صندوق های ضمانت سپرده در بیشتر کشور ها به عنوان بخشی از شبکه ایمنی نظام مالی، از ابزارهای سیاست‌گذاران برای حمایت از سپرده‌گذاران و کمک به ثبات مالی کشور‌ها شناخته شده و در این راستا بیشتر آن ها فقط بخشی از سپرده سپرده گذاران خرد را ضمانت می کنند. به این مفهوم که سپرده های سرمایه گذاران نهادی مانند صندوق های بازنشستگی و ... از این ضمانت مستثنی می شوند.علتش این است که قانون گذاران در صدد هستند که از میزان ریسک اخلاقی moral hazard )) بکاهند.

صدیقه رهبر در ادامه افزود: این ریسک به این مفهوم است که سپرده گذار به اتکای تضمینی که از صندوق ضمانت سپرده دریافت می دارد، از پایش وضعیت بانک خود در بازار طفره می رود. در حالی که محور سوم تفاهم نامه بازل بر انضباط بازار تاکید دارد. بدین ترتیب که؛ بانک ها موظفند اطلاعات خود را برای آگاهی عموم افشا کنند و سپرده گذاران و دیگر سرمایه گذاران، چه آن ها که سپرده هایشان از تضمین محدود یا نامحدود برخوردارند و چه آن ها که سپرده هایشان تحت پوشش بیمه ای قرار نمی گیرد، می بایست با رصد وضعیت مالی بانک خود، مدیران بانک ها را برای عملکرد بهتر تحت فشار قرار دهند. با این رویه، آن ها با مقام ناظر در انجام وظایفش همراه می شوند. بنابراین، اولین پیامد تعیین سقف برای تضمین سپرده ها می تواند این باشد که سپرده گذاران تشویق شوند در انتخاب بانکی که نزد آن سپرده گذاری/ سرمایه گذاری می کنند، دقت بیشتری به خرج دهند.

وی تصریح کرد: همان طور که آگاه هستید بانک ها پیش تر به آیین نامه صندوق ضمانت سپرده و بالا بودن حق عضویت تعیین شده، که به شیوه ای ناهمخوان با عرف بین المللی بود، اعتراض کردند. این موضوع به ویژه از آن جهت برای بانک ها اهمیت داشت که حق عضویت ها برگشت پذیر نیستند. خوشبختانه هیات وزیران با اصلاح آیین نامه از طریق کاهش حق عضویت بانک ها در صندوق، به درخواست بازنگری بانک ها واکنش مثبت نشان داد.

رهبر در رابطه با تاثیر کاهش حق عضویت بر سیستم بانکی اظهار داشت: کاهش حق عضویت در شرایطی که بانک ها از نظر جذب منابع در تنگنا قرار دارند، هزینه های آن ها را کاهش می دهد، مثبت می باشد. اهمیت دیگر آن کمکی است که به پای گیری صندوق ضمانت سپرده می کند، صندوقی که ایجاد آن از تکالیف برنامه پنجم توسعه است و مدت ها بود که در کش و قوس اعتراض بانک ها بدون تکلیف مانده بود.

وی افزود: ایجاد این صندوق، از ضرورت ها برای ایمنی نظام مالی محسوب می شود. اگرچه از نظر اصول مرتبط با راهبری شرکتی به نقش پررنگ بانک مرکزی درهیات امنا، هیات مدیره و نیز کمیته اضطرار صندوق، به ویژه به دلیل پایین بودن درجه استقلال بانک مرکزی از نظر ترکیب غالبا دولتی شورای پول و اعتبار ایراد وارد است و ایجاد دیرهنگام صندوق ضمانت سپرده آن هم در شرایط نامطلوب اقتصادی احتمالا از تاثیرگذاری آن کم می کند به این دلیل که در شرایط حاضر بانک ها با ریسک های نقدینگی و اعتباری قابل توجهی مواجهند و به تبع وجود چنین موقعیتی، صندوق نیازمند منابع بیشتری برای پوشش سپرده گذاران در برابر خطر ورشکستگی بانک ها است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: در هر حال، طبیعی است که در پاره ای موارد بین خواسته های بانک ها به عنوان فعالان بازار پول و بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر که نگران ثبات بازار پول و حفظ منافع سپرده گذاران است شکاف هایی وجود داشته باشد.ولی آن ها چاره ای جز تعامل با یکدیگر ندارند.

معاون پیشین اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که «آیا این موضوع می تواند در صورت احتمال ورشکستگی بانک ها، منافع سپرده گذاران را به مخاطره بیاندازد؟ و نظر سپرده گذاران را نسبت به سپرده کردن سرمایه شان در بانک ها تغییر دهد؟» گفت: همان طور که پیش تر اشاره کردم این تصمیم به سپرده گذاران هشدار می دهد نسبت به انتخاب بانک خود دقت کنند و به سلامت مالی بانک اهمیت دهند. آن ها باید متوجه باشند که بانک هایی که در این شرایط رکودی سود های بالا پرداخت می کنند با مشکلات مالی بیشتری روبرو هستند، به همین دلیل نباید به صرف بالا بودن نرخ سود سپرده، به بانک خاصی گرایش نشان دهند.

وی ادامه داد: سپرده گذاران آگاه می توانند با روی خوش نشان ندادن به بانک های متخلف، از طریق خروج بانک های ناسالم از سیستم، به سالم سازی شبکه بانکی کمک کنند. آن ها باید متوجه باشند که صندوق ضمانت سپرده، در صورت ورشکستگی بانکشان آن هم مشروط به این که تحت نظارت بانک مرکزی قرار داشته باشد، فقط بخشی از مبلغ سپرده را به آن ها پرداخت خواهد کرد.سقف تعیین شده برای ضمانت سپرده تاثیر چندانی بر دیدگاه سپرده گذاران وسپرده گذاری آن ها در بانک ها ندارد. چون حداقل در شرایط حاضر، بانک ها ممکن ترین گزینه سرمایه گذاری برای اشخاص ریسک گریز محسوب می شوند.از این گذشته، سپرده گذاران اطلاعی از وضعیت کلی سیستم بانکی، بانک هایی که در معرض خطر ورشکستگی قرار دارند، در اختیار ندارند. این ها اطلاعاتی است که منطقا بانک مرکزی از آن آگاهی دارد. آن بانک و مسئولان صندوق ضمانت سپرده هستند که باید برآورد کنند حق عضویت های دریافتی از بانک ها ، منابع کافی برای تامین سپرده های سپرده گذاران بانک های در معرض خطر را تامین می کند یا نه؟

اهرم بانک مرکزی برای افزایش نقدینگی بانک ها

یک مدرس علوم بانکداری نیز در همین راستا اظهار داشت: اصولاً زمانی که بانک مرکزی مجوز بانکداری را به یک موسسه مالی و اعتباری یا یک بانک اعطا می کند، به موجب ماده 4 قانون بانکداری بدون ربا، اصل سپرده های مردم را باید محفوظ نگه دارد، یعنی در بانکداری ترتیبی اتخاذ شود که اصل سپرده محفوظ بماند، بنابراین، حتماً بانک مرکزی، تدابیری در این خصوص در نظر گرفته است.

شعبانی افزود: بانک مرکزی با انجام این کار قصد دارد سیاست انبساط پولی اتخاذ کند و از سیاست انقباضی خود خارج شود، تا بتواند کسب و کار را در اقتصاد از رکود خارج کند و به بانک ها اجازه دهد تا نقدینگی بیشتری در دست داشته باشند.

بانک ها نیز از محل این نقدینگی به بخش های مختلف اقتصادی اعتبار و تسهیلات اعطا کنند، بنابر این به نظر من هیچ مشکلی با کاهش حق عضویت بانک ها برای سپرده گذاران ایجاد نخواهد شد و سپرده گذار اگر در بانکی که مجوز بانکداری از بانک مرکزی گرفته سپرده گذاری کند، قطعاً به موجب ماده 4 قانون بانکداری بدون ربا سپرده اش محفوظ باقی خواهد ماند.

وی تأکید کرد: اصولاً عموم مردم از درصد حق عضویتی که بانک ها به بانک مرکزی می دهند، اطلاعی نداشته ولی بانک مرکزی برای شرایطی که احتمال ورشکستگی بانک ها وجود دارد مبالغی را از سرمایه گذاران به عنوان تضمین دریافت می کند بنابراین این اهرم را دارد که در صورت بروز اتفاق خاصی برای بانک ها از آن جلوگیری کند.

شعبانی با اشاره به سرمایه گذاری در موسسات مالی و اعتباری گفت: اگر مردم سرمایه خود را در موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز که بدون مجوز بانک مرکزی در حال فعالیت هستند، سپرده کنند، باید همه تبعات آن را به عهده بگیرند، چرا که این موسسات تحت ضوابط بانک مرکزی نبوده و در صورت ورشکستگی ممکن است تمام سرمایه شان از بین برود.

وی در رابطه با تأثیر کاهش حق عضویت بر سیستم بانکی و وضعیت آتی بانک ها گفت: در صورت اجرای این آیین نامه، نقدینگی در دست بانک ها افزایش خواهد یافت و می توانند منابع بیشتری را به کسانی که اعتبارات لازم را نیاز دارند به صورت بهینه تخصیص دهند و بنگاه هایی که تسهیلات نیاز دارند را تأمین مالی خواهند کرد، با توجه به اینکه در حال حاضر با کاهش نقدینگی و رکود در اقتصاد کشور روبرو هستیم، بانک مرکزی با ابلاغ این آیین نامه می خواهد از این اهرم استفاده می کند تا اختیار این منابع را به بانک ها بدهد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کورش
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
در کشور ما اظهار مطالب مبهم مد شده است . مردم چگونه در انتخاب بانک خود دقت کنند ؟؟ آیا بررسی اعتبار یک بانک به عهده مردم است ؟ نظیر چنین تقاضا های غیر منصفانه را در بسیاری از دیگر معضلات اقتصادی می بینیم ، مانند تخریب طبقه هفتم پاساژ علاالدین ، ورشکستگی میزان ، تعطیل عملی پروژه های بزرگی مانند پدیده و ... که در همه این موارد به گفته آقایان طمع مردم و نه رسیدگی به موقع سازمان ها و افراد مسئول ، موجب آشفتگی های اقتصادی و اجتماعی شده است. از یکسو مردم را به سرمایه گذاری تشویق می کنند و از دیگر سو سرمایه گذاران را به دلیل طمع مالی سرزنش می کنند !!
ناشناس
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
كوروش جان گل گفتی
ناشناس
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
احسنت
بورس هم نمونه بارز آن است
وقتی با شرکت یا هر نهادی در بورس دچار مشکل میشوی میگویند میخواستی اینجا سرمایه گذاری نکنی بورس ریسک دارد.
اما کسی نمی گوید ریسک در انتخاب و تحلیل وجود دارد نه زمانی که سود سهام را نمیدهند و یا سهام را بی اجازه می فروشند .
در خیابان کسی جیب شما را بزند راحت تر به پولت میرسی تا در بورس با وجود مشخص بودن سارق
ناشناس
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
همه چیز را به گردن مردم انداختن هنر نیست! آقای مدیر بانک مرکزی حرف هایتان تکراری شده . خودتان را بازنشسته کنید!
متخصص
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
هدف دولت فقط و فقط نابود کردن نفدینگی هست و فقیر کردن مردم. نمونش بورس- پدیده- میزان- مسکن مهر و در اینده نه چندان دور تمام بانکها مثل یونان که دیگه روزی فقط 100 هزار تومن بتونی از خودپرداز بگیری.
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
بوی ورشکستگی نظام بانکی کم کم به مشام می رسد! خدا به دادمان برسد. ضمنا کسی دلخوش نباشد که سپرده من کمتر از صد میلیون است و دولت 100% آنرا تضمین کرده، چون در آن روز سیاه دولت تمام سپرده ها را قفل می کند و چیزی از سپرده ها به کسی نمی رسد.
حدود 10ماه پیش پیشنهاد دادم که سپرده گذاری در بانک در آن زمان بهترین گزینه است. حالا با هویدا شدن احتمال ورشکسنگی نظام بانکی پیشنهاد من سرمایه گذاری در ملک و خرید ارزهای خارجی بویژه دلار است. در صورت سقوط نظام بانکی قیمت دلار از 10000 تومان نیز فراتر می رود
ناشناس
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
پسرجون بانکها ورشکست بشن کل سرمایه گذاری تو این مملکت به فنا میره اونوقت دیگه ملک کیلو چنده؟ بخش مسکن بخاطر سرمایه گذاری بانکها سرپاست بانک ورشکست شه بخش مسکن نابود میشه اونوقت تو میگی سرمایه گذاری در ملک؟!! یاللعجب
ناشناس
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
سرمایه گذاری در املاک بهترین گزینه بوده و خواهد بود.
ناصر
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳
جناب ناشناس 11:44 در صورت ورشکستگی نظام بانکی ارزش ریال تقریبا صفر می شود اما از این نکته نباید اینگونه برداشت شود که ارزش تمام کالا ها صفر خواهد شد. این درست است که ارزش کالاهایی مثل اوراق قرضه که ارزش آنها وابسته به ارزش ریال است در صورت سقوط نظام بانکی از بین میرود اما کالاهایی که اولا دارای ارزش ذاتی هستند ثانیا بادوام و قابل پس انداز هستند مثل ارزهای خارجی ملک و طلا سر به فلک می کشد و هیچ کس حاضر نمی شود چنین کالاهایی را با کوهی از ریال هم معاوضه نماید. پیش از اظهار فضل بهتر است کمی اطلاعات اقتصادی خود را بالا ببرید
احسان
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
پسر خوب اگر بانکها ورشکست شوند دیگر مگر پولی می ماند که کسی با ان ملک بخرد؟؟ دقیقا قیمت ملک 5% قیمت فعلی میشود
یعنی میتوانی اپارتمان تهران را متری 400 هزار تومان بخری؟؟
کمی فکر کن متوجه میشوی
معلم
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
با نظر احسان موافقم .
اینجا که المان نیست , که اگر سیستم بانکی کشور سقوط کنه سرمایه به سمت کالای پردوام بره .....
تاریخ اقتصادی 100 ساله اخیر را اگر مرور کنید می بینید در صورت همچین اتفاقی دولت ارز را کنترل خواهد کرد با قوه قحریه !! چون در اینجا ارز کالای استراتژیک تلقی میشود , اما مسکن خیر ... به دلیل اینکه در صورت نابودی سرمایه ملت در بانکها اگر سرمایه ای باقی بماند قطعا" به سمت کالایی با ضریب نقد شوندگی بالا خواهد رفت , با وجود نا امنی در منطقه .
ناصر
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
جناب احسان گویا شما تصور کرده اید وقتی بانکها ورشکست شوند تمام نقدینگی موجود در کشور در یک لحظه غیب می شوند و ایرانی ها مجبورند به مبادلۀ کالا به کالا روی بیاورند!
در صورت ورشکستگی بانک ها دو گزینۀ محتمل در پیش رو خواهد بود:
گزینۀ اول آن است که دولت و بانک مرکزی با تمام توان از بانک ها حمایت کند. یعنی وقتی مردم برای دریافت پولشان به بانکها هجوم می برند بانک مرکزی با چاپ اسکناس بی پشتوانه و تزریق آن به بانکها این فرصت را به بانک ها بدهد که تقاضای سپرده گذاران را پاسخ بدهند. در این حالت ما با یک اَبَر تورم افسانه ای روبرو خواهیم بود که برای خرید یک مداد باید یک گونی پول پرداخت کرد.
حالت دوم آن است که دولت سپرده های مردم در بانک ها را قفل کند و تنها اجازه برداشت محدودی به صاحبان سپرده بدهد. در این حالت با وقوع شورشهای اجتماعی و از بین رفتن اعتماد به پول ملی هیچ عاقلی حاضر نخواهد شد طلا یا ملک خود را فروخته و در قبالش به مبلغ سپرده های قفل شده و مشکوک الوصولش در شبکۀ بانکی اضافه کند.
حمید
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
دقیقا همینه قیمت دلار تا عید تک نرخی خواهد شد احتمالا 4000 تومان ..و بعد از مدتی مقدار محدودی به هر مسافر تعلق خواهد کرد مثلا 1000 دلار و این خواهد شد که قیمت دلار بالای 6000 تومان افزایش خواهد یافت
حسنك
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
ماليات بستن بر روي سپرده ها در راه است.
ناشناس
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
حرفش که هست امیدوارم عملی نشود .
حمید
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
دقیقا در دولت احمدی نژاد مطرح شد و الان داره اجرا میشه
ناشناس
Spain
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
هشدار دادن ازطریق سایت ها رفع مسئولیت است . چه کسانی این موسسات اعتباری را تاسیس کردهاند که محل به بانک مرکزی نمیگذارند واصلا وجود آنرا تحویل نمیگیرند ؟ بانک مرکزی چه کاره است ؟قشر ضعیف جامعه که سایت هارا پیگیری نمیکند و بدنبال کسب سود سپرده گذاری میکند تصور دارد که سیستمی نظیر بانک مرکزی هشیار است .این بانک مرکزی از کی میترسد؟ که نمیتواند جلوی هزاران موسسه مالی را بگیرد ؟ بجز این وظیفه مهم چه وظیفه دیگری دارد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
بانکهای ما هیچوقت وزشکست نمیشوند / بانک مرکزی مثل آب خوردن داره پول چاپ میکنه اگر اینجور بود سالها قبل باید ورشکستگی اعلام میشد/ بانک مرگزی طبق قانون اصل سپرده ها رو تضمین کرده /
ناشناس
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
دولت با چاپ پول در ازای افزایش قیمت دلار و پذیرش تورم جلوی ورشکستگی بانکها را خواهد گرفت.
نامى
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
كامنتها آدم را ميترساند كه خدايى نكرده اگر اينچنين شود چه خاكى بر سرمان بريزيم ديگر هيجا امن نيست پس چه اتفاقى ميافتد اگر كسانى هستند كه ميتوانند مثمر ثمر باشند راه حلى اساسى ارائه كنند تا بيشتر به فلاكت نيافتيم
ali
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
فروپاشی اقتصادی در راه است بابا این سود کجای این اقتصاد است که بانکها به سپرده گذار می دهند چرا شفاف سازی نمی کنند و نمی گویند از چه راهی این سود سازی شکل کرفته درصورتی کل اقتصاد در حال رکود است ...ایا جز این است که سود بالا می بپردازند که سپرده گذار پول خود را بیرون نکشند مانند روزهای اول بانک میزان که اخر گندش درامد مگر تا کی می توانند این راه را ادامه دهند ما فروپاشی شرکتهای مضرابه ای را از یاد نبرده ایم وامهای وصول نشده بانکها 70هزار میلیار تومان است یعنی چندین برابر سرمایه بانکها ولی این سود از کجا داده می شود چراموضوع را از طریق حسابرسان قسم خورده حسابرسی نمی کنید تا موضوع روشن شود این موضوع باعث شروع یک فروپاشی اقتصادی است که کسی به ان توجه نمی کندوبه دنبال ان نارضایتی عمومی که یک گروه خاص ارزوی ان را دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
کلا تا چقدر بانک مرکزی سپرده های هر شخص رو تو بانک تضمین می کنه؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
دولت میخواهد با پول مردم قدرت مالی را از جناح رقیبش بگیرد و از کیسه خلیفه خرج کند
محمود
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
اگر اجازه میدادند یکی دوتا از بانکهای ورشکسته ورشکستگیشان علنی شود انوقت قطعا بورس را میافتاد چون بازار دیگه مثل ملک قیمتها در سقف هستند و فقط این بورس هست که قیمت سهام یامفت شده....
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
این صحبت یکی دو روز نیست که بانک ها در ایران ورشکست شده اند از سال 1370 نظام بانکداری ما ورشکست شده است و با چاپ چک پول این سیستم بانکی به فعالیت خود ادامه می دهد . در دوزه ریاست اقای مظاهری اجلزه چاپ چک پول از بانک ها گرفته شد . و علت اصلی تورم مسکن که نقش بانک ها در ان صد در صد دیده شد .
در سال 90 دوباره بانک ها باعث نقدینگی که در اثر فشار دولت برای رونق اقتصادی به بانک ها فشار اوردند رخ داد . رونق اقتصادی که در اصل بنیانگذار فاجعه اقتصادی شد و تولید کنندگان اصلی بر اثر حجم زیاد پول در گردش ورشکست و شغل های کاذب و دلالی و رونق بنگاه های معاملات املاک که هیچ ارزش افزوده بر شاخص های اقتصادی نداشت گردید و .......
فقط کافی است ده درصد از سپرده گزاران سرمایه های خود را از بانک طلب نمایند انوقت مردم متوجه خواهند شد نظام اقتصادی ما در چه وضعیتی قرار دارد
ناشناس
Germany
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
داداش وقتی یک جایی اسمشو گذاشته "بانک" یعنی اینکه با یه چیزی مثل موسسه فرق داره. متوجه میشی عزیز؟
ناشناس
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
شما تضمین میدی که فرق داره ؟؟؟ سخنگوی بانک مرکزی ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۳
بانکها سرمایه گذاری سنگینی روی مسکن کرده اند واگر قیمت مسکن تحریک نشود قطعا سیستم بانکی محکوم به ورشکستگیست،این اتفاق در آمریکا هم افتاد وحتی صندوقهای بازنشستگی ورشکست شدند اما دولت بانکهای بزرگ را با تزریق پول نجات داد وبالانس کرد،اما در این شرایط اقتصادی ما وامید های واهی به توافق واکنون برجام،شرایط بسیار خطرناک وشکننده است وتیم اقتصادی دولت عملکرد خوبی نداشته وقصد جبران خسارات وکسریها رااز جیب مردم دارد،اتفاقی که در بورس وتولید افتاد در حال تسری به بانکهاست
ناشناس
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
موافقم .

سیستم بانکی کشور به شدت با بازار مسکن پیوند خورده .
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
این صحبت یکی دو روز نیست که بانک ها در ایران ورشکست شده اند از سال 1370 نظام بانکداری ما ورشکست شده است و با چاپ چک پول این سیستم بانکی به فعالیت خود ادامه می دهد . در دوزه ریاست اقای مظاهری اجلزه چاپ چک پول از بانک ها گرفته شد . و علت اصلی تورم مسکن که نقش بانک ها در ان صد در صد دیده شد .
در سال 90 دوباره بانک ها باعث نقدینگی که در اثر فشار دولت برای رونق اقتصادی به بانک ها فشار اوردند رخ داد . رونق اقتصادی که در اصل بنیانگذار فاجعه اقتصادی شد و تولید کنندگان اصلی بر اثر حجم زیاد پول در گردش ورشکست و شغل های کاذب و دلالی و رونق بنگاه های معاملات املاک که هیچ ارزش افزوده بر شاخص های اقتصادی نداشت گردید و .......
فقط کافی است ده درصد از سپرده گزاران سرمایه های خود را از بانک طلب نمایند انوقت مردم متوجه خواهند شد نظام اقتصادی ما در چه وضعیتی قرار دارد
سلام
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
خلاصه بگم واسه هر جا که پول مردم باشه نقشه کشیدن ، نتیجه اعتماد کردن به حرفهای کسی که با کلید اومد این شد که کلید سرمایه ناچیز مردم دستشون اومده و حالا حالا ها کار دارن با پول مردم،ولی یه عده با سرمایه های هشتصد تا دوهزار میلیاردی و .... راحت باشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
با این اوضاع همون بهتر که پولمون رو تو بالش زیر سرمون بذاریم
دزد
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
خوب در این صورت من میام ازتون میگیرم ...
ناشناس
United States of America
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰
زمان احمدی نژاد هم گنده گویی زیاد میکردن فکر میکردن کار با گنده گویی پیش میره کم کم اینها هم دارن همون روش را پیش میگیرند.
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
بانك هاي و موسسات داراي مجوز ورشكست نميشوند چون بانك مركزي از سيستم بانكي حمايت ميكند پشتوانه بانك مركزي هم درامدهاي نفتي است سيستم بانكي ما دركل ورشكسته است اما اين پول نفت است كه جبران ضررها را ميكند اگر تا به امروز حتي با وجود جنگ تحميلي اقتصاد ايران خودش را حفظ كرد به دليل نعمت نفت است خيالتان راحت باشد سونامي در كار نخواهد بود
محسن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸
آيا كسى بصورت مطمئن ميدونه كه طبق چه مادهء قانونى يا ابلاغيه يا بخشنامه رسمى و قانونى ، بانك مركزى ضامن سپرده هاى مردم در بانكهاست؟
متشكر ميشوم كه كسى پاسخ شفاف و مستندى دهد
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
طبق ماده 4 بانکداری بدون ربا
123
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
عزيزان مگر قراره بانك ها سود بدهند مگر جمهوري اسلامي نيست عزيزان تا همگي ما پولهاي ريز و درشت در بانك ها قرار ندهيم بدون سود فقط قرض الحسنه و نظام پولهاي جمع شده را با وام و كمك به اقتصادانان و كار آفرينان ندهد كشور اقتصاد فقير و ثروتمند خواهد داشت . قرار نيست به پس انداز سود داد هيچ جاي دنيا سود نميدهند در ضمن طبق قانون فقط اصل پول قرض الحسنه تا صد ميليون تضميت=ن شده نه سود آن
اشنا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
تواینشرایط ورشکستگی بانگها وریزش بیشتربورس وبالا پائین اومدن وبی ارزش شدن طلا وارز وکم شدن ارزش پول ملی واقعا ملت چه باید بکنه ؟؟مردم فقیر پولشونو بسختی جمع کردن واحتیاجدارن ازسودش استفاده کنن تا محتاج نشن .بانگها هم هرساله میزان درصد سودهاشونو اعلام میکنن اگر سپرده ی مردم توسط بانگ مرکزی حفاظت نشه براچی مجوز بانگی بهشون میده ؟خدایابفریاد ملت ایران برس که شوک زده شدن .اخه ملت فقط بیشترببانگهای دولتی ازنظراعتمادکردن اعتمادداشتن .حالا چه بایدبکنن ؟