بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
در اين گير و‌دار وزير اقتصاد و معاون اول رييس‌جمهوري بارها وعده‌هايي مبني بر حمايت دولت از بازار سرمايه و تزريق نقدينگي از طريق بانك‌ها به بورس دادند كه هيچ‌گاه عملي نشد.
کد خبر : ۱۵۴۸۴۰
«وضعيت بورس ما ناجور است، به خاطر شرايطي كه هشت سال بر اين كشور تحميل شد. پول مفت در اختيار بعضي قرار گرفت. شرايط خراب شد و الان وضع بورس خراب است.»

اينها گفته‌هاي محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه در پاسخ به سوال يكي از نمايندگان مجلس درباره چرايي سقوط بورس بعد از توافق هسته‌اي است.

هفته گذشته اظهارنظر وزير امور خارجه در جلسه كميسيون بررسي برجام مجلس درباره علت افت بورس بعد از توافق جنجالي شد. محمدجواد ظريف در اين جلسه در پاسخ به انتقاد بذرپاش، نماينده مجلس درباره بي‌تاثير بودن توافق هسته‌اي بر اقتصاد كشور خصوصا بورس، گفت: «وضعيت بورس ما ناجور است، به خاطر شرايطي كه هشت سال بر اين كشور تحميل شد. پول مفت در اختيار بعضي قرار گرفت. شرايط خراب شد و الان وضع بورس خراب است.»

«سعيد ليلاز»، كارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با «اعتماد» با تاييد صحبت‌هاي ظريف، دليل اصلي سقوط بورس را آسيب‌هاي وارده بر اقتصاد ايران در سال‌هاي ١٣٨٤ تا ١٣٩٢ عنوان كرد و گفت: «حق با آقاي ظريف است. ايشان درست گفته است. اين حرف درست نيست كه با يك توافق همه مشكلات اقتصادي بايد يك‌شبه حل شود، بلكه براي احياي اقتصاد ايران نيازمند تدابير اقتصادي جدي، بنيادي، طولاني و پايدار هستيم و اينها نيازمند گذر زمان است». ليلاز با اشاره به سياست‌هاي پولي انبساطي در دولت‌هاي نهم و دهم پيامد اين سياست‌ها را افزايش تورم و كاهش رشد اقتصادي عنوان كرد كه شرايط ركود تورمي را براي اقتصاد ايران به دنبال داشت.

سقوط بورس به دليل اوضاع نامساعد اقتصادي در كشور است

به گفته اين كارشناس اقتصادي، در اين هشت سال دولت هيچ گاه دغدغه توليد و رشد اقتصادي و... را نداشت و همه منابع را سمت مصرف‌كنندگان سوق مي‌داد و به همين دليل الان وضع بورس ما خراب است و علت آن اوضاع نامساعد بخش‌هاي مختلف اقتصادي در كشور است. او با اشاره به اينكه مشكلات بورس يك دفعه حل نمي‌شود و نيازمند گذر زمان، مثبت شدن فضاي كسب و كار و بهبود شرايط اقتصادي و رونق بازار است، گفت: «تنها راه‌حل موجود اين است كه راهي كه در اين هشت سال رفته‌ايم برگرديم و همه آسيب‌هاي وارده را كم‌كم جبران كنيم».

اين تحليلگر اقتصادي در ادامه به كسري سرمايه‌گذاري ٣٠٠ تا ٤٠٠ ميليارد دلاري در اين مدت اشاره كرد و گفت در حال حاضر هنوز با كسري سرمايه‌گذاري گسترده‌اي دست به گريبانيم و مردم توانايي خريد ندارند چراكه در شرايط كنوني استدلالي براي خريد و سرمايه‌گذاري وجود ندارد و در واقع يك حالت استثنايي تناقض‌گونه در اقتصاد ايران ديده مي‌شود.

توافق هسته‌اي جلوي بدتر شدن شرايط را گرفته است
ليلاز گفت: توافق هسته‌اي وقتي در بورس ديده مي‌شود كه در اقتصاد كشور ديده شود چرا كه بورس از اقتصاد و وضعيت اقتصادي كشور جدا نيست و بهبود وضعيت بورس در گروي احياي رشد اقتصادي، بهبود وضعيت اقتصادي و فضاي كسب و كار است. او با ذكر اين نكته كه در واقع توافق هسته‌اي در ماه‌هاي اخير به اين صورت خودنمايي كرده كه جلوي بدتر شدن اوضاع را گرفته است، گفت: «اوضاع در اين هفته‌ها بدتر از قبل نشده و دولت در وهله اول از تشديد وخامت اوضاع جلوگيري كرده و رشد اقتصادي منفي هفت درصدي سال ٩١ را به مثبت سه درصد رسانده است.

اين كارشناس اقتصادي همچنين پيش‌بيني كرد كه در سال ٩٤ هم مانند سال گذشته رشد اقتصادي مثبتي خواهيم داشت ولي ممكن است چشمگير نباشد؛ اين نشان مي‌دهد كه اقدامات دولت در اين مدت تاثيرگذار بوده و روند منفي هشت سال گذشته متوقف شده و حتي مثبت شده است. ليلازدر پايان پيش‌بيني كرد كه از زمستان ٩٤ شاهد بهبود وضعيت اقتصادي در كشور باشيم و در نتيجه بورس و ديگر بخش‌هاي اقتصادي هم از دي و بهمن امسال با روندي مثبت مواجه شوند و آثار رونق نسبي در اقتصاد ايران ديده شود.

روند بورس تهران در دولت يازدهم

بورس تهران در دوسال اخير روند پر تلاطمي را ازسرگذرانده است و شاخص كل بازار سهام در نخستين سال دولت يازدهم براي نخستين بار در تاريخ بازار سرمايه به بيش از ٩٠ هزار واحدي رسيد. همزمان با رشد توفاني بورس و مذاكرات هسته‌اي در ژنو در آذرماه ١٣٩٢، برخي مسوولان دولت با آگهي‌هاي گسترده رسانه‌اي مردم را به سرمايه‌گذاري در بورس دعوت كردند و به آنها نويد آينده‌اي مثبت و كسب سود مناسب را دادند. اما بعد از دستيابي به شاخص ٩٠ هزار واحدي بازار به يكباره سقوط كرد و تا ٨٠ هزار واحد پايين آمد.

در چنين شرايطي كارشناسان و مسوولان دولتي ريزش شاخص را با واژه «اصلاح شاخص‌ها و قيمت ها» توجيه كردند. اما سقوط بورس به همين‌جا ختم نشد و شاخص در مقاطع مختلفي بين ٦٥هزار واحد و ٧٠ هزار واحد نوسان كرد. در اين ميان با توافق هسته‌اي ژنو هم بازار سهام نتوانست مانند گذشته تاثيري هيجاني بر بازار داشته باشد و بعد از توافق شاخص دوباره روند نزولي خود را ادامه داد تا جايي كه امروز به ٦٠ هزار واحد رسيده است. 

در اين گير و‌دار وزير اقتصاد و معاون اول رييس‌جمهوري بارها وعده‌هايي مبني بر حمايت دولت از بازار سرمايه و تزريق نقدينگي از طريق بانك‌ها به بورس دادند كه هيچ‌گاه عملي نشد.

اما كارشناسان بازار سرمايه علت سقوط بازار سرمايه در ماه‌هاي اخير و به ويژه بعد از توافق هسته‌اي ژنو را كمبود نقدينگي، ابهام‌هاي موجود درباره شركت‌هاي پتروشيمي، پالايشي و معدني، جولان حقوقي‌ها و عدم اعتماد مردم به سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه اعلام مي‌كنند و كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه ريزش اصلاحي بازار تا ميانه‌هاي كانال ٥٠ هزار واحدي ادامه خواهد داشت و با تاثير‌گذاري اجراي توافق بر اقتصاد كشور، بازار سرمايه احتمالا از اواخر سال ٩٤ و اوايل سال ٩٥ روند رو به رشد و مثبتي را در پيش خواهد گرفت كه منجر به رونق بازار مي‌شود.

منبع : روزنامه اعتماد 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
کار به جایی رسیده که ظریف هم در خصوص بورس نظر میده.
آقای ظریف بورس مستمسک مسائل سیاسی قرار گرفته و همزمان با انتخابات مجلس رشد خود را شروع میکند بلکه بدینوسیله آرای کاندیداهای نزدیک به دولت افزایش یابد
reza
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
جناب اقای ظزیف با توجه به کار بزرگی که در ماجرای هسته ای انجام دادید و مورد قبول عامه مردم هستید خواهشا از این اظهار نظرهای ناپخته و غیر عقلانی خودداری کنید. حیف است که با این وجهه خوب فریب تیم اقتصادی دولت رو بخورید و شان شما را پایین بیاورد. همه فعالان اقتصادی و بازار و سهامداران به خوبی از سیاست بازی تیم اقتصادی دولت اگاهند و بهتر از هر کسی می دانند که مسبب رکود اقتصادی و ریزش بازار چه کسانی هستند نه دولت سابق!!
رضا 2
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۷
رضا جان
کلا جو گیر شدید و خواستید یه چیزی بگید که یه چیزی گفته باشید . البته ببخشید حرف آقای ظریف که گفته دلایل سقوط بورس وضع بد اقتصاد است بنظر شما غلطه ؟ پس نکنه این سقوط بخاطر فیلم جدید پرویز پرستوییه . عزیزم شما تا بحال توو جلسات هیئت دولت نبودید . در آنجا تصمیم جمعی در مورد مسائل یک وزارتخانه گرفته میشود یعنی در مورد اقتصاد همه وزرا رای میدهند و این به این معنی نیست که حرف آخر در اقتصاد را آقای ظریف میزند بلکه رای همه مد نظر قرار میگیرد . رضا جان توصیه یک دوست رو بپذیر .
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
این دولت همه افرادش توهمه زمینه ها کاربلد وکارشناسند،خدا عاقبت مارو به خیر کنه تواین شش سال باقی مانده.....
بی نام
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
مگه دولت آقای احمدی نژاد اینجوری نبود
بلایی که داره سرمون میاد اثرات اون سالهاست
بی برنامگی دولت قبلیه ارزش پول ملی رو به ثلث کاهش دادن و ....
ناشناس
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۰
خودت کامنت میذاری و خودت به خودت جواب میدی؟ خودتی
ناشناس
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۸
واقعا متاسفم..کشور در برجام که همه چی رو باخت . به روی خودشم نمیاره...واقعا امریکا کار سیاسی اش عالی بود..
حالا در اقتصاد .بورس رو 2 سال خراب کردند. حالا میگن مقصر دولت قبله!!!!
پس چرا وقتی روحانی رای اورد 1سال تبلیغ کردیم مردم بیایید بورس!!!! اونهمه سال 92 سهمها شارپی میرفت بالا!!
ناشناس
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸
خوشم میاد ازت . شش سالو خوب اومدی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
شما و گروهتون بهتره برید در مورد واگذاری مفت المهدی رو بگیرید.این شرکت رو قطعا به عمد کم بازده و زیان ده جلوه دادید تا به گروه خودتون واگذار کنید.ملت ما فکر میکنن این گروه سیاسی نجاتشون میده اینها با بقیه فرق میکنن.
سورن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
آقای ظریف با وجود احترمای که بای شما قائل هستم باید عرض کنم نظر شما بسیار اشتباه و به دور از واقعیت است چیزی که بورس را به این وضعیت انداخته تصمیمات نادرستی چون بهره مالکانه،افزایش خنده دار قیمت خوراک پتروشیمی ها ،افزایش عامل های انرژی واحد های تولید و عدم اختصاص یارانه تولید به آنها ،سردرگمی پالایشی ها در نرخ فروش فرآورده بطوریکه شکتی مثل پالایشگاه اصفهان با وجود حدود 300 درصدافزایش سرمایه از محل اندوخته و سود انباشته همچنان یکی از متضرر ترین سهامداران را دارد،تصمیم گیری در عدم تقسیم سود نقدی بانکها به دلیل سیاستهای نادرست و فرمایشی
البته نظرات مشاورینی مثل آقای لیلاز هم در مورد بورس جای تامل دارد
مهدی
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
بفرمایید که بانکها چه چیزی را باید تقسیم کنند؟
مطالبات معوقه صعودی را؟
وام هاعی تکلیفی و تحمیلی احمدی نژاد به بانکها موجت افزایش بی رویه مطالبات معوق بانکها شده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
یک زمانی میگفتند شاه باعث خرابی کشور شده حالا مگن احمدی نژاد باعث شدا تو این سی سال همه شما جزئ تصمیم گیران اصلی بودید چرا وضع چنین است امام حسین میفرمایند اگر دین ندارید لا اقل آزاده باشید دنبال مقصر نگردید
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
اون وقت اون پول مفت که توسط یه عده خورده شد رو درسته از جیب یه عده سهامدار خرد بیچاره بیرون کشید؟
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
وقتی بانکها سود سپرده 28%ی میدن چرا باید تو بورس ریسک کنیم و هر روز با استرس و اضطراب اخبار را چک کنیم ؟ درحالیکه دولت و بانک مرکزی نشان داده علاقه شدیدی به بالا بردن سود بانکی داره .
ساسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
بیشتر این سالهای بعد از انقلاب دولتها دست اصلاح طلبان بوده ما در این سی اندی سال خیلی خوش به حالمون بوده فقط توی همین 8 سال بدبختی کشیدیم؟
هر کسی میاد تمام مشکلات را تقصیر اون دولت هشت ساله میندازه!!!!!
اولا آقای ظریف اون پوله مفت نبود اون پول مال خودمون بود که از یارانمون کم میذاشتند و بهمون میدادند.....دوما اگر شما سیاستمدارید خواهشن در مورد اقتصاد اظهارنظر نفرمایید.....اکثر اقتصاددانان مشکل بورس را نبود نقدینگی و حبس پولها در بانکها به دلیل نرخ بهره بالا میدانند در حقیقت این دولت پول مفت توی جیب این بانکهای نزول خور می کند
ناشناس
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۵
دولت ها همیشه دست اصلاح طلبان بوده درست،از این به بعد هم همین منوال هست اون هشت سال تا ابد برای عده ای تجربه شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
باید دید چه کسی و چه کسانی مردم را به سرمایه گذاری در بورس دعوت و تشویق کردند و چه کسانی و با کدام تصمیمات باعث زیان فراوان مردمی که به آنها اعتماد کرده شدند. آقای ظریف دولت در بعد سیاسی توفیقات خوبی داشته ولی آقای لیلاز دولت در بعد اقتصادی عملکرد خوبی نداشته است. تا زمانی هم که این حس بی اعتمادی در بین مردم بخصوص سرمایه گذاران خرد که حاصل عمرشان در همین دعوتها نابود شد وجود دارد وضع بهتر نخواهد شد.
کریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
تا زمانی که برای حل مشکلات از خرد و تدبیر کارشناسان مربوطه استفاده نکنیم و برای حل مشکلات متوسل به شخصیت های سیاسی و رسانه ها شویم وضع بورس بهتر نمیشود بلکه بدتر هم خواهد شد .
ناشناس
NETHERLANDS
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
آقا اینها تصور میکنند با دسته کورها طرفند همه فعالان بورس شاهد وناظر هستند که دولت ایشان با برنامه ریزی قبلی فاتحه بورس را خواند. ایشان کافی است به اظهارات دولتی خودش در مورد بازار سرمایه یک مراجعه اجمالی داشته باشند
راستگو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
با سلام : بله عوامل گفته شده مقداری درست است ولی همه می دانند و می فهمند که علت اساسی افت بورس سود بالای بانکی است وپولها در بانک انبار شده .
مرتضی اراک
-
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
از قرار معلوم تا یه دوسه سالی حقیقیهای بازار سماق بموکن وحقوقیها با برگهای زیبای سماق ویلاهاشونو برای خانواده تزئین کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸
آقای ظریف ریزش بورس قطعا برنامه ریزی شده بود لطفا توجه داشته باشید که همه چیز را همه کسان دانند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲
دولت عمدا بورس را به این روز انداخته که مردم را مجبور کنند سرمایشون را در بانک بگذارند تا به این وسیله هم بانکها از ورشکستگی بیرون بایند و هم برداشت دولت قبل از حساب بانکها که یادتون هست؟؟؟؟؟؟؟؟ فکر کنم داره تکرار میشه.
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۲
بورس را آنهایی خراب کردند که از بقال تا دست فروش را به بازار سرمایه دعوت کردند نه 8 سال گذشته
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳
بورس را دولت گذشته 57000 به شما تحویل داد اگر حباب داشت چرا دعوت کردید از مردم ؟

پس شما خبر داشتید از نشست با حقوقی های بازار بورس و ریزش از سال 92 تا به امروز !! عجب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۹
دکتر جان لطفا از سیاست انقباضی دولت بگو با این نرخ رویایی سپرده ها که تمام اقتصاد این مملکت رو فلج کرد پولها رو خوابوند تو بانک تا تورم رو از جیب دیگران کنترل کنن چرا گیر دادی به احمدی نژاد چرا نمیگی اگه این سیاست دولت نبود اتفاقی نمیافتاد مگر اینکه میانگین پی به ای بورس بالا میرفت ومی شد اروم اونو پایین اورداتفاق دیگه ای نمی افتاد ،مردم بدبخت متضرر نبودن بورس اروم اروم راه خودشو پیدا میکرد نه اینکه یکشبه مردم وبدبخت کردین الان از پولای باد اورده زمان احمدی نژاد میگین به فرض هم پول باد آورده ای بود چرا یکشبه خارج شد مگه مردم چه گناهی کرده بودن مگه اقایون اقتصاد دان نباید فکر میکردن که چطور جلوی از بین رفتن زندگی مردم رو بگیرن
aniant
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵
حالا بر فرض این شرایط به خاطر پول های باد اورده باشه و بورس باید ریزش کنه درست باشه وبورس افت پیدا کنه حالا معلومه کی این پولها تموم میشه وبورس رشد میکنه یا نه هر موقع بورس رشد کرد باید بگیم این پولها تموم شده.ثانیا حالا بر فرض این پولها تموم شد و بورس رشد کرد و یه عدهای دیگه پولدار بشن ایا درسته بگیم اگه این دولت کنار رفت و دلت بعدی بیادبگه چون تو دوره اقای ظریف یه عدهای با پول باد اورده پول دار شدن وتا تموم شدن پولها باید بورس نزول کنه.ثالثا حالا بر فرض بورس افت کرد این پولها باد اورده هم تموم شد واین دولت به تموم اهداف کنترل تورم دست یافت ولی باز بورس رشد نکرد واون موقع باید دنبال کدوم پول و یا بهانهای برای ارزیابی این تیم اقتصادی باشیم . واقعا ....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰
همه چیو تقصیر دولت قبل نندازید به خاطر کاهش تورم اقتصاد دچار روکود شه چرا بهره بانکی پایین نمیاد اقتصاد رشد کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۴
سلام این گونه که اقای ظریف در مورد اقتصاد وبور س صحبت نمودندنجای نکرانی بسیار است وصحبتهای ایشان غیر منصقانه به دور از واقعیت ومغرضانه وباندی وبه دور از اخلاق بود با ابن حساب خدا به دادماان برسد با این برجام دست پخت این باند وخارجی این دولت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۴
نرخ خوراک پالایشی و پتروشیمی

بهره مالکانه معادن

افزایش مالیات

افزایش نرخ بهره

حرفهای سخیف نگویید

قرار بود 100 روزه ردیف بشه اقتصاد

اکنون 2 سال است که گذشته

توافق هم تازه انجام شده
ناشناس
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
توصیه میکنم جناب آقای زنگنه گاز پتروشیمی ها به هند صادر کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۱
مگه شما اونموقع که مردمو تشویق به ورود به بورس و خرید سهام میکردین از وضع بورس اطلاع نداشتین؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷
اقای ظریف باوجودیکه جزء محدودافرادقابل قبول این دولت ازنظرمن هستی این حرفت اشتباه است اولا رشدبورس درسال91و92بخاطرکاهش تاریخی وبی سابقه ارزش پول ملی بودثانیاتشویقهای خوددولت به سرمایه گذاری وامیدهایی راکه ایجادکردمردم رابه سمت بورس کشاندثالثاقانونهای ناعادلانه خوددولت بعدازتشویق مردم زیرپای انهاراخالی کردوبورس رابه این روزانداخت رابعابعدازاینکه دولت به عینه اثاراشی راکه برای سهامداران خصوصادربخشهای معدنی فلزی پتروشیمی وپالایشی پخته بوددیدبی خیالی وپافشاری بران قوانین افت بیشترسهام بورس رادامن زدخامسا رکودبوجودامده هم حاصل تدبیردولت به جهت کنترل تورم نیست چراکه بعدازافت ارزش پول ملی تاحدودیک چهارم وبه تبع ان فقیرشدن توده مردم به عنوان مصرف کننده بازارهاکشش رشدبیشتررانداردمانندانچه دربخش خودرومی بینیم لذاهرتقلایی برای رشدقیمتهایاحداقل مصرف بیشتردرهمین قیمتهامی بینیم خنثی می شود
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
بهتراست شما پیگیر کار خودتان باشید .بورس تخصص خودش رامیخواد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
حرفهای ظریف برای توجیه در توافق هسته ای است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
بهتره آقای روحانی دور بعد ظریف رو وزیر اقتصاد کنه مثل اینکه اقتصاد هم بلده !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
بادولت های بدون برنامه نمیشود مملکت داری کردشما یک دولت رانام ببریدکه دولت قبلی را محکوم نکرده باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
دوستان: دولت پول نداره حتی حقوق کارمندا و یارانه رو بده. جا افتاد؟ اینقد زجه نزنین دیگه. منم مثل شما سهام زیادی دارم و ضرر زیادی متحمل شدم. اگه توی بورس پول گنده ای به جیب بزنیم که هنر خودمون می دونیم، ضرر بدیم تقصیر فلک و افلاک. رفتین سهام شرکت های غیرشفاف خودرو سازی ضرر ده با P/E منفی !!! مثل خاور خریدین، انتظار دارین واستون تخم طلا بزاره؟ مقصر ظریفه؟ سهام خودتونو توی آخرین دقیقه روز چهارشنبه آتیش می زنین، به روحانی و ظریف چه ربطی داره؟ قیمت اگه پایینه نفروشین.. خیلی ساده اس.
حجت
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
آقای وخانم ناشناس از چیزی اطلاع نداری خواهشا کامنت نگذار.
ندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
پس چرا جناب آقای طیب نیا از دو سال پیش مرتبا میگه کفه کفه کفه کف بازار بخرید ?!?!?!?!?!?.?.?.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸
یه بنده خدایی با پول وام ازدواج خودش و همسرش اومده سهام خریده پولش 1/3 شده میگه موندم به زنم چی بگم کامنتشو خوندم خدا میدونه تو این 2 سال چقدر ادم بدبخت شرمنده سرافکنده شدن چه تعدادی مریض شدن چه تعدادی قرص اعصاب خور شدن تا میاد بورس روند سعودی بگیره جلوشو میگیرن پولارو تو چندتا بانک جمع کردن بهره میدن پولارو سمت بورس وتولید بیارین چرا ظبق قانون نرخ خوراک پالایشگاها فوب خلیج فارس حساب نمیشه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴
بسیار عالی ممنون از خبرگزاری خوبتون
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
شما اگر بهترین استدلالهای علم اقتصاد را بیاورید و همه تقصیر ها را گردن دولت قبلی بیندازید راست میگویید اما این راست گفتن برای پوشاندن یک حقیقت غیر قابل انکار است و اون اینکه با آسیب زدن به مردم به شکل وعده های پوچ در این دولت تورم مهار شد.لطفا برای خطای خود توجیه نکنید چرا که مردم آگاه شده اند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
شما برجام و بچسب!!! اقتصاد و ول ل لش!!!!
بدون نام
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
اگر آخر وعاقبت برجام هم مثل این بورس شود وای بحال ملت ایران
شاهین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۲
وضعیت بورس نتیجه تصفیه حسابهای این دولت با طرفداران دولت قبلیست...

دکترخان اگر حرف شما درست باشه که عذر بدتر از گناه است!!!!! چراکه نتیجه می شود که طیب نیا از وضعیت بورس و سیاستهای دولت قبل کاملا آگاه بوده وبا این وجود مردم و عمدتا سهامداران جزء بدبخت را به دام بورس کشانده و فریبشان داده است...


پس بدانید تصفیه حساب اصلی در پای صندوقهای رأی...
اسدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۵
قیمت خیلی از اجناس در طی 2تا8 ساله بشدت رشد کرده است ایا وقتی دارایی یک شرکت 10 برابر می شود بر اساس نظرات کارشناسان حقوقی کشور باز باید قیمت سهم رشد نکند؟ قیمت یک خودکار رشد قیمتی کرده است قیمت شیر وماست وحتی پفک رشد کرده است بازار سرمایه بایستی رشد داشته باشد
مجید
ROMANIA
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۶
بورس نمای اقتصاد یک کشور است، عدم وجود ثبات در بورس نشان از تزلزل اقتصاد کشور است، بازی با پول مردم و کاهش آن به بیش از یک چهارم نشان از عدم کفایت دولت است، دولت اگر هم کمبود بودجه داشت می توانست اوراق قرضه و یا از طریق واگذاری شرکت های خود به مردم وجبران کند و نه اینکه قیمت سهام را با افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها، بهره مالکانه معادن و ... پائین بیاورد، ضمنا سود بانکها با توجه به سود تسهیلاتی که بانکها از مردم می گیرند بالا نیست و اگر هم بانک سودی ندهد در نهایت سرمایه مردم را برخلاف بورس آتش نمی زند، چه کسی باید جوابگوی حیف و میل شدن اموال مردم باشد؟ دولت با همدستی عده ای از مجلسی ها با افزایش قیمت حامل های انرژی پتروشیمی ها، پالایشگاه ها، بهره مالکانه معادن، افزایش مالیات برارزش افزوده و ...دست در جیب مردم کرد، با این کارهای زیانبار کدام حق مدیریت مدیر شرکتی کاهش یافت؟ کدام بیکاری در شرکت های زیان دیده استخدام شد؟ در این بیست ماه نه تنها از سود این شرکت ها کاسته شده بلکه در روند بازدهی آنان نیز تأثیر منفی داشته است
جوان
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵
کاهش سرمایه سهامداران خرد یک دهم شده است نه یک چهارم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
اقای ظریف ایا شما قبلا چه کاره بودید که حالا به این جا مقام وزرات خارجه رسیده اید ایا این با پول این ملت نبود؟
ناشناس
GERMANY
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
سهامدارا پول مفت بدست نیاوردن آقای ظریف ارزش دلار بالا رفت و به طبع ارزش سهام شرکت های بالا میرود ،

درود خدا بر محمود احمدی نژاد که شبندر 100 تومانی عرضه کرد و 1500 آن را فروختیم وخیلی ها از عرضه این پالایشگاهی ها بین مردم نارحت شدند و هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
وقتی عربستان سیر نفت را باز کرد نفت ارزان شد اقای زنگنه و دولت تدبیر و امید دست رو دست گزاشتن حرکتی نکردن عوضش محکم تو سر سهامداران پالایشگاهی زدن نفت رو بالا به پالایشگاها فروختن طلافی کار عربستان دربیاد
ملیکا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
جناب دکتر ظریف اگر به اعتقاد شما دولت قبل بورس را خراب کرد وپول مفت در اختار بعضی ها قرار داد علت دعوت ریس جمهور از مردم برای سرمایه گداری در بورس چه بود؟!!!! بعد هم افت 60 درصدی سهام شرکتها !!!
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴
سلام:در 8سال دولت قبل بورس نوسان داشت ولی بیک باره اینقدر به مردم ضرر نزدولی بی کفایتی این دولت در مدیریت اقتصادی ووعده های توخالی که برای ورود به بورس به مردم داد بورس را به این روز انداخت .
یک مال باخته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴
جناب آقای ظریف شما اگر نمیدانید بدان دوسال پیش سهام پالایشگاه ها هم سود بالای میداد وهم قیمت سهامش بالا بود وقتی آقای روحانی رییس جمهور شد نماد تمام سهام پالایشگاههارا بمدت یک سال بستند درست دو روز مانده به عید 94 نمادهای پالایشگاه هارا با قیمت یک دهم وبا سود بسیار ناچیز باز کردند این یعنی چه یعنی هاپلو کردن سرمایه سهام داران خرد یعنی بدبخت کردن سهامداران ولی چرا دوروز مانده به عید باز کردند برای اینکه کسی در تعطیلات صدایش بجای نرسد. حالا نتیجه آن چه شده پالایشگاه سود مثل لاوان اکنون زیانده شده است . پس دولت قبلی را بی جهت مقصر جلوه ندهید دولت شما ببینید چکار کرده است
کمال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲
آقای ظریف تو اگر توانستی روزنه نفوذی دشمن را در برجام را مسدود و آن را تا آخر مدیریت کنی تا آسیبی بکشور نرسد کار شاقی انجام دادی .با اینگونه حرف زدن در مورد بورس در شان تونیست خواهشا سهامداران حقیقی را با این گونه اظهارات ناراحت نکن
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۲
شاید اگه توو مذاکرات پایانی وزیر خارجه آمریکا رشد بورس رو به رخ شما نمی کشید وضعیت به این خرابی نمی شد ۰
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۷
عامل سقوط بورس شخص وزیر اقتصاد است اگر کمیسیون اصل 90مستقل عمل کند به راحتی می تواند این مسئله را اثبات کند
علی
GERMANY
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶
کاری به بورس نداشته باش! هر بلایی بسر بورس آمده ، از دست شما بوده! صد و چند تعهد دادی که هرکدامش میلیاردها دلار به کشور خسارت وارد میکند! و هنوز نه به بار است و نه به دار، بازرسی از سایت نظامی شروع شده!! معلوم هم نیست تحریمی برداشته شود!‌ فقط صحبت از تخفیف تحریمهاست! آنهم پس از راستی آزمایی!! آنهم توسط آژانس!!! ما را به خیر تو امید نیست،
ماندانا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
بورس الان دو روزه مثبته این بورس بازا دیگه بیخیال شید
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
خوب ه دولت قبل بود که همه چی رو سرش بشکنیم والا جوابی برای این مهم پیدا نمی کردیم .
اینکه اوضاع همه شرکتها ایرانی خراب شده و نمی توانند هزینه جاری خودشان را پرداخت کنند مشکل دولت آقای احمدی نژاد است؟یا مشکل دولت شما ؟
در دولت قبل هیچ کدام از این مشکلات را ما ندیدیم و هر چه پیش آمده بخاطر سیاست های این دولت است.
شما چند سال وقت نیاز دارید تا قبول کنید مشکلات کشور به سیاستهای شما بر می گردد.؟
وقتی از غرور دور شدیم و خودمان را مسول اتفاقات دانستیم آنوقت است که اوضاع خوب می شود .
علیرضاش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
به این میگویند حرف مفت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰
با اين وضعيت خراب و توان اقتصادي ضعيف مردم نه بعضي ها پس دولت چرا هر روز همه چيز گرون ميشه چيزي نمي گه هيچ حمايت از گروني هم ميكنه خاك بر سر مسيولين بي كفايت