بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
کد خبر : ۱۵۵۹۲۳
به نقل از مهر، دولت بسته رونق اقتصادی در شش ماهه پیش رو را بالاخره رونمایی کرد. این بسته بندهای زیادی داشت که تحریک تقاضا را شاید بتوان شاه بیت همه آنها دانست. برخی روایت‌ها خبر از ۹ هزار میلیارد تومان کالای مانده در انبارها خبر می‌دهند و برخی تولیدکنندگان هم، پایخود را از روی گاز تولید برداشته‌اند و به مانعی به نام موجودی انبار برخورده‌اند. حال دیگر نه تولید برایشان باصرفه است و نه انبارهایشان اجازه تولید بیشتر را می‌دهد.

پشت پرده افزایش ۱۰ میلیونی وام خودرو

شاید در ابتدا دولت این موضوع را خیلی جدی نمی‌پنداشت و معتقد بود که تولیدکنندگان باید خود، بازار را پیدا کنند و شیوه‌هایی را به کار بگیرند که تقاضای مشتریانشان را تحریک کرده و آنها را به خرید وادارد. اما اینگونه نشد؛ یعنی هر چقدر که تولیدکنندگان در بازار زور زدند، به دلیل تفکری که در عامه مردم شکل گرفته بود که بالاخره به زودی تحریم‌ها برداشته می‌شود و کالاها راه ارزانی را در پیش می گیرند، استراتژی‌های فروش آنها شکل نگرفت و همین امر سبب شد تامانعی بزرگ پیش روی تولید بیشتر و حتی ادامه روند فعالیتشان گذاشته شود.

اکنون این تولیدکنندگان بودند و کالاهایی که در انبار مانده بود. خودرو هم از این قاعده مستثنی نشد و اول کمپینی راه افتاد که مانع از خرید خودروهای داخلی شد تا سبب ارزان شدن از سوی مردم شود و پس از آن، بازار هم به همین کمپین و رفتارهای مردم واکنش نشان داد و راهی را در پیش گرفت که عملا، هیچ چیز گرمابخش بازار خودرو و رونق معاملات نشد. البته دولت برای تحریک تقاضا، در شورای پول و اعتبار مصوب کرد که وام خودرو به ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد؛ در حالیکه تا پیش از آن، بانکها اگر حاضر می شدند که وامی به خریداران خودرو و متقاضیان دریافت این تسهیلات بپردازند، تنها ۷ میلیون تومان پرداخت می شد.

اما مدتی که گذشت، ترفند دولت برای پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی خرید خودرو هم نتوانست سردی را از معاملات خودرو پس بگیرد و گرمابخش بازار باشد. از سوی دیگر، موجودی انبار کارخانجات خودرو هم روز به روز بیشتر می شد و در نتیجه خودروسازان تصمیم گرفتند که ترمز تولید را بکشند؛ در حالیکه آنها مرز تولید یک میلیون دستگاه را هم رد کرده بودند.

حال این محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که بایددست به قلم می‌شد و شاید از بحرانی در صنعت خودرو به دلیل سردی بازار می گفت. او که البته پای نامه‌ای را به درخواست علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کرد که هشدار می داد رکود دارد به بحران تبدیل می شود؛ به صراحت از موجودی انبار کارخانجات خودرو گفت. در این نامه ذکر شده بود کهدر صنعت خودروصورت‌های مالی، زیان انباشته ای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان می دهد و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.

البته کار به همین جا هم ختم نشد. بلکه خودرو که یکی از پیشران‌های رشد اقتصادی بود و در سال گذشته که کشور رشد ۳ درصدی اقتصاد را تجربه کرد، یک پای ثابت و البته اثرگذارش در ۴ فصل متمادی، افزایش تولید خودرو بود. به همین دلیل دولت دست به کار شد و تصمیم گرفت که در بسته رونق اقتصادی که برای شش ماهه دوم سال جاری تدوین کرده است، توجه ویژه ای به تحریک تقاضای خودرو داشته باشد. به همین دلیل ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که وام خرید خودرو از ۱۵ میلیون تومان به سقف ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته و متقاضیان تا ۸۰ درصد قیمت یک خودرو را می‌توانند وام دریافت کنند و ۸ ساله پس دهند.

وام ۲۵ میلیونی با بازار خودرو چه می کند؟

بر همین اساس، یک حساب سرانگشتی به خوبی نشان می دهد که اگر یک متقاضی، ۸۰ درصد نرخ یک خودرو را بخواهد وام از بانک دریافت کند، می تواند با پرداخت ۴ میلیون تومان یک پراید ۲۰ میلیون تومانی بخرد و ۱۶ میلیون تومان مابقی را هم ظرف مدت ۷ سال و با نرخ ۱۶ درصدبازپرداخت کند. البته بعد دیگر داستان، همراهی بانکها و تامین منابع مورد نیاز آنها برای متقاضیان است.

در این میان البته افزایش وام خودرو، موافقان و مخالفان بسیاری هم دارد. برخی می گویند که نباید مجدد خودروسازان را در لاک حمایتی دولت فرو برد و برخی دیگر نیز بر این باورند که هر گونه تلنگری در صنعت خودرو، منجر به فعال شدن صنایع پایین دستی یعنی فولاد و قطعه سازان و قالب سازان و سایر بخش‌های مرتبط با تولید خودرو می‌شود.

اما فعالان بازار خودرو معتقدند که افزایش وام خودرو می تواند تحرکی در بازار ایجاد کرده و گرمای بهاری را به بازار سرد و پاییزی خودرو بدهد. یکی از این فعالان خودرو در گفتگو باخبرنگار مهرمی گوید: حال که دولت تصمیم به این گرفته که تحرکی در بازار خودرو ایجاد کند؛ بانکها نیز باید همراهی لازم را صورت دهند؛ به نظر می رسد که این ترفند دولت بتواند تقاضای بازار را تحریک کند.

وی می افزاید: اکنون موقعیت و فرصت خوبی برای مردم پیش آمده تا با حداقل قیمت و در واقع، پیش پرداخت، خودروهای داخلی را خریداری کنند؛ چراکه ممکن است با فعال شدن شورای رقابت، مجدد خودروسازان فیلشان یاد هندوستان کند و تقاضای افزایش قیمت را به این شورا ارایه دهند.

اولتیماتوم سیف به خریداران خودرو

این گفته فعال بازار خودرو در حالی است که روز گذشته نیز علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم شرایط بازار را اکنون در بهترین وضعیت برای خرید کالاها دانست و گفت که نه به عنوان یک وزیر، بلکه به عنوان یک شهروند و کارشناس اقتصادی، اگر قصد خرید کالایی را داشته باشد، حتما و حتما اکنون را بهترین فرصت برای مراجعه به بازار می داند.

البته ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز با تائید صحبت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ممکن است در سال آینده و پس از اتمام دوره اجرای شش ماهه بسته رونق اقتصادی، دیگر چنین فرصت‌هایی برای مردم در خرید کالا با وام مناسب و تسهیلاتی که دولت برای تحریک تقاضا در نظر گرفته، پیش نیاید.

با ۴ میلیون تومان خودرو بخرید

حساب سرانگشتی نشان می دهد که با وامی که دولت برای خرید خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان و به میزان ۸۰ درصد ارزش خودرو تدارک دیده است، یک پراید ۲۰ میلیون تومانی را می توان به قیمت ۴ میلیون تومان خریداری کرد.

هم اکنون قیمت هر دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، هر دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس ۲۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پارس دوگانه سوز ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و پارس اتومات دو ایربگ نیز ۴۳ میلیون تومان است.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ۳۵میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدارV۸ معادل ۳۶ میلیون و ۲۰۰هزار تومان، رانا ۳۲میلیون تومان، تندر ۹۰ ای۲ معادل ۴۰میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ اتومات ای۲ معادل ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمندSEمعادل ۲۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمندLXمعادل ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سمندEF۷ نیز ۲۹میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، همچنین قیمت هر دستگاه رنو کپچر نیز ۱۱۹ میلیون تومان در بازار است.

بررسی های میدانی مهر نشانگر این است که قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۴۱ معادل ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، تیبا ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و تیبا هاچ بک نیز ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر دستگاه خودروی آریو با گیربکس دستی ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، آریو با گیربکس اتوماتیک ۵۴ میلیون تومان، کیا سراتو ۱۶۰۰ دنده‌ای ۷۲ میلیون و ۲۰۰ تومان و کیا سراتو ۱۸۰۰ اتومات ۸۵ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان است.

قیمت خرید خودروها با ۲۵ میلیون تومان وام

نام خودروقیمت نمایندگیمیزان پیش پرداخت با وام ۲۵ میلیون تومانی
پژو ۲۰۶ تیپ ۵۳۴میلیون و ۱۰۰هزار تومان۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
پژو ۴۰۵ اس ال ایکس۳۰ میلیون تومان۶ میلیون تومان
رانا۳۳ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان۸ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان
پژو پارس سال۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانده میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
تیبا۲۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان۴ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان
پراید ۱۱۱۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان۴ میلیون و ۲۰ هزار تومان
پراید ۱۳۲۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان
پارس تندر۳۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان۱۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان
سمند ال ایکس۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان۵ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
چرا مسئله اصلی حل نمیکنید؟ مردم به قیمت و کیفیت خودرو اعتراض دارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
به جای این حرکات وزیر صنعت باید برنامه افزایش کیفیت را از خودرو ساز ها می خواست و جلوی ورود قطعات چینی را می گرفت و طبق برنامه مصرف سوخت خودروها را پایین می آورد
پراید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
مردم ما دیگه فهمیدن چه کلاهی سرشون رفته پراید آخرین قیمتش ده میلیونه نه بیست میلیون یا قیمتو بیارین پایین یا کیفیتو ببرین بالا والا خودروهای کف کارخانه همچنان
خاک خواهند خورد
بهروز
ROMANIA
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
باید قیمتها کاهش یابد،مانند بازار جهانی خودرو
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
از این دست طرح ها بدون ترکیدن حباب قیمت و ادامه بی توجهی به ارتقا کیفیت و نداشتن سرویس گارانتی فابل فبول راه به جایی نخواهد برد و این طرح موفق نخواهد بود .
بابک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
اون دبیر صنعت کجاست که میگفت نخرید . صادر میکنیم .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
25 تومن وام با 16 درصد یعنی باید حدودا 100 میلیون برگردونی!
در ضمن تجربم نشون داده که احتمالا نرخ سود وام رو با شعبده بازی افزایش میدن و به مردم کلک میزنن. مثلا به شما میگن 16 درصد ولی در عمل اگه حساب کنید میبینید مثلا 25 درصد شد!
اسمشم میزارن فرمول جهانییییی!
علی
GERMANY
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
چرا هیچ کدام از دوستان صحبتی در رابطه با بازپرداخت وام 25میلیونی نمی کنه.می دونید چقدر بانک ها پس میگیرن؟دولت هم میدونه که مردم توان گرفتن این وام رو ندارن و هم اینکه بانک ها نمی تونن نقدینگیش رو فراهم کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
گاری بگیم بهتر نیس؟ یا مثلا چهار چرخ و یا ...؟
در ضمن مردم نگفتن چون پول نداریم تحریمش میکنیم!
بلکه نمیخرن چون جونشونو دوس دارن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
با این وام پراید میشه 38 میلیون هفت ساله اوج هنر وخلاقیته به خدا
رضا
ROMANIA
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱
درواقه براي خريد يه پارس تندر با نرخ سود 16 درصد و هفت ساله بايد چيزي حدود 17 ميليو تومان سود بدي و با مبلغ هر قسط حدود 500 تومان در هر ماه دوستان خودتون بگيد با اين كيفيت و با اين وام ايا اين جور صاحب ماشين شدن ميرزه ؟
اي كاش دولت يكم به مردمش بها ميداد حالا كه ميخاد ماشيناي جديد بياد به نظرتون قيمت اين ماشينا افت نميكنه ؟
در هر صورت نبايد با اين روش مردم را گول بزنن
وسلام
محمد 57
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲
نخریدن بهتر راه حل برای کاهش قیمت یعنی منصفانه شدن قیمت است..وام چیه؟؟بچه گول میزنید!!!
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲
سلام: باسودی که به25میلیون تومان تعلق میگیردو توسط لیزینگ ها گرفته میشود قیمت یک خودرو 405را به 35تا40میلیون تومان میرساند.که اصلا بصرفه نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰
همه این بازیها برای فروش اهن پاره هاست /وگرنه اینهادوزار هم به مردم نمیدهند.
میلاد
ROMANIA
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸
عزیزم تیبا تو عراق فقط 900 دلاره یعنی 3 میلیون هم نمیشه قیمتش.حالا صادر کن ببین چی گیرت میاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۷
مردم گول این جور وام ها را نمیخوردند . البته تنها نخریدن خودرو فقط گران بودنش یا بی کیفیت بودن خودرو نیست بلکه در این دو سال به دلیل رکود و بیکاری خیلی ها درامدی نداشته اند که بخواهند خودرو بخرند و مشکل عدم درامد خانوارها است و تعداد کمی هم در انتظار خودرو سازهای خارجی بعد از تحریم هستند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۷
سود 16 درصدی زیاد نیست ؟مگه قرار نیست تورم تک رقمی بشه پس سود 16 درصدی یعنی کلاه گشاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۴
دراوایل دولت سابق که دنیابا رکود مواجه شد اگر یادتان باشد می گفتن با نرخ یک اتومبیل 3 تااتومبیل ببرید حالا که مملکت ما با بعد از تورم افسار گسیخته 400 درصدی با رکود مواجه شده نرخ را کاهش نمی دهنداگر نرخ کاهش یابد بعد دوره رونق نمایان می شود؟؟
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵
من فکر میکنم علت عمده نخریدن خودرو، نداشتن پوله؛
مطمئن باشید پول دست ملت بیاد، کمپین و کیفیت و اعتراض مدنی، سه سوته یادشون میره :(
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
یک مقایسه ای هم بکنید با 40 میلیون چه ماشین های ساخت ژاپن والمان ویا سایر کشور های تولید کننده خودرو باکه کیفیتی در مقایسه با خودروهای ساخت داخل میشه خرید ودر ضمن خودرو فروش های خارجی بدون بهره 16 درصد خودرو ها را به مشتریانشان ارائه میکنند بهره 16 در صد هم یک کلاه برداری مضاعف . نخریدن چاره کار است.با سرمایه گذاری که در سال 92 در بورس یاشتم میشد 13 دستگاه پژو پارس بخرم الان با همان سرمایه ای که کلی در بازار بورس تحلیل رفته بیشتر از دو دستگاه نمیشود از همان خودرو خرید آنهم خودرو بد کیفیت مدل عهد بوق.پس دو باره عرض میکنم نخریدن چاره کار حتی بار هر وامی بالاتر اعلامی بانکها
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
شما اگر دلسوز مردم وغارتگر جیب مردم نیستید اول کیفیت خودرو را درست کنید بعد دم از فروش اقساطی و غیره بزنید مردم با 4میلیون که جای خود دارد مجانی هم خودرو بی کیفیت و بی خدمات هم حاضر نیستند بخرند اول تولید خوب وبا کیفیت بسازید بعد انتظار خرید داشته باشید فرض چند نفر ادم ساذه لوح را با این ترفندها گول زدید بعد چه خواهید کرد
علیرضاش
ROMANIA
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
سلام: شما ماشینهای خارجی با گمرکی 10%واردکنید تاببینید این مرد چه صفی برای انها تشکیل میدهند.شرکتها خودرو ساز داخلی سرمردم کلاه میگذارند وتامیتوانند از کیفیت ولوازم ان کم میکنندوخدمات پس از فروش هم همیشه طلبکار مردم هستند.. .پسر یک خودرو ال 90از شرکت خودرو سازی خرید انها جعبه اچار انرا حذف کرده بودند.ایا میشود به اینها اعتماد کرد .این دولت اینقدر به مردم دروغ گفته که مرد حرف انها را باور نمی کنند.
ناشناس خوب
ROMANIA
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
سلام: اگر میخواهند مردم به خودرو سازها اعتماد کنند باید تمام خودروهایی که در سالهای قبل ساخته اند وبفروش نرفته همه را اوراق کنند وبجای ان خودروهای باکیفیت بسازند .نه اینکه خودروها ساخته شده سالهای قبل که بصورت خیلی نامناسب در فضای باز نگه داشته اند را بعنوان خودروسال به مردم قالب کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
گیریم مردم خریدن کجا پارکش کنن؟ خیاباونها مگه جا داره؟ پول بدیم پارکش کنیم دم خونه؟!!!! خخخخخ
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
به نظرمن این کارهم فایده ای نداره.اون قشری که قراره پرایدوپژوبخرن هنوزدرگیروام های مسکن مهرهستند.
من خودم به شخصه فکرهمچین وامی روبااین بازپرداخت میکنم تن وبدنم میلرزه.مطمعنم بقیه هم همینجورهستن.
مسعوددسجردی
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
به نظرمن این کارهم فایده ای نداره.اون قشری که قراره پرایدوپژوبخرن هنوزدرگیروام های مسکن مهرهستند.
من خودم به شخصه فکرهمچین وامی روبااین بازپرداخت میکنم تن وبدنم میلرزه.مطمعنم بقیه هم همینجورهستن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶
این هم از همان وعده های تو خالی دولت درمورد رفع مشکلات اقتصادی وبرجام وبربام وپساتحریمو ....است