بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶
کد خبر : ۱۵۶۱۴۵

با اجرای دستورالعمل جدید، بانک های خارجی می توانند به مناطق آزاد بیایند تا شعبه باز کنند و خدمت رسانی بانک ها از حالت غیرمولد به مولد تبدیل شود .

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد بزرگترین تهدید بازار سرمایه را بازار پول دانست و گفت: بازار پول با نرخ بازدهی بسیار بالا و ریسک و مالیات صفر باعث می شود که پول‌ها همچنان از بازار سرمایه به این بازار منتقل شود.
اکبر ترکان در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، تصریح کرد: آنچه باعث موفقیت بورس می شود و رئیس جمهوری هم به آن اشاره کرده، مهار تورم و کاهش سود بانکی است الان آنچه بر ضد بورس عمل می کند، سود بانکی است و تا زمانی که نرخ بازدهی در بازار پولی از بازار سرمایه بیشتر باشد، نمی شود سرمایه گذاری را توسعه داد.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت: کار امروز بانک ها در تعارض با تولید است و اکثر قراردادهای آنها مشارکت نیست.
وی سپس ضرورت بازگشت به قراردادهای اصلی در بانک ها را خاطر نشان کرد و افزود: بانک های ایران از زمان آدم تا کنون ورشکست نشده اند. پس این بانک ها شریک نیستند و ما باید به قراردادهای اصلی که مشارکت است برگردیم ؛ یعنی وقتی صنعتگر ضرر می کند، شریک او هم ضرر کند .
مشاور رئیس جمهوری با بیان اینکه نرخ بازگشت سرمایه صنعت، قطعا از نرخ سپرده بانکی کمتر است، افزود: آن شیری که جریان بین بازار پول و سرمایه را تنظیم می کند، نرخ بهره بانکی است.
ترکان اظهار داشت: کسی که پول خود را در بانک می گذارد و سود ۲۴ درصدی یا بیشتر می‌گیرد و استفاده می کند، نه مالیات می‌دهد، نه مصیبت و غم و غصه بیمه و کارگر را دارد. پس ریسک این سرمایه گذاری صفر است ؛ در حالی که در صنعت ، سود ۲۴ درصد تقریبا محال است.
وی سپس با اشاره به برخی مشکلات تاریخی تولید در کشور گفت: اگر به سال های دهه ۴۰ نگاه کنیم، اولین گروه های خارجی که درخصوص اقتصاد ایران اظهار نظر کردند گفته اند تا زمانی که درآمدهای رانتی در اقتصاد ایران باشد، صنعتی شدن کشور با تهدید مواجه است. الان هم این گونه است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: وقتی بانک ها با نرخ ۲۴ درصد به سپرده گزاران سود می‌دهند چه کسی به دنبال تولید می رود و اصلا چرا باید برود؟ اگر هم برود به پیشواز مشکلات اجتماعی، مشکلات کارگری و مشکلات مربوط به مسوولیت های محلی و منطقه ای رفته است.
وی اضافه کرد: همچنین قدرت خرید مردم درخصوص کالاهای بادوامی که صنعتگران در داخل کشور تولید می کنند، به دلیل رکود اقتصادی در دوره گذشته کاهش یافته است در نتیجه میزان خرید کالاهای بادوام هم پایین آمده و انبارهای برخی شرکت ها و کارخانجات از کالا انباشته شده است.
به گفته ترکان، قرار است در آینده ای نزدیک با دادن اعتبار خرید به مردم ترتیبی داده شود که بتوانند از کارت های خود کالاهای بادوام را به اقساط خریداری کنند و به این ترتیب قدرت خرید مصرف کننده بالا برود و کالای تولید شده در شرکت ها و کارخانجات هم به فروش برسد و موجب گسترش تولید شود.
مشاور رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه حمایت رئیس جمهوری حمایت از تولید و صنعت داخلی است، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید مراقبت کند که این فرآیند افزایش قدرت خرید مردم برای حمایت از تولیدات ایرانی است و منجر به افزایش واردات کالاهای مصرفی در کشور نشود.
ترکان گفت: البته گاهی شنیده می شود بعضی از کالاهای تولید داخل که بازار خوبی ندارند، نمونه خارجی آن وارد می شود و به فروش می رود. به ویژه آنکه مجموعه کارهایی که آنها در برندسازی و معرفی کالا و خدمات بعد از فروش کرده اند، عموما قوی تر از شرکت‌های ایرانی بوده است.
وی در ادامه گفتگو با سنا تصریح کرد: آنچه الان باعث کم رونقی برخی از این کالاهای ایرانی شده، این است که برندهای خارجی اولا خوب تبلیغ می کنند. ثانیا ، خدمات پس از فروش خوبی دارند و به مشتری توجه دارند. در حالی که بسیاری از شرکت های ایرانی هنوز در خدمات پس از فروش، رضایت مشتریان را به خوبی جلب نکرده اند و سهم بازار را به همین دلیل از دست داده اند.
ترکان با بیان اینکه الان برخی کالاهای ایرانی واقعا توان رقابت با کالاهای خارجی را – هم در قیمت و هم کیفیت – دارند، افزود: نگاه ما همواره باید این باشد، که مشتری همه کاره است و رضایت اوست که باید شرط اصلی باشد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک ها در مقابل کاهش نرخ سود مقاومت نمی کنند و اعتبارات آنها برای حمایت از تولید کافی است یا خیر، گفت: البته بانک ها هم دچار مشکلاتی هستند منتهی بخشی از بسته جدیدی که رئیس جمهوری مطرح کردند، کمک به شبکه بانکی است و قرار است بانک ها افزایش سرمایه دهند .
مشاور رئیس جمهوری سپس به برخی دیگر از ابزارهایی که در آینده نزدیک به کمک تولید خواهد آمد اشاره کرد و گفت: بعد از اینکه برجام اجرایی و تحریم ها برداشته شود، بانک های ما می توانند برای صنعتگران و تولید کنندگان ایرانی گشایش اعتبار اسنادی کنند. به طوری که با ۱۵-۱۰ درصد این گشایش اعتبار اتفاق افتد و بقیه آن را شش ماه بعد یا یکسال بعد بدهند .
وی اضافه کرد: الان وقتی صنعتگر ایرانی می خواهد، گشایش اعتبار کند، نه تنها ۱۰۰ درصد ریالی آن را باید بپردازد بلکه بعضی مواقع ۳۵ درصد هم اضافه از او می گیرند. از آنجایی هم که این پول را همان ابتدا باید بدهد ، قدرت خود را به کلی از دست خواهد داد .
ترکان در پاسخ به این سوال که آیا تحریک تقاضا در وضع فعلی به افزایش تورم دامن نخواهد زد، گفت: دستور رئیس جمهوری آن است که بانک مرکزی به طور هفتگی تورم را کنترل کند و اگر افزایش قیمت ها به گونه ای پیش رفت که نرخ تورم ما را از پیش بینی طراحی شده بالاتر برد، تزریق نقدینگی را مهار کند.
مشاور رئیس جمهوری کاهش نرخ سود بانکی را هم از محورهای اصلی سخنان رئیس جمهوری دانست و گفت : پایین آوردن این نرخ از ۲۹ تا ۲۶ درصد و حتی پایین‌تر بسیار مهم است و کمک بزرگی برای تولید خواهد بود چرا که تولید بدون کاهش نرخ سود بانکی جان نمی گیرد.
وی گفت: پیمانکارانی هستند که رفته اند و مالیات ارزش افزوده را پرداخته اند اما از آن طرف کارفرمای او که دولت است، پولش را به او نداده است و این پیمانکار زیر فشار قرار دارد .
ترکان افزود: با تصمیم رئیس جمهوری دو اتفاق مهم رخ خواهد داد: یکی اینکه طرح های عمرانی به شدت تقویت می شوند. دوم اینکه اوراق تازه منتشر شده بدهی، باعث می شود که بخشی از بدهی دولت به پیمانکاران پرداخت شود و بخشی از بدهی ها با مطالبات تسویه شود که این خیلی مهم است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال که آیا دولت برنامه ای در خصوص دعوت از بانک های خارجی برای حضور در ایران و رقابت به ویژه در مناطق آزاد تجاری دارد یا خیر گفت: شورای پول و اعتبار این دستورالعمل را تصویب کرده است .
وی افزود: در این مورد مشکل قانونی نداریم و رئیس بانک مرکزی هم خیلی جدی دارند موضوع را دنبال می کنند . ان شاء الله با اجرای این دستورالعمل، بانک های خارجی می توانند به مناطق آزاد بیایند تا هم شعبه باز کنند و هم بانک دایر کنند و خدمت رسانی بانک ها از حالت غیرمولد به مولد تبدیل شود.
مشاور رئیس جمهوری با اشاره به سفر هیات ها و شرکت های خارجی به ایران گفت: شرکت های خارجی همه مشتاقانه دارند صحبت از کار در ایران و آوردن سرمایه به اینجا می کنند؛ مواضع همه اینها خوب است و منتظر هستیم که برجام به مرحله اجرا برسد.
به گفته ترکان، برآورد رئیس جمهوری و مسئولان ارشد اقتصادی کشور این است که حدود دو ماه زمان نیاز است تا این عملیات مقدماتی انجام و تحریم ها برداشته شود. و ما ظرفیت های اقتصادی خود را به سمت شکوفایی ببریم.
همچنین یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر لزوم فراهم کردن بسترهای اقتصادی کشور از سوی دولت گفت: موفقیت سیاست‌های ایجاد رونق در اقتصاد زمانی محقق می شود که دولت بتواند آرامش نسبی را در فضای سیاسی داخلی و خارجی فراهم کند.
سید محمد حسینی عبدالهی با اشاره به برنامه‌های اعلام شده اخیر رئیس جمهوری برای خروج از رکود به فارس گفت: رئیس جمهوری در این گفتگوی تلویزیونی به صراحت اعلام کرد که بازار در دست دولت نیست این موضوع به درستی بیان شده است، اما در عین حال باید به یاد داشت که دولت باید ضمن فراهم کردن بسترهای فعالیت اقتصادی در کشور باید امکان ایجاد رونق در بازارسرمایه را فراهم کند.
مدیرعامل شرکت کارگزاری آبتین استاک افزود: دخالت دولت در فعالیت روزمره بازار از قبیل نوسان قیمت ها و یا جابجا شدن سفته بازها و سایر عوامل متعدد بی‌معنی بوده و باید فقط در راه ایجاد آرمش در فضای سیاسی و خارجی متمرکز شود.
وی بر این باور است در صورت ایجاد خوش بینی میان مردم و امیدواری به بهبود شرایط می‌توان امیدوار بود که سرمایه گذاری در بورس با استقبال دو چندانی همراه شود. اینکه دولت به طور مستقیم در بازار دخالت کند به نظر کار صحیحی نیست و باید دست نهاد‌های مالی و سهامداران عمده را به عنوان فعالان بخش خصوصی در بازار باز نگاه داشت تا مکانیزم عرضه و تقاضا به آسانی قیمت ها را مشخص کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر