بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
در پی ارسال دو گزارش طی سه روز

راز نهفته در اطلاعات "سمگا" چیست ؟

بر این اساس شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی در حالی طی 4 آبان ماه جاری با ارسال گزارش حسابرسی نشده بر اساس عملکرد 10 ماهه خبر از پوشش 94 درصدی داده بود که تنها دو روز پس از اعلام گزارش قبلی مجدداً گزارشی را تحت عنوان گزارش عملکرد 10 ماهه (حسابرسی نشده) روانه کدال کرد که با گزارش منتشر شده در 4 آبان ماه، زمین تا آسمان تفاوت دارد.
کد خبر : ۱۵۶۳۸۰
نویسنده :
بابک آموخته
در بازار سرمایه ای همچون بازار سرمایه کشورمان که مدت زمان نسبتاً طولانی است با روند منفی و افت قیمت سهام اغلب شرکت ها به دلایل گوناگون داخلی و خارجی مواجه می باشد شاید حداقل خواسته فعالان و سرمایه گذاران این بازار از مسئولین و متولیان بورس، نظارت دقیق و حساسیت بالا به گزارش های ارسالی مدیران شرکتها به سایت کدال باشد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، این مقدمه را عنوان کردیم تا به یک اقدام تعجب بر انگیز و البته پر شائبه ای اشاره کنیم که طی معاملات امروز از سوی شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی در بازار سرمایه اتفاق افتاد که به نوبه خود عملکرد مدیران این شرکت  را  زیر سوال برد.

بر این اساس شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی در حالی طی 4 آبان ماه جاری با ارسال گزارش حسابرسی نشده بر اساس عملکرد 10 ماهه خبر از پوشش 94 درصدی داده بود که  تنها دو روز پس از اعلام گزارش قبلی مجدداً گزارشی را تحت عنوان گزارش عملکرد 10 ماهه (حسابرسی نشده) روانه کدال کرد که با گزارش منتشر شده در 4 آبان ماه، زمین تا آسمان تفاوت دارد.

چرا که این شرکت در گزارش جدید خود پوشش 94 درصدی قبلی را به 33 درصد تقلیل داده و علت این موضوع نیز عدم تأمین سود پیش بینی شده از محل شرکت های وابسته و نیز کاهش سود حاصل از سرمایه گذاری عنوان شده است.

اما تغییری که باعث تعجب وگمراهی اهالی بازار شده این موضوع می باشد که شرکت در صفحه 2 گزارش منتشر شده در تاریخ 4 آبان سود حاصل از سرمایه گذاریها را همچنان 118میلیارد تومان پیش بینی نموده بود و بازار با توجه به این پیش بینی در کمتر از 2ماه مانده به پایان سال مالی خوش بینی تعدیل مثبت قابل توجه را نموده بود ولی در گزارش جدید منتشر شده در 6 آبان کاهش سود حاصل از سرمایه گذاریها از مبلغ 118 میلیارد تومان به مبلغ 76 میلیارد تومان نکته سوال برانگیز این گزارش است که برخی شائبه هایی را در ذهن به وجود می آورد.

حال سوال اینجاست که چگونه می شود این شرکت ظرف دو روز با کاهش 42 میلیارد تومانی سود حاصل از سرمایه گذاری ها مواجه شده است .

آیا بهتر نبود مسئولین مالی این شرکت قبل از اعلام گزارش 10 ماهه ابتدا مشورتی با مدیران شرکت های وابسته می داشتند بعد گزارش را به سازمان ارسال می کردند؟

البته بسیار بعید است که مدیران "سمگا" خبر از اهمیت اطلاع رسانی درست و شفاف در بورس نداشته باشند اما محض احتیاط باید عرض کنیم که سهامدارانی که طی روز گذشته سهام سمگا را در نوسانات مثبت خریداری کرده اند تنها بر اساس اطلاعات ارسال شده در تاریخ 4 آبان ماه بوده و امروز که شما بصورت دفعتی با تغییر آمار و ارقام اطلاعات مجدداً به سایت کدال بازگشته اید موجبات ضرر و زیان عده کثیری از سهامداران را فراهم کرده اید که این اقدام با ماهیت اصلی بازار سرمایه که شفافیت اطلاع رسانی می باشد در تناقض است.

بر این اساس و با توجه به اهمیت موضوع مطرح شده به تبع تأثیرگذاری مستقیم هر دو گزارش بر قیمت سهام "سمگا" خبرنگار بورس نیوز طی تماس با رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس پیگیر این موضوع شد که رییس این اداره قول پیگیری با حساسیت بالا را در خصوص این اتفاق به سهامداران داد و قرار شد نتیجه پیگیری و اعلام نظر این اداره بزودی به سهامداران شرکت مذکور ارایه گردد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
اگه توضیحات صورت مالی میخوندین میفهمیدین موضوع چی بوده درسته که اونا شفافیت نداشتن و نباید اینجوری گزارش میدادن ولی شما هم گزارش الانت شفافیت نداره شرکت سود زیرمجموعشو قبل از تشکیل مجمع اورده بوده تو صورت مالیش حالا هم اون سود هست ولی بعد مجمع زیرمجموعه میاد تو صورت مالی
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
طبق ذیل گزارش مورخ 94/8/6 سمگا، این شرکت تعدیل منفی ندارد و میتواند کل بوجه 1421 ریال را پوشش دهد . متن گزارش: از آنجايي که سود حاصل از سرمايه گذاري در شرکت تنديس تجارت باختر پس از برگزاري مجمع شرکت مذکور به شرکت سمگا منتقل خواهد شد و با توجه به اينکه قرارداد فروش پروژه شرکت تنديس تجارت باختر به سازمان بورس و اوراق بهادار در موعد مقرر ارائه شده است، لذا در دوره مالي واقعي 10ماهه منتهي به30/07/1394 اثر آن منعکس نخواهد شد و پس از برگزاري مجمع آن شرکت در سود و زيان شرکت سمگا ارائه خواهد شد و

از اين بابت شرکت سمگا هيچگونه تعديل منفي نخواهد داشت.
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
# سمگا نه تنها تعدیل منفی نداره(چون در 10 ماه بوجه 94را پوشش داده) بلکه در پسا تحریم از پیشتازان بورس خواهد بود. این کارها برای اینه که این سهم ارزنده رو در آستانه اعلام پیش بینی سود سال 95 مفت از چنگ حقیقی ها در بیارن.
دلایل ارزنگی سهم:
1- p/e ان پایین است.
2- افزایش سرمایه 150 درصدی دارد.
3- تا چند ماه دیگر حداقل 100 تومان سود نقدی میدهد.
4- تک سهم است و وابسته به گروه نیست.
5- آینده درخشانی در پساتحریم دارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
جدا از بحث اين شركت متاسفانه در خيلي از موارد از اين كارهاي كثيف ( دادن اطلاعات غلط و زد و بند و...) انجام ميشه و متاسفانه با هيچ مديري هم برخوردي نميشه تا ديگران جرات رانت خواري و فساد را نداشته باشند.