بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
مستطيل شيشه اي تالار

این بار نقشه چیست؟

با مصوبه جدید عوارض مالکانه در مجلس شورای اسلامی، عوارض و بهره مالکانه از 30 درصد در سال 93 به 15 تا 25 درصد در سال 94 کاهش پیدا کرده است، از همین رو به نظر می رسد با این مصوبه دو شرکت سنگ آهنی گل گهر و چادر ملو با تغییر نسبتاً با اهمیت سودآوری مواجه شوند چرا که گفته می شود هزینه عوارض مالکانه شرکت های سنگ آهنی نسبت به سال جاری برای شرکت گل گهر حدود 2100 میلیارد و برای چادرملو در حدود 2400 میلیارد ریال برآورد می شود.
کد خبر : ۱۵۷۴۰۲
نویسنده :
بابک آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 94.09.01 شاخص بازار اول ( تالار اصلي) با 110 واحد کاهش به رقم 43499 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 861 واحد افزایش عدد 140723 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 13 واحد افزایش به رقم 24501 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 140 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شپنا" با 22 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.7 واحد کاهش به رقم 700 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 641 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 288 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه در معاملات روز جاری روند تعادلی و البته نزولی خود را ادامه داد و اغلب سهام شرکت های فعال بورس با افت قیمت و افزایش میزان عرضه نسبت به تقاضا مواجه شدند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، امروز ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس کمتر از 100 میلیارد تومان بود که نشان از عدم تمایل سرمایه گذاران به خرید سهام و حضور در بازار سرمایه دارد.

اما برخی اخبار و شنیده ها حکایت از احتمال اتخاذ برخی تصمیماتی دارد که می تواند بر روی برخی صنایع تأثیر گذار باشد.

بر این اساس با مصوبه جدید عوارض مالکانه در مجلس شورای اسلامی، عوارض و بهره مالکانه از 30 درصد در سال 93 به 15 تا 25 درصد در سال 94 کاهش پیدا کرده است، از همین رو به نظر می رسد با این مصوبه دو شرکت سنگ آهنی گل گهر و چادر ملو با تغییر نسبتاً با اهمیت سودآوری مواجه شوند چرا که گفته می شود هزینه عوارض مالکانه شرکت های سنگ آهنی نسبت به سال جاری برای شرکت گل گهر حدود 2100 میلیارد و برای چادرملو در حدود 2400 میلیارد ریال برآورد می شود.

از سوی دیگر خبرهای رسیده از صنعت فولاد سازی کشور نیز حکایت از پیشنهاد جدید انجمن تولیدکنندگان فولادی به دولت دارد که بر اساس آن پاداش صادراتی به صورت برگشت مالیات بر عملکرد شرکت ها لحاظ خواهد شد. بنظر می رسد با این پیشنهاد و در صورت موافقت آن توسط دولت شاهد بازگشت رونق و خروج نسبی این صنعت از رکود باشیم، همچنین دولت باید تدابیر سختگیرانه تری نسبت به واردات فولاد به کشور اتخاذ نماید.

درخصوص نرخ سود بانکی نیز خبرهای رسیده حکایت از کاهش قطعی نرخ سود سپرده طی دو تا سه هفته آینده دارد که این موضوع نیز می تواند بر بازار سرمایه البته در صورت اجرای درست و عملی تأثیر گذار باشد. شاید در شرایط فعلی آنچه که بیش از هر چیز دیگری دست دولت برای این اقدام را بسته است واکنش سریع و ابتدایی بازار ارز نسبت به دیگر بازارها در برابر این اتفاق باشد چرا که طی هفته گذشته نرخ دلار با اعلام خبر کاهش نرخ سود سپرده بانکی به 18 درصد توانست رقم 3600 تومان را به خود ببیند. لذا به نظر می رسد کاهش نرخ سود سپرده بانکی در کنار اتخاذ تصمیماتی حمایتی از صنایع بتواند نقدینگی را به سمت بازار سرمایه بیشتر از بازار ارز هدایت کند.

همچنین خبرهایی از اعلام نرخ خوراک گازی پتروشیمی ها به 10 سنت طی هفته های پیش رو به گوش می رسد که این موضوع نیز می تواند بر روند سهام گروه پتروشیمی تأثیر گذار باشد. هر چند که پتروشیمی ها نظرشان بر نرخ خوارک 8 سنتی است و هم اکنون در حال رایزنی برای این موضوع هستند.

اما در خصوص برخی تک نمادهای فعال بورسی این روزها اخبار ضد و نقیضی به گوش می رسد که سبب نوسانات قیمتی در آنها شده که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم.

حسینا: گفته ها و شنیده ها حکایت افزایش 200 درصدی سرمایه این شرکت دارد، هنوز مشخص نیست که این افزایش سرمایه از چه محلی و برای چه زمانی است اما گفته می شود قرار است بزودی درخواست این افزایش سرمایه از طریق سایت کدال انتشار یابد.

شبندر: تفاوت روند این نماد با دیگر همگروهی ها به تصمیم سازمان خصوصی سازی برای عرضه 14 درصدی سهام آن در ماه جاری باز می گردد. به نظر می رسد مانع اصلی بر سر راه این سهم به علت عدم افزایش قیمت تا زمان انجام معامله است هر چند که گفته می شود وزارت نفت در حال تصمیم گیری برای اجرای مصوبه ای است که طبق بودجه باید اجرایی می شده و در صورت اجرا علاوه بر تأثیر قابل توجه بر سهام پالایشی، می تواند به دولت برای فروش سهامشان با نرخی بالاتر کمک ویژه ای نماید.

پلاسک: همانگونه امروز در خبرها به آن اشاره شد مجدداً شایعه افزایش سرمایه بیش از 1000 درصدی آن دوباره بر سر زبان ها افتاده و این در حالیست که مدیران این شرکت زبان به کام گرفته اند. به نظر می ر سد در صورت تأیید این افزایش سرمایه سهامداران شاهد "شپلی" دوم در بازار باشند.

ثنوسا: یک هفته دو تا گزارش از این شرکت منتشر شد، اولی منفی و دومی مثبت، برخی ها بر این باورند که این سهم دچار بازی نوسانی شده که هنوز پایان آن مشخص نیست اما تجربه نشان داده که بازی های نوسانی این سهم با حرکت های کوچک بازیگران میانه ای ندارد و معمولاً پس از معاملات سنگین و خریدهای برخی کدهای خاص، بازار شاهد انتشار اخبار مثبت از در و دیوار این شرکت می شود. حال ببینیم این بار نقشه چیست؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
نقشه نیست. واقعیت هست. واقعیتی که باعث شده دولت تدبیر و امید!!! روزگار سهامدار را سیاه کرده
ناشناس
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷
کاش بقیه نظر رو هم منتشر میکردی تا مشخص میشد که این دولت چه جوری داره مال سهامدار رو نابود میکنه.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
بازار دیگه باید رشدشو شروع کنه الان دیگه وقتشه تحریمها هم به زودی برداشته میشن سود بانکی کاهش می یابد ومهمتر از همه قرارداد ها علنی میشن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
اینها همه اش کیسه دوختن برای جمع اوری نقدینگی از جیب من وشماست بعد که باز سهام معدنیها و پتروشیمی ها رو خریدید دوباره نرخ خوراک و بهر مالکانه رو می برن بالا سهام دومرتبه سقوط میکنه و دولت هم کلب پول به جیب میزنده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
این حرفها رو که نوشتی درسته و حاکی از اینه که دولت اگر می خواست و اگر بخواد می تونه با تصمیمات درست و به موقع کشور رو از رکود خارج کنه و به بازار و بورس رونق بده اما متاسفانه اراده ای نداره! علاوه بر این موارد هزاران مورد دیگر هم هست که شما ننوشته اید. متاسفانه ما تا اعتراض می کنیم میگن دولت نباید مستقیما در بازار دخالت کنه و قیمتا رو دستکاری کنه مگه ما گفتیم دستکاری کنه؟ چطور وقتی می خواستن سهمهای بنجول رو به مردم قالب کنن تا تونستن قیمتها رو بالا بردن ولی بعدش که فروششون تموم شد یه دفعه یاد حباب افتادن. لطفا بگید چه افرادی مردم رو دعوت به حضور در بورس کردن؟ کدام کاندیدا نماینده اش را به تالار فرستاد و هزار تا سوال دیگه... دوست من اوضاع اقتصاد کشور شاید 20 تا 30 درصد ناشی از تحریما باشه بقیه اش به دلیل بی کفایتی مسئولین است البته یه چیزم بگم اینو خود روحانی هم در صحبتهای انتخاباتی اش می گفت اما نمی دونم چرا وقتی رئیس جمهور شد یه دفعه یادش رفت و آب خوردنمون رو هم به تحریم وصل کرد...
ناشناس
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
بابا جان من ظریف که گفت و حرف اخر را زد سهامداران ایرانی مفت خور هستند و باید سرمایه شان به دولت واگذار شود
ناشناس
ESTONIA
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
ناشناس 15:29 درست می گی ومی گویند !!!بله دولت نبادی مستقیم در بازار دخالت کن !!همون طور که هم دخالت مسقیم نکرد ه فقط با افزودن مالیات وبهره مالکانه معادن وقیمت گاز برای پتروشیمی ها وازهمه مهمتر سود بانکی بالا که سم برای بورس و....هزاران کار دیگه ؟؟؟/اینها دخالت مسیم نیست .نبوده اکر همین ها رادرست کن همه چیز درست میشه البته یک سری از موضاعات هم جهانی ودولت نقش تام درا نها ندارد
اشکان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵
با سلام آفرین علی آقا نظر من هم همینه باور کن اگه الان هر چقدر پول داشتم سهم میخریدم البته الان سهام کامله و دارم سهم بانکی پالایشی و چند تا سهمی دیگه اما بازار تا یک ماه دیگه حداکثر رونق میگیره حسابی
اراک بورس
-
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
از صادرات وآر ین چه خبر حقوقیهاشون خوب میخورن یا نه ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
چاره کار این است که سهام با بنیاد مثل همین سنگ اهنی ها رونق بگیرن و در واقع اعتماد توسط همین سهام با پدر و مادر به بازار برگرده ، سم مهلک بورس سفته بازی و افزایش قیمت بی مورد سهام کوچک و بی بنیاد هست که نتیجه ای جز سود عده ای قلیل و بد بخت شدن جمعی کثیر ندارد
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
چهار نماد با بیشترین تأثیر گذاری مثبت، همه روزه با خرید مصلحتی حقوقی صورت میگیره تا شاخص سقوط نکنه، بقیه اش هم فقط نوسان در بعضی سهمهای کوچولو که 1% وزنی بازار هم نیستند. بورس تعطیل شده و اقتصاد به سمت ورشکستگی!!! دلتون خوشه والا به این گزارشهای تکراری بی خاصیت!!
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
بهترین زمان برای خرید حق تقدم فولاد است. از دست ندهید این فرصت را.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
اون نقشه را بده گالیور
آشنای زخم خورده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷
سلام دوستان
به نظر من، سیاست های پولی و مالی مشخص و قابل اجراست و فقط کمبود نقدینگی باعث تاخیر اجرای اونا شده و از طرف دیگه زیرساخت کشور و بازار و تولید برای اجرا فعلا مناسب نیست و اگه بی گدار به آب زده بشه دوباره تورمی مثه سال 91 بیداد میکنه و دولت این رو نمیخواد... بنابراین قول ها و برنامه های اجرایی را مانند کاهش سود بانکی، بن خرید کالا و ... را به مرور زمان اجرا میکنه تا یه طوری زمان رو بکشه تا به تاریخ اجرای توافق برسه و نقدینگی و سرمایه ها هم از راه برسه و کار بهتری انجام بده، پس سهام هاتون رو مفت نفروشید

موفق باشید