بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
این افزایش حجم مراودات تجاری با روسیه، طبق اخبار پیرامون این موضوع در بخش های غذایی، کشاورزی ،گاز و پتروشیمی بوده که گویا از ابتدای دی ماه سال جاری صادرات لبنیات و برخی از مواد غذایی شرکت های ایرانی نیز به روسیه آغاز شده است.
کد خبر : ۱۶۰۱۶۱
نویسنده :
یارمحمدی

پس از تنش های سیاسی روسیه و ترکیه، شاهد افزایش روابط تجاری ایران و روسیه و رشد حجم تجارت با روسیه بودیم، که هر دو کشور با رفع موانع تجارتی، از این فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را داشته و پیرو مذاکرات انجام شده اکنون شاهد ایجاد توافقاتی در خصوص صادرات برخی محصولات ایرانی به این کشور هستیم.

به گزارش بورس نیوز، این افزایش حجم مراودات تجاری با روسیه، طبق اخبار پیرامون این موضوع در بخش های غذایی، کشاورزی ،گاز و پتروشیمی بوده که گویا از ابتدای دی ماه سال جاری صادرات لبنیات و برخی از مواد غذایی شرکت های ایرانی نیز به روسیه آغاز شده است.

گفتنی است، این تغییر ایجاد شده در روابط تجاری، برای ایران موثر و مثبت بوده و در سایه لغو کامل تحریم های بین المللی قابل لمس نیز خواهد شد. همچنین بر اساس پیش بینی های ارائه شده از سوی مسئولین قرار است تا یکسال آینده حداقل 800 میلیارد دلار صادرات محصولات غذایی به این کشور داشته باشیم که این امر علاوه بر افزایش صادرات و بهبود تراز تجاری کشور در راستای ایجاد درآمد برای شرکت های این گروه نیز مثمر ثمر خواهد بود.

با انتشار این خبر مثبت شاهد تأثیر مثبت آن بر بازار بورس و شرکت های این گروه هستیم هرچند که هنوز بورسی یا غیر بورسی بودن آنها مشخص و تایید نشده است، به طوریکه با ایجاد این چشم انداز مثبت در رابطه با افزایش درآمد صادارتی این شرکت ها و تأثیری که بر سودآوری آنها خواهد داشت باعث رشد قیمت سهام گروه غذایی شده است. اما همانطور که عنوان شد نکته مهم آن است که با بررسی های انجام شده تاکنون هیچ مقام مسئولی به طور کامل لیست شرکت هایی که آمادگی انجام صادرات به روس ها را دارند اعلام نکرده است. تنها دبیر انجمن صنایع لبنی در یکی از مصاحبه های خود با بورس نیوز گفته بود که 4 شرکت در این گروه مورد تأیید روس ها قرار گرفته است. که با توجه به شایعاتی که در این خصوص وجود دارد یکی از آنها شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس می باشد که تحت تاثیر این اخبار از ابتدای دی ماه از قیمت 260 تومان به قیمت 420 تومان افزایش داشته و بازدهی 60 درصدی برای سهامداران خود رقم زده است.

این موضوع در حالی است که تاکنون نه تنها هیچ یک از شرکت های فعال در بازار اقدام به ارائه شفاف سازی در این رابطه نکرده اند، بلکه نام هیچ کدام از آنها از زبان مسئولین شنیده نشده است. حال باید دید کدام یک از شرکت ها بورسی بوده و چه مقدار از کدام محصولات خود را برای صادرات به روسیه آماده کرده و به چه میزان بر درآمدزایی آنها اثر گذار خواهد بود.

در پایان، با امید به افزایش مراودات تجاری با دیگر کشورها و روزهای بهتر برای اقتصاد و بازار سرمایه کشور، از شرکت های این گروه و مسئولین و متولیان درخواست می شود نسبت به این موضوع شفاف سازی لازم را ارائه کنند تا سهامداران در تصمیم گیری های خود با اتکا به اطلاعات و صحت آنها، اقدام لازم را با ریسک کمتری انجام دهند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
800 میلیارد دلار اصلا مگه تو ایران وجود داره
800 میلیون دلار هست لطفا اصلاح کنید.
morteza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
پگاه فارس و پگاه اصفهان اعلام رسمی شد که مجاز به صادرات به روسیه هستند.
ياور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
اين وسط سود اصلى به كشتيرانى درياى خزرمى رسد