بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱
وضعیت سودآوری شرکت های دارویی طی 10 سال اخیر نه تنها کاهش نیافته، بلکه با رشد نیز همراه بوده است و در حالی که صنایع پتروشیمی، معدنی و فولادی به دلیل افت قیمت جهانی فلزات اساسی، سنگ آهن و نفت دچار وضعیت نا بسامان سودآوری شده بودند، صنعت دارو رشد مداومی را تجربه کرده است.
کد خبر : ۱۶۰۳۱۶
نویسنده :
جمشیدی

صنعت دارو از جمله صنایعی است که به زعم بسیاری از کارشناسان اقتصادی از پتانسیل های زیادی جهت جذب سرمایه گذاران خارجی و حرکت به سوی رشد و بالندگی در دوران پسا تحریم برخوردار است و می تواند به مدد گشایش روابط بین المللی و رفع تحریم های بین المللی بویژه سوئیفت بانکی سودآوری مناسبی را برای سرمایه گذاران و سهامداران خود به ارمغان آورد.

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: صنعت دارو از این پس می تواند بنا از دو جنبه همچون رشد سودآوری شرکت ها و نیز روند صعودی قیمت سهام شرکت ها مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد. چرا که در پی رفع تحریم های بین المللی هزینه مالی شرکت های داوریی کاهش می یابد که این امر بر وضعیت سودآوری شرکت های تولید کننده موثر واقع می شود.

محمد علی میرزا کوچک شیرازی به پتانسیل های موجود در صنعت دارو اشاره کرد و ابراز داشت: وضعیت سودآوری شرکت های دارویی طی 10 سال اخیر نه تنها کاهش نیافته، بلکه با رشد نیز همراه بوده است و در حالی که صنایع پتروشیمی، معدنی و فولادی به دلیل افت قیمت جهانی فلزات اساسی، سنگ آهن و نفت دچار وضعیت نا بسامان سودآوری شده بودند، صنعت دارو رشد مداومی را تجربه کرده است.

وی به کاهش هزینه مبادلات مالی شرکت های دارویی اشاره کرد و اظهار داشت: هزینه های مالی بخش عمده ای از بهای تمام شده محصولات تولیدی شرکت های داوریی را به خود اختصاص می دهد و به طور قطع کاهش هزینه های مالی شرکت ها موجب بهبود وضعیت سودآوری و رشد نسبت پی بر ای صنایع می شود و این موضوع بر روند قیمت سهام مجموعه های دارویی در بازار سرمایه اثر گذار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز با بیان اینکه با رفع تحریم های بین المللی هزینه مبادلات و خرید مواد اولیه حدود 10 درصد کاهش می یابد، در خصوص ورود سرمایه گذاران خارجی به صنعت دارو اظهار داشت: سرمایه گذاری در صنعت دارو می تواند از طریق خرید سهام شرکت ها، سرمایه گذاری مستقیم و احداث کارخانه تولیدی در کشور صورت بگیرد که این مورد در شرایط فعلی امکان پذیر نیست و سرمایه گذاران خارجی تاکنون درخواستی مبنی بر احداث کارخانه تولید دارو در کشور به طور مستقل نکرده اند.

حال آنکه از سال 94 برخی از شرکت های داخلی مذاکراتی با شرکت های خارجی جهت سرمایه گذاری مستقیم انجام داده اند، بطوریکه شرکت های خارجی مواد اولیه به تولیدکنندگان داخلی اعطا می کنند و پس از تولید محصول نهایی توسط شرکت های داخلی با برند شرکت های خارجی به فروش می رسند که این امر تبعات مثبتی را برای این گروه در پی خواهد داشت و از جمله آن می توان به افزایش درآمدهای شرکت های داخلی از محل دریافت کارمزد و انتقال تکنولوژی اشاره کرد. به نظر می رسد بیشترین حجم سرمایه گذاری خارجی در صنعت دارو از این طریق انجام شود.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز در خاتمه پیرامون احتمال افزایش صادرات اظهار داشت: مجموعه های دارویی طی سال جاری تلاش زیادی جهت صادرات محصولات به کشور عراق داشتند و انتظار می رود تا طی سال آینده وضعیت صادرات به کشورهای عراق و سوریه بهبود یابد و به طور کلی می توان گفت طی سال جاری تولید کنندگان داخلی مذاکرات متعددی را انجام دادند که امیدواریم طی سال آینده به ثمر بنشیند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر