بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
طبق ماده 149 تبصره یک اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم که شش ماه قبل به امضای رییس جمهور نیز رسیده، اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در هر دوره زمانی معاف از مالیات بر درآمد شده است.
کد خبر : ۱۶۰۴۲۶
نویسنده :
جمشیدی

برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها از جمله برنامه هایی است که در شرایط فعلی بسیاری از شرکت ها بویژه مجموعه هایی با زیان انباشته قابل توجه در تکاپو برای انجام آن هستند تا با کمک این برنامه بخشی از زیان انباشته خود را پوشش دهند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، موضوعی که به تازگی در خصوص اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها مطرح شده و برخی از شرکت ها با ارسال نامه ای روی سامانه کدال اقدام به توضیح و شفاف سازی در این خصوص نموده اند، الزام اجرای این برنامه تا پایان سال جاری جهت مشمولیت معافیت مالیاتی است. به عبارت بهتر در صورتیکه شرکت هایی که قصد اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها دارند، تا پایان سال جاری نسبت به انجام این برنامه و طی کردن مراحل قانونی آن اقدام نکنند و اجرای آن به سال آینده موکول می شود، می بایست مالیات پرداخت کنند.

در همین ارتباط، یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: طبق ماده 149 تبصره یک اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم که شش ماه قبل به امضای رییس جمهور نیز رسیده، اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در هر دوره زمانی معاف از مالیات بر درآمد شده است. بدین ترتیب حتی اگر برنامه مذکور را طی سال آینده اجرا کنند، همچنان از پرداخت مالیات بر درآمد 22.5 درصدی معاف هستند و در حال حاضر این موضوع به اشتباه در بازار سرمایه و میان سهامداران مطرح شده است.

علی مهرپور افزود: پیشتر بخش نامه ای از سوی سازمان امور مالیاتی ابلاغ شده بود که طی آن شرکت ها جهت مشمولیت معافیت مالیاتی موظف به اجرای برنامه مذکور طی دوره زمانی مشخص بودند.

بر این اساس شرکت ها در صورت عدم پیروی از زمان بندی تعیین شده در بخشنامه مذکور می بایست مالیات بر درآمد 22.5 درصدی پرداخت کنند که هزینه قابل توجهی بر آن ها تحمل می شد و به همین دلیل از اجرایی شدن برنامه افزایش سرمایه پس از دوره تعیین شده منصرف می شدند. حال آنکه اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم این اختیار را به شرکت ها می دهد که حتی طی سال های آینده اقدام به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، هزینه اصطحلاک نیز به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی نمی شود و عملاً با اصلاحیه قانون مالیات زمان اجرای برنامه افزایش سرمایه نامحدود تعیین شده است که این امر موجب تداوم اقبال به سمت سهام شرکت هایی که در صدد افزایش سرمایه هستند، خواهد شد. چرا که همانطور که عنوان شد معمولاً سهامداران پس از مشاهده عدم اجرای برنامه افزایش سرمایه در دوره زمانی تعیین شده به دلیل الزام شرکت در پرداخت هزینه قابل توجه مالیاتی و احتمال عدم اجرایی شدن برنامه از خرید سهام شرکت منصرف می شدند و انتظارات مثبت جهت پوشش زیان انباشته و بهبود وضعیت مالی شرکت از بین می رفت. حال آنکه اصلاحیه قانون مالیات می تواند تبعات مثبتی برای سهامداران این شرکت ها در پی داشته باشد و همچنان برنامه های شرکت برای خروج از زیان انباشته طی سال های آینده از قابلیت اجرایی شدن برخوردارند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
در ماده 282 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31 که از ابتدای سال 95 اجرایی می گردد معافیت مالیاتی یادشده لغو گردیده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
اشتباه میکنید. چون بر اساس قانون جدید مالیات مستقیم معافیت ناشی از تجدید ارزیابی که بر اساس قانون حداکثر استفاده از توان تولید ایجاد شده بوذد به صراحت اشاره به حذف آن آمده است و در هیچ جایی از این قانون به معافیت افزایش سرمایه اشاره نشده است.
سازمان بورس هم که متولی امر هست به صراحت شما صحبت نمیکند دوست عزیز در صحبتهای انجام شده خود مسئولین سازمان هم در این زمینه ابهام دارند که سال بعد چه میشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
ماده۱۴۹ـ آن قسمت از دارایی های استهلاک پذیر که بر اثر به کارگیری یا گذشت زمان یا سایر عوامل و بدون توجه به تغییر قیمتها ارزش آن تقلیل می یابد و همچنین هزینه های تأسیس، قابل استهلاک بوده و هزینه استهلاک آنها جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی می شود. مقررات مربوط به استهلاک های دارایی های استهلاک پذیر شامل جداول استهلاک ها و چگونگی اجرای آن با رعایت استانداردهای حسابداری توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می شود و ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد.

تبصره۱ـ افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی های اشخاص حقوقی، با رعایت استانداردهای حسابداری مشمول پرداخت مالیات بر درآمد نیست و هزینه استهلاک ناشی از افزایش تجدید ارزیابی نیز به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی نمی شود.

در زمان فروش یا معاوضه دارایی های تجدید ارزیابی شده، مابه التفاوت قیمت فروش و ارزش دفتری بدون اعمال تجدید ارزیابی در محاسبه درآمد مشمول مالیات منظور می شود.

آیین نامه اجرائی این تبصره درمورد نحوه تجدید ارزیابی، فروش و استهلاک دارایی های تجدید ارزیابی شده و سایر الزامات و ترتیبات اجرائی که با رعایت استانداردهای حسابداری تهیه می شود، به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون (۱/۱/۱۳۹۵) به تصویب هیأت وزیران می رسد.
شروین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
کارشناس بازار اتفاقا خیلی دقیق و یزبینانه به این مطلب اشاره کردن و البته چیزی که بازار قبلا شنیده نمیپذیره. درست است افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی برای شرکتها مجاز است مخصوصا شرکتهایی که مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
هزینه اصطحلاک نه هزینه استهلاک خخخخخخخخخخخ
ناشناس
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۱
استهلاک درست عامو
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
بصره۱ـ افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی های اشخاص حقوقی، با رعایت استانداردهای حسابداری مشمول پرداخت مالیات بر درآمد نیست و هزینه استهلاک ناشی از افزایش تجدید ارزیابی نیز به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی نمی شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
كاملا نظر كارشناس دقيق و ظريف و نكته بين است