بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
درگفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

دو عامل اثر گذار بر تداوم روند صعودی

اگر چه با گشایش روابط بین المللی مقدار صادرات نفت افزایش می یابد اما در شرایطی که قیمت جهانی فلزات اساسی بهای هر بشکه نفت روند کاهشی دارند، درآمد حاصل از صادرات نفت نسبت به سال های گذشته کاهش می یابد و رفع تحریم های بین المللی بر درآمدهای نفتی دولت تأثیر مثبت قابل توجهی اعمال نخواهد کرد.
کد خبر : ۱۶۰۹۴۶
نویسنده :
جمشیدی

در شرایط فعلی روند صعودی بازار سرمایه متأثر از خوش بینی های ایجاد شده ناشی از رفع تحریم های بین المللی شکل گرفته که به نظر می رسد از این منظر رشد قیمت سهام شرکت ها منطقی است. حال آنکه تداوم کاهش قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت موضوعی است که به رفع تحریم ها ارتباطی ندارد و به نوعی عامل بازدارنده ای برای تداوم روند صعودی بورس به شمار می رود.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اگر چه با گشایش روابط بین المللی مقدار صادرات نفت افزایش می یابد اما در شرایطی که قیمت جهانی فلزات اساسی بهای هر بشکه نفت روند کاهشی دارند، درآمد حاصل از صادرات نفت نسبت به سال های گذشته کاهش می یابد و رفع تحریم های بین المللی بر درآمدهای نفتی دولت تأثیر مثبت قابل توجهی اعمال نخواهد کرد.

از این رو می توان گفت توسعه روابط خارجی موجب سهولت تأمین خارجی مواد اولیه مورد نیاز تولید، تجهیزات و تکنولوژی و نیز کاهش هزینه های واردات می شود و علاوه بر این سبب افزایش مقدار فروش خارجی شرکت های صادرات محور می شود.

محمد جواد شیخ افزود: به نظر می رسد با توجه به شرایط اقتصادی دولت فعلاً برنامه ای جهت سرمایه گذاری جدید در نظر ندارد و در این بین اتخاذ سیاست های مناسب قیمت گذاری در صنایع مختلف همچون سنگ آهن و ارائه تخفیفات و مشوق هایی به آنها لازم به نظر می رسد.

وی به کاهش نرخ سود بانکی و ورود سرمایه گذاران خارجی به عنوان عوامل موثر بر بهبود وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: ورود سرمایه گذاران خارجی در قالب خرید سهام شرکت ها در بورس یا همکاری مشترک با شرکت ها از جمله عواملی است که بر رونق اقتصادی موثر واقع می شوند و به بخش واقعی اقتصاد کشور کمک می کنند.

علاوه بر این، با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و در پی آن ورود نقدینگی جدید از بازار پول به بازار سرمایه نسبت پی برای بازار سرمایه افزایش می یابد. در این شرایط متولیان بازار سرمایه می بایست با استفاده از ابزارها و راهکارهایی تعادل را در روند معاملات بورس ایجاد کنند تا ارزش سهام شرکت ها به صورت شارپی و بدون دلیل افزایش نیابد و از تشکیل حباب قیمتی جلوگیری بعمل آید.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به استقبال سهامداران نسبت به سهام شرکت های خودرویی اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت های خودرویی در حالی از پتانسیل های رشد سودآوری برخوردارند که به نظر می رسد این امر طی بلند مدت محقق می شود. حال آنکه در حال حاضر نگاه فعالان بازار سرمایه کوتاه مدت شده و تنها با تکیه بر اخبار خوش منتشر شده از سوی مدیران این مجموعه ها اقدام به سرمایه گذاری در سهام آن ها می کنند. این در حالی است که انتظار می رود تا ارزش سهام شرکت ها پس از رشد نسبی ناشی از انتشار اخبار مثبت و خوش بینی ها روند متعادلی را سپری کنند تا در مرحله بعدی پس از نمایان شدن آثار مثبت ناشی از اجرای قرارداد های همکاری مشترک بر صورت های مالی آنها با رشد قیمتی همراه شوند. چرا که در صورتیکه عملکرد شرکت های خودرویی مطابق با پیش بینی ها و برآوردهای فعالان بازار سرمایه نباشد موجب افت قابل توجه قیمت سهام آنها خواهد شد و در مقابل درصورتیکه فراتر از انتظارات سهامداران باشد موجب تداوم روند صعودی ارزش سهام آنها خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
کدوم صعود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
ESTONIA
سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
فلزات اساسی فعلا ادرند بالا می روند واصلا پایین نیامدند نسبت به یک ور ماه قبل پس ادرس غلط به مردم ندهیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
فقط افراد رانت خوار دارند از گروه سایپا سود میکنند . بقیه سهامداران هیچ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵
فقط سهام زیانده که بیشتر مورد حمایت دولت است رشد حبابی دارند وگرنه بسیاری از سهام مثل پالایشی ها و شیمیایی ها که در این دو ساله مورد غضب وزیر نفت قرار گرفتند و بعضا تا 70 در صد از ارزش سهامشان کاسته شد کمترین رشد را داشته اند.