بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
معاملات امروز بازار و افزایش نسبی حجم عرضه ها تنها یک عامل داشت و آن هم اعلام برنامه عرضه اولیه سهام "بفجر" در آخرين روز از هفته جاري بود که موجب شد برخی سرمایه گذاران جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز جهت مشاركت در خرید این سهم، سایر سهام ارزنده خود را به چوب حراج بزنند و فروشنده باشند.
کد خبر : ۱۶۱۰۳۹
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 94.11.27 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 417 واحد کاهش به رقم 53521 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1025 واحد افزایش عدد 171473 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 90 واحد کاهش به رقم 29576 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 105 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "پارسان" با 70 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.6 واحدکاهش به رقم 810 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 6659 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 5964 میلیارد ریال رسید.

بر اساس گزارش بورس نیوز معاملات امروز بازار و افزایش نسبی حجم عرضه ها تنها یک عامل داشت و آن هم اعلام برنامه عرضه اولیه سهام "بفجر" در آخرين روز از هفته جاري بود که موجب شد برخی سرمایه گذاران جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز جهت مشاركت در خرید این سهم، سایر سهام ارزنده خود را به چوب حراج بزنند و فروشنده باشند.

آنچنان که امروز شاهد عرضه صف های خریداران و منفی شدن قیمت های روی تابلوی معاملات و حركت به سمت تعادل نسبي بودیم.

چرا که طبق برخی گمانه زنی ها برای عرضه این سهم در قیمتی حدود 1200 تومان، حجم نقدینگی معادل 240 میلیارد تومان لازم است که تقریباً 30 درصد ارزش معاملات روزانه بورس را شامل می شود که رقم قابل توجهی است. ضمن اینکه در حالی حدود 240 میلیارد تومان نقدینگی برای جذب این عرضه اولیه لازم است که همواره در بازار 2 تا 3 برابر این رقم سرمایه نقد می شود که این امر در روند معاملات روز جاری تالار شیشه ای موجب شکل گیری فضای منفی و افت قیمت دیگر سهام شد.

اتفاقی که همواره در عرضه های اولیه می افتد و روند بازار را تحت تأثیر خود قرار می دهد. حال آنکه سرمایه گذاران و سهامداران همواره در این شرایط چند برابر پول مورد نیاز، سهامی را می فروشند تا تعدادی هر چند ناچیز از سهم عرضه اولیه را خریداری کنند.

اما فردای روز عرضه همین گروه از سهامداران مجبور می شوند مجدداً در صف خرید سهامي که فروخته اند بنشیند با این تفاوت که این بار بایستی قیمت بالاتری را برای خرید آن بپردازند.

به هر ترتیب انتظار می رود که فردا نیز همانند روز جاری قدری حجم عرضه ها نسبت به تقاضای خریداران فزونی داشته باشد.

اما طبیعتاً پس از کشف قیمت و معامله سهام "بفجر" و از ساعات پایانی معاملات فردا می توان شاهد تغییر جهت بورس به سمت مدار مثبت و رشد دوباره قیمت ها باشیم.

نكته جالب توجه اينجاست كه اين سهم در گروهي براي اولين بار عرضه خواهد شد كه حتي بزرگان آن نيز اين روزها تحركي را براي رشد قيمت و همراهي با كليت مثبت بازار از خود نشان نمي دهند. چرا كه در حالي روند و برآيند كلي بورس در مدار صعودي قرار گرفته كه پتروشيمي ها پتانسيلي را براي رشد قيمت از خود نشان نمي دهند.

در گوشه ديگر تالار امروز باز هم گروه سایپا و زیر مجموعه هایش پیشتاز بازار و البته صنعت خودرو بود تا همچنان اقبال به سهام آنها پایداری صف های پر حجم و میلیونی خریداران همزمان با معاملات سنگین قابل مشاهده باشد. گرچه در اين روند "خودرو" توانست تا پايان معاملات خود را به صف خرید برساند و در این جاده صعودی عقب نماند اما همچنان موتور سایپا قویتر است و مشخص نیست در این رالی کدام برنده خواهند بود .

در این گروه خبرهای مثبتی هم از جمله شایعه تعدیل مثبت "خزامیا" و احتمال توقف این نماد به گوش می رسد تا این سهم پیش از زمان مقرر جهت برگزاری مجمع فوق العاده و افزایش سرمایه با توقف معاملات همراه شود. گویا این سهم با سود 120 ریالی به ازای هر سهم اطلاعات جدیدی را به دست تالار نشینان خواهد رساند. همين عامل موجب شد در حاليكه اين سهم براي دقايقي با عرضه صف خريداران رو به رو شد دوباره به صف بنشيند.

"خپارس" اما به دلیل حجم بالای فروش سهام تا تشکیل صف حدود شش میلیونی فروشندگان پیش رفت و تا حداقل قیمت مجاز روزانه خود افت را تجربه کرد.

این در حالی است که نماد مذکور 20 اسفند ماه جهت برگزاری مجمع جهت تصمیم گیری پیرامون افزایش سرمایه به مبلغ 7500 میلیارد تومان متوقف خواهد شد.

"حکشتی" نیز با توجه به مطرح شدن دوباره بحث افزایش سرمایه این شرکت بورسی در دید خریداران مثبت جلوه کرد تا این سهم با رشد قیمتی خود یدک کش شاخص کل نیز باشد.

ضمن اینکه گویا این مجموعه با یکی از شرکت های آلمانی فعالیت مشترکی را از ابتدای ماه مارس سال جاری میلادی در حوزه کشتیرانی آغاز خواهد کرد.

"فارس" هم که همیشه برای کمک به نماگر بازار معاملات انتقالی را در روزهای منفی رقم می زند، امروز بیشترین تأثیر مثبت را بر رشد شاخص کل اعمال کرد. گرچه در خصوص اين سهم خبر انعقاد قرارداد يك میلیارد يورويي "فارس" با شرکت تکنی مونت ایتالیا منتشر شد اما اثري بر روند قيمتي آن در پي نداشت.

امروز "رکیش" نیز در گروه خبرسازان تالار شیشه ای حضور یافت تا برنده شدن این مجموعه در مناقصه 50 هزار دستگاه کارت خوان بانک سپه این سهم را از دامنه منفی قیمت ها تا نزدیکی سقف قیمتی مجاز روزانه پیش ببرد.

از "هرمز" هم آخرین خبرها حکایت از این دارد که فولاد مبارکه قصد فروش بلوک این سهم را به یک شرکت انگلیسی دارد. حال بایستی منتظر ماند و دید که آیا این معامله انجام خواهد شد یا خیر و سهامدار عمده چه قیمتی را برای عرضه بلوکی آن در نظر گرفته است. همین عامل سبب شد "هرمز" هم همانند سایر نمادهای پر خبر بازار امروز، در پایان معاملات شاهد تقاضای 10 میلیونی خریداران در سقف قیمت ها باشد.

"ونفت" هم در حالي صف فروش شد که اولین پیش بینی سود سال 95 این مجموعه روی کدال نشست.

نکته قابل توجه در خصوص این شرکت سرمایه گذاری پیرامون کاهش 38 درصدی سود برآوردی هر سهم در مقایسه با بودجه سال 94 است. حال آنکه اگر با دقت بیشتری به این پیش بینی نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که اصلی ترین دلیل این کاهش، افت سود حاصل از فروش سرمايه گذاري هاي سال 95 به دليل فروش نفت قشم در سال مالی جاری بوده که رویدادی تکرار نشدنی محسوب می شود. اما در واقعیت امر حتی سود حاصل از سرمایه گذاری های "ونفت" با رشد30 درصدی همراه بوده كه نکته ای مثبت برای این سهم به شمار می آید.

در مجموع با وجود آنکه برآیند کلی معاملات بورس منفی بود، اما اخبار خوش زيادي در تالار به گوش مي رسيد. یکی از مهمترین اخبار بحث کاهش نرخ سود سپرده های بانکی تا 18 درصد بود که دیروز مدیران بانک ها بر سر آن توافق کردند و بانک مرکزی نیز آن را تأکید کرد.

گرچه برای نهایی شدن و ابلاغ این موضوع بایستی منتظر اظهار نظر شورای پول و اعتبار در جلسه روز جاری باشیم.

اما این توافق با وجود آنکه چندان بر روند بورس تأثیر گذار نبود، اما برای بازار سهام خبری خوش محسوب می شود و نسبت پی بر ای را برای سرمایه گذاری در بانک کاهش داده و در مقابل انتظار رشد این نسبت را برای بازار سهام بالا می برد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
توکا رنگ کوچک بازار با صفی عظیم را یادتان رفت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
راست میگی بورس نیوز قربون دهنت , من برای خرید وسبحان سهم با ارزش کاسپین رو فروختم , الان متوجه خطای بزرگ خودم شدم , چرا که کاسپین هر روز قیمتش بالا میره و وسبحان علیرغم اولدرم بلدورم مدیر عاملش قبل از عرضه اولیه , چیزی تهش نبود!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
نخواهید یافت دکاسپین را بقاپید
صمیمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
چرا سازمان بورس که وظیفه ذاتیش حمایت از حقوق صاحبان سهامه هیچ اقدامی در رابطه با ظلم وزارت نفت نسبت به شرکتهای پالایشی انجام نمیده..........بورس نیوز خداوکیلی این رویه ی وزارت نفت درسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟بنظر شما مسایل سیاسی تا چه حدی بر این موضوع دخیل بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خواهش میکنیم بدون طرفداری از هیچ حزب و جناحی ، صادقانه در این مورد گزارشی تهیه کنید تا ما تکلیف خودمون رو بدونیم
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
حقوقی خپارس امروز و دیروز خودشا کشت از بس عرضه کرد بزودی اخبار عجیبی تو سهم اتفاق میفته و همه شگفت زده میشن فقط سهامداری کنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۲
سهامداران عمده با چه هدفی به دنبال ضربه زدن به منافع شرکت سود دهی مثل شیران و سهامداران جزء است ،در صورتیکه سهام شرکتهای زیانده صف های طویل چند میلیونی خرید دارند.
امینی
ROMANIA
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
دستکاری شرکتها و مدیران ضعیف تجدید ارزیابی خوردن از جیب نه سود کردن مثل وساخت 10سال پیش بعد از 10سال هنوز هم یک سوم قیمت. وپترو همینطور خیلیهای دیگر فریب افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی را نخوریداگر راستگو هستند بفروشند از زیان خارج شوند مازاد آن رابه جای بهره 30در صد در شرکت سرمایه گذاری کنند این به صعود ملایم سهام کمک می کند روش اول شرکت را نه تنها نجات نمیدهد بلکه به اخراج از بورس کمک می کند