بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
بازار بورس در اثر چند اقدام اعتمادساز از سوی دولت که در رأس آن کاهش نرخ سود بانکی قرار دارد، تغییرجهت داده و رشد خوبی را در طی یک ماه و نیم اخیر رقم زده است. البته قطعی شدن برجام و لغو تدریجی برخی تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا و همچنین مذاکرات تجاری هیئت‌های تجاری خارجی در ایران و همچنین امضا تفاهم‌نامه‌ها در سفر ریاست جمهوری به اروپا افق روشنی را پیش روی فعالان بازار سرمایه قرار داده و در رشد شاخص تأثیر گذار بوده است.
کد خبر : ۱۶۱۴۹۳
نویسنده :
ُسلیمانی-ارسالی

حدود 4 ماه از آخرین تحلیلی که به بورس نیوز ارائه کرده ام و عنوان آن "نوید روزهای بهتر بازار سرمایه با شکست شاخص کل و RSI" بود، می گذرد. نقطه نظرات کاربران به آن مطالب سراسر ناامیدی بود به طوریکه اکنون مجدداً به یاد سخن نقذ آقای همیلتون می افتم که گفت:"بازارهای صعودی در ناامیدی متولد، در ابهام رشد و در سرخوشی (شادی) می میرند". اما به بازار سرمایه بپردازیم. همانگونه که در تحلیل قبلی اشاره شد، بازار بورس در اثر چند اقدام اعتمادساز از سوی دولت که در رأس آن کاهش نرخ سود بانکی قرار دارد، تغییرجهت داده و رشد خوبی را در طی یک ماه و نیم اخیر رقم زده است. البته قطعی شدن برجام و لغو تدریجی برخی تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا و همچنین مذاکرات تجاری هیئت‌های تجاری خارجی در ایران و همچنین امضا تفاهم‌نامه‌ها در سفر ریاست جمهوری به اروپا افق روشنی را پیش روی فعالان بازار سرمایه قرار داده و در رشد شاخص تأثیر گذار بوده است. از نقطه نظر بنیادی به نظر می‌رسد که شرایط بازار سرمایه نسبت به گذشته با تغییرات اساسی مواجه شده و افق مناسبی را در مقابل فعالان اقتصادی قرار داده است. اگرچه هنوز زود است که درخصوص ردپای بهبود اقتصادی در گزارشات دوره‌ای شرکت های بورسی سخن رانده شود، اما واقعیت آن است که در برخی گروه‌ها از جمله گروه دارویی، غذایی، خودرویی و برخی دیگر از شرکت‌ها، علائم اولیه قابل رصد بوده و به مرور شاهد بهبود ملموس اوضاع اقتصادی در سال 1395 خواهیم بود. عمده‌ترین عوامل تأثیرگذار بنیادی در بازار سرمایه عبارتند از:

1- لغو تحریم‌های بانکی و بهبود مبادلات خارجی؛ این موضوع سبب بهبود بخش بازرگانی خارجی شده و تأمین مواد اولیه و ماشین آلات و قطعات یدکی را برابر بخش‌های تولیدی در فرایند گشایش اعتبار (L/C) تسهیل خواهد کرد. ضمن آنکه صادرات تقویت خواهد شد.

2- کاهش نرخ سود بانکی به سطوح پایین‌تر همزمان با کاهش بیشتر نرخ تورم؛ این امر از دو طریق می‌تواند در بهبود فضای کسب و کار و همچنین بازار سرمایه مفید واقع گردد. کاهش نرخ سود بانکی به سطوح 18 و سپس 16 درصد و حتی کمتر سبب توجیه پذیر شدن طرح‌های اقتصادی بیشتری شده و امکان تأمین منابع مالی با نرخ های مناسب را برای طرح‌های نیمه تمام و در دست اجرا فراهم خواهد کرد. در عین حال کاهش نرخ سود بانکی سبب حرکت پول‌های با درجه ریسک پذیری بالاتر، از بازار پول به سمت بازار سرمایه (به عنوان بازار رقیب) خواهد شد و این خود به تقویت بیشتر بازار بورس منجر خواهد شد.

3- تلاش دولت جهت ایجاد تحرک اقتصادی در سال 1395 و دستیابی به رشد 5 درصدی؛ مطابق اظهارات وزیر محترم اقتصاد، دولت در تلاش است تا با توجه به شرایط مناسبی که در مراودات بین المللی کشور در دوران پسا برجام ایجاد شده است، تحرک اقتصادی مناسبی را شکل دهد. بازسازی ناوگان هوایی، ناوگان ریلی و قراردادهای جدید در حوزه‌های مختلف از جمله خودروسازی نوید بخش رونق اقتصادی در سال 1395 و پس از آن می‌باشد. بدیهی است در صورت تحقق رونق اقتصادی و افزایش رشد اقتصادی به سطوح بالاتر از 3 درصد، سبب رشد سود آوری (EPS) شرکت‌های بورسی و غیربورسی شده و این مهم در نقش یکی از عوامل تأثیرگذار بر رشد پایدار بورس ظاهر خواهد شد.

4- بهبود احتمالی قیمت نفت به سطوح بالاتر از 30 دلار و حرکت به سمت 53 دلار در هر بشکه؛ در میان مدت اگرچه قیمت نفت پس از قیمت کف تاریخی 22 دلار، برگشت نموده در روند افزایش قرار گرفته است، اما به دلیل عرضه بیش از حد اعضای عضو و غیر عضو اوپک از یکطرف و اوضاع نابسامان اقتصاد جهانی از طرف دیگر کماکان در محدوده 30 دلار قرار داشته و رشد سریعی را از آن انتظار نداریم، اما بروز الگوی سر و شانه معکوس در نمودار قیمت نفت نوید بخش رشد قیمت نفت در نیمه دوم سال 2016 میلادی است که در این صورت رشد اقتصادی کشور به سرعت بهبود یافته و بورس نیز از تأثیرات مثبت آن برخوردار خواهد شد. به علاوه طرح "فریز نفتی" که اخیراً توسط روسیه، ونزوئلا و قطر ارائه شده است به بهبود وضعیت نفت در افق میان مدت و بلندمدت کمک خواهد کرد.

اما از نقطه نظر تکنیکی بازار سرمایه در نیمه دوم سال جاری پس از سومین مرتبه ثبت کف تقریبی 61،200 واحد، عملاً موج اصلاحی چهار بزرگ را به پایان رساند و آماده رشد مجدد در قالب موج پنج بزرگ شده است. اما خود موج پنج بزرگ، در قالب 5 ریز موج حرکت خواهد کرد. توجه داریم که طی یک ماه و نیم گذشته شاهد رشد هیجانی از محدوده 61.200 واحد (کف) تا سطح 78.400 واحد بوده است. چنانچه مطابق تحلیل امواج الیوت، این موج را به عنوان موج یک ( 1 از 5 بزرگ) بشناسیم، در این صورت در کوتاه مدت بایستی منتظر موج دو باشیم که جنبه اصلاحی دارد. بر مبنای محاسبات طول موج فیبوناچی چنانچه موج اصلاحی دو در قالب abc محقق شود، در این صورت باید در مجموع منتظر حدود 2200 واحد (حداقل) اصلاح شاخص باشیم. البته در صورتی که جریان پول به بازار سرمایه در اثر کاهش نرخ سود بانکی کماکان قدرتمند باقی بماند، در این صورت ممکن است اصلاح مذکور در حداقل ممکن خود صورت پذیرد. ضمن آنکه علائم اولیه از شکل گیری الگوی پرچم در نمودار شاخص کل حکایت دارد که در صورت عبور قدرتمند شاخص از عدد 78،400 (سقف قبلی) تأیید خواهد شد که به معنی آنست که نباید منتظر اصلاح قابل توجهی بود و عملاً موج سه شروع شده است.

نمودار شاخص کل در مقیاس روزانه

«بازار سرمایه در کوتاه مدت مستعد اصلاح موقت و در میان مدت و بلند مدت مهیای رشد تا سطوح ورای یکصد هزار واحد»

در میان مدت و همزمان با اتمام موج اصلاحی دو، بایستی منتظر شروع موج سوم (3 از 5 بزرگ) باشیم. چنانچه بپذیریم که موج 3 حداقل معادل 5/1 برابر موج یک (مطابق محاسبات طول موج) است، در اینصورت رشدی معادل 25.800 واحد (5/1× 17200) مورد انتظار است که این میزان رشد از نیمه دوم اسفند و حداکثر اوایل سال 95 شروع و در طی سال آتی در دسترس خواهد بود. بنابراین شاخص در میان‌مدت قابلیت رشد تا سطوح تقریبی 104200 واحد را داراست.

نمودار شاخص کل در مقیاس هفتگی

«بازار سرمایه در کوتاه مدت مستعد اصلاح موقت و در میان مدت و بلند مدت مهیای رشد تا سطوح ورای یکصد هزار واحد»

بدیهی است پس از دستیابی شاخص به سطوح فوق، باید منتظر موج چهار (4 از 5 بزرگ) بود که جنبه اصلاحی دارد و متعاقب آن موج 5 صعودی (5 از 5 بزرگ) از راه خواهد رسید که در موعد خودش به آن خواهیم پرداخت[1].

بنابراین در یک جمع بندی کلی بازار سرمایه در کوتاه مدت مستعد اصلاح موقت است؛ اما در میان مدت و بلندمدت کماکان مهیای رشد به سطوح بالاتر می باشد، اگرچه در این مسیر با اصلاح موقت در برخی مقاطع مواجه خواهیم شد. لذا بهترین استراتژی تشکیل سبد پرتفوی مرکب از سهام کم ریسک به هدف دریافت DPS و سهام پرنوسان به هدف کسب gain است تا بتوان با آرامش خاطر بیشتری به معامله پرداخت.


[1] مطابق تئوری امواج الیوت، حرکتهای بازار در قالب امواج اصلی (جنبشی) 5 گانه و امواج فرعی (اصلاحی) سه گانه دنبال می شود. جهت مطالعه بیشتر به منابع مرجع مرتبط و یا کتاب تحلیل بنیادی و تکنیکی سهام نوشته رمضان سلیمانی و فرانک مکری صفحات 296 تا 316 مراجعه فرمائید.

کارشناس ارشد بازار سرمایه

رمضان سلیمانی


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محبت
ROMANIA
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
ضمن تشکر خالصانه یقینا سهام بنیادی و کار افرین بزدوی مورد حمایت دولت و حقوقیها قرار خواهد گرفت.فولاد. مس. پتروشیمیها خصوصا معادن و بانکیهاو.و.و.و
ناشناس
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
در شرايط رکود جهاني قيمت‌هاي فلزات پايه و مواد معدني چطوري به اين نتيجه رسيديد که فولاد و مس و معادن اوضاع بهتري پيدا مي‌کنند؟ زماني که واحد آلومينيوم ايراني نرخ تمام شده خودش را 200 دلار بالاتر از نرخ جهاني اعلام مي‌کند؟
جز خبر تاييد اراده دولت براي تشديد اعمال تعرفه بر فولاد وارداتي (قطع نظر از انقباض بازار مصرف داخلي و بهره‌وري ناچيز برخي واحدها) شخصا علامت بهبودي برجسته‌اي سراغ ندارم
تندگویان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
بساط انتخابات جمع شد ..........
ریزش ها شروع شد..............
صادقی کرمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
با سلام و خسته نباشد خدمت جناب سلیمانی بزرگوار که حقیقتا موشکافانه مسیر تحولی شاخص کل را تفسیر نمودند.
قطعا گروه بعدی مورد حمایت می تونه سهام پایه و مخصوصا به نظر من آلمینیوم مس فولاد باشه و البته معادن و دلیل مهم این موضوع سیاست ها اتخاذی چین جهت کاهش صادرات فلزات پایه می باشد. در نهایت فایرا در زمان بازگشایی و پس از اصلاح کوتاه خود گزینه مناسبی است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
تشکر از تو بورسی جان . اما اینو هم میگفتی که موج جدید فروش پایداریها بعد از حذف لیدر کی قراره تموم بشه ؟ چون الان فکر کنم دوسالی هست شروع شده ومثل موریانه تمام بازار رو به تخریب کشوندن و انشاالله شاید نزدیک باشه تموم بشن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
املاي "نقذ" به صورت "نغز" صحيح است