بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
امروز اما "خزامیا" آگهی دعوت به مجمع صاحبان سهام را در حال روی کدال منتشر کرد که انتظار می رفت این سهم پیش از برنامه مجمع خود روی تابلو ظاهر شود تا آن دسته از افرادی که قصد شرکت در این برنامه را ندارند امکان فروش سهم را داشته باشند.
کد خبر : ۱۶۱۷۴۹
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 94.12.16 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 104 واحد افزایش به رقم 54177 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 174 واحد کاهش عدد 173615 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 27 واحد افزایش به رقم 29890 واحد رسيد.

همچنین در این روز "خپارس" با 84 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "پارسان" با 57 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحدکاهش به رقم 827 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 4677 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 5107 میلیارد ریال رسید.

امروز باز هم موتور خودروسازان داغ بود و "خودرو" با پایداری صف پر حجم خریداران گروه را رهبری می کرد و سایر نمادها هم در غیاب بزرگانی همچون سایپا و زامیاد این غول خودروساز را همراهی کردند.

در اواسط روز هم ناظر بازار در حالی از بازگشایی نماد "خپارس" خبر داد که این سهم با افزایش بیش از 44 درصدی قیمت خورد تا پیشتازی گروه خود را در تالار شیشه ای تکمیل کند.

بدین ترتیب سهام "خپارس" در حالی با معامله نزدیک به 268 میلیون سهمی و رشد قیمت قابل توجه به تابلوی بورس برگشت که با این رشد قیمت در بازار حرف و حدیث هایی از خرید سهام رنو توسط شرکت پارس خودرو به میان آمد.

خبری طنز آمیز تا دروغ 13 سال 1395 پیش از شروع سال جدید از همین الآن در میان سهامداران و سرمایه گذاران دست به دست شود. چرا که تاکنون بحث بر سر خرید سهام "خپارس" توسط رنو بود، اما با این اوصاف گویا قرار است عکس این قضیه اتفاق بیفتد.

به هر ترتیب این بازگشایی نماد و حرکت دسته جمعی گروه خودرو باعث شد تأثیر منفی نمادهای "پارسان"، "تاپیکو" و "حکشتی" خنثی شده و شاخص مدار 78 هزار واحدی را همچنان برای خود حفظ کند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، امروز اما "خزامیا" آگهی دعوت به مجمع صاحبان سهام را در حال روی کدال منتشر کرد که انتظار می رفت این سهم پیش از برنامه مجمع خود روی تابلو ظاهر شود تا آن دسته از افرادی که قصد شرکت در این برنامه را ندارند امکان فروش سهم را داشته باشند. اما به هر ترتیب ناظر است دیگر؛ باید طبق دستورالعمل ها طبق نظر ناظر بازار عمل کنیم!

در مجموع این هفته هم گویا خودروسازان همچنان در صدر اخبار خواهند بود؛ چرا که "خزامیا" و "خکاوه" پایان هفته جاری "خودرو" و "خساپا" ابتدای هفته آتی در مجمع افزایش سرمایه خواهند توقف داشت. گرچه شاید همین عامل موجب افزایش عرضه توسط افرادی باشد که قصد شرکت در این برنامه ها را ندارند و اما در طرف مقابل معتقدان به تداوم رشد قیمت سهام خودرو این عرضه ها را به خود جذب خواهند کرد و دلیل این ادعا حجم های بالای است که در دامنه نوسان مثبت قیمت این سهام رقم می خورد و با تداوم صف خریداران همراه می شود.

اما دیگر نماد پر حاشیه امروز "ذوب" بود که با انتشار مصاحبه ای به نقل از مدیر عامل این مجتمع فولادی دهان همگان را از تعجب باز نگه داشت. چرا که "ذوب" در حالی تا چندی پیش میزان افزایش سرمایه خود را 630 درصد اعلام کرده بود که مدیر عامل این شرکت امروز در کمال ناباوری رقم آن را 130 درصد اعلام کرد تا سرمایه گذاران و سهامداران هر چه برای این سهم رشته بودند، پنبه شود.

البته پخش سریال تغییر اطلاعات "ذوب" و انتشار اطلاعات متناقض از سوی مدیران این مجموعه مدت هاست در تالار ادامه دارد. زیرا در حالی از سنوات قبل صحبت بر سر افزایش حدود 400 درصدی سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی هایی همچون تجهیزات و ماشین آلات بود که این رقم در سال جاری به حدود 385 درصد از محل تجدید ارزیابی زمین تغییر کرد.

با این حال مدتی نگذشته اخباری منتشر شد که حکایت از برنامه افزایش 600 درصدی سرمایه این شرکت داشت تا با انتشار این خبر قیمت سهم با تشکیل صف پر حجمی از خریداران رشد یابد. گرچه در همان موقع هم مدیرعامل طی مصاحبه ای هر دو رقم را تکذیب کرد و رقم دقیق را نامشخص دانست.

اما وقتی گزارش توجیهی روی سامانه کدال نشست، همه با این موضوع مواجه شدند که رقم پیشنهادی هیأت مدیره 630 درصد است. گرچه این رقم هم چندان ثبات نماند تا در نهایت آگهی دعوت مجمع افزایش سرمایه "ذوب" برای افزایش 130 درصدی منتشر شود.

افزون بر اینکه گویا مدیر عامل "ذوب" که به تازگی وارد این مجتمع شده، برخی رسانه را با سامانه کدال اشتباه گرفته که هر اطلاعات مهم و قابل اهمیتی را به جای سامانه اطلاع رسانی مذکور در این رسانه ها اعلام می کند! اقدامی که یکبار نبود و طی چندین مرحله از سوی این مقام مسئول صحبت های متعدد و البته متناقضی مطرح شده است.

اما سوال اصلی اینجاست که علت این تغییرات و صحبت های متناقض مدیران "ذوب" چیست که با تغییر شرایط و وزیدن هر بادی جهت حرکت خود را عوض کرده اند؟

همچنین بایستی دید نقش سازمان بورس در این تغییرات قابل توجه چیست؟ آیا نباید بابت این تغییر اطلاعات با مدیران آن برخورد کند؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
ارزش واقعی پارس خودرو بعد از تولید محصولات گران قیمتشه این قیمت سهم شبیه جوکه بزودی شگفتی در سهام پارس خورد همگان را انگشت به دهان میکنه
ناشناس
-
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
مگر سازمان بورس هیچگونه کنترلی بر اطلاعات منتشره شرکتها ندارد. !!!!؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹
سهام خاور با تولید بنز سواری تا 2000 تومان بالا میره شک نکنید
کسرا
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
نه 100 هزار تومن! کونتور نداره که بگید همینجوری
میرزایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
اینجا سرزمین من ایران است
دروغ و کلابرداری نهادینه شده وکسی جوابگو نیست
میگویند ایران مملکت امام زمان است
اگر اینجور است چرا کسی این دروغ گوبان را مجازات نمیکنند
اینجا سرزمین من است سر زمینی که نانشان را از راه دروغ در می اورند
اینجا سر زمین من است
که هر کسی رانتی دارد هر کاری که میتواند انجام میدهد
اینجا ......؟
اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴
سلام بر بورس نیوز
شرکتهایی که اطلاعات غلط مثل ذوب در اختیار
کدال قرار می دهند به روشهایی که امکان دارد باید
مجازات شوند چون نگاه سرمایه گذاران به کدال است و در کنار آن اقدام به تجریه و تحلیل سهام می کنند.حتما باید قوانین سختی اعمال شود.
سهامداران حقیقی مضرر می شوند.
تشکر از شما
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵
ما تا همين الان هم انگشت به دهان مانده ايم سهمي با 100تومان زيان انباشته و اين همه سر وصدا سود سال بعد25ريال شما حساب بفرماييد تا 40سال ديگه بايد کار کند تا زيانشو بپردازد
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲
سلام تمام بازار بورس بر اساس شایعه و دلال بازی می چرخد خپارس وذوب نمونه ای کوچک از این دست هستند
احسان
GERMANY
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
مدیران ذوب با سهامداران بد کردند..خیلی ناجوانمردی بود این حرکت
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
خودرو سازا فعلا تو ضررا و حداقل تا سال 96 خبری از سود آوری ندارند.وضعیت درآمد جامعه اگر درست نش و ملت پولی برای خرید نداشته باشند تولید خودرو لوکس به چه درد میخوره
منو توپوووووووول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹
بورس ایران شده مسخره بازی . مدیران ذوب باید جوابگو باشند و سازمان بورس نباید یه هیچوجه با افزایش سرمایه 130 درصدی که چیزی جز زیان سهامدارانش را برایمان به ارمغان ندارد موافقت کند.
چه کسی جوابگوی اینهمه فرافکنی و دروغگویی در ذوب است.
سازمان بورس باید پاسخگو باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳
تفاوت افزایش سرمایه خپارس با خودرو و خساپا در چیست افراد به قصد حضور در افزایش سرمایه(تجدید ارزیابی) سهم را می خرند الان کی دنبال قضیه رنو است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹
پارس خودرو گل سر سبد نمادهای خورو ییه که همونطور که مشاوران و خبرگان بورس پیش بینی
میکردند به سرعت زیان کمی که بعلت تحریمها
داشت رو جبران و با فروش و صادرت محصولات با کیفیتش بزو دی به
جایگاه حقیقی خودش خواهد رسید.رنو و نیسان شریکهای قدیمی و تویوتا جدیدتر اون
و جنرال موتورز آمریکا در قبل از انقلاب شریک تجاری اون بوده که نمیدونم قانونا هنوزم هست یا نه نشانه روند مدیریت فنی و تجارییه
خبرگان صنعت خودرو در گذشته و حال این شرکته .
علی
UNITED STATES
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴
بورس نیوز لطفا پیگیری کنید ...ذوب داره عده زیادی از سهامداران رو به خاک سیاه می کشه....چند وقت پیش در مورد معاملات بلوکی سهم یه تیتر با فونت درشت در سطر اخبار زدید ولی حالا با این اتفاق مهم هیچ اقدامی نمی کنید
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۴
بدبختانه سازمان بورس هم به همان بیماری اقتصاد ایران (دولتی بودن) مبتلا است، و دولت سازمان بورس را برای تقویت شرکتهای خودش حمایت میکند و نمونه آن رشد بادکنکی شرکتها خودرویی و بانکی است و همچنین عدم ازاده حل مشکلات شرکتهای دیگر مانند معدنیها که در این بازار پسا برجام هم تکان نخورد و کماکان به رونپ نزولی خود ادامه میدهد!! و نیز عدم نظارت و رسیدگی به شرکتهایی که به نابودی سرمایه سهامداران مشغولند مانند فایر و کچینی و ...!!!!
همت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
کامنت بالایی رانت پشت پرده خودرویی خیلیها را به ثروت کلان رساند خودرو در مقابل مس و فولاد. پتروشیمی و.و.و عددی نبودند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پناهي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
سلام.تو مطلبتون با تيتر دروغ 13 به اشتباه اعلام كرديد كه زامياد در تاريخ 17/12 زمان برگزاري مجمع رو به كدال فرستاده.در صورتي كه اين گزارش مربوط به روزاي قبل ميباشد.در ضمن مطالبتون در انتها بسيار گنگ بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
مديرعامل ذوب بايد مجازات شود
شعباني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
با حساب ميشه گفت كه دروغ سزده را مدير عامل ذوب آهن گفته نه خپارس