بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
اتفاقی که در این دو نماد مورد توجه سرمایه گذاران افتاد، این بود که سهام سایپا در حالی 125 درصد افزایش سرمایه داد که قیمت سهم به همین تناسب رقیق شد، اما در مقابل تعداد سهام آن افزایش یافته است.
کد خبر : ۱۶۲۲۷۵
نویسنده :
کیوان فر
سهام سایپا در حالی با افزایش سرمایه 125 درصدی در آخرین روزهای کاری سال 94 با افزایش حدود 60 درصدی قیمت سهم معاملات خود را از سر گرفت که در این بازه زمانی و با وجود افزایش ارزش بازاری "خساپا"، ارزش بازاری "ورنا" نه تنها افزایش نیافته، بلکه حتی با کاهش نیز مواجه شده است.

به گزارش بورس نیوز، اتفاقی که در این دو نماد مورد توجه سرمایه گذاران افتاد، این بود که سهام سایپا در حالی 125 درصد افزایش سرمایه داد که قیمت سهم به همین تناسب رقیق شد، اما در مقابل تعداد سهام آن افزایش یافته است.

بطوریکه اگر با نگاهی دقیق تر به این سهم و روند قیمتی آن نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که طی فرآیند افزایش سرمایه، ارزش بازاری "خساپا" به بیش از 60 هزار میلیارد ریال رسیده است.

ضمن اینکه با افزایش سرمایه این شرکت میزان دارایی های "ورنا" در این سهم خودرویی افزایش یافته که اگر با درصد مالکیت حدود 19 درصدی این شرکت سرمایه گذاری قیاس کنیم، ارزش بازار دارایی های "ورنا" بر مبنای قیمت های دیروز تنها در تک سهم سایپا حدود 11 هزار و 400 میلیارد ریال به دست می آید.

حال آنکه این شرکت سرمایه گذاری دارایی های دیگری نیز در پرتفوی بورسی و غیر بورسی خود دارد.

با وجود همه این تفاسیر اما ارزش روز بازاری این شرکت سرمایه گذاری در روز گذشته تنها حدود 7.6 هزار میلیارد ریال بوده است.

بر همین اساس آنچه به وضوح مشخص است عدم تحلیل پذیری بورس در بسیاری از نمادها می باشد که به عنوان مثال، موجب می گردد به دلیل تشکیل صف فروش در سهامی همانند "خساپا"، شاهد شکل گیری صف های فروشندگان در نماد "ورنا" نیز باشیم. حال آنکه سرمایه گذاران به این نکته توجه ندارند که سایپا در روز بازگشت از مجمع افزایش سرمایه خود با رشد حدود 60 درصدی قیمت سهام رو به رو گردید. حال آنکه در نماد "ورنا" بازار هیچ توجهی به این نکته ندارد که ارزش بازاری سهم مذکور بالاتر از ارقام کنونی است و شاید تنها دلیل این بی توجهی وجود رفتارهای هیجانی و به دور از تحلیل و در اصطلاح عامیانه بروز رفتارهای گله ای باشد.

از همین رو بایستی منتظر ماند و دید آیا نگاه سرمایه گذاران نسبت به چنین نکات مهم و موارد قابل توجهی تغییر خواهد کرد و یا همچنان بازار در نبود تحلیل درست به راه خود ادامه خواهد داد؟!


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سید مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
با سلام :آقای بورس نیوز ضمن تشکر از شفاف سازی واطلاع رسانی در خصوص قیمت واقعی ورنا به اطلاع می رساند استفاده کلمه "رفتار گله ای "در خور شایسته سهام دارانی که بارها وبارها از بد قولی مسئولین رودست خورده اند نبود ولطفا از این کلمات در مقالات خود استفاده نکنید .
جوان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
بازار ارزش واقعي كدام سهم را در نظر گرفته كه اين دوميش باشه
جعفر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
درود بر شما
لطفا مشابه همین مطلب راجب وساپا هم بنویسید زیرا که 50% خساپا برای وساپا است
با سپاس
قنواتی
-
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶
با سلام .مراتب تشکر را نسبت به شفاف سازی واطلاع رسانی در خصوص ارزش واقعی سهم ها داریم.این شفاف سازی باعث می شود که سهامدارها بویژه کم تجربه ها در انتخاب سهم دچار اشتباه نشده و قیمت برخی سهام بدون پایه و اساس حبابی نگردد.
piroz
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳
با سلام
شما که در جهت شفاف سازی مطلب مینویسید لطفا پرده از علت رشد خودرویی ها و حمایتهای پشت پرده آقایون و سکوت ناظر هم بردارید
تریدر حافظ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
سلام و درود بر شما
به نظرم شما دارید اشتباه میکنید
با سرمایه ثبت شده سایپا رنا الان سه و نیم میلیارد از سهام این شرکت را داراست
یعنی در حدود نه درصد
با این تفاسیر تحلیل شما اشتباه است
ولی من منکر ارزندگی این سهام نیستم ولی تحلیل شما بر اساس سهام قبل از فروش بلوکی رنا در نماد سایپاست.