بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
در پی تکذیب خبر ایران خودرو به وجود آمد؛

سکوت مدیران و 2 شائبه بزرگ در "خودرو"/ تکذیب یا تکنیک ؟

مدیریت ارتباطات ایران خودرو در حالی بر غیر قابل استناد بودن اخبار و اظهار نظرهای گوناگون پیرامون نحوه همکاری ایران خودرو و شرکت های خودروساز جهانی تأکید کرد که مدعی شد اینگونه اظهارنظرها غیر مسئولانه، غیر مرتبط و غیر مستند بوده و تنها موجب ایجاد اختلال در روند مذاکرات و توافق های در دست پیگیری این مجموعه می شود.
کد خبر : ۱۶۲۵۳۰
نویسنده :
کیوان فر
خرید سهام ایران خودرو توسط فیات در حالی با انتشار خبری در آخرین دقایق معاملات روز قبل از سوی مدیریت ارتباطات ایران خودرو کذب خوانده شد که سهم "خودرو" پس از چندین بار جمع آوری صف های فروشندگان، با پایداری صف عرضه 12 میلیون سهمی در حداقل قیمت مجاز روزانه به معاملات خود در دامنه منفی قیمت ها پایان داد تا برخی سهامداران برای فروش سهام خود در صف منتظر معاملات امروز باشند.

به گزارش بورس نیوز، مدیریت ارتباطات ایران خودرو در حالی بر غیر قابل استناد بودن اخبار و اظهار نظرهای گوناگون پیرامون نحوه همکاری ایران خودرو و شرکت های خودروساز جهانی تأکید کرد که مدعی شد اینگونه اظهارنظرها غیر مسئولانه، غیر مرتبط و غیر مستند بوده و تنها موجب ایجاد اختلال در روند مذاکرات و توافق های در دست پیگیری این مجموعه می شود.

این سخنان در حالی به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل "خودرو" روی خط خبری رسانه ها منتشر شد که بالاخره معلوم نیست مدیریت و نحوه اطلاع رسانی صحیح و درست چه زمانی در بورس اجرایی می شود؟

چرا که در حالی خبر فروش و جا به جایی سهام بین "خودرو" و فیات کذب خوانده شد که در هفته گذشته در برخی رسانه ها به نقل از روابط عمومی "خودرو" اخباری مبنی بر انعقاد قرارداد با فیات و فروش سهام به این خودروساز ایتالیایی منتشر شد.

بر همین اساس سوال اصلی اینجاست که واقعاً تا به کی این رویه در بورس پا برجا خواهد بود که مدیران شرکت ها تا هر زمان که می خواهند اطلاعات را پیش خود نگه داشته و هر زمان می خواهند منتشر می کنند؟!

حال آنکه بیش از دو هفته می گذرد که اخباری مبنی بر همکاری ایران خودرو با فیات در تالار شیشه ای بورس پیچیده، اما طی این مدت هیچ واکنشی از سوی مدیران "خودرو" جهت شفاف سازی به منظور رد یا تکذیب آن دیده نشده است. با این وجود تنها دو روز مانده به ورود نخست وزیر ایتالیا به ایران جهت انعقاد برخی قراردادهای بزرگ بین دو کشور از جمله اعلام خبر همکاری مشترک بین دو خودروساز مذکور، خبرمنتشره قبلی پیرامون فروش سهام از سوی یکی از مدیران "خودرو" کذب خوانده می شود.

اینجاست که دو شائبه مهم و احتمالی به میان می آید که این خبر تکذیب واقعی است یا تکنیک ناب و همیشگی مدیران ایرانی ؟!

اول اینکه یا مدیران "خودرو" میخواهند موضوع انعقاد قرارداد فیات فعلاً در سکوت خبری باقی بماند تا در روزهای آتی و پس از ورود نخست وزیر ایتالیا و هیأت همراهش به صورت رسمی اطلاع رسانی شود که این موضوع در شرایط فعلی قدری بعید به نظر می رسد و دوم اینکه شاید از ابتدا چنین برنامه ای اصلاً در میان نبوده و خبر انعقاد قرارداد و نیز فروش سهام به شرکای خارجی هم از پایه و اساس کذب بوده است و حال مدیران این غول خودروسازی که ادعای برتر بودن را در صنعت خودروی ایران داشته و جایگاه نخست این حوزه را از آن خود می دانند، قطعی شدن سفر نخست وزیر ایتالیا و اینکه بزودی قرار است دستشان بابت انتشار برخی اخبار کذب رو شده و بالاخره پرده ها کنار زده شود، برای حل و فصل کردن و پوشش حرف های نادرست خود دست پیش را گرفته اند که پس نیفتند و با انتشار این خبر سعی در تکذیب موضوع دارند؛ که اگر این هدف و مقصود در جریان باشد، رفتاری غیر اخلاقی بوده که در نهایت ماهیت بازار سهام و شفافیت آن را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

افزون بر این، نکته جالب توجه آنجاست که از وقتی اخبار خودرویی در بورس داغ شده، مدیران "خودرو" برخلاف مدیران گروه سایپا که برنامه های متعددی را پیرامون انعقاد قرارداد و شراکت با خودروسازان خارجی دنبال کرده و به سرانجام رسانیده است، هیچ واکنش اثر بخشی از خود نشان نداده اند.

اما بایستی پرسید پس چرا علی رغم عدم نهایی شدن این برنامه ها در مجموعه ایران خودرو، هیچ شفاف سازی دقیقی صورت نگرفت و تا این حد اجازه افزایش قیمت به سهم داده شد تا بعد از آنکه قیمت سهم به صورت قابل توجهی صعود کرده، اعلام شود که هیچ خبری در میان نیست و موضوع از سوی یکی از مدیران آن کذب خوانده شود؟!! آیا این نحوه اطلاع رسانی از نظر حرفه ای و اخلاقی امری پسندیده است؟

حال آنکه به نظر می رسد مسئولین ایران خودرو بایستی دید و نگاه خود را به این موضوع تغییر دهند تا بتوانند اعتماد و اطمینان بازار سهام و فعالان آن را به خود جلب کنند.چرا که در شرایطی هنوز پیرامون سهام "خودرو" اخبار ضد و نقیض زیادی مبنی بر مذاکره با شرکای خارجی و احتمال انعقاد قرار دادهای جدید به گوش می رسد که طی همین مدت سایپا با دو مجموعه سیتروئن و رنوی فرانسه به تفاهم نهایی دست یافته و حتی موفق شده بخشی از سهام سایپا کاشان خود را به شرکای خارجی اش واگذار کند.

با این اوصاف، در حالی همیشه یکی از ادعاهای بزرگ گروه ایران خودرو داشتن عنوان برترین و اولین خودرو سازی بزرگ ایران بوده است که سایپا در عمل نشان داده در جذب شریک و سرمایه گذار خارجی توانسته سریع تر و چابک تر باشد که این امر به وضوح از اقبال هفته های اخیر سرمایه گذاران بورسی به سهام "خساپا" نیز کاملاً مشهود است. شاید وقت آن رسیده باشد که در بحث پیشرو بودن "خودرو" در صنعت خودرو سازی تجدید نظر کنیم تا از این پس سایپا به مجموعه ای بی رقیب و یکه تاز جاده مخصوص بدل شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
با سلام اگه دقیق نگاه کنیم در مییابیم که شایعه ای در کار نبوده
پس چطوره یه حقیقی دیروز تو دامنه منفی 64میلیارد خودرو خرید می کنه این از نظر من فرصت دادن به ی عده که از غافله جاموندنه
ناشناس
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
کاملا درسته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
قرارداد خودرو قطعی است
مهدی
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
کاملا نادرست است دوران طلایی خودروییها بجز سایپا بسر امده حالا نوبت سهام بنیادی و کار افرین است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
سلام بورس نیوز شما هم در دامن زدن به این شایعات واخبار کذب مقصر هستید .مدیران ایران خودرو ودلالان از این افزایش قیمت سهم سود های میلیاردی بردند وبد به حال خریدارانی که این سهم را در قیمت بالا خریدند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
بورس نیوز با این حرفات می خوای تقصیر رو به گردن کی بندازی.
خودت همچین بی گناه نیستی؟
امینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
کدام شفافسازی بعد از چند برابر شدن سهاهای زیانده مثل شپلی قجام لازما ذوب وچند تای دیگر.حالا شایعه شده اینها نمی توانند از تجدید ارزیابی دارائی افزایش سرمایه بدهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
اخه اینها فهمیدن که ازمایش های موشکی ایران دردسرساز شده و هر لحظه ممکن است برجام را از هم بپاشاند و تحریم های جدید وضع شود می خواهند قول الکی به ملت نداده باشند
خامنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
در این مملکت همه جور رفتار ممکن است بنابراین ازاینگونه رقتار مدیران ایران خودرو تعجب نکنید
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
فکرش را زیاد نکن چند روز دیگه این خبر هم تکذیب می شه این مملکت فعلا این جوری می چرخه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
تکذیب نیست اقا تکنیکه قرداد با شرکا خارجی 100 درصد است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
اصولا قراردادهای مشارکت برای انتقال تکنولوژی نیست و بیشتر برای فروش قطعه توسط شرکت خارجی است بنابراین اجرایی شدن و نشدن آن ارزش زیادی ندارد.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
میخوان قیمت سهمو پایین نگه دارن تا خریدار خارجی صداش در نیاد بعد سهمو از دست مردم مفت در بیارن اینا همش سیاه بازیه قرارداد سرجاشه فردا 120 نفر از ایتالیا میان قردادپزو هم فقط امضا میخواد کاملا تنظیم شده
ناشناس
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
احسنت
شهرام
GERMANY
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
جلسه دیروز مدیران ارشد بورس به نظر من به عنوان یکی از فعالان بورس اصلا جالب نبود، وقتی جلسه ای در این سطح و در ابتدای سال برگزار می شود انتظار این است که مدیران ارشد سازمان و بورس و مخصوصا شخص جناب فطانت مسیر بورس و راهبردها را ترسیم کنند، نه اینکه حرف های کلی و شعارگونه بزنند. با این رویکرد از بدنه بازار چه انتظاری می توان داشت. به نظرم بازار گرفتار روزمرگی و سکون و سکوت عجیبی شده و متاسفانه مدیران بازار هم به این موضوع دامن می زنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
رئیس اتاق بازرگانی ایران وایتالیا.قرلرداد فیات نهایی میشود.چند.دقیقه پیش
رحمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
محمد جان أيان. خودرو با احتساب افزايش سرمايه قيمتش ٥٠٠ درصد افزايش يافته حالا بد بخت. او نهايى كه در اين سهم در جا بز نن
ناشناس
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
سهم رشدشو کرده و به زودی اصلاح خواهد کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
شما ایرانیان همان موشک پرانی کنید و خوش باشید
نکته بین
-
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
مدیرانی که با ساخت خودروهای بی کیفیت برای جان مردم هم اهمیت قائل نیستند چطور انتظار دارید به مال مردم رحم کنند؟؟!!
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
آيا بازي سال 92 در بورس مجددا در حال اجرا است؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
مگه قرارداد ببنده چی میشه باباجونخود فیات زواردررفته است و محلی ازاعراب نداره گول این حرفها را نخورید وسهامفشل خودرویی نخرید
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا از مذاکرات جدی هیات ایتالیاتی با ایران خودرو و ایجاد شرکت مستقلی با سهام ایران خودرو - فیات خبر داد. اهمچنین به قرارداد شرکت ساچه اشاره نموده که قرارداد پوشش اعتباری تا ۵ میلیارد یورو برای مبادلات با ایران است.کد خبر: ۲۶۷۸۸ (به نظر می رسد طرف قرارداد ساچه بانک پاسارگاد است)
Hamid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
شرکت فیات سومین خودروساز امریکائی Chrysler را از دیملر بنز آلمان خرید و در حال حاضر مالک 100 در صدی آن است و مشکل هم با وضعیت فعلی آن دارد.
تا موقعی که روابط ایران و آمریکا اینطور باشد که الان هست این شرکت به هیچ وجه ریسک دردسر با آمریکا را نخواهد کرد و اگر فیات بخواهد در ایران سرمایه گذاری نماید بصورت جزئی وبی اهمیت خواهد بود. درحال حاضر اصلا امکان روابط پولی بین ایران و اروپا به این سادگی نیست که خیلی ها تصور می کنند.
ناشناس
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
دقیقا
فردوسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
این فقط حربه ایی کثیف برای سهم جمع کردن است ولی اگر دروغ باشد باید مدیران خودرو دادگاهی شوند. هر کی موافقه لایک یادش نره.
کارشناس
UNITED ARAB EMIRATES
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
همه چیز تمام شده است . خودروسازان دارن سهامداران مبتدی را از بازار خارج میکنند . حتی وضعیت گروه بانکی هم با ورود سرمایه گذاران گروه خودرویی به ایران بهتر خواهد شد
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
چقدرصحبتهای غیردقیق وغیرفنی اینجاهست اول اینکه ایران خودروبااحتساب افزایش سرمایه اش ازکف قیمتی حدود212درصدرشدکرده یعنی نزدیک به 3/2برابرنه 500درصدالبته این رشدبسیارزیادی است درموردحبابی یاغیرحبابی بودن ان نمی دانم واظهارنظری نمی کنم اگرخودروبتواندسودی معادل یک پنجم تایک هفتم قیمت سهم رابپردازدارزنده است ووقتی پرداخت اینجانب به ارزنده بودن سهم مطمئن می شوم درموردسایپاخپارس ورنازامیادخاورخکاوه وامثال انهاهم همین طوروتفاوت ماهوی بین انهاقائل نیستم که مثلاسایپارابهتریاچابک تربدانم یاخودروراهرچندسهمی مثل سایپابارشد310درصدی ازکفش به مراتب ازخودرورشدبیشتری داشته البته نمونه سهام خودرویی مثل خبهمن راداریم که باوجودقادربه پرداخت سودبرمبنایی که ذکرکردم کمااینکه تابه حال هرساله اینگونه بوده رشدبسیارکمتروارامتریالبته نسبت به خودرویهانه بازار داشته مثلااکنون ازکف قبل ازبرجامش 72درصدرشدکرده که این یک سوم رشدخودرووکمترازیک چهارم سایپااست هرچندازرشدکلیت بازارخیلی بیشتره درمورداین نظرکه بازارجریان سال 92برایش پیش نیایدمگرغیرازسهام خودروی قطعه سازقندی وسهامی مثل فاذرواکنتورکه درقیمتهایی بالاتروحتی چندبرابری قبلشون قرارگرفته اندبقیه چقدررشدداشته اندپترویهاکه یک زمانی یک سوم ارزش بازارسرمایه بودندهنوز10درصدیعنی یک بیستم خودرویهاهم رشدنکرده ونصف قیمت قبلندپالایشیهادرست است نسبت به کفهای اخریشان از30تا60درصدرشدکرده اندامایک سوم قیمت قبل هم نیستندشبندر500تومانی فعلی نسبت به 1760تومن200تومن سودروهم منهاکنیدچقدراست فلزی معدنیهایی مثل فملی که رشد45درصدی ازکف داشته تاقیمت قبل بااحتساب سودوافزایش سرمایه 130درصدفاصله داردهمین ذوبی که دوستمان ادعاکرده به بهانه تجدیدارزیابی چندبرابرشده ازکف 190تومانی قبل برجامش که البته 220هم بود فقط 40درصدبالاترامده نه چندبرابرشده درحالیکه نزدیک به نصف سقف قیمت دوسال پیش است بانکیهاهم که وضعشون معلوم است وازکفهای قبل برجامشون 20درصدی بیشتربالانیومده اندو...