بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
امروز بازار سهام روندی متعادل را پی گرفت و در حالی که این روزها بزرگان تالار چندان پر قدرت ظاهر نمی شوند، برخی سهم های کوچک و تک سهم های حاشیه ای بازار با اقبال بیشتری از سوی خریداران مواجه بوده و خودنمایی می کنند.
کد خبر : ۱۶۳۴۵۱
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.02.12 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 155 واحد کاهش به رقم 54863 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 738 واحد افزایش عدد 171316 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 11 واحد کاهش به رقم 29585 واحد رسيد.

همچنین در این روز "اخابر" با 102 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فولاد" با 46 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد افزایش به رقم 802 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3538 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1016 میلیارد ریال رسید.

بر اساس گزارش بورس نیوز امروز بازار سهام روندی متعادل را پی گرفت و در حالی که این روزها بزرگان تالار چندان پر قدرت ظاهر نمی شوند، برخی سهم های کوچک و تک سهم های حاشیه ای بازار با اقبال بیشتری از سوی خریداران مواجه بوده و خودنمایی می کنند.

در میان این سهم های گم نام شاهد افزایش حدود 17 درصدی قیمت سهام "فاهواز" همراه با معاملات پر حجم بودیم. روندی که سهام شرکت های نامدار گروه مذاکرات اساسی این روزها از آن بی بهره هستند.

انتشار گزارش توجیهی افزایش سرمایه و اظهار نظر حسابرس علت اقبال به این سهم عنوان می شود. شرکتی که به قیمت حدود 56 تومان رسیده و قرار است با این قیمت سرمایه خود را حدود 49 درصد افزایش دهد که در این صورت سهم مذکور در زمره سهامی با پایین ترین قیمت خواهد بود.

در گروه فلزات اما "ارفع" نیز با صف 54 میلیون سهمی خریداران روبه رو شد و این در حالی بود که تقریباً عرضه ای در این نماد صورت نگرفت تا متقاضیان خرید این سهم، تشنه کام در انتظار معاملات فردا بنشینند. اهالی تالار معتقدند احتمال تعدیل مثبت سودآوری و نیز برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی این مجموعه دلیل این اقبال پر شور است. به نظر می رسد بزودی شاهد انتشار اخبار خوش از این نماد خواهیم بود. هر چند عرضه های قطره چکانی سهامداران عمده مانع از آن شده که سرمایه گذاران خرد حقیقی از این اخبار مثبت عایدی لازم را به دست آورند.

امروز گروه "چ" یعنی "چکاوه" و "چکارن" نیز هر دو با صف خرید سهام مواجه شدند و با توجه به آنکه این سهم ها در دوران رشد بازار چندان حرکتی از خود نشان نداده بودند؛ امروز حرکتی جدی را آغاز کردند. کاغذی ها امروز در حالی تا سقف قیمت های مجاز روزانه رشد کردند که دلیل این حرکت را افزون بر عدم رشد قیمت، دارا بودن بنیاد مناسب آنها نیز می توان دانست که قابلیت رشد قیمتی را در این گروه ایجاد کرده است. گروه "چ" در حالی پر قدرت ظاهر شدند و با حمله خریداران رو به رو شدند که گویا قرار است با ورود شرکت گروه صنایع کاغذ پارس، تیمی شامل سه عضو تشکیل دهند.

خبر دیگر امروز افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی طی روزهای گذشته بود، اتفاقی که علی رغم آن سهام پالایشی امروز چندان تحرکی از خود نشان ندادند و همگی در آستانه منفی قیمت ها معامله شدند تا نفتی ها بی تفاوت از کنار این نوسانات مثبت قیمتی در بازارهای جهانی براحتی بگذرند.

امروز گروه بانکی ثابت کردند همچنان بر مدار سقوطی و نه صعودی!! ثابت قدم هستند؛ شرایطی که تمام این نمادها را باز هم به مرز قیمت اسمی کشانده؛ از این رو از گروه بانکی سخنی نگوییم بهتر است.

"وسبحان": از این سهم نیز خبر رسیده که شرکت زمین تحت مالکیت خود را پایین تر از قیمت واقعی آن به سهامدار عمده فروخته و این واگذاری دارایی در حالی انجام شده که ارزش معامله حتی از کل سرمایه فعلی شرکت نیز بالاتر است.

ضمن اینکه شنیده می شود این سهم که در سال گذشته دوره مالی خود را تغییر داده، طی روزهای آتی جهت برگزاری مجمع و تقسیم سود مطلوب آماده خواهد شد. مجمعی که طی آن هیأت مدیره برنامه تقسیم درصد بالایی از سود محقق شده و سود انباشته را دارد.

حال بایستی دید این موارد تا چه اندازه صحت داشته و آیا شاهد تحولات قیمتی محسوس در این سهم خواهیم بود یا خیر؟

در گروه بیمه نیز در حالی شاهد رشد قیمت ها و تشکیل صف های خرید، آن هم در سکوت مدیران هستیم که اگر کسی پیدا شود و بگوید در این قبیل سهام چه خبر است، ما هم خوشحال می شویم.

امروز "وپست" هم در حالی به صف فروش رسید که معاون اول رییس جمهور مصوبه توقف واگذاری بیش از 49 درصد سهام آن را ابلاغ کرد تا نام این بانک از فهرست شرکت های مشمول واگذاری قانون سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی حذف شود.

اما بگوییم از شرکتی که طی روز جاری به گونه ای معامله شد که گویا تعدیل منفی سنگینی در آن رخ داده است. زیرا "رکیش" در حالی از روز قبل با کاهش قیمت مجدد به تابلوی معاملات برگشته که تنها برای سال 95 حدود 54 درصد تعدیل مثبت اعلام کرده و سود سال 94 خود را نیز افزایش داده است.

اما تفاوت عمده ای که این سهم با صنایع دیگر دارد، در این است که شاید در سهام سایر گروه ها شاهد بروز اتفاقات بنیادی خاصی نباشیم، اما سهامداران عمده آنها تلاش می کنند که ویترین سهام خود را هر چه بهتر تزیین کنند و حداقل اوضاع بیرونی را خوب نشان دهند، اما در سهام کارت اعتباری ایران کیش بر خلاف آنکه روند سودآوری، صعودی بوده و شاهد بنیادی قوی و رونمایی از اتفاقات جدید مثبت هستیم، اما سهم چندان آثار ناشی از آن را به خود ندیده و می توان ادعا کرد مشکل اصلی، سهامداران عمده هستند که علی رغم این تعدیلات اخیر و توقف نماد، موجب شده اند سهم چنین روند نامطلوبی را در پیش گیرد. به عبارتی در این خصوص معلوم نیست آیا سهامدار عمده معتقد است که "مشک آن است که ببوید، نه آنکه عطار بگوید" و یا سیاست سهامداران عمده شرکت سیاست حرکت با چراغ خاموش است. به هر حال فعلاً "رکیش" بنیاد قوی و پتانسیل خود را به اثبات رسانده است.

البته این نوع عملکرد سهامداران عمده تنها محدود به "رکیش" نیست و سهامی همچون "حسینا" هم از بی تفاوتی های سهامداران عمده اش رنج می برد. زیرا دیروز در حالی گزارش توجیهی و اظهار نظر حسابرس "حسینا" پیرامون افزایش سرمایه 389 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی در حالی روی کدال نشست که طی آن شرکت از افزایش حدود 40 درصدی سود خالص سال 95 در صورت افزایش سرمایه و اجرای طرح های خود خبر داد. اما بازار به دلیل عدم حمایت و در اثر بی توجهی سهامداران عمده براحتی از کنار این تغییر سود گذشت و حتی هم به روی خود نیاورد که سهم تعدیل مثبت داده است. حال بایستی منتشر ماند و دید آیا موج سواری سهامداران این شرکت حمل و نقلی هم بالاخره فرا خواهد رسید و یا کشتی های آنها در دریای سهام "حسینا" غرق خواهد شد؟

"اخابر" هم پس از برگزاری مجمع سالیانه خود به تابلوی معاملات برگشت و به تنهایی جور افزایش 102 واحدی شاخص را به دوش کشید؛ هر چند "فارس" و "تاپیکو" هم این سهم را برای شاخص سازی همراهی کردند.

اما در گروه خودرو امروز "خاور" و "خودرو" با حجم معاملات قابل توجهی خرید و فروش شدند.

اما انتشار خبری موجب شد "خاور" که صف خرید میلیونی بر آن حاکم بود، پس از به تعادل رسیدن با کاهش نسبی قیمت مواجه شود تا "خودرو" نیز به دنبال آن سرعت خود را برای رشد قیمت کاهش دهد. حال آنکه برای لحظاتی این غول خودروسازی می رفت که صف خرید هم بشود.

این خبر در حالی در یکی از رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه ایران خودرو دیزل هیچ درخواستی برای افزایش سرمایه ارایه نکرده است که چند روز قبل مدیر عامل "خاور" طی مصاحبه ای خبر از افزایش 100 درصدی سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها داده بود و اعلام کرد این برنامه بزودی اجرا می شود.

اما خبر مذکور در حالی در این خبرگزاری منتشر شده بود که یک مقام مسئول در سازمان بورس در اظهار نظری عجیب، "خاور" را مثال زده و گفته که چگونه مدیر عامل "خاور" افزایش سرمایه شرکت خود را 100 درصد اعلام کرده و میزان آن مثلاً 120 درصد نمی شود! نوع بیانی که به نظر اهالی تالار چندان حرفه ای نبوده و به نظر می رسد این مقام مسئول بهتر از مدیران شرکت ها از ارزش دارایی آنها با خبر است که اینگونه تمسخر آمیز پیرامون برنامه های یک مجموعه سخن می گوید؟!

حال آنکه مسلماً مدیر عامل یک شرکت بهتر از ناظران خارج از مجموعه می تواند در این رابطه اظهار نظر کند.

اما فارغ از اینکه آیا "خاور" افزایش سرمایه دارد یا خیر، نکته اصلی اینجاست که مسئولین و ناظران بازار سرمایه بایستی نگاه سلیقه ای نسبت به سهام شرکت ها را کنار بگذارند و کاری کنند که تصمیمات و اقدامات آنها مرحمی التیام بخش باشد بر دردهای بازار، نه آنکه به دردهای آن بیافزاید.

چرا که همین خبرگزاری در اواخر سال گذشته اخباری پیرامون عدم توانایی "آکنتور" برای تحقق سودهای برآوردی و توسعه فعالیت ها منتشر کرد که دود آن تنها به چشم سهامدار حقیقی رفت. حال آنکه مدتی بعد شرکت مذکور ثابت کرد سود برآوردی را محقق کرده و برنامه افزایش سرمایه اش هم در دست پیگیری بوده و تنها در حد حرف و وعده های پوچ نیست!

از همین رو به عنوان یک رسانه به همکاران خود در رسانه های دیگر پیشنهاد می کنیم راهی برای کمک به بازار سرمایه و سر پا ایستادن بیابیم. زیرا این نوع نگاه رسانه ها که زاویه دید خاصی نسبت به دولت دارند، کاملاً مشخص است و واقعاً چنین روشی نمی تواند دردی از بازار را دوا کند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
فقط بازار ما شده محل رانت که اگه حواست را جمع نکنی بدجور میخوری.
نویذ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
بازار باید بره سراغ قندی ها
رضا
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱
از ذوب چه خبر؟
پسر خاله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
این روزها کانال های تلگرامی شده اتش بیار معرکه بورس ایران .
این روزا میگن فلان کانال سیگنالاش رد خور نداره و هرچی میگه درست از اب درمیاد
به نظر من اکثر حرفهایی که تو این کانال ها میزنن غیر واقعی است و افراد ساده لوح را بازی میدن و اونارا تو ضرر میندازن.
مثلا خود من به این نتیجه رسیدم اکثر سهم هایی که تو این کانالا معرفی میکنن سهم های کوچک هست که چند روزی مثبت است .دلیل اون هم اینه وقتی کانالی حدود سی هزار عضو داره وقتی یک سهم کوچک معرفی میشه حالا اگه هزار تا از این افراد هم برند این سهم را بخرند خوب معلومه قیمت این سهم رشد میکنه و حتی صف خرید هم میشه .اون وقت تو همون کانال معرف سهم مرتب پیغام میاد که مبارک افرادی باشه که این سهم را خریدن.حالا فکر کنید گردانندگان این کانالا خودشون این سهم را در قیمت پایین جمع کرده باشند اون وقت بعد از چند روز صف خرید به چه سودی میرسن و تا سهمشون را فروختن سهم سقوط میکنه و دیگه خبری از اون تبریکا نیست.پس دوستان ختم کلام مراقب باشید توسط این کانال ها بازی داده نشید و خود شما قیمت سهم را بالا ببرید و سود ان را افراد دیگه بخورن.
اراک بورس
-
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵
در رابطه با بانکها چرا چیزی نگویید مگر غیر از این است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
بهره برداری از ستاره خلیج فارس را دریابید.
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱
آفرین بورس نیوز، دقیقا همانطور که اشاره کردید رسانای مورد نظر همواره با نوع خبر رسانیهاش و انتخاب حساب شده کلمات و چیدمان خاص آنها در جمله بندیهایی که یک نوع بار روانی جهتدار و از پیش تعیین شده را به خوانندگان عام منتقل میکند مشخصا قصد برانگیختن امواج با بار سیاسی و اقتصادی خاص و زاویه دار با سیاستهای دولت را دارد.
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹
تعدیل های بزرگی برای فلزی ها متصور شده است ؛بخصوص "فخوز" که راحت میشه درک کرد ک مبلغ فروش تخال و شمش ش در بورس کالا خیلی بیشتر از اعلام قبلی ش در بودجه 95 است .
علی
UNITED STATES
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
خبری در بیمه ها پول است. بیمه آسیا ۸۵۰ میلیارد تومان سپرده بانکی دارد ارزش شرکت ۳۵۰ میلیارد تومان است. به زودی یک سرمایه گذار خارجی جای دولت را در این سهم میگیرد.
سالار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
خاوررررررررررر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲
بدبخت آنهایی که باحرفهای نسنجیده سهم خاور ورشکسته رامی خرند وتاسکته نکنن باورنمی کنند!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶
نه عزیزم اینجوری گفتنن تا ازچنگ سهام داران خرد خارج کنند بعد خود شان باکد اشنایانشون خرید کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۰
سلام مسئله تجدید ارزیابی که در شرکتهای بورسی مثل سایبا وذوباهن وغیره مطرح است به نظر سیاست خوبی هست تا نیروهای بل القوه را به نوعی بلفعل کنیم واز ان استفاده کنیم در جهت توسعه وبیشرفت ولی مسائلی مطرح است چگونه وبا چه استراتزی وحرکتی که بتوانیم صحیح استفاده کنیم با فراز وفرودهای ان تا رسیدن به نقطه توازن منطقی و بایه کذاری اقتصادی محکمتر به نظر تجدید ارزیابی از بانکها باید شروخ می شود کلیه بانکها وقرضالحسنهای کوجک وبزرک وسبس کلیه بیمه ها وسبس کلیه صنایع کوجک وبزرک وکشاورزی وسبس حقوق ومزایای کلیه مردم صحیح تر بود نه اینکه به صورت کزینشی وااین کزینش بودن ایجاد عدم هماهنکی با جرخههای اقتصادی می شود در حالیکه کلیه عوامل دخیل جرخههای اقتصادی باید نقش داشته باشند منها مونتاز کاری وزمانبندی وسرعت مناسب می خواهد که به توان از تجدید ارزیابی ملی استفاده کنیم ولی کلن از نظر اقتصادی ایران به جائی رسیده است که می تواند بدون وارد کردن کوجکترین ارزی حتی یک دلار به داخل کشور با جمعیت کنونی به یک بازار چهار صد میایونی کالا وخدمات صادر کند وبا جرخه های کالا که در اقتصاد ایجاد کند بیشرفتهای جشمکیری به کند ودر ایران امروز ایران تقریبا به تمامی ابزارهای لازم برای تولید ثروت وجرخههای کالای گوناگون دسترسی دارد دانشکاههای خوب ودانشجوی مناسب انواع صنایع ووو داریم منتهی درگیر تفکرات وحبابهای فکری هستیم ودوست داریم دنباله رو اقتصاد دنیا باشیم مانند تائثیر دلار نفت یورو ولی خوب که نکاه کنیم تائثیر دلار ونفت وبانکهای جهانی هر کدام تاثیری بسیار ناجیری در اقتصاد خو ساخته واکاه وجوهر شناس وجوهردار دارد باید دنبال باورهای خودمان باشیم داریم وتوانمند شدهایم
مجید
ROMANIA
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
وسبحان چرا شفاف سازی نمیکنه