بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
کد خبر : ۱۶۳۵۹۴
به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، در حال حاضر اقتصاد ترکیه در بدترین شرایط خود قرار دارد. میزان بدهی‌ این کشور افزایش یافته و شرکت‌های زیادی ورشکسته شده‌اند.

براساس این گزارش، اقتصاد ترکیه که زمانی به دلیل مصرف بالای داخلی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی رشد پوشالی یافته بود اکنون میزان بدهی‌های این کشور به شدت بالا رفته و شرکت‌های زیادی ورشکسته می‌شوند. کارشناسان می‌‌گویند، رشد اقتصادی این کشور امسال به 3.5 درصد برسد اما این رقم در اوایل دولت اردوغان نزدیک به دو رقمی بود.

سرمایه‌گذاران خارجی اکنون برای پرداخت وام به این کشور مردد هستند چرا که بسیاری از این شرکت‌ها قادر به بازپرداخت بدهی‌های خود نمی‌باشند. حدود 240 شرکت ترک در ماه نخست امسال تقاضای وام کرده‌اند که این رقم نسبت به مشابه سال 2015 رشد قابل توجهی دارد.

هم‌اکنون شرکت‌های کوچک هم بعد از اینکه دولت حداقل حقوق را 30 درصد افزایش داد با مشکل مواجه شدند.

براساس این گزارش، تعداد پذیرفته شدگان استخدام در ماه ژانویه 379 هزار نفر 2.7 درصد در ماه ژانویه کاهش یافت.

به گفته اقتصاد دانان دولت قول داده است که با افزایش تولید و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت رشد اقتصادی را افزایش دهد اما اصلاحات به کندی پیش می‌رود.

وزیر اقتصاد ترکیه گفت: کاهش منافع شرکت‌ها نشانگر این موضوع هست که ما باید گام‌های جدی در کشور برداریم.

براساس این گزارش، تعداد تسهیلات پرداخت شده در این کشور 3.3 درصد در 3 ماهه نخست امسال رسید که این رقم در سال گذشته 2.8 درصد بود. شرکت‌های خرد و متوسط اکنون با بدهی‌های کلانی مواجه‌اند. همچنین تدرآمدهای توریستی ترکیه به واسطه افت ورد گردشگران روس و آلمان به این کشور کاهش شدیدی داشته است. بخش توریسم این کشور کاهش 16.5 درصدی در 3 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۳
می خواهید بترسانید مردم نرن ترکیه خانه ارزانتر ، شیک بخرن
ناشناس
AUSTRALIA
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
مدیریت جهانی، اقتصاد بادکنکی و .....
واقعا براتون متاسفم.
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
این خبر بیش از آنکه انعکاس واقعیت باشد نشان از یک آرزو دارد.
لطفا به دهها مقاله در ماههای اخیر که در خبرها آماده و نشان از تداوم رشد ترکیه و قوت آن بین کشورهای در حال توسعه ،‌به رغم تمامی مشکلات منطقه‌ای دارد، توجه فرمایید.
می خواهم از این دست خبرها که واقعا مغرضانه و در جهت هدایت افکار عمومی در باره کشورهای همسایه مثل ترکیه ، امارات و عربستان در رسانه های ایران منتشر می‌شود به یک نتیجه گیری برسم ما نقش همسایه بخیل را در یک محله جنوب شهری بازی می‌کنیم نه خود پیشرفت می‌کنیم و نه چشم دیدن پیشرفت کشورهای دیگر را داریم در حال که طی همین 20 سال اخیر دوبی به رشد ستودنی و کاهش وبستگی به نقت نائل آمده و ترکیه در طی 10 سال خیر رشد متوسط 5 درصد را تجربه کرده ،‌رسانه‌های ما به جای بررسی دلایل موفقیت و گرفتن درس از آنها و ترغیب مردم به تلاش و فعالیت بیشتر و رشد کشور بپردازند بسایر تنگ نظرانه درپی سیاه‌نمایی موفقیتهای آن کشورها هستند تا کی به این رویه ادامه خواهید داد دیگر بس است مگر نمی‌بینید که فقط در سایه همکاریهای منطقه ای (مثل اتحادیه اروپا و آسه‌آن) کشورهای قادر به رشد مناسب هستند این منطقه (خاورمیانه) اگر ایران نقش همسایه بخیل را را کنار گذارد و دست همکاری به سوی همسایه‌ها دراز کن استعدا منطقه رشد بیش از 5 درصد ترکیه و امارات است. منصف باشید و پایدار
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
از اقتصاد ایران چه خبر ؟
ایاز
UNITED STATES
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
ترکیه بادکنکی امد رفت هرچند فقط در حد نژاد پرستی ولی ما که طلای سیا گاز طلای معدن وهمه چی داریم چرا نان شب نداریم