بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه

زمان پایان فاز خنثی در بورس پیش بینی شد

با توجه به برآورد رشد مثبت اقتصادی در سال جاری و سالهای آتی، روند بورس نیز در بلند مدت صعودی ارزیابی می شود، اما در کوتاه مدت این روند ممکن است به صورت کاهشی یا خنثی ادامه پیدا کند چرا که رشد چند ماه اخیر که ناشی از انتظارات مثبت و البته درست از آثار توافق ارزشمند هسته ای بود بخشی از رشد سالانه بورس را در کوتاه مدت محقق نمود لذا در شرایط فعلی انتظار رشد یا افت قابل توجهی در کلیت بازار و در بازه زمانی کوتاه مدت نمی رود، مگر آنکه شاهد افزایش جهشی نرخ ارز یا کاهش شدید نرخ بهره بانکی را در اقتصاد کشور شاهد باشیم.
کد خبر : ۱۶۳۸۸۷
نویسنده :
یارمحمدی

انتظار می رود رشد اقتصادی کشور که وابسته به قیمت های جهانی نفت و کالاهای اساسی، سیاست های اقتصادی و بودجه دولت و سرمایه گذاری و تامین مالی خارجی می باشد، روند رکودی چند سال گذشته را در سال 95 تکرار نکند و با انتظار دستیابی به رشد اقتصادی 5 درصدی، می توان به رشد مستمر البته آهسته بازار سرمایه امیدوار بود.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: با توجه به برآورد رشد مثبت اقتصادی در سال جاری و سالهای آتی، روند بورس نیز در بلند مدت صعودی ارزیابی می شود، اما در کوتاه مدت این روند ممکن است به صورت کاهشی یا خنثی ادامه پیدا کند چرا که رشد چند ماه اخیر که ناشی از انتظارات مثبت و البته درست از آثار توافق ارزشمند هسته ای بود بخشی از رشد سالانه بورس را در کوتاه مدت محقق نمود لذا در شرایط فعلی انتظار رشد یا افت قابل توجهی در کلیت بازار و در بازه زمانی کوتاه مدت نمی رود، مگر آنکه شاهد افزایش جهشی نرخ ارز یا کاهش شدید نرخ بهره بانکی را در اقتصاد کشور شاهد باشیم.

مهدی قلی پور در ادامه افزود: تا زمان انتشار گزارش های مالی سال قبل و نیز 3 ماهه اول سال جاری شرکت ها، بازار در فاز خنثی باقی خواهند ماند و پس از آن با توجه به شرایط صنایع مختلف روند رو به رشدی پیش خواهد گرفت که احتمالاً بعد از ماه رمضان خواهد بود. عمده انتظارات رشدی بازار ناشی از براورد فعالین از کاهش هزینه های تامین مالی، هزینه های عملیاتی، اجرای طرح های توسعه و نیز افزایش تولید شرکتها در سال های بعد از 95 هست.

همچنین همانطور که عنوان شد، اگر سیاست های بانک مرکزی منجر به کاهش نرخ بهره بانکی به سطوح نزدیک به 15 درصد تا انتهای سال شود، به صورت کلی بازار با رشد همراه می شود از سوی دیگر انتظار می رود آثار سودآوری تعاملات میان شرکت های ایرانی با همتایان و تامین مالی کنندگان خارجی شان از سال 96 در صورت های مالی این مجموعه ها آشکار شود و در بلند مدت عملکرد مناسبی رقم بزنند.

وی تأکید کرد: در بازار سرمایه کشور نباید تنها به عدد شاخص کل توجه کرد بلکه بر اساس وزن صنایع و شرایط بنیادی آنها باید اقدام به سرمایه گذاری کرد. در این بازار گروه محصولات شیمیایی با توجه به وزن 22 درصدی یک پنجم ارزش بورس را به خود اختصاص داده است از جمله چالش های پیش روی این شرکت ها می توان به قیمتهای جهانی و قیمت گذاری محصولات و مواد اولیه و یکسان سازی نرخ ارز اشاره کرد اما با توجه به طرح های توسعه این شرکت ها و انتظارات از کاهش هزینه های تامین مالی چشم انداز مثبتی در انتظار آنهاست.

وی گفت: با توجه به رشد اقتصادی پیش روی، بانک ها نیز پتانسیل رشد زیای دارند ولی با توجه به سیاست های بانک مرکزی در اصلاح ساختار مالی بانکها، احتمال اینکه در مجامع عادی سالیانه برای سال مالی 94 این مجموعه ها نیز اهداف سهامداران در دریافت سود نقدی محقق نشود وجود دارد. در رابطه با گروه فلزات اساسی نیز اگر قیمت های جهانی در سطوح قیمتی فعلی تثبیت شوند می توان انتظار روند صعودی داشت و در غیر این صورت روندی خنثی برای این گروه برآورد می شود. نسبت به گروه خودرویی نیز با وجود آنکه 8 درصد بازار را به خود اختصاص داده اند پیش بینی روند رو به رشد نمی رود چرا که دلایل بنیادی توجیه گر رشد های خیره کننده اخیر نبوده است.

قلی پور از صنعت داروسازی به عنوان یکی از صنایع پر پتانسیل یاد کرد و گفت: با تولید محصولات جدید، کاهش هزینه های مالی و خرید مواد اولیه دارویی که از لحاظ بنیادی شرایط قوی دارند، می توانند عملکرد مناسبی از خود در بازار سرمایه نیز به جای بگذارند. گروه حمل و نقل خصوصاً شرکت هایی که در حوزه حمل و نقل ریلی و دریایی فعالیت دارند نیز جز گروه های با پتانسیل رشد بازار سرمایه هستند البته بخشی از این انتظارات از رشد قیمتی طی چند ماه اخیر محقق شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه تصریح کرد: نکته مهم در بازار سرمایه، اهمیت جریان نقدینگی می باشد که در گروه های مختلف صنایع وارد می شود و در بازه زمانی کوتاه مدت بر روند بازار تأثیر می گذارد در وهله دوم نیز شرایط بنیادی شرکت ها می باشد که در بلند مدت در بازدهی ایجاد شده، خود نمایی خواهد کرد. بنابراین انتظار می رود تا پایان سال شاهد روندی تعادلی مثبت در بورس باشیم که در این مدت گروه هایی همچون عرضه برق، گاز و بخار و آب گرم، دارویی، مخابرات و بانک ها می توان انتظار رشد قیمت سهامشان را داشت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
ذوب فروختنی نیست به کمپین نفروختن ذوب بپیوندید.6هزار میلیارد تومن ارزش زمینهای شرکت در اصفهان و فولادشهر به هر سهم چقدر میرسه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
گزارشهای تولید خودرو که افتضاح بود.
رحیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
چقدر دروغ الان 3 ساله توی زیان هستم بلاخر ما نفهمیدیم این بلند مدت کی محسوب درغ دروغ ...... دروغ تا کی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
تحلیل واقعی این است که ترکیب دولت دهم باید تعویض شود تا ثبات به بازار بورس و... بر گردد.(انتخابات 96).
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
پول من بعلت تعلل خودم در بورس گيرافتاده بمحض اينكه از ضرر در بيايم تمام سهامم را مي فروشم وازاين باتلاق فرار مي كنم.
میرزاییان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
باسلام و احترام محضرتان
تشکر بابت مطالب زیبا
بازم بسیار قدرتمند ظاهر شدید
سایت بسیار زیبایی دارید..
قالب سایت هم خیلی زیباست
افتخار ما آشنایی با شماست
امیدواریم روزی باشما همکاری کنیم
باسپاس بیکران
تک صدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
لطفا دستکاری های بسیار واضح و آشکاررا باکد های حقیقی در نماد #خپارس را لطفا پیگیری کنید تا معلوم شود اینها کدام هستند .بسیاری از سهامداران بدبخت که باخبرهای همین رسانه های معتبر بالای 200 وارد این سهم شده اند وحالاسهم که در سکوت خبری به سر میبرد سفته بازان در این نماد مانور میدهند وباعث زیان بسیاری شده اند ...ممنون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
اتفاقا تنها صنعتی که رشد خواهد داشت صنعت خودرو خواهد بود.
ناشناس
UNITED STATES
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱
اگه احمدی نژاد رئیس جمهور بشه، بخاطر یارانه 150 هزار تومنی، دلار سر به فلک میکشه و بعدش بورس هم سر به فلک میکشه.
علی
ROMANIA
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳
شاخص باید محدوده 71000 تا 73000 رو در نهایت ببینت فعلا هر بالایی برای شاخص برگشت روند نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷
سال 96 سال پایان فاز خنثی در بورس و بازار خواهد بود.