بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
حجم و ارزش معاملات موضوعی است که کاهش قابل توجه آن طی هفته های اخیر باعث نگرانی اهالی تالار شده و اندکی نگاه به روند آتی بورس را دچار تردید کرده است. به نظر می رسد پا پس کشیدن سرمایه گذاران و عدم ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه طی روزهای گذشته اصلی ترین عامل کاهش قیمت سهام شرکت ها و به تبع آن افت شاخص ها می باشد.
کد خبر : ۱۶۳۹۳۶
نویسنده :
آموخته -جمشیدی
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.02.25 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 196 واحد افزایش به رقم 53058 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 175 واحد کاهش عدد 167796 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 58 واحد افزایش به رقم 28691 واحد رسيد.

همچنین در این روز "خودرو" با 49 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "پارسان" با 25 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحدافزایش به رقم 797 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1503 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2096 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه در اولین روز معاملات در هفته جاری روندی بسیار متفاوت تر از هفته گذشته در پیش گرفت و رشد قیمت اغلب سهام شرکت ها، شاخص کل را بیش از 155 واحد رشد داد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، علی رغم رشد قیمت سهام شرکت های فعال در اغلب گروه های فعال بازار سرمایه اما یک نکته سبب نگرانی اهالی تالار شده است. موضوعی که می توان آن را به عنوان فاکتور اول بازار سرمایه به جهت پیش بینی روند آتی در نظر گرفت.

حجم و ارزش معاملات موضوعی است که کاهش قابل توجه آن طی هفته های اخیر باعث نگرانی اهالی تالار شده و اندکی نگاه به روند آتی بورس را دچار تردید کرده است. به نظر می رسد پا پس کشیدن سرمایه گذاران و عدم ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه طی روزهای گذشته اصلی ترین عامل کاهش قیمت سهام شرکت ها و به تبع آن افت شاخص ها می باشد.

از همین رو به نظر می رسد یک اتفاق جدید و یا یک خبر تازه می تواند مجدداً روح امید را به اهالی بازار بازگرداند، اتفاقی که فعلاً آنگونه که از شواهد پیداست دست یافتنی نیست مگر آنکه پیش بینی نشده به وقوع بپیوندد تا بتواند کلیت بازار سرمایه را دستخوش اتفاقات مثبت و هیجانات صعودی کند که البته بورس تهران نشان داده این مهم دست یافتنی است و رخداد اتفاقات اینچنینی بسیار محتمل تر از ایجاد روندهای صعودی حاصل از موارد بنیادین می باشد. لذا بازار سرمایه برای آغاز چنین روندی به دنبال اتفاقاتی همچون تعدیل سود و راه اندازی خطوط تولیدی جدید نیست بلکه یک خبر کافی است تا امروز بازار با دیروز آن تفاوتی از زمین تا آسمان داشته باشد.

اما در بازار سرمایه و معاملات روز جاری شاهد بازگشت غیر منتظره گروه خودرویی به مدار صعودی بودیم گفته می شود افت قیمت قابل توجه و رسیدن به کف قیمتی در اغلب آنها باعث اقبال بازار به این گروه شده است. البته به نظر می رسد ورود هیأت تجاری ایتالیایی به کشورمان طی هفته آینده که برخی از مدیران شرکت فیات نیز همراه آنها هستند در ایجاد جو مثبت بر بازار سرمایه بی تأثیر نبوده است.

"خساپا": این روزها برخی از گمانه زنی ها از احتمال انتشار گزارش عملکرد شرکت سایپا و اعلام تعدیل سود برآوردی آن حکایت دارد و در پی این امر نماد معاملاتی "خساپا" نیز آماده بازگشایی خواهد شد. از این رو، بهتر به نظر می رسد تا "خساپا" در قیمتی معقول به تابلوی معاملات باز گردد و طی روزهای معاملاتی بعدی رشد قیمت سهام را تجربه کند تا به مدد آن مابقی نمادهای خودرویی و نیز کلیت بازار سرمایه روند متعادل رو به مثبتی را به خود بگیرد.

"ذوب": شرکت ذوب آهن اصفهان از جمله شرکت هایی بود که صرف نظر از روند صعودی روز جاری بازار سرمایه با استقبال ویژه سهامداران همراه شد و پس از معامله بیش از 81 میلیون سهم، صف تقاضای 40 میلیونی برای خرید سهام آن بی پاسخ ماند. انتشار اعطا وام 1000 میلیارد ریالی از سوی وزرات صنعت، معدن و تجارت به شرکت ذوب آهن اصفهان جهت تسویه بخشی از بدهی های معوقه این مجموعه به معادن سنگ آهن در کنار اظهارات مدیر عامل "ذوب" در خصوص کاهش 500 تومانی بهای تمام شده تولید محصولات و جدی شدن اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها از جمله عواملی بودند که موجب حرکت ذوب آهن اصفهان بر مدار صعودی شد.

"چکاپا": روند معاملات سهام این شرکت تازه وارد بازار فرابورس در حالی برای لحظات در دقایق ابتدایی پنجمین روز معاملاتی خود متعادل شد که در نهایت تا پایان معاملات امروز پس از معامله 52 میلیون سهم "چکاپا" صف خرید بیش از 15 میلیون سهمی به قوت خود باقی ماند.

بانکی ها: معاملات اولین روز از آخرین هفته اردیبهشت ماه جاری در حالی در روند صعودی سپری شد که گروه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری بویژه "وبصادر" و "تجارت" با افت ارزش سهام مواجه شدند و می توان گفت گروه بانک جزو معدود گروه هایی بودند که امروز نتوانستند نگاه فعالان بازار سرمایه را به خود معطوف کنند. ظاهراً فعالان بازار سرمایه همچنان در انتظار کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و انتشار اخبار خوشایندی پیرامون گشایش روابط بانکی بین المللی و سوئیفت بانکی هستند که البته ترس سهامداران از عرضه های قابل توجه سهامداران عمده و حقوقی بانک ها در روند صعودی سهام آنها در روندهای مثبت در انزوای فعلی این گروه بی تأثیر نیست.

در پایان همانطور که عنوان شد آنچه که در شرایط فعلی حائز اهمیت است افزایش حجم و ارزش معاملات به موجب ورود نقدینگی جدید است که برای تحقق این امر می بایست همچنان در انتظار انتشار خبری خوشایند برای صنایع و بازار سرمایه باشیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
Hamid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
بسیاری از سرمایه گذاران خودشان مقصر هستند که سرمایه خود رد از دست می دهند. چه دلیلی وجوددارد که شرکت ورشکته ای مثل ذوب صف خرید 40 میلیونی بشود ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
به خاطر اطلاع رسانی مبهم مدیران شرکت ها مخصوصا شرکت های خودرویی در مورد فرصت های ایجاد شده بعد از برجام که باعث ریزش شدید قیمت سهام انها شد اندک اعتماد ایجاد شده در بورس از بین رفت و باعث خروج نقدینگی از ان شد به طوریکه امروز ارزش معاملات بورس برابر با ارزش معاملات ان قبل از برجام شده.
شاهکرمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
منتظر اظهار نظر علی شاه هستیم.
شاگردان علی شاه همه با توصیه های ایشون به بورس وارد شدند ولی متاسفانه سهامی که ایشون معرفی کردند شپنا،شبندر،غبشهر بیشترین افت را داشت و همه کسانی که به ایشون اعتماد کردند ضرر دادند. از این رو استاد دیگه تدریس نمی کنند و دچار عذاب وجدان شدند.
البته از دید بنده ایشون تقصیر زیادی نداشتند خود ایشون هم فریب خوردند/
با ارزوی سلامتی برای بورس نیوز و ایشان
ناشناس
-
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
حقوقیها چرا گیر دادن به بانکها
خسرو
NETHERLANDS
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱
با درود وسپاس ازشما.برخی حقوقی ها ونوسانگیران بی رحم وطمع کار بلایی بر سر بورس آورده اند که کسی جریت ماندن در این بورس راندارد.وتنها سهامداران خرد به این فکر می کنند که در فرصت مناسب با کمترین ضرر از این بازار مکاره بیرون روند.مگر مسولین راهی نو درپیش گیرند.........
دكتر محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴
فعالان بورس مدتي هست كه سيگنال خروج سرمايه خود از بورس را دريافت كرده اند،با تجربه تلخ ساليان قبل تا محرك واقعي نباشه عاقلانه نيست سرمايمونو وارد اين بازار كنيم و ترجيح ميدهيم نظاره گر باشيم