بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
حدود 75 درصد کرسی های مجلس بزودی تغییر خواهد کرد و با این جا به جایی دو سه بند قانونی انبساطی مهم که توسط نمایندگان فعلی از بودجه حذف شده بود، همچون صدور مجوز افزایش سرمایه بانک ها و پرداخت حدود 380 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک ها دوباره در جهت حمایت از سیاست های دولت بر خواهد گشت که قطعاً برای اقتصاد کشور بسیار مفید است.
کد خبر : ۱۶۴۰۳۹
نویسنده :
کیوان فر

وزیر اقتصاد هفته جاری از انتشار اخبار خوش با محوریت بورس و مسکن خبر داد تا همه گوش ها به اخبار و تصمیمات جدید تیم اقتصادی دولت تیز شود.

به گزارش بورس نیوز، علی طیب نیا در حالی وعده خبرهای خوب را طی هفته جاری به سهامداران و سرمایه گذاران ارایه کرد که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران معتقدند کاهش نرخ سود بانکی یکی از این اخبار است تا جذابیت سرمایه گذاری مولد در صنایع و بخش های فعال و بنگاه های تولیدی، مجدد رونق اقتصادی را در پی داشته باشد؛ برخلاف شرایطی که تاکنون موجب حبس حجم عظیمی از سرمایه ها در بانک ها شد و رکود اقتصادی را تشدید کرد.

در همین ارتباط یک کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: به نظر می رسد مهمترین خبری که وزیر اقتصاد وعده اعلام آن طی خرداد ماه را داده، کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی است که بر اساس معادلات اقتصادی باعث می شود بورس و بازار مسکن هر دو تحت تأثیر قرار گرفته و با بهبود شرایط و خروج از رکود همراه شوند.

مصطفی صفاری افزود: دکتر طیب نیا در حالی این وعده را داده که اعلام این اخبار خوش با سر کار آمدن نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی طی هفتم خردادماه همزمان می شود.

صفاری به تغییرات در پیش روی نمایندگان مجلس طی خرداد ماه اشاره کرد و گفت: حدود 75 درصد کرسی های مجلس بزودی تغییر خواهد کرد و با این جا به جایی دو سه بند قانونی انبساطی مهم که توسط نمایندگان فعلی از بودجه حذف شده بود، همچون صدور مجوز افزایش سرمایه بانک ها و پرداخت حدود 380 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک ها دوباره در جهت حمایت از سیاست های دولت بر خواهد گشت که قطعاً برای اقتصاد کشور بسیار مفید است.

وی تأکید کرد: این کاهش نرخ سود که انتظار می رود بین 2 تا 3 درصد باشد، مطمئناً اثرات مثبتی روی کلیت اقتصاد و به ویژه بازار سرمایه و بورس داشته و بر بازار مسکن نیز آثار خوشایندی دارد.

این کارشناس مسایل اقتصادی پیرامون نحوه اعمال این آثار بر حوزه مسکن اظهار داشت: در ارزیابی واقعی سرمایه گذاری در بازار مسکن چند متغیر اثر گذار است. اولین مورد مهم میزان تقاضاست که اولین متغیر وابسته به آن درآمد است که اگر اقتصاد از رکود خارج شود، با افزایش سطح درآمد، تقاضا نیز تحریک خواهد شد.

صفاری افزود: البته تقاضای بالقوه در بازار مسکن وجود دارد، اما تقاضای موثری نیست؛ بطوریکه افزایش سقف وام و تسهیلات مسکن به 165 میلیون تومان هم نتوانست چندان مثمر ثمر واقع شود؛ چرا که با توجه به نرخ بهره بانکی، نرخ این تسهیلات نیز بالا بود و در حالیکه نرخ تسهیلات حدود 17.5 درصد در نظر گرفته شده بود، اما با خرید اوراق تسهیلات مسکن بهره نهایی این وام ها حدود 22.5 درصد برای سرمایه گذار تمام می شد. به عبارتی سرمایه گذار باید انتظار داشته باشد در آینده قیمت مسکن گران می شود که با این نرخ بهره وام دریافت کند. اما با توجه به شرایط فعلی بایستی این نرخ کاهش یابد تا دریافت وام مسکن توجیه پذیر باشد.

این کارشناس مسایل اقتصادی تأکید کرد: با کاهش نرخ سود و بهره بانکی، سرمایه های پر حجم سپرده شده در بانک ها ترجیح می دهند نقدینگی خود را وارد بازار مسکن کنند که همین عامل افزایش تقاضا را در پی خواهد داشت.

انتظار برای افزایش نسبت پی بر ای در بورس

وی به آثار ناشی از اجرای این برنامه بر رشد بورس نیز اشاره کرد و گفت: کاهش نرخ سود بانکی در بورس نیز آثار مثبتی به همراه خواهد داشت: چرا که هزینه فرصت و نرخ بازده بدون ریسک کاهش می یابد. به عبارتی کاهش 2 تا 3 درصدی سود بانکی افزایش 20 تا 25 درصدی نسبت پی بر ای سهام شرکت های بورسی را به دنبال خواهد داشت.

گروه های منتفع از رونق بازار مسکن

صفاری در خصوص تعدادی از صنایع بورسی که به طور مستقیم از رونق بازار مسکن تأثیر می پذیرند، عنوان کرد: علاوه بر گروه ساختمانی، صنایع فولاد و سیمان نیز می توانند از این محل شاهد تحولاتی مثبت باشند و با توجه به کاهش موجودی انبار فولاد سازان و سیمانی ها و انتظار برای شروع فرآیند ساخت و ساز در بازار مسکن از تیر ماه همزمان با کاهش نرخ سود بانکی، به نظر می رسد در سال 95 بتوان نمود آنها را در رشد سود سال جاری این گروه ها مشاهده کرد.

بانک ها از بورس نزول می گیرند!

وی به بالا بودن هزینه های مالی صنایع بورسی نیز اشاره کرد و گفت: چنانچه هزینه های مالی و بهره پرداختی شرکت ها به بانک ها را با سود تقسیمی میان سهامداران بورسی مقایسه کنیم، به وضوح می توان دید که سیستم بانکی بیشتر از سهامداران در بورس منتفع می شوند. با این توضیحات می توان گفت که بانک ها از صنایع بورسی نزول می گیرند. به عنوان مثال اگر به لیدر این روزهای بازار یعنی خودروسازان نگاهی بیاندازیم، مشاهده می شود که این صنعت در حالی 12 درصد کل فروش خود را به بانک ها بهره می پردازند که این گروه حتی پرداخت یک درصد سود تقسیمی هم به سهامدارنش را نیز ندارد.

وی با تأکید بر اینکه شرط عمل به اقتصاد مقاومتی کاهش نرخ بهره است، گفت: تنها مانع اصلی اجرای این شعار ملی، بالا بودن نرخ بهره بانکی بود که اگر کاهش یابد، می توان شاهد تحقق آن بود.

وی در خاتمه سخنان خود پیرامون روند شاخص کل بورس تحت تأثیر این اخبار خوش گفت: انتظار می رود با اعلام این اخبار مهم از سوی وزیر، حصول توافقات بین خودروسازان داخلی با شرکای خارجی و تحقق کاهش نرخ سود و بهره بانکی، شاخص بورس تا انتهای تیر ماه به 100 هزار واحد برسد. اما هر چه تحقق این موارد به تأخیر بیفتد سرعت این رشد کاهش می یابد. اما قطعاً طی خرداد ماه جهش قیمت سهام را در بورس شاهد خواهیم بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
اخه سود بانکی چه ربطی به بورس داره؟!!! خیلی جالبه کسی از رشد سوداوری شرکت ها و مدرن کردن کارخانه ها که در بورس هم هستند حرفی نمی زنه که باعث افزایش رشد سهم و سود شرکت بشه. آخه وقتی صورته ای مالی شرکت ها همش ضرر و کاهش سود هست اونم به خاطر تحریم ها و نبودن خریدار و مشکلات ارتباط بانکی دارن، کاهش سود بانکی این وسط چی میگه؟؟ الان همین کشوری نزدیک که برادر برادر می کنید از ایران سیمان نمیخره دیگه در صورتی که از چین و ... داره وارد می کنه. تمام کاشی و سیمان در شکور دپو شده. فولاد دپو شده بعد به جای اینکه از درست کردن وضع شرکت ها حرف بزنن هی سود بانکی می کنن. خوب شد یکی تخم این حرف رو کاشت دیگه تمام تیترها میشه همان موضوع. بورسی که بخواد از بابت سود بانکی و.. رشد کنه درشو گل بگیرید بهتره. سهامداران شرکت های پالایشی که بعد از بسته بودن 2 ساله نمادهاشون منتظر بودن در زمان بازگشایی با ضرر 80 درصدی مواجه شدن و تمام سرمایشون در کسری از ثانیه آب شد این ربطی به تحلیل و.. نداره چون اگر نمادها باز بود هرکسی می تونست در هر قیمتی خارج بشه حتی با ضرر کم نه اینکه بعد از 2 سال نماده ا رو با 80 درصد منفی باز کنن که نشه جبران کرد.
علی
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
عزیز من این چه حرفیه؟ سود بانکی بالاتر از نرخ تورم باعث شده که هیچ کس رغبت به خرید نداشته و پول خود را سپرده کند. اگر نرخ سود بانکی به کمتر از نرخ تورم برسه چنان رونقی در کشور ایجاد میشه که اصلاً خرید کشور های همسایه بحساب نیاد و نیاز داخلی کل تولید را پوشش دهد. زیر بنا و رکن اول اقتصاد کلان هر کشور، رابطه بین سود بانکی و نرخ تورم است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
پی به ای سهم ها الان بالاترین سطح خودشان هستند با فرض کاهش نرخ سود بانکی ایا افزایش پی به ای ممکن است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
ذوب ليدري بورس را تحويل گرفت
مهرزاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
زهی خیال باطل...............
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، بسیار ساده لوحانه و سطحی بود.
حامد سبدگردان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
با تشکر از تحليل هاي زيباي استاد گرامي جناب دکتر صفاري.
واقعا به نکات مهمي از ساختار مالي صنايع کشور اشاره نموديد. با نگاهي اجمالي به صورتهاي مالي صنايع گوناگون موجود در کشود از جمله خودروسازان فولادي ها سيماني ها و تقريبا تمامي صنايع موجود در کشور مي توان به عينه مشاهده نمود که ميزان هزينه مالي شرکتها بيش از ميزان سود تقسيمي مي باشد که حتي با اصول مسلم مالي نيز مغايرت دارد. در حوزه مالي اشاره مي گردد که بازده و ريسک بايد متناسب باشد اما وقتي به صورتهاي مالي شرکتها نگاه ميکنيم سهامداران با قبول ريسک هاي به مراتب بالاتر بازده کمتري نصيبشان مي گردد و در آنسو بانکها با ريسک کمتر بهره بيشتري نصيب خود مي کنند که اين موضوع هم با اصول سرمايه گذاري و هم با اصول اسلامي مغايرت دارد. اميدواريم با کاهش هزينه تامين مالي شرکتها و سودآوري بيشتر آنها اهداف اقتصاد مقاومتي محقق گردد.
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
متاسفانه هر وقت آقای وزیر روزهای خوشی را برای بورس پیش بینی کردن همه چی برعکس شد،بورس کاملا سقوط کرد.من که سر در گم هستم شاید سایر دوستان تفسیر ی از این مسایل ارایه دهند.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
شاخص باید بیاد نزدیک 70000
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
گوجــــــــــــه فرنگی نداریم اگر خیار آبلیمو پیاز داشتیم آن وقت میتوانستیم یک ســــــــــــــالاد شیرازی درست کنیم.!!! اگر و اگرها.................
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
قراردادهای جدید انشالله از 7 خرداد که مجلس جدید بشینه رونمایی می شه؛ کسی نباشه گیر الکی به اینا بده که چه ها و چه ها...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
کاهش سود بانکی به معنای رونق اقتصادی نیست/ در واقع کاهش سود بانکی رو من نفوظ رکود سنگین اقتصاد به بازار پول میدونم/ کاهش سود بانکی نشون دهنده اینه که تنها بازاری که می شد توش پول در آورد هم داره مثل بقیه بازار ها وارد رکود میشه.
این دولت سنگین ترین و بدترین رکود تاریخ رو به ایران تحمیل کرده، جوری تولید رو نابود کرد که امریکا با تمام عظمت حیرت انگیزش هم نتونست با ابزار تحریم ؛ تولید ما رو نابود کنه.
تا این دولت وجود داره تصور خروج اقتصاد از رکود یه تصور ساده انگارانه، دل خوش کنک و احمقانه ست.
لعنت به من که رای دادم و شب پیروزی این حزب از خوشحالی تا صبح تو میدون ونک داشتم خوشحالی میکردم.
حالا میفهمم چه غلطی کردم.
على
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
زمانه احمدى نژادبورس خوب بود
امير
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵
همه تحريمها زمان احمدي نژاد شروع شد او در حاليكه قطعنامه هارا كاغذ پاره ميدانست ولي حالا مي بينيم كه همين كاغذپاره ها ملت ايران را بد بخت كرد
جورج
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
ای کاش احمدی نژاد هنوز بودش، قدرشو ندونستیم. برای بورس که عالی بود
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
در مورد سود بانکی اگر بخواهد تاثیر معنی داری بر بازار بورس بگذارد باید دست کم تا حول و حوش 10% پایین بیاید یعنی نرخ سود سپرده های بلند مدت به 10% برسد. منتها با این کاهش اگر 20% سپرده های خارج شده از نظام بانکی راهی بازار بورس شود 80% آن به بازار طلا و ارز می روند. با توجه به تلاشی که بانک مرکزی جهت تک نرخی کردن ارز دارد نتیجه می گیریم که محال است نرخ بهره سپرده ها را بطور معنی داری کاهش دهد.
ضمنا تا وقتی نتیجه انتخابات آمریکا معلوم نشود شاخص بورس صعود معنی داری نخواهد کرد.
با توجه به وضعیت اقتصادی کشور همین ارقام از سر شاخص هم زیادی است. لازم نیست در مورد وضعیت کارخانه ها تعریف های مضحک بکنید تا آگاهان به حرف هایتان بخندند و ناآگاهان هم گول حرف هایتان را بخورند و سرمایه شان را برباد دهند.
موقعیت بعدی برای نوسان گیری واقعی از بازار بورس و صید پول قبل از انتخابات ریاست جمهوری خودمان خواهد بود که مثل انتخابات پارسال مجلس شاخص بصورت دستوری صعود داده خواهد شد
ایمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵
انبوه سازان رو دریابید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱
متاسفانه ما ایرانی ها هر اتفاقی که میفته میخواییم ربطش بدیم به یه چیز دیگه! یادمون نیست که احمدی نژاد وقتی با سود 22 درصدی بانک موافقت کرد شاخص از 20 هزار رسید به 90 هزار! اما بعدش دائم نزولی شدن بورس رو هی میخواییم ربط بدیم به کج بودن زمین! آقا توافق بشه بورس خوب میشه ، آقا دلار پایین بیاد بورس خوب میشه، آقا دلار بالا بره بورس خوب میشه و....

من حدود 10 ساله که توی بورس هستم و تنها چیزی که من دیدم روی بورس تاثیر داشته سه چیز است! انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس و انتخابات خبرگان!!!

میخوایید بورس خوب بشه؟ بسم الله یه انتخاباتی جور کنید قول شرف میدم بهتون شاخص میره 90 هزار!
مرتضی
UNITED STATES
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
واقعا با این تحلیل گراهایی که تو بورس داریم چرا بورس وال استریت نیو یورک رو نتونستیم بخریم جای سوال.این حرف زمانی درست که مابقی چیزهای دیگمون درست باشه.گیرم سود بانکی رو یه 3 تا 5 درصد آوردیم پایین با این حجم سنگین واردات از چین از دسته بیل گرفته تا زین اسب مگه میشه دست به تولید بست.خودرو سازها با این سرمایه هنگفتشون با این قدرتی که دارند رفتند تو رکود جالبیش اینجاست که مردم پول ندارند ماشین 20 تا 30 میلیونی بخرند اون وقت مدیران خودرو سازی میخواند از فیات و سیتروین اجازه بگیرند ماشین 80 تا 100 میلیونی تولید کنند .بخش فولا و مصالح ساختمانی هم که با رکود مسکن تولیداشون داره رو هم انباشته میشه وقتی پروفیل upvcداره از ترکیه وارد میشه دیگه این ربطی به بانکیها نداره عزیزم.الان چند وقته تلوزیون تبلیغ شرکتهای ویستا بست و همت پلاست و غیره رو نشون نمیده دارند با 30 درصد ظرفیتشون کار میکنند.تو بخش کشاورزی وقتی یه سری دلال تو میوه و تره بار تهران میوه رو مفت از باغدار میخرند و به قیمت خون پدر آدم به آدم میفروشند مگه دیگه رمقی واسه کشاورز میمونه که بفکر توسعه و خرید ماشین آلات مثلا از تراکتور سازی باشه. الان 6 الی 7 سال یارانه همون 45 هزار تومن و تورم روش تاثیری نداره و حقوق کارگر از سالی 400 هزار تومن رسیده به 800 تومن ولی ماشین 7 میلیونی شده 21 میلیون بنزین 80 تا تک تومنی شده 1000 تومن نون از 50 تومن شده 400 تومن .تا مردم هشتشون گرو نهشونه رکود ازبین نمیره با بستن اقتصاد تورم کم میشه ولی رکود درست میشه این رو تو کتاب اول دبستان بعد از تصمیم کبرا ما خوندیم .بورس نیوز مرد باش این پستو حذف نکن نه به کسی توهین کردم نه حرفم غیر منطقی هست.
اصغر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۴
تا اخر تیر فقط 40 روز کاری داریم و از زمان رشد شاخص که خرداد باشه 20 روز کاری. یعنی ظرف یکماه باید رشد 30000 واحدی داشته باشیم روزی 1500 واحد مثبت بدون اصلاح.
ماهان
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
والله اصغرجان ازاین بورس ایران هیچی بعید نیست.باورکن اراده کنن یک هفته ای شاخص رو میبر ن بالای 100000.میگی نه نگاه کن
احد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
من خودم کارمند بانک هستم، حقیقتا این نرخ داره کمر مردم رو میشکنه و تولید رو با چالش مواجه کرده مدیران بانکی باید بیاموزند بانکداری راهزنی نیست، بانک باید بازوی اقتصادی مردم و تولید باشه، و درآمد بانک هم باید از محل کارمزدها و سرمایه گذاری های صحیح و البته شفاف باشه نه نرخ سودهای وحشتناک
رضايي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
اگر سود بانكي را صفر هم بكنيم باز كسي پول خودرا وارد بورس نخواهد كرد چون در كشور ما زمين وطلا بهترين محل سرمايه گذاري هستند واختيارش هم دست خود سرمايه دار است ولي دربورس هيچ چيز شفاف نيست واختيار قيمت گذاري وفروش سهام دست خودمان نيست