بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
امروز روند نزولی بازار سرمایه بیش از آنکه وابسته به شرایط اقتصادی و وضعیت بنیادین شرکت ها باشد بیشتر به دلیل نبود نقدینگی در بازار سرمایه به واسطه نبود اعتماد و اطمینان به شرایط آتی شکل گرفته است.
کد خبر : ۱۶۴۵۲۱
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.03.09 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 217 واحد کاهش به رقم 53482 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 635 واحد کاهش عدد 166857 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 111 واحد کاهش به رقم 27940 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شپنا" با 33 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شبندر" با 60 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحدکاهش به رقم 819 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1949 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1469 میلیارد ریال رسید.

معاملات امروز بازار سرمایه در پی کاهش قیمت سهام اغلب شرکت های بورسی با افت شاخص ها مواجه شد بطوریکه شاخص کل بورس با نزول 303 واحدی به رقم 76 هزار و 387 واحد رسید.

بر اساس گزارش بورس نیوز، امروز روند نزولی بازار سرمایه بیش از آنکه وابسته به شرایط اقتصادی و وضعیت بنیادین شرکت ها باشد بیشتر به دلیل نبود نقدینگی در بازار سرمایه به واسطه نبود اعتماد و اطمینان به شرایط آتی شکل گرفته است.

شاید امروز وضعیت درونی و اتفاقات بنیادین شرکت ها آنچنان که قیمت سهام شرکت ها در بورس نشان می دهد بد و نامطلوب نباشد اما برخی از عوامل داخلی و خارجی سبب شده تا اهالی بازار سرمایه به جای خریدن سهام ارزان قیمت در شرایط مبهم به دنبال خرید سهام با قیمتی بالاتر اما در شرایط مطمئن تر باشند.

بر این اساس برخی از اهالی تالار یکی از بزرگترین عوامل نبود نقدینگی و انگیزه در بازار سرمایه را تفاوت بین اخبار و واقعیات اقتصادی می دانند بطوریکه به گفته آنها هنوز نتیجه ملموس و مشخصی از رفت و آمدهای سرمایه گذاران خارجی و اخبار پسا برجامی دیده نشده و عملاً شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی تنها بازدید کوچکی از اقتصاد ایران انجام داده اند و این بازدیدها تا به امروز منجر به تصمیم نهایی برای حضور نشده است.

از سوی دیگر انتخابات پیش روی آمریکا و رسیدن کاندیدای بی فکر و تعصبی جناح جمهوری خواهان یعنی ترامپ به مرحله آخر انتخابات باعث شده تا نه تنها سرمایه گذاران داخلی بلکه سرمایه گذاران خارجی نیز برای شراکت در پروژه ها و در مجموع اقتصاد ایران دچار ترید شوند چرا که صحبت ها و نظرات انتخاباتی ترامپ دقیقاً نقطه مقابل تفاهمات برجامی است و باید دید که انتهای قصد به چه سرانجامی خواهد رسید البته تمامی این موارد در کنار تناقضات آمریکایی ها در گفته ها و کردارشان بیش از پیش باعث تیرگی و تاری تعیین تکلیف خارجی ها با خودشان شده است.

اما با نگاهی به اتفاقات و اخبار منتشره در خصوص یکی دیگر و شاید مهمترین ریسک بازار سرمایه در می یابیم که احتمالاً بازار سرمایه بزودی این ریسک را پایان یافته ببیند.

ریسک حضور مدیران بی اعتقاد به بورس بر مسند مدیریتی شرکت های سرمایه گذاری موضوع مهم و با اهمیتی بود که کم بر پیکیر بازار سرمایه ضربه وارد نکرد. این مدیران که علی رغم سکانداری شرکت های سرمایه گذاری فعال در بورس اما هیچ اعتقادی به بازار ندارند با رفتارها و عملکردهای غیر حرفه ای که مهمترین آن عرضه های آبشاری سهام زیر مجموعه و خفه کردن تقاضا در نطفه سبب فرار سرمایه ها از بازار سرمایه و ایجاد جو روانی منفی در بازار سرمایه شدند. حال باخبر شدیم که استارت تغییر نگاه سرمایه گذاری های بورسی با برکناری یکی از همین مدیران آغاز شده و قرار است تداوم پیدا کند.

بر این اساس شاید بتوان گفت که از این به بعد اهالی تالار نگران عرضه های آبشاری سهام توسط حقوقی ها نباشند و بازار سرمایه روند منطقی تر و متعادل تری را دنبال کند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
بورس نیوز جان یعنی فرمایش میکنی با یک گل بهار میشه ؟ البته که نه ولی باز خودش یک دلخوش کنکه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
سلام
آقا زودتر این مدیر شرکت حقوقی که سهام فاراک رو عرضه سنگین کرد و جلو حرکت قوی این نماد رو گرفت برکنار کنید
تا سهام شرکت تو بورس ورشکسته نشده زود!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
ان شاالله با تمام شدن دولت روحانی و تمام شدن وعده های الکی ما هم دوباره وارد بورس خواهیم شد . تا الان هزار تا وعده داده انداز پنچ هزار میلیارد تومان شروع شده تا الان که هیچ چی عملی نشده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲
طی 25 سال سابقه بورسیم بیشتر بورس از ما سود گرفته تا اینکه سودی داده باشه.پس به همچین جانوری نمیشه اعتماد کرد.
اراک بورس
-
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
تا ببینیم
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸
حقوقی خگستر سهم را تا 600 بالا برد و در دو روز 80 میلیون سهم خالی کرد و دوباره قیمتش را به چند سال پیش برگرداند
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹
اقایون مدیران مسولین سازمان بورس اوراق بهادار تهران جلوی عمل کرد حقوقی که روی سهم شرکت زامیاد جولان میدهد را بگیرید با کد به کد کردن سهم بین خودشون هست ونیستم مو نابود کردن سهم 165 خریدم حال باید چند به همان حقوقی که به من فروخته رضایت میدهد که از من بخرد شما را به خدا یک فکری به حال سهمداران زامیاد کنید از دست این حقوقیدیگه خواب وخوراک ندارم
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۱
((شاید امروز وضعیت درونی و اتفاقات بنیادین شرکت ها آنچنان که قیمت سهام شرکت ها در بورس نشان می دهد بد و نامطلوب نباشد))

در این چند سالی که در بورسم ، یاد ندارم شرکتی ظرف یک ماه 2 بار تعدیل منفی بده

کدوم وضعیت ؟
یه نگاهی به درآمد پالایشیها و پتروشیمیها و فولادیها و سیمانیها بندازید
همه تعدیل منفی بالای 50 درصد

تاپیکو دو بار تعدیل منفی در یک ماه
مجموعا 50 درصد ، قبلش هم20 درصد داده بود

هستی ما را چپاول کردند و رفتند ، شما نشستی تقصیرها را گردن آمریکا میندازی ؟؟

خدا رو شکر که این آمریکا هست که ما تمام بیکفایتیها را گردن اون بندازیم

چاپ نکن ولی مرد باش
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۱
این کارها باید زودتر انجام می شد .اعتماد به بازار سرمایه ازمیان رفته.
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
درست زمانی که بازار برای خرید سهم سایپا اماده میشد عرضه اولیه راه انداختند.