بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
بهای فلزات گران بها در آخرین معاملات هفته گذشته در بازارهای جهانی اکثراً با رشد همراه شد تا فلزات رنگین با افزایش قیمت منتظر بازگشایی دوباره بازارها در هفته جاری باشند.
کد خبر : ۱۶۵۶۲۸
نویسنده :
کیوان فر
بهای فلزات گران بها در آخرین معاملات هفته گذشته در بازارهای جهانی اکثراً با رشد همراه شد تا فلزات رنگین با افزایش قیمت منتظر بازگشایی دوباره بازارها در هفته جاری باشند.

به گزارش بورس نیوز، در آخرین معاملات هفته گذشته بازارهای جهانی بهای هر تن فلز روی در حالی به بیش از 2100 دلار صعود کرد که یک ماه قبل قیمت آن در مرز 1900 دلار بود.

بهای این فلز گرانبها در حالی آذر ماه سال 1385 به بالاترین سطح خود صعود کرد و به 4619 دلار به ازای هر تن رسید که پس از آن با روند ریزشی مواجه شد تا در دی ماه سال گذشته کمترین قیمت خود را طی این بازه حدود 10 ساله تجربه کند؛ روندی که نمودار ذیل به خوبی گویای آن است.


آیا خاطره رشد سال های گذشته دوباره تکرار خواهد شد؟

در خصوص فلز سرب اما شرایط قدری متفاوت است؛ چرا که بهای این فلز در 23 مهرماه سال 1386 در حالی به اوج قیمتی خود یعنی 3975 دلار به ازای هر تن صعود کرد که در دی ماه سال بعد از آن با روند نزولی شدیدی که در پیش گرفت، به قیمت 875 دلار سقوط کرد.

با این حال این فلز در ابتدای سال 95 در محدوده 1806 دلار معاملات خود را از سر گرفت و با نوسانات رفت و برگشتی خود نهایتاً هفته گذشته را در محدوده 1779 دلار به پایان رساند.

آیا خاطره رشد سال های گذشته دوباره تکرار خواهد شد؟

با این اوصاف در خصوص فلز روی نکته اصلی پیرامون بودجه هایی است که شرکت های این گروه برای سال 95 به بازار اعلام کرده اند؛ بودجه هایی که با نیم نگاهی به آنها به وضوح می توان اختلاف فاحش میان نرخ های برآوردی این فلز در آنها را با نرخ های LME مشاهده کرد. فاصله های معنادار که بی شک نظر تحلیلگران و فعالان بازار را به خود برانگیخته و می تواند به نوسان قیمت سهام در این گروه منجر شود. چرا که اکثر شرکت های گروه روی اولین پیش بینی های حسابرسی شده سال مالی جاری خود را بر مبنای نرخ های زیر 1800و بعضاً 1600 دلار به ازای هر تن روانه کدال کرده اند که با توجه به نرخ تسعیر ارز لحاظ شده توسط این شرکت ها که همگی در مرز 3500 تومان است، شاهد تفاوت های چشمگیر میان دو نرخ مذکور هستیم و این امر در نهایت می تواند موجب رشد سودآوری آنها گردد.

همان اتفاقی که در سال های 86 و 87 در روند قیمت های جهانی بروز کرد و زمینه ساز تعدیل های مثبت سنگین و رشد قابل توجه قیمت سهام در گروه روی شد.

روندی که انتظار می رود در صورت ثبات این شرایط و یا تداوم بیشتر آن، بتواند تحرکات جدید را در معاملات سهام این گروه ایجاد کند.

از این رو، بایستی منتظر اطلاعیه های بعدی شرکت های این گروه و ارایه گزارش های عملکرد سه ماهه اول آنها بود تا نسبت به شرایط و میزان تعدیلات آنها دید واضح تری پیدا کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
امسال روی سازها شگفتی ساز بازار خواهند شد .
معادن بزرگ فلز روی در کشورهای استرالیا و ایرلند بسته شده و معدن انگوران هم در حال اتمام ذخیره خودش است در صورتی که جهان از رکود خارج بشود عرضه فلز روی به هیچ عنوان جوابگوی تقاضای جهانی نخواهد بود و در ان زمان دوباره فلز روی به قیمت های بالای 4000 دلار گذشته خود خواهد رسید .
ولی پیش بینی میشه تا پایان 2016 فلز روی به 3000 دلار برسد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
بنیادی گروه سرب و روی را بذارید.
رامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
بورس نیوز
این حقوقی های خزامیا آنچنان بلایی به سر قیمت سهام در آوردند که نگو و نپرس
به نظر شما معنی خیانت چیه؟
چرا نمیزارن قیمت بره بالا؟
چرا این کارا رو میکنن؟
حقوقی های خزامیا فاتحه سهام خزامیا رو خوندن
والسلام
مهدی
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
گیر حقوقی بانک دی میافتادی چیکار میکردی تمام سرمایه امو از عید به اینور نابود کردن واگذارشون میکنم به خدا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
حقوقی خزامیا داره جنایت میکنه
سهام خزامیا رو نخرین
حقوقیش نمیخواد قیمتش بیاد بالا
حالا دلیلش چیه خدا میدونه
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
سهام زامیاد بعد مجمع 165 خریدم قیمت امروز 110 تومان ناظر بازار ومسولین سازمان بورس کجا تشریف دارند یک سری حقوقی با کد به کد کردنهای بی مورد جلوی رشد قیمت گرفتندشما را قسم میدم به همان قرانی که شب قدر سر گرفتید بگذارید روال طبیعی خودشو طی کنه165 خریدم به خدا از ناراحتی حوصله زن وبچمو ندارم اگر به کلام خدا عتقاد دارید بیشتر از این با روح وروان ما بازی نکنید