بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
حجم نقدینگی موجود در جامعه به گفته مقامات مسئول و کارشناسان اقتصادی 1000 هزار میلیارد تومان می باشد و به طور قطع با کاهش نرخ سود بانکی و نیز بهره تسهیلات بانکی بخشی از نقدینگی به سمت بازار سرمایه سوق خواهد یافت.
کد خبر : ۱۶۵۸۵۵
نویسنده :
جمشیدی

کاهش نرخ سود بانکی و نیز تسهیلات بانکی همواره یکی از مهمترین راهکارهای موجود جهت برون رفت اقتصاد کشور و بازار سرمایه از شرایط رکودی عنوان شده و بسیاری از کارشناسان معتقدند که در صورت اجرایی شدن این موضوع سرمایه های جدید به سمت بازار سرمایه روانه خواهد شد. این در حالی است که علیرغم عزم جزم دولتمردان برای کاهش نرخ سود بانکی و ابلاغ دستورالعمل تعدیل نرخ سود سپرده های یکساله بانک ها به 15 درصد از اول تیرماه جاری اما شاهد عدم واکنش فعالان بازار سرمایه نسبت به این امر و حجم و ارزش اندک معاملات روزانه بورس هستیم.

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک آینده در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: حجم نقدینگی موجود در جامعه به گفته مقامات مسئول و کارشناسان اقتصادی 1000 هزار میلیارد تومان می باشد و به طور قطع با کاهش نرخ سود بانکی و نیز بهره تسهیلات بانکی بخشی از نقدینگی به سمت بازار سرمایه سوق خواهد یافت.

قاعدتاً مقصد اول و آخر بخشی از نقدینگی موجود در اقتصاد کشور بازار سرمایه خواهد بود و انتظار می رفت تا با کاهش نرخ سپرده های بانکی شاهد ورود نقدینگی جدید به بورس باشیم که این امر به دلیل رکود بازار سرمایه طی 30 ماه گذشته با تأخیر انجام شده است و می توان از آن به عنوان حرکت تأخیری نام برد.

فردین آقا بزرگی با بیان اینکه بازدهی بازار سرمایه طی سه ماهه گذشته منفی بوده و این موضوع برای سهامداران آزار دهنده است، در این خصوص افزود: اعتقاد دارم که بازار سرمایه در شرایط فعلی و در پی وقوع اتفاقات مثبت بازدهی مناسبی را به سهامداران اعطا خواهد کرد و تجربه سال های گذشته نشان داده که علیرغم تمام فراز و فرودها اما تبعات مثبت ناشی از کاهش نرخ سود بانکی در بازار سرمایه نمایان خواهد شد. حال آنکه با توجه به روند نزولی حال حاضر بورس نمی توان پیش داوری کرد و گفت که این موضوع بر وضعیت بازار سرمایه بی تأثیر است.

وی ادامه داد: طبیعتاً سیاست های پولی و مالی تیم اقتصادی نتایج مثبتی را برای بازار سرمایه همراه خواهد داشت و در کنار تمام این موارد می بایست عواملی همچون ورود سرمایه گذاران خارجی و اجرای طرح برجام را در نظر گرفت که بتدریج اثرات مثبت آن به طور ملموس و واقعی نمایان خواهد شد.

ممکن است سرمایه گذاران طی بازه زمانی به دلیل روند نزولی حاکم بر بازار سهام اقدام به خروج از این بازار یا انتخاب بازار جایگزین کنند، اما در هر صورت بورس با توجه به اقدامات دولت بهترین گزینه برای سرمایه گذاری خواهد بود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تأکید بر اثرات مثبت ناشی از کاهش نرخ سود بانکی بر رونق بورس، در این خصوص اظهار داشت: در صورتیکه خبر کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در بازاری با شرایط متعادل و غیر رکودی منتشر می شد تبعات مثبت قابل توجهی را بر شرایط بازار سرمایه اعمال می کرد و حتی ممکن بود روند رو به رشد قیمت سهام شرکت ها موجب نگرانی متولیان بازار سرمایه جهت کنترل عطش تقاضا در بورس می شد. حال آنکه تداوم رکود 30 ماهه در بورس موجب شده تا اثرات مثبت این موضوع نادیده گرفته شود و تحقق این امر را به بازه زمانی میان مدت یا بلند مدت موکول کرده است. بهرحال آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که بتدریج آثار مثبت کاهش هزینه های مالی شرکت های بورسی ناشی از کاهش نرخ سود بانکی در صورت های مالی آنها نمود پیدا می کند و موجب می شود تا نگاه سرمایه گذاران به بازار سرمایه معطوف شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
داستان قشنگی بود، حالا چشمهایتان را باز کنید و از داستان و رویا بیرون بیایید و واقعیت را بنگرید: جریان از این قرار است که هر بار دولت میخواهد بصورت دستوری و توسط بانک مرکزی سود سپرده ها را 2% کاهش دهد توسط حقوقیهای تحت امرش بازار را چنان به خاک و خون میکشد و ساقط میکند که هیچ احدی حاضر نیست حتی اگز سود بانکی 10% هم بشود سرمایه خودش را با دستان خودش در این گورستان دفن کند. از طرفی هم دولت با انتشار اوراق مشارکت و بدهی با همان نرخ سود 20% تمام نقدینگی را که اگر هم بر فرض محال قرار بود از بانکها خارج شود به اضافه حتی قسمتی از سرمایه درون بورس خودش جذب خرانه اش کرد و بدتر بازار سرمایه را ساقط کرد. خود دولت مسبب تداوم سقوط بازاری است که بارها و بارها فقط وعده های پوچ حمایت از آن را داده است. هیچکس هم در مملکتی که مدیرانش اینچنین در رساناها رسواییهای اقتصادیشان بر ملا شده به بازار و شفافیت آن اعتماد نمیکند تا سرمایه اش را بلند مدت بدست شرکتهایی بسپارند که به دست همین مدیران اداره میشوند، حتی خود حقوقیهای بازارگردان هم نوسانگیر کوتاهمدت شده اند!
یاور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
اره ایشان درست میگه فرار پول وارد بشه منتهی صد سال دیگه
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۹
بااین تحلیل های آبکی سرمردم شیره نمالید رونق بورس انشاء لله بعدازانتخابات 96اتفاق خواهدافتاد.