بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
از سوي بورس نيوز بررسي شد؛

عوايد سايپا از فروش بلوك "خكاوه"

عد از جریان انعقاد قرارداد همکاری بین سایپا و رنوی فرانسه و فروش 50 درصد از سهام سایپا کاشان به خودروسازی سیتروئن جهت ایجاد توليد محصول مشترک، به نظر می رسد این بار مدیرعامل "خساپا" تلاش کرده برگ برنده دیگری را برای بازی های خود رو کند.
کد خبر : ۱۶۷۲۶۸
نویسنده :
کیوان فر

بلوک 56.72 درصدی سهام شرکت سایپا دیزل در حالی دیروز توسط گروه خودروسازی سایپا و به وکالت از شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار جهت فروش آگهی شد که قیمت پایه هر سهم آن 1630 ریال تعیین شده است.

به گزارش بورس نیوز، بعد از جریان انعقاد قرارداد همکاری بین سایپا و رنوی فرانسه و فروش 50 درصد از سهام سایپا کاشان به خودروسازی سیتروئن جهت ایجاد توليد محصول مشترک، به نظر می رسد این بار مدیرعامل "خساپا" تلاش کرده برگ برنده دیگری را برای بازی های خود رو کند. تصمیمی که شاید بتواند گفت اولین اقدام عملی سایپا برای خروج از زیان و مشمولیت ماده 141 قانون تجارت محسوب می شود و آن، عرضه بلوک "خکاوه" است که بازار سهام مدت ها منتظرش بود.

چرا که در رابطه با بحث انعقاد قراردادهای خارجی سایپا و زمان بر بودن فرآیند اجرایی و تولید محصول مشترک، در حال حاضر امکان مشاهده آثار احتمالی مترتب با آن چندان امکان پذیر نیست. اما به طور قطع آثار ناشی از فروش یکی از زیر مجموعه هایی که به دلیل زیان انباشته هنگفت بار مالی سنگینی را تاکنون به سهامدار عمده خود تحمیل کرده، می تواند سریعاً خود را در صورت هاي مالي سايپا نمایان سازد.

بطوریکه چنانچه تعداد حدود یک میلیارد و 119 میلیون سهم "خکاوه" از پرتفوی سایپا به صورت نقدی و یکجا فروخته شود، رقمی بیش از 194 میلیارد تومان نقدينگي جديد عاید این سهامدار خواهد كرد و حتي فروش اقساط و شرايطي آن نيز در يك بازه چند ماه آثار خود را نمايان مي سازد.

حال با توجه به اینکه سایپا برنامه فروش بلوک 56.72 درصدی "خکاوه" را دارد و نظر به زیان انباشته حدود 900 میلیارد تومانی این شرکت طی صورت های مالی اعلامي پيرامون عملکرد سه ماهه منتهی به پایان خرداد ماه 95، سهم گروه سایپا از این میزان انباشته رقمی بیش از 510 میلیارد تومان محاسبه می شود.

بر این اساس حتی اگر فروش بلوک مذکور هیچ سودی برای سایپا نداشته باشد، از نظر کاهش و حذف زیان های تحمیل شده به نفع این غول خودروسازی خواهد بود.

نکته دیگر اینکه طبق صورت های مالی "خساپا" بهای تمام شده كل سهام "خکاوه" پس از تغيير روش هاي حسابداري به روش ارزش ويژه، در پرتفوي اين خودروساز يك ميليون ریال در نظر گرفته شده است.

ضمن اینکه سایپا دیزل روز گذشته پیرامون افزایش سرمایه از مبلغ 210 میلیارد به رقمی بیش از 451.5 میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و به منظور اصلاح ساختار مالی خود خبر داده است كه با تجدید ارزیابی دارایی هایش با استفاده از معافیت مالیاتی، بزودي از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج خواهد شد.

عوايد سايپا از فروش بلوك

بر این اساس می توان گفت انتشار آگهی این بلوک به نوعی اولین اقدام جدی و عملی سایپا برای اجرای برنامه هایش جهت اصلاح ساختار مالی و کاهش زیان انباشته آن محسوب می شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
UNITED STATES
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
با سلام و احترام .
بورس نیوز در زامیاد مدتها است با کد بازی و عوامل خود باعث زیان سنگین سهامداران حقیقی شده اند همگی در خواست رسیدگی و پی گیری را از سایت خوبتان را داریم لطفا به گروه سهامداران متضرر کمک کنید .....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
ما که سهام سایپارو 200 تومن اسفند 94 خریدیم و الان 50درد افت قیمت داره در واقع سرمون کلاه دولتی گذاشتن و حالا حالا این ضرر زیاد جبران بشو نیست
رضا
ICELAND
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
سلام
دوستا میگویند مشکل بورس قانون آن است که دست گروهی است که با این قانون اصلاح سهم کند انجام شده و یا صف خرید و فروش و هیجان ایجاد میکنند و همه زیان در جیب سهامداران حقیقی است و این قانون فعلی اهرم دست گروه خاص و سو استفاده کن است ... پس چرا ریس جدید قانون فعلی را اصلاح نمیکند و این همه محدویت را حذف نمیکند ؟؟؟؟؟؟
حرف حساب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
سلام، با فروختن سايپا ديزل فقط صورت مسئله پاك مي شود و تغيير چشمگيري در سيستم مديريت خوروسازي بوجود نمي آيد.حالا سايپا ديزل و سال بعد شركت زيانده ديگر و... در صورتي كه با طولاني شدن توليد برند معتبري مانند ولوو، ناتواني در فروش و بازاريابي محصولات، توسط مديران انتصاب شده از طرف سايپا و... شركتي را كه در سال هاي 81-83 جزء سوده ترين بوده را به زيانده ترين شركت گروه تبديل مي كند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
با سلام چرا قانونی وجود ندارد یا دارد مثلا قانون تجارت قید کرده که از سود سهام دزصدی به هیت مدیره پرداخت شود یعنی این که اگر شرکتی سود کرد باید هییت مدیره بابت تلاش وزحمات خود ماهیانه دریافت کنند در صورتی که عدم مدیریت یا قصوری صورت گرفت باید همان طور که سهام دار زیان می بیند حداقل پاداش هییت مدیره هم تقلیل پیدا کند
شاهقلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
مدیرعامل سایپا فقط بدنبال صورت سازی است وسهوازاین جیب به ان جیب بکند و....... رسیدگی به حقوق میلیونی مدیران وچارتهای اضافی مدیریتی و له شدن حقوق کارگران ول معطل
احد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۶
فعلا كه سهم در قعر جدول قيمتي قرار داره