بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
در پی اقبال مداوم به پتروشیمی آبادن انجام شد؛

بررسی گمانه زنی هاي "شپترو" در گفتگو با مدیر مالی

یکی از مهمترین خبرهایی که به نظر می رسد عامل تشکیل و پایداری این صف باشد، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های "شپترو" با استفاده از معافیت مالیاتی است؛ چرا که پتروشیمی آبادان به دلیل فعالیت در منطقه ویژه آزاد اقتصادی از پرداخت مالیات معاف است.
کد خبر : ۱۶۷۸۱۷
نویسنده :
کیوان فر

مدیر مالی شرکت پتروشیمی آبادان در حالی 95.06.02 طی ارسال نامه ای پیرامون تغییرات روند قیمتی سهام شفاف نامه ای پیرامون تغییرات روند قیمتی سهام ارایه کرد و از نبود تغییرات در افزایش سود خالص سال مالی جاری خبر داد که صف خرید آن پس از گذشت چند روز همچنان پابرجا مانده است.

به گزارش بورس نیوز، یکی از مهمترین خبرهایی که به نظر می رسد عامل تشکیل و پایداری این صف باشد، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های "شپترو" با استفاده از معافیت مالیاتی است؛ چرا که پتروشیمی آبادان به دلیل فعالیت در منطقه ویژه آزاد اقتصادی از پرداخت مالیات معاف است.

مدیرمالی شرکت پتروشیمی آبادان در خصوص این مباحث و امکان استفاده از معافیت مالیاتی برای تجدید ارزیابی دارایی ها به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: مدیریت شرکت دستور بررسی موضوع را به کارشناسان مجموعه ارایه کرده، اما در حال حاضر هیچ اقدام خاصی در رابطه با افزایش سرمایه صورت نگرفته و هیأت مدیره مصوبه ای برای آن صادر نکرده است. بطوریکه می توان گفت این برنامه تنها در حد صحبت و بررسی اولیه است تا ارزش روز دارایی ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

آلبوغبیش در پاسخ به اینکه آیا افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به میزان 400 درصد صحت دارد یا خیر؟، گفت: با توجه به اینکه برنامه مذکور هنوز در حد یک ایده مطرح شده است، نمی توان درصد مشخصی برای آن اعلام کرد. با این حال آنچه مسلم است ارزش بالای دارایی های مجتمع است. بطوریکه ارزش روز یکی از واحدها به تنهایی معادل ارزش روز شرکت در بازار سهام است، اما برای بیان ارزش روز واقعی کل دارایی ها بایستی کارشناسان پس از بررسی های خود اظهار نظر کنند.

وی در بیان ارزیابی خود از علت تداوم صف خرید سهام با وجود شفاف سازی مدیر عامل مبنی بر نبود هیچگونه تغییر سودآوری امسال گفت: برخی افراد عنوان می کنند که پتروشیمی آبادان در حال اجرای پروژه های متعددی است و همین امر عاملی شده برای پایداری صف خرید. البته شرکت همواره پروژه هایی در دست اجرا دارد، ولی این پروژه ها بگونه ای نیست که در بازه یک یا چند ماهه به نتیجه برسد. ضمن آنکه در حال حاضر مجتمع در یکی از زمین های تحت مالکیت خود در حال اجرای عملیات مسطح کردن و تصحیح جهت آماده سازی برای اجرای پروژه های جدید است و فعالیت لودرها و گریدورها جهت تصحیح این زمین گمانه زنی هایی را پیرامون اجرای طرح های توسعه در مجمتع به وجود آورده است. اما به طور قطع اجرای یک پروژه در یک بازه زمانی چند ساله به طول می انجامد. وی در خصوص علت اجرای این عملیات در زمین مذکور گفت: برای حضور شرکای خارجی و اجرای پروژه های جدید بایستی این زمین آماده سازی شود. ضمن اینکه تاکنون در واحد کلرآلکالی پتروشیمی آبادان از جیوه در فرآیند تولید استفاده می شده که بر اساس تعهد داده شده به کنوانسیون های بین المللی فرآیند واحد به طور کامل از جیوه به ممبران تغییر می یابد و این یکی دیگر از برنامه های مجموعه است.

وی در خصوص مذاکره برای حضور شرکای خارجی در"شپترو" گفت: مذاکره با سرمایه گذاران خارجی در دست پیگیری بوده و تاکنون جلساتی نیز برگزار شده و بازدیدهایی نیز از سوی سرمایه گذاران آلمانی و چینی از مجتمع پتروشیمی آبادان به عمل آمده است. اما تاکنون این مذاکرات به هیچ نتیجه قطعی و انعقاد قرارداد منجر نشده است.

آلبوغبیش در خصوص روند بهره برداری از طرح های جدید این مجتمع پتروشیمی گفت: طی روزهای اخیر از خط رسمی بسته بندی مدرن pvc مجتمع بهره برداری شد که نه در حجم تولید، بلکه در افزایش کیفیت محصول و رضایت مشتری اثرگذار است. پروژه افزایش خوراک از پالایشگاه نیز در انتظار نصب کمپرسورهای خریداری شده از کشور کره است که ظرفیت خوراک مصرفی را حداقل معادل 50 تن گاز افزایش خواهد داد. در حال حاضر کارشناسان "شپترو" در سفر خود به این کشور کمپرسورها را مورد آزمایش قرار داده اند که تجهیزات مذکور پس از حمل با کشتی، نصب خواهد شد. البته بازه زمانی مشخصی برای نصب تجهیزات این پروژه نمی توان اعلام کرد، اما فندانسیون آن آماده شده و فقط فرآیند نصب تجهیزات باقی مانده است.

مدیر مالی "شپترو" در خصوص علت تحقق زیان ناخالص و پیشی گرفتن بهای تمام شده بر درآمد حاصل از فروش مجتمع طی عملکرد سه ماهه نخست امسال گفت: حدود 43 درصد از کل بهای تمام شده تولید مربوط به هزینه حقوق و دستمزد است که با توجه به اجرای طرح طبقه بندی حقوق پرسنل افزایش محسوسی داشته، ضمن این که طی نیمه اول امسال فرآیند اورهال در مجتمع در حال اجرا بوده که جذب هزینه های مذکور نسبت به میزان تولید بیشتر بوده است. اما از ابتدای مهر ماه با اتمام این فرآیند و تولید طبق برنامه، این مشکل نیز مرتفع خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر