بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
پس از پایان سال پنجم، این نیروگاه ها می توانند برق خود را در بازار برق یا بورس انرژی به فروش برسانند. در همین راستا زمینه های لازم برای انعقاد قراردادهای دوجانبه میان تولیدکننده و مصرف کننده برق فراهم شده است که در این صورت صاحبان این نوع نیروگاه ها می توانند برق تولیدی خود را مستقیماً به مصرف کنندگان بفروشند.
کد خبر : ۱۶۸۲۹۰
نویسنده :
کیوان فر
فاز نخست نیروگاه تولید پراکنده ایپنا در شهرک صنعتی عباس آباد در شرق تهران مورد بهره برداری رسمی قرار گرفت.

به گزارش بورس نیوز، طی این مراسم که با حضور آرش کردی مدیر عامل توانیر، آقازاده عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اسمخانی مدیرعامل نیروگاه تولید پراکنده ایپنا و جمعی از دست اندرکاران صنعت برق برگزار شد، آرش کردی از تدوین سیاست‌های وزارت نیرو در جهت حمایت از احداث نیروگاه های تولید پراکنده سخن گفت و افزود: در راستای توسعه صنعت برق وزارت نیرو از این پس برای پیش پرداخت های تولیدکنندگان برق حضور جدی تری خواهد داشت و مذاکراتی با صندوق توسعه ملی صورت گرفته تا برای تخصیص اعتبارات به سرمایه گذاران مساعدت های بیشتری صورت گیرد.

حضور جدی تر وزارت نیرو برای پیش پرداخت برقی ها

وی با اشاره به اهمیت این نوع نیروگاه ها در آینده شبکه برق گفت: این نوع نیروگاه ها، نقش مهمی در شبکه هوشمند ایفا خواهد کرد و همچنین باعث کاهش تلفات برق شده و در پدافند غیرعامل نیز تاثیر بسزایی دارند.

مدیرعامل توانیر با بیان این که ظرفیت این نوع نیروگاه ها در کشور اکنون به بیش از 800 مگاوات رسیده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، در قالب برنامه ششم، بین 3 تا 4 هزار مگاوات نیروگاه تولید پراکنده احداث خواهد شد.

کردی با اشاره به اینکه در حال حاضر با بیش از 75 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی، در رتبه نخست منطقه و رتبه چهاردهم دنیا قرار داریم، تصریح کرد: ایران از نظر مصرف برق رتبه 18 دنیا را به خود اختصاص داده و در این میان در سال جاری رشد پیک مصرف در کشور به 5 درصد رسیده که این میزان، رقم بزرگی است، که البته به ارقام مصرف برق نمی توان با دید افتخار نگریست؛ چرا که در کشورهای پیشرفته این میزان حدود 3 درصد است.

مدیرعامل توانیر با بیان این که برق تولیدی این نوع نیروگاه ها تا 5 سال به صورت تضمینی خریداری می شود، اضافه کرد: پس از پایان سال پنجم، این نیروگاه ها می توانند برق خود را در بازار برق یا بورس انرژی به فروش برسانند. در همین راستا زمینه های لازم برای انعقاد قراردادهای دوجانبه میان تولیدکننده و مصرف کننده برق فراهم شده است که در این صورت صاحبان این نوع نیروگاه ها می توانند برق تولیدی خود را مستقیماً به مصرف کنندگان بفروشند.

بر اساس این گزارش، فاز نخست نیروگاه تولید پراکنده ایپنا در 4 مگاوات احداث گردیده که برای احداث آن در مجموع 75 میلیارد ریال هزینه شده است. برای تکمیل این نیروگاه و رساندن آن به ظرفیت 12 مگاواتی تعریف شده، 180 میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است. همچنین برای تبدیل این واحدها به chp نیز برنامه ریزی شده که در این صورت راندمان این نیروگاه بهبود چشمگیری خواهد یافت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر