بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
مدیر تحلیل شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار عنوان کرد:

بهبود شرایط بازار سرمایه در نیمه دوم امسال با اقدامات دولت

علیرغم اینکه نرخ سود بانکی طی سال جاری کاهش یافته، اما همچنان بازار پول به دلیل تخطی برخی از بانک ها و اعلام نرخ سود بیش از 15 درصدی برای سرمایه گذاران جذاب است و در شرایطی که نسبت پی بر ای بازار سرمایه حدود هفت مرتبه محاسبه می شود، بسیاری از سرمایه گذاران با دیدگاه بلند مدت ترجیح می دهند تا در بازار پول سرمایه گذاری کنند و ورود به بازار سرمایه با نسبت پی بر ای فعلی را مناسب ارزیابی نمی کنند.
کد خبر : ۱۶۸۴۲۱
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه در حالی طی سال های اخیر با رکود مواجه شده که به نظر می رسد مشکل و رقیب اصلی آن بازار پول و اعلام نرخ سودهای بالای بانکی است. به گونه ای که بخش قابل توجهی از نقدینگی در بانک ها سپرده گذاری شده است.

مدیر تحلیل شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: علیرغم اینکه نرخ سود بانکی طی سال جاری کاهش یافته، اما همچنان بازار پول به دلیل تخطی برخی از بانک ها و اعلام نرخ سود بیش از 15 درصدی برای سرمایه گذاران جذاب است و در شرایطی که نسبت پی بر ای بازار سرمایه حدود هفت مرتبه محاسبه می شود، بسیاری از سرمایه گذاران با دیدگاه بلند مدت ترجیح می دهند تا در بازار پول سرمایه گذاری کنند و ورود به بازار سرمایه با نسبت پی بر ای فعلی را مناسب ارزیابی نمی کنند.

مهرزاد منتظری افزود: در شرایط فعلی علاوه بر بانک ها، بخشی از نقدینگی در صندوق های با درآمد ثابت سرمایه گذاری شده است. آنچنان که طبق آخرین آمار اطلاعات سرمایه حدود 90 هزار میلیارد تومانی در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت سرمایه گذاری شده که نرخ سود مناسبی به دارندگان واحدها اعطا می کنند. از این رو به نظر می رسد صندوق های سرمایه گذاری نیز در عدم جذب نقدینگی به سمت بازار سرمایه موثر هستند و می بایست در نرخ سود سپرده های بانکی و ترکیب صندوق ها بازنگری شود تا بخشی از سرمایه به سمت بورس سوق یابد.

وی به سایر دلایل روند منفی بازار سرمایه طی ماه جاری اشاره کرد و گفت: اغلب فعالان بازار سرمایه بر اساس تجربه سنوات گذشته معاملات شهریور ماه را پر عرضه و همراه با افزایش فشار فروش سهام تلقی می کنند و به نوعی می توان گفت تفکری است که در میان سهامداران نهادینه شده است. البته نا گفته نماند که در افزایش حجم عرضه سهام در شهریور ماه عواملی همچون نزدیک شدن به پایان سال مالی شرکت های سرمایه گذرای و تعلل سهامداران جهت سرمایه گذاری تا زمان انتشار گزارش های شش ماهه بی تأثیر نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با اظهار امیدواری نسبت به روند آتی بورس طی نیمه دوم سال جاری، در این خصوص اظهار داشت: امیدواریم تا شرایط بازار سرمایه طی شش ماهه دوم امسال بهتر از نیمه اول باشد که البته این امر بنا به چند دلیل دور از انتظار نخواهد بود.

چرا که از یک سو احتمال می رود تا نرخ سود سپرده های بانکی مجدداً دو تا سه درصد کاهش یابد و از سوی دیگر انتظار می رود تا قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی افزایش یابد که این امر بر شرکت های مرتبط با نرخ های جهانی اثرات مثبتی اعمال خواهد کرد.

منتظری افزود: اجرای برخی از برنامه ها از سوی دولت همچون افزایش قیمت برخی از محصولات در بازارهای داخلی که سبب بهبود وضعیت سودآوری شرکت ها و نمود آن بر گزارش عملکرد میاندوره ای آنها می شود در کنار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هر یک تبعات مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت.

علاوه بر همه موارد عنوان شده فراموش نکنیم که طی نیمه اول سال جاری نیز بسیاری از شرکت ها از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردار بودند و مجموعه های فعال در گروه دارو، سرب و روی با رشد ارزش سهام مواجه شدند. این در حالی بود که برخی از گروه ها همچون خودروسازان به دلیل تجربه رشد هیجانی طی سه ماهه پایانی سال گذشته با افت قیمت سهام روبه رو شدند. به عبارت بهتر در شرایط فعلی سهام شرکت هایی که دارای شرایط سودآوری و نسبت پی بر ای مناسب هستند، همچنان بهترین گزینه برای سرمایه گذاری به شمار می روند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
فقط کافیه سود شرکتها را به خودشان پرداخت نمایند بازار از این وضع خلاص خواهد شد پالایشگاها در این سه سال اخیر چه بلایی سرشان آمده که شرکتی که سه سال پیش میتوانست برای هر سهم سیصد وچهار صد تومان بدهد همکنون سه ریال سود میدهد ایها حق الاعمل کار بودند بنزین هم به قیمت هزار تومان پس اگر اینها دستشان را از جیب سهامداران در بیاورند قیمت سهم ها درست خواهد شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
تو 4-5 ماه اول سال 50-60 درضد ضرر تو سهام خودرویی کردیم لعنت بر این بورس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
توی این سه سال و نیم چکار کردید که این نیم سال باقیمانده بتونی انجام بدی.
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
عمدا حقوقیها بصورت دستوری قیمت سهام خودروییها را دستکاری میکنند و از رشدشان جلوگیری میکنند تا آنها را در کف قیمتی نگه دارند و دم انتخابات باز باهاشون دماسنج اقتصادی دولت تدبیر و امید را چراغانی کنند. ناظر بازار کجاست که در مقابل این دستکاریها هیچ اقدامی نمیکند؟!!!
علی اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
نیمه اول سال که تموم میشه میگن نیمه دوم سال بورس رشد میکنه سال که تموم میشه میگن نیمه اول سال بعد خوب میشه این چرخه همش داره تکرار میشه و در اصل فقط شاهد افت هستیم نه رشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
خواب دیدید خیر باشه بانکها به زودی با ارائه گزارشات منفی شوک سنگینی به بازار وارد خواهند کرد، با حسابرسی جدید صادرات و تجارت تعدیل منفی وحشتناک دادن و زیانده شدن ،بازشدن بانکها مساویست با شاخص هفتاد هزار