بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
در شرایط فعلی برخی از سیاست های اقتصادی دولت همچون کاهش نرخ سود سپرده های بانکی اجرایی نشده است. از سوی دیگر در حالی حجم نقدینگی در اقتصاد کشورمان در حال افزایش است و بخش عمده ای از سرمایه جذب بازار پول شده است که بانک ها و موسسات مالی و اعتباری از وضعیت نامناسب سودآوری برخوردارند و سرمایه گذاری قابل توجهی در بازار مسکن که در رکود کامل به سر می برد، انجام داده اند.
کد خبر : ۱۶۹۳۳۷
نویسنده :
جمشیدی

به نظر می رسد در پی ایجاد تحولاتی در عرصه بین المللی و انعقاد همکاری مشترک میان شرکت های ایرانی و خارجی در کنار توافق اعضای اوپک جهت کاهش تولید روزانه نفت چشم انداز مثبتی پیرامون اقتصاد کشورمان و نیز بازار سرمایه شکل گرفته است که البته در این بین عدم اجرایی شدن برخی از سیاست های اقتصادی دولت سبب شده تا رشد بازار سرمایه با تأخیر زمانی اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت سبدگردان هدف با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در شرایط فعلی برخی از سیاست های اقتصادی دولت همچون کاهش نرخ سود سپرده های بانکی اجرایی نشده است. از سوی دیگر در حالی حجم نقدینگی در اقتصاد کشورمان در حال افزایش است و بخش عمده ای از سرمایه جذب بازار پول شده است که بانک ها و موسسات مالی و اعتباری از وضعیت نامناسب سودآوری برخوردارند و سرمایه گذاری قابل توجهی در بازار مسکن که در رکود کامل به سر می برد، انجام داده اند.

عباسعلی حقانی نسب به لزوم کاهش نرخ سود سپرده های بانکی متناسب با نرخ تورم اشاره کرد و اظهار داشت: در صورتیکه کاهش نرخ سود بانکی به صورت واقعی رخ دهد شدت رشد بازار سرمایه بیشتر خواهد شد، در غیر این صورت شش ماهه دوم امسال جولانگاه ابزار بدهی و اوراق با درآمد ثابت خواهد شد و در عین حال حجم نقدینگی سرگردان جامعه افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص روند آتی بازار سرمایه اظهار داشت: به نظر بنده بورس در نیمه دوم امسال روندی مثبت اما باسرعتی ملایم را سپری خواهد کرد که این امر نیز از چالش عدم اجرایی شدن کاهش نرخ سود بانکی توسط بانک ها نشأت می گیرد.

مدیرعامل شرکت سبد گردان هدف صنایع پالایشی و خودرویی را به عنوان گروه های پر پتانسیل بورس برشمرد و در این خصوص گفت: اجرای طرح های کیفی شرکت های پالایشی و رشد بهای جهانی را می توان یکی از عوامل موثر بر بهبود وضعیت سودآوری مجموعه های پالایشی دانست.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که بازار سرمایه کشورمان نسبت به بازارهای خارجی کوچک است و عملاً با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی کلیه صنایع می توانند در مدار رشد قرار بگیرند.

حقانی نسب افزود: در خصوص گروه خودرو نیز انتظار می رود تا با توجه به مذاکرات این مجموعه ها با شرکت های خودروساز خارجی جهت همکاری مشترک، هزینه های تولید و مالی آنها که نتیجه ناکارآمدی و فساد ساختاری آنهاست، کاهش یابد.

وی در خاتمه با انتقاد از سهامداران عمده و مدیران ارشد شرکت ها در نحوه اجرای برنامه افزایش سرمایه و فروش حق تقدم های استفاده نشده ناشی از اجرای برنامه مذکور، در این خصوص ابراز داشت: سهامداران عمده شرکت ها به روش های مختلفی حق تقدم های استفاده نشده را با قیمت های بسیار نازل به تملک خود در می آورند. این در حالی است که این افراد موظف هستند تا این اوراق را به بهترین قیمت تجمیع کنند و به فروش برسانند تا منافع سهامداران خرد حفظ شود. متأسفانه در روند اجرای برنامه افزایش سرمایه شاهد بروز تخلفات متعدد هستیم که ناشی از وجود قانونهایی است که خود سبب ایجاد فساد ساختاری، کاهش بهره وری و افزایش هزینه های شرکت در تمام بخش ها می شود و در نهایت ناکارآمدی را برای مدیران مجموعه به ارمغان می آورد. از این رو به نظر می رسد مقامات مسئول و متولیان بازار سرمایه می بایست نظارت بیشتری در این خصوص داشته باشند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
آقای سرمایه دار بی غم و درد ،چجور میشه طرف دار سرمایه دار و کارخانه داری؟؟
اما سپرده گذارا توسر بخورن که امثال شما سفرشون رنگین بشه.
واقعا جای تاسفه و شرمه
مردم چه گناهی دارن که تو میخای سرمایت زیااد بشه
این کار عقوبت داره مطمئن باش
اون کارخانه دارا و سهامدارا بی غم چه میدونن مردم عادی چی میکشن
ناشناس
سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
شما همین فکرا رو میکنی وضع اینه.کجای دنیا به سپرده سود میدن؟اونم 20 الی 21 درصد.همه جای دنیا فقط پول وارد بورس میشه.چرا؟چون کارخانه ها رونق میگیرن و تولید بیشتر و میشه و بازارها رونق میگیره و پول وارد بازار میشه اونوقت بازار بورس هم رونق میگیره دیگه کسی نمیره پولش رو سپرده کنه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
دست از سر ملت ایران بردارید مملکت را به اهلش بسپارید تا اوضاع واقعا روبراه شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
دقیقاً همینه