بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
بر اساس ابلاغیه انجمن صنفی قند و شکر ما به التفاوت 2360 ریالی از سوی دولت به عنوان یارانه به شرکت های قندی پرداخت خواهد شد که تجربه سال های گذشته نشان داده که این امر محقق نخواهد شد.
کد خبر : ۱۶۹۴۹۲
نویسنده :
جمشیدی

دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر طی روزهای گذشته نامه ای به شرکت های قندی مبنی بر تعیین قیمت شکر سفید تولیدی سال جاری به مبلغ 27,560 ریال به ازای هر کیلو گرم ارسال نمود. بطوریکه با توجه به نرخ مصوب اجرایی مورخ 95.05.06 برای هر کیلوگرم به مبلغ 25,200 ریال ما به التفاوت شکر تولیدی سال جاری 2360 ریال به ازای هر کیلوگرم محاسبه می شود. بر این اساس این سوال مطرح می شود که افزایش قیمت شکر چه تأثیری بر وضعیت شرکت های فعال در گروه قند و شکر در پی خواهد داشت؟

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت فرآورده های غذایی و قند چهار محال در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بر اساس ابلاغیه انجمن صنفی قند و شکر ما به التفاوت 2360 ریالی از سوی دولت به عنوان یارانه به شرکت های قندی پرداخت خواهد شد که تجربه سال های گذشته نشان داده که این امر محقق نخواهد شد. چرا که طی سال های 93 و 94 حتی یک ریال از سوی دولت به عنوان یارانه به شرکت های قندی پرداخت نشده و این موضوع تنها وعده سر خرمنی است که تاکنون محقق نشده است.

حسن حمزه ایل افزود: با افزایش قیمت فروش شکر ما به التفاوت 2360 ریالی در دفاتر مالی شرکت ها ثبت می شود و شرکت های وارد کننده شکر نیز به عنوان هزینه در نظر می گیرند که این امر سبب افزایش حاشیه سود شرکت های قندی یا به اصطلاح چغندر شکری می شود و در مقابل حاشیه سود وارد کنندگان کاهش می یابد.

حال آنکه این امر سبب می شود تا طی سال آینده شرکت های وارد کننده از افزایش قیمت فروش شکر که عایدی برای تولید کنندگان ندارد، ذینفع شوند.

وی به تعیین قیمت شکر در بازارهای داخلی توسط دولت اشاره کرد و گفت: اگرچه بهای جهانی شکر افزایش یافته، اما تولید کنندگان داخلی محصولات تولیدی خود را همچنان با قیمت مصوب 25200 ریال به فروش می رسانند و حتی اعمال افزایش قیمت اخیر به میزان 2360 ریال تأثیری بر وضعیت سودآوری شرکت ها در پی نخواهد داشت. چرا که از یک سو ما به التفاوت قیمتی از سوی دولت پرداخت نمی شود و از سوی دیگر بهای خرید چغندر قند مصرفی نیز همگام با رشد قیمت فروش شکر افزایش می یابد.

مدیر مالی "قچار" در خصوص اثرگذاری پرداخت یارانه به شرکت های تولید کننده قند و شکر گفت: به طور قطع در صورتیکه مبالغ ناشی از ما به التفاوت قیمت فروش شکر به تولید کنندگان پرداخت شود، به دلیل قابل توجه بودن میزان آن اثرات مثبتی بر وضعیت سودآوری آنها در پی خواهد داشت. حال آنکه همانطور که عنوان شد از سال 93 تاکنون حتی یک ریال پرداخت نشده است.

حمزه ایل در خاتمه پیرامون وضعیت عملیاتی و سودآوری این مجموعه فعال در گروه قند و شکر اظهار داشت: عملکرد این شرکت از ابتدای سال مالی جاری تاکنون مناسب ارزیابی می شود و می توان گفت وضعیت کشت چغندر قند و استحصال آن در کنار شرایط سودآوری این مجموعه مطلوب می باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر