بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
به نظر می رسد برنامه یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سال جاری به اجرا در می آید که در این بین می توان چند سناریو برای ارز واحد در نظر گرفت. به طوریکه از یک سوی نرخ ارز واحد می تواند نزدیک به ارز مبادله ای یا آزاد تعیین شود و از سوی دیگر کمی بیشتر از ارز آزاد یا مابین مبادله ای و آزاد در نظر گرفته شود.
کد خبر : ۱۷۰۱۶۳
نویسنده :
جمشیدی

یکسان سازی ارز در حالی یکی از مهمترین برنامه های دولت و بانک مرکزی به شمار می رود که اجرای آن تبعات متفاوتی را بر صنایع مختلف همچون دارو در پی خواهد داشت. بطوریکه بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه معتقدند که تک نرخی شدن ارز موجب افزایش بهای تمام شده تولید محصولات شرکت های دارویی ناشی از رشد هزینه واردات مواد مصرفی آنها خواهد شد و در نهایت تبعات منفی بر وضعیت سودآوری آنها اعمال خواهد کرد.

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به نظر می رسد برنامه یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سال جاری به اجرا در می آید که در این بین می توان چند سناریو برای ارز واحد در نظر گرفت. به طوریکه از یک سوی نرخ ارز واحد می تواند نزدیک به ارز مبادله ای یا آزاد تعیین شود و از سوی دیگر کمی بیشتر از ارز آزاد یا مابین مبادله ای و آزاد در نظر گرفته شود.

محمد علی میرزا کوچک شیرازی افزود: به هر حال آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که در صورتی که تک نرخی شدن ارز سبب افزایش بهای تولید شرکت های دارویی گردد ، به طور قطع وزارت بهداشت نیز قیمت فروش محصولات را افزایش خواهد داد. با توجه به شرایط فعلی تعیین ارز واحد در محدوده ارز آزاد یا کمی بیشتر از آن دور از انتظار نیست و این موضوع سبب رشد سودآوری شرکت های دارویی خواهد شد و بر خلاف تصور اغلب افراد برای این مجموعه ها سبب افزایش سودآوری خواهد شد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی تفاوت چندانی میان ارز مبادله ای و آزاد وجود ندارد و تعیین ارز مبادله ای به عنوان ارز واحد متحمل نیست. از این رو با توجه به تجربه سال های گذشته هر چه نرخ ارز بالاتر در نظر گرفته شود، سودآوری تولید کنندگان دارویی از محل دریافت افزایش نرخ فروش محصولات نیز بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز در خصوص چشم انداز صنعت دارو گفت: به طور قطع رشد اقتصادی بر کلیه بخش ها و صنایع اثر مثبت می گذارد و هر چه مبادلات مالی بهتر انجام شود خرید مواد اولیه نیز با سهولت بیشتری صورت می پذیرد.

این در حالی است که مشکل اصلی صنعت دارو حجم قابل توجه بدهی دولت به آن است که نسبت به سال های قبل افزایش یافته و عمدتاً ناشی از عدم پرداخت وجه از سوی بیمارستان های دولتی و داروخانه ها است. در این بین دولت به منظور تسویه بخشی از این بدهی ها اقدام به انتشار اوراق برای وزارت بهداشت نموده که باید دید سهم دارو و شرکت های تولید کننده آن از مبالغ ناشی از عرضه این اوراق چه میزان است. به هر حال این صنعت با مشکل جدی کمبود نقدینگی مواجه شده و دولت می بایست برای رفع آن چاره ای بیاندیشد.

شیرازی پیرامون افزایش قیمت فروش محصولات تولیدی اظهار داشت: این موضوع از شهریور ماه سال جاری آغاز شد و عمده افزایش نرخ فروش در مهر و آبان ماه هر سال انجام می شود که مقدار آن روی هر محصول متفاوت است.

وی در پایان در خصوص امکان توسعه صادرات محصولات دارویی به کشورهای خارجی گفت: از یک سو بسترهای لازم جهت صادرات محصول دارویی وجود ندارد و از سوی دیگر هزینه های قابل توجه فروش خارجی و پایین بودن قیمت فروش دارو در کشورهای دیگر نسبت به در بازار داخلی سبب شده تا تنها سه تا پنج درصد از کل فروش شرکت ها به صادرات اختصاص یابد و به دلایل مذکور بخش عمده ای از تولیدات در بازار داخلی عرضه می شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
BELGIUM
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
بکجا چنین شتابان چرا بجای اینکه بفکر در مانده ها وبیماران باشیم بفکر جیب خود هستیم ایا وجدان تا این حد در کشور اسلامی نزول کرده ایا کسی هست که بجای کمک به درمانده در تفکر خالی کردن جیب کسانی که سالهاست در بیمارستان ها سر کر دانند بدلیل گرانی دارو از بین می روند یا خون استفراق می کنند ما بفکر گران کردن دارو بلشیم ایا می توانیم با این پول برای فرزندمان اسباب بازی بخریم وفرزند پدری بدلیل نداشتن پول دارو در بیمارستان تلف می شود مدیران مملکتی بخندید و قرارداد تولید دارو با افزایش قیمت را رقم بزنید