بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
طی چند ماه اخیر و از فصل مجامع در بازار سرمایه شاهد توقف نمادهای معاملاتی شرکت های مختلف، اکثراً به منظور ارائه اطلاعات با اهمیت بودیم. هر چند که این امر، موضوعی کاملاً طبیعی و ذات بازار بورس می باشد، اما نکته مهم زمان توقف و طولانی شدن مدت متوقف ماندن نمادهای معاملاتی می باشد که سوال های بسیاری را در ذهن سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.
کد خبر : ۱۷۰۴۵۷
نویسنده :
یارمحمدی

شفافیت اطلاعاتی یکی از فاکتورهای مهم افزایش کارایی بازار سرمایه و وظیفه اصلی متولیان این بازار می باشد که در بورس تهران توقف نماد معاملاتی در جهت ارائه و افزایش این شفافت اطلاعاتی تدوین شده، اما طولانی شدن این موضوع مدت هاست باعث بلوکه شدن نقدینگی و سرمایه سهامداران فعالان در بازار سرمایه شده است.

به گزارش بورس نیوز، طی چند ماه اخیر و از فصل مجامع در بازار سرمایه شاهد توقف نمادهای معاملاتی شرکت های مختلف، اکثراً به منظور ارائه اطلاعات با اهمیت بودیم. هر چند که این امر، موضوعی کاملاً طبیعی و ذات بازار بورس می باشد، اما نکته مهم زمان توقف و طولانی شدن مدت متوقف ماندن نمادهای معاملاتی می باشد که سوال های بسیاری را در ذهن سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

موضوع توقف طولانی مدت نمادهای معاملاتی به کرارت در جلسات مختلف و مصاحبه های رسانه ها با متولیان بازار سرمایه مطرح شده، که هر بار مسئولین به بهانه تراشی در این رابطه روی آورده اند. دردوره ریاست قبلی سازمان بورس با توجه به اعتراضات بسیاری که از سوی سهامداران و سرمایه گذاران صورت می گرفت، از توقف های زیاد و زمان آن کاسته و برنامه توقف بدون دخالت سازمان بورس مطرح شد و مدتی هم مورد استفاده قرار گرفت، بطوریکه مدتی توقف نمادهای معاملاتی به محض ارائه اطلاعات از سوی مدیران شرکت روی سامانه کدال، به صورت خودکار و بدون دخالت سازمان متوقف شدند، اما نکته مهمی که در شرایط فعلی دردی به دیگر مشکلات سهامداران اضافه کرده، طولانی شدن زمان توقف نماد معاملاتی شرکت ها و بلوکه شدن سرمایه آنها می باشد.

همچنین، از طرفی عملکرد نامناسب مدیران ارشد سازمان بورسی و شرکت های بورس و فرابورس در رابطه با اطلاع رسانی در این خصوص باعث شده تا در شرایط فعلی دغدغه سهامداران دو چندان شود. به طوریکه، بارها مشاهده کرده ایم که وضعیت نمادی روی تابلوی معاملات به حالت ممنوع متوقف در می آید، ولی پیغامی در خصوص علت این توقف از سوی ناظر بازار ارائه نمی شود تا سهامدار در این رابطه شفاف شود.

همانطور که اشاره شد در دوره ریاست جدید سازمان بورس گویا روال توقف ها به مشابه دوره قبل از محمد فطانت بازگشته و باز هم شاهد متوقف ماندن آنهم به مدت چندین ماه در نمادهای تأثیر گذاری همچون گروه بانکی، خودرویی و سهم های ریز و درشت در دیگر گروه ها هستیم! هر چند که این امر بارها از سوی رسانه ها و خود سهامداران مورد پیگیری قرار گرفته، اما تنها جوابی که دریافت می شود وعده های از سوی مدیران شرکت ها در جهت ارائه اطلاعات مورد درخواست سازمان بورس و هم از سوی متولیان بازار سرمایه در این راستا می باشد.

بر این اساس به نظر می رسد بار دیگر باید مدیران و مقامات سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بر بازار سرمایه تکانی به این وضعیت توقف های طولانی مدت نمادهای معاملاتی بدهند و حق و حقوق سهامداران به ویژه سهامداران خرد و حقیقی که سرمایه شان بلوکه شده است را نادیده نگیرند، در پی افزایش شفافیت و کارایی بورس تلاش داشته باشند و حداکثر زمان مشخص شده برای توقف را که در دوره ریاست قبلی یک هفته تعیین شده بود را نه تنها ادامه دهند بلکه از این زمان نیز بکاهند و موجب افزایش پویایی بازار سرمایه شوند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
سلام-اولئن ازبورس نیوزتشکورداشته که گاه کاهی تلنگری زده تاتعدادی ازخواب غفلت بیدارشوند.
هزاران نفرمثل من دراین بازاری که انشالله خرابترازاین شودسرمایه گذاری کرده وامیدداشته که متولیان بازاروصنعت بتوانندباسرمایه ماهاکاری درکشورراه آنداخته وما ها وخانواده های ماهم ازقبل این سرمایه گذاری مبلغی رابرای گذران زندگی داشته باشیم.
ولی متاسفانه مثل اینکه کسانیکه مدیریت این سرمایه هارابدست میگیریند،یابامدیریت آشنانبوده وسفارشی مدیرشده اند،یااینکه بانیت سوِ ء استفاده وارداین گودمیشوند،تنهاچیزی که برایشان اهمیت نداشته حلالیت وامانت داری وتلاش برای پویایی این صنعت دارند.
الحمدالله نظارتی هم نیست اقتصادشده هرکی به هرکی،هرکی پستی رابارانت وسفارش وقدرت گرفته نه عرضه کارکردن داردونه پست اشغالی راول میکند،انگارکه ارٍثیه باباش بوده این آقامتولی بخوربخور ویاویرانی اش است.
نه سازمانی است که سفت وسخت نظارت کرده ودرصورت مشاهده خلاف مچشان رابکیرد.
سرمایه مردم بادرفته سودی به آنهاداده نمیشود.دزدی ها که نگومدیریت که صفراست .نمیدانم چرااین بازارخراب شده راتعظیل نمی کنندتاخیال مردم راحت شود.
همین مسئولین بانک هاوخودرویی ها وپتروشیمی ها وسیمانی هاهمه رابیچاره کرده اندخودشان شاهانه زندگی میکنند.مسافرت داخلی وخارجی وبهترین ماشین هاوحقوق راازسرمایه ماهامیچرخانند ،ولی انگارماسرمایه های خودرابپای آنهابدهکارباباشان بوده وریخته ایم.من نمیدانم ازاین بزرگترخلاف کجای دنیادیده شده که مسئولین کشورازاین مسایل زیرسیبلی میگذرند.چرانظارتی نیست که این همه بی عرضگی رااین هاعادت خودکرده اند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
من سهامدار بانک تجارت هستم با متصدی سهام این بانک تماس تلفنی گرفتم ایشان عنوان کردند که نه تنها بانک تجارت بلکه سایر بانک ها نیز باز گشایی نشده اند پس اسوده بخوابید.سازمان بورس عنوان مینماید تا زمان شفاف سازی مجوز بازگشت رابه تابلونخواهد داد .که سخنی به حق است .دراین میان متضرر اصلی سهامدار خرد خواهدبود.چنانکه در مورد شرکت سرمایه گزاری خوارزمی تمکین سازمان بورس به خواسته این شرکت رامقاومت پیروزمندانه عنوان کرد .به هرجهت باید سازمان یا ارگانی بادانش بالا باید باابزارمدیریتی {توان تنبیه وجریمه نمودن }داشته باشد تاکاسه کوزه ها برسرسهامدار خرد شکسته نشود شاید این ارگان سازمان بورس باشد البته با توانمندی علمی وتخصص بالا که شرکت های بورس ضمن احترام و تمکین شاهد تشویق وتنبیه نیز باشند
هدهد
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
سلام
مسئولین بورس هروقت ... راست میشه یه نماد رو متوقف میکنن ... یکی نیست بهشون بگه داداش داری اشتباه میزنی اونی که دستته سهامه نه...
هدهد
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
خداوکیلی دوستان بورس نیوز یه نظر سنجی بذارید آیا مدیریت بورس در زمان احمدی نژاد بهتر بوده یا الان... من خودم به روحانی رای دادم ولی خداوکیلی از بینظمی و بی مسئولیتی مسئولینش واقعا شاکی هستم...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
ظاهرا منافع بعضی ها در ایجاد عدم اعتماد و اطمینان به این بازار است وگرنه چه کسی است که خسارتهای غیر قابل جبران بی اعتمادی آن هم در بازار سرمایه را نداند.
احمديان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
آياواقعا"كسي است جواب اعتمادمردم به يك سري شركت هاي پول خواركه دست شركتهاي هرمي رابستندبدهندمن ازجمله كساني هستم كه باهزاراميدمبلغ دوميليون وچهارصدهزارتومان پولدرطي چندسال ازسال83به بعددرشركت سيمان كياسربه عناوين مختلف ازمن گرفتنديابه اسم افزايش سرمايه يا پذيره نويسي وهيچ گونه بازدهي هم نداشتم الان به صورت مالي شركت مراجعه كنيددرداخل آن انواع بخوربخورقانوني به شكل هاي مختلف قابل مشاهده است ازپاداش واضافه كاروماموريت گرفته تاهزينه هاي مختلف امابنده نه تنهاطي اين ساليان سودي نكردم بلكه ازگرفتن اصل پول خودكه الان ارزش آن طي چندسالي كه گذشته بسيارپايين آمده نيزعاجزم.براستي من چگونه مي توانم حق خودم راازاين به اصطلاح شركتهاي كارآفرين كه جزپايمال كردن حق وحقوق امثال من كاري نمي كنندبگيرندواقعا"ازمسئولين مربوطه مي خواهم به هرطريق كه توانيي دارندبه من كمك كنندتابتوانم اصل پول خودم رابگيرم افزايش وسودنمي خواهم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
درود به شرفت بورس نیوز
اقای مسوولی که داری این مطلبو میخونی تو رو قسم به هر کی میپرستی به دادم برس چند ماهه سرمایه م تو بورس بلوکه شده ، ولله بدهکارم گرفتاری دارم زندگیم داره از هم میپاچه نمیتونم سهاممو بفروشم چون نمادش بسته ست بازش کنید تورو خدا نماد بانکیارو بازکنید
جلال
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
بی نظمی و بی قانونی موج میزنه تو اقتصاد مملکت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
حالا اون نمادهای بانکی که باز بودند چه گلی به سر ما زدند که بسته ها بزنند . تجارت و صادرات 90 تومانی اگر این چند وقت باز بودند که الان شده بودن 50 تومان .
ناشناس
BELGIUM
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
سلام ضرب المثل معروف به بلخ گنه کرد اهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری نماد بانکی ندارم ولی چرا یک نفر خلاف می کند بجای نفر خلافکار رهگذر را اعدام می کنند مگر سرمایه گذار اعم از کل وجزء چه گناهی کرده که نماد بسته باشد ابن زیاد گفت حسین را از خواسته اش منصرف کنید شمر سر امام حسین را برید اورد به سازمان بورس گفتن اطاعات را شفاف کن قیمت ها را دستکاری کرد شاید یک عده خوشحال شدند ولی نهایتا اتش تر وخشک را با هم می سوزاند سیل که امد خودی غیر خودی نمی شناسد همه را ریشه کن می کند
ادوارد اسنودن بورس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
سلام - بورس نيوز جان من خودم در يكي از كارگزاريهايي كه با مسئولان بورس همكاري مي كنند(لازم باشد اسم كارگزاري را هم بصورت محرمانه همراه مدارك و فكسها و دستورات رئيس و ناظر بورس برايتان مي فرستم) كار ميكنم. از ترس اينكه كارم را از دست بدهم تا حالا سكوت كرده بودم خواهش ميكنم بدون اينكه شناسايي شوم با مداركي كه در اختيار شما قرار مي دهم مسئولان بورس را رسوا كنيد . طبق قانون بورس هر گونه دستكاري در معاملات خلاف است اما با دستور مستقيم رئيس و ناظر بورس در برخي از سهمهاي تاثير گذار بر بازار دستكاري شده و قيمتها توسط ما و با دستور بورس كنترل مي شود. مخصوصا با ورود مسئولان جديد بورس اين اقدام بسيار تشديد شده . آقاي فطانت در برابر اين فشارها از بالا مقاومت ميكرد و دستكاري در زمان او به كمترين مقدار رسيده بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
خسارات ناشی از تصمیمات نابجا و غیر مرتبط با سازمان بورس که اکثرا برای ایجاد قیمت های مصنوعی و غبارالود کردن فضای بورس در جهت منافع گروهی متنفذ ایجاد میشود مستقیما سهامدار خرد را هدف قرار میدهد.وقتی باید از نحوه عملکرد بورس به خودشان شکایت کنی نتجه از ابتدا معلوم است.
ياور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
باسلام وتشكر از دست اندر كاران بورس نيوز كه مقاله هايتان خواننده را كمي آرام ميكند ولي راستش بخواهيد از شما عزيزان كه توانايي قلم فرسايي داريد انتظارمان بيش از اين است حدود پنج ياشش ماه پيش باتبليغات يكي از دوستان وارد بورس شدم مبلغي را به عنوان سرمايه وارد بورس كردم پس يك سري بررسي هاي بنيادي وتخصصي كسرا را با توجه به افزايش سرمايه و سود آوري جهت اولين سرمايه گذاري انتخاب كردم شما خبرنگاريد حتما كل جريان را تا آخر فهميديد حال چند مورد وجود دارد زماني اين سهم تا 8500تومان رفته بود سازمان چه اقدامي كرده بود قبل ازمجمع يكسري معاملات عجيب و غريب كه سوابق در سايت وجود دارد جهت پايين آوردن قيمت انجام يافت سازمان چه اقدامي كرد بعد از مجمع قيمت هر سهم تقسيم برتعداد افزايش بعلاوه يك ميشود وطبيعتا قيمت گاهش مي يابد و بازه زماني بعد از مجمع تا ثبت افزايش سرمايه فرصتي است كه سهم قيمت خودرا پيدا كند چرا سازمان بايك كارهاي حساب شده مانع ازاين شد و با اجبار شركت به ثيت سرمايه كه البته اي كاش رويه اي شود براي همه شركت ها اعمال شود نه موردي كه اين فقط در مورد كسري رخ داده است چرا معاملات 64 ميلياردي بدون هيچ مدركي كه اكر مدركي بود هزاران بار ارائه شده بود نكند استصوابي شامل حال بورس هم ميشود و بقيه خبر ندارند آبا مكر در اطلاعيه بورس نوشته نشده بود قيمت به صورت حراج و بدون حد نوسان بايد كشف شود چه شد صف 2ميليوني براي خريد بسته شده بود ولي ما آنلاين ها نمي توانستيم سفارش بزنيم و وقتي كه توانستيم سفارش بزنيم دقيقا در بازه قيمتي كه سازمان مشخص كرده بود توانستيم سفارش بگذاريم چه مي شود شركتي با600درصد افزايش ويكسري شركت ها با زيان هاي انباشته كلان تا110 درصد افزايش منافع سهامداران به خطر نمي اندازد (كه مي اندازد) ولي كسرا به اجبار طبق كفته مسئولين شركت بايد نامه ديكته شده رابه يورس ارسال كنند كه بورس فقط با اتكا به آن نامه 64ميليارد معامله را باطل كند كه براي مديران شركت هم بسيار متاسفم انشاالله كه باگذشت يك بازه زماني مقداري از ضررمان جبران شود وهرچه سريعتر بورس را ترك كنيم ولقايش .... ببخشيم ولي چيزي عجيب به نظر ميرسد كوچكترين اعمال را ميكويند اقدام عليه نظام امنيت ملي و خيلي چيز هاي ديگر آيا خود اين ها ايجاد بدبيني به نظام نيست چرا سايت ها را نگاه نمكنند همه راجع فساد در نظام صحبت مي كنندعزيزان چه از سر بي كفايتي و چه سر سوء استفاده حتما بايد موردي پيش بيايد كه همه رسانه هاي خارجي به آن بپردازند مملكتمان را به تمسخر بگيرند والله صحبت چند تومان پول نيست وقتي به هرجا نگاه ميكني و موردي مي بيني دل آدم مي سوزد عزيزان شايد من اشباه مبكنم اكر موردي هست كه هست تادير نشده به بالايي ها انتقال دهيد تا از اين بيشتر بي اعتمادي بوجود نيايد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
این بورس هم مثل گلدکویست و ... شده است بیشتر سهمها یک ریال هم سود تقسیم نمی کنند اما قیمتشان روز به روز بالا می رود خدا عاقبت سهامداران را به خیر کند نمونه اش ذوب آهن است که 6000 هزار ملیاردتومن بدهکار است و به دلیل بجران آب و زیانده بودن باید اعلام ورشکستگی کند اما صف خرید است
عبدالرحمن
ROMANIA
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
ضمن تشکر از مدیریت بورس نیوز،متاسفانه مسئولین هیچ نگاهی به سهامداران خرد نداشته و عملکرد آنها دوره به دوره بدتر شده است و سرمایه مردم را نابود کرده اند.بنده خودم از سال 82که سهامدار بوده ام هم اکنون سهام کاشی اصفهان ، پارس قوطی،پارس متال ،شپلی ام بسته است و همچنین سهامهای مرقام ،آکنتور هم بسته وسهامداران نگرانند بهتر است این نوشته به دست وبه گوش مسئولین برسد. هیچ جایی از این بورس بدتر نیست و فقط درجهت نیستی سرمایه مردم حرکت می کنند
ناشناس
-
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
مپنا را هم سه ماه است که بسته اند و به هیچ کس هم پاسخگو نیستند .
فواد نیک سرشت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹
بورس نیوز درود بر شما
وتوسم مدتی قبل گرفتم 350 تومان الان شده 150 تومان در جواب من شرکت می گوید بخاطر تقسیم سود است .خوب اگه پول تو بانک هم بگذاری وقتی سود می دهد ازپولت کم نمی شو د
سال قبل برای کم کردن میانگین خریدم 195 الان شده 150 .کسی هم به حرف ما اعتنا نمی کند فقط دنبال حق عضویت میلیونی ماهانه خودشان هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵
بیش از 70 درصد سهام بنده در وبصادر و خاور خوابیده .
واقعا خشمگینم . دلم می خواهد خودروی پر از تی ان تی داشتم و می زدم تالار بورس را ویران می کردم. کجای دنیا این مسخره بازی هست که نماد یک شرکت را ماها ببندند؟
ناشناس
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
بعد بهت میگن بورس عش!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳
بنظرم مدیران جدید هیچ احاطه ای بر مشکلات و بیماریهای مزمن بورس ندارند و تصمیم های نابجا و نامناسب آنان باعث تزلزل اعتماد سهامداران شده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
خواهش می کنیم این سهم رمپنا را هم یک نفر بگه چرا بستن حتی امور سهام شرکت و تلفن های شرکت هم به هیچ وجه جواب گو نیست و از اواخر تیر ماه تا کنون سهم بسته است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
خواهش می کنیم این سهم رمپنا را هم یک نفر بگه چرا بستن حتی امور سهام شرکت و تلفن های شرکت هم به هیچ وجه جواب گو نیست و از اواخر تیر ماه تا کنون سهم بسته است
ناشناس
BELGIUM
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
چرا این همه اجحاف در حق سهامدار دولت مالیات راپیش پیش ئریافت می کندحق کارگزاری پیش دریافت چندر غاز اگر ضرر نباشد سود میوه فروش سر کوچه 10 متر مغازه بیست میلیون تومان رهن شش میلیون تومان ماهیانه اجاره مغازه 3میلیون تومان کرایه وانت 5میلیون تومان کارگرمحاسبه شود درامد شخص در ماه چقدر است وهیچ کس هم به ایشان تو نمی گوید حال سهام داران تسبت بهم دیگر حسادت کنند کی برنده است