بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
شرکت کارگزاری نهایت نگر بررسی کرد:

شیر پاستوریزه پگاه فارس از نگاه بنیادی

شرکت در 3 سال اخیر با سرمایه ثابت 20 میلیارد تومانی فعالیت نموده و طبق گزارش سال 94 دارای 9.5 میلیارد تومان سود انباشته می باشد.
کد خبر : ۱۷۰۷۰۳
معرفی شرکت

شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس یکی از شرکت‌های بزرگ تحت پوشششرکت صنایع شیر ایران با مالکیت 89%است. ظرفیت تولید اینکارخانهروزانه ۴۵۰ تن محصول است. این شرکت تولیدکنندۀ فرآورده هایشیر،پاستوریزه، استریلیزه و طعم دار، انواعماستودوغبا طعم‌های متفاوت،پنیرایرانیلیوانی و پاکتی، کرۀ قلبی،کشکپاستوریزه،خامهاستریل و ... است.

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، این شرکت در سال ۱۳۴۲ با نام کارخانه شیر پاستوریزه شیراز با ظرفیت ۱۵ تن شیر روزانه و در سال ۱۳۴۶ به بهره‌برداری رسید. این کارخانه در سال ۱۳۵۹ با کارخانه شیرزرقانکه در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی تاسیس شده بود ادغام شد و تحت عنوان شیر منطقه‌ای فارس شروع به فعالیت کرد. مساحت این کارخانه ۱۴ هکتار بوده و در ۳۲ کیلومتری شمال شیراز فعالیت می‌کند. این شرکت با ظرفیت اولیه۱۵۰ تن، یکی از کارخانه‌های بزرگ تحت پوشش شرکت صنایع شیر ایران محسوب می‌شود.

 

صنایع شیر ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده صنعت لبنیات در خاورمیانه دارای زیر مجموعه تولیدی و لوجستیکی زیر می باشد:

 

شیر پاستوریزه پگاه فارس از نگاه بنیادی

 

بررسی وضعیت شرکت

* دارایی: عمده مبلغ دارایی ها را حسابهای دریافتنی و موجودی های کالا تشکیل داده است. با توجه به اینکه 85% مروادات شرکت با شرکت های وابسته و گروه می باشد بدیهی است که عمده مطالبات از اشخاص وابسته باشد . شرکت همواره تا سطحی از موجودی های کالا را در اختیار داردکه بیشتر شامل مواد اولیه و بسته بندی می باشد.

نسبت جاری شرکت در وضعیت مناسب و پایداری قرار دارد اما نسبت آنی شرکت که معرف نسبت دارایی های آنی بر بدهی های جاری می باشد، زیر 1 بوده که عمده دلیل آن بالا بودن مبلغ موجودی های کالاست. شاید به لحاظ تئوریک این نسبت در وضعیت مناسبی نباشد، ولی با توجه به اینکه دوره گردش موجودی های کالا بالای 8 می باشد ، موجودی های کالا با سرعت بالایی به وجه نقد تبدیل می گردند.بنابراین نسب آنی فعلی نگران کننده نمی باشد.

شیر پاستوریزه پگاه فارس از نگاه بنیادی

 

زمین کارخانه 14 هکتار بوده که در صورت های مالی ارزش آن 901 میلیون ریال اعلام گردیده است همچنین زمین مذکور رهن وام بانک صنعت و معدن و سپه می باشد.

*بدهی : عمده بدهی های شرکت را بدهی به تامین کنندگان کالا و تسهیلات تشکیل داده است .این تسهیلات از بانکهای توسعه صادرات، سپه وکشاورزی در سال 94 اخذ گردیده، و سررسید آن ها برای سال 95 می باشد. کاهش و پرداخت تسهیلات در گزارشات میان دوره منتشر شده مشهود می باشد.

*حقوق صاحبان سهام: شرکت در 3 سال اخیر با سرمایه ثابت 20 میلیارد تومانی فعالیت نموده و طبق گزارش سال 94 دارای 9.5 میلیارد تومان سود انباشته می باشد.

ترکیب و فرآیند تولید:

 

شیر پاستوریزه پگاه فارس از نگاه بنیادی

 

 

نمودار سودآوری : همانطور که از نمودار زیر پیداست، شرکت طی سال های اخیر با آهنگی منظم سودآوری خود را افزایش داده است.

 

شیر پاستوریزه پگاه فارس از نگاه بنیادی

 

سایر نسبت های مالی

 

شیر پاستوریزه پگاه فارس از نگاه بنیادی

 

 

پیش بینی سودآوری 95

 

 

شیر پاستوریزه پگاه فارس از نگاه بنیادی

* با توجه به رویه با ثبات و البته افزایشی شرکت در مقدار فروش محصولات ، مقدار فروش در حالت اول بر اساس بودجه و در حالت دوم به دلیل اخباری مبنی بر قرارداد صادرات 1000 تن شیر خشک به روسیه و بارگیری 200 تن از این محصولات در آبان ماه، فروش این محصول نیز به مقادیر فروش اضافه گردیده است.

* نرخ های فروش محصولات در 6 ماهه ابتدای سال بسیار پایین تر از نرخ های بودجه شده بوده ، ولی در گزارش 1 ماهه مهرماه این نرخ ها اصلاح گردیده اند. بر همین اساس برای 5 ماه باقی مانده شرکت نرخ های فروش مطابق با فروش 1 ماهه مهر پیش بینی گردیده است.

* خرید مواد بسته بندی و خرید شیر به صورت ترکیبی(خرید شیر خام بر اساس نرخ مصوب و مابقی نرخ خرید سایر مواد اولیه و مواد بسته بندی) عنوان گردیده است. لازم به توضیح است که این نرخ برای7 ماهه ابتدای سال بسیار کمتر (معادل 15,371,846 ریال) از نرخ بودجه شده خریداری شده است ولی با توجه به افزایش نرخ محصولات در 1ماهه مهر ماه در حالتی محتاطانه، معادل 18,599,934 ریال برآورد گردیده است.

* با توجه به نبود اطلاعات دقیق، نرخ فروش شیر خشک بر اساس نرخ فروش شیر خشک شرکت پگاه اصفهان در 6ماهه پیش بینی گردیده است.

* با توجه به موعد سررسید وام های شرکت در سال 95 و کاهش محسوس مبلغ تسهیلات در اخرین گزارشات، هزینه های مالی با کاهش پیش بینی گردیده است.

محاسبه سود هر سهم

شیر پاستوریزه پگاه فارس از نگاه بنیادی

 

 

 

* نتیجه گیری:

با توجه به مفروضات فوق سود هر سهم شرکت در حالت اول 832 ریال و در حالت دوم با فرض فروش شیر خشک 963 ریال پیش بینی گردیده است.

لازم به توضیح هست که حاشیه سود ناخالص این شرکت همواره بین .8.5% تا 11% بوده است. طبق تحلیل فوق حاشیه سود در حالت اول 11% و در حالت دوم با فرض صادرات شیر خشک به عنوان یک اتفاق جدید 11.8% برآورد گردیده است.

 

 

تحلیلگر: مریم نصر

اشتراک گذاری :
ارسال نظر