بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
شرکت کارگزاری نهایت نگر بررسی کرد:

پیش بینی سال 96 شرکت نفت و گاز پارسیان، سود یا زیان؟

سال مالی پارسان منتهی به شهریور ماه است. این شرکت ترازنامه 9 ماهه منتهی به خرداد ماه خود را منتشر کرده اما علی رغم پایان مهلت قانونی جهت ارسال صورت مالی 12 ماهه حسابرسی نشده، تا این تاریخ اقدام به انتشار گزارش ننموده است.
کد خبر : ۱۷۱۱۶۸
مقدمه:

گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در مرداد ماه ۱۳۸۶، با نام اولیه شرکت توسعه الوند غدیر به صورت شرکت سهامی خاص به ثبت رسید و در بهمن ماه ۱۳۸۹ به شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان تغییر نام یافت، همچنین در سال 1390 با هدف توسعه فعالیت­ها، نام شرکت به گروه گسترش نفت و گاز پارسیان تغییر یافته و با پذیرش این شرکت در بورس اوراق بهادار تهران، سهام این شرکت بهمن ماه ۱۳۹۰ در بورس تهران عرضه شد. سرمایه ثبت شده این شرکت در آخرین افزایش سرمایه از 30.000 میلیارد ریال به 40.500 میلیارد ریال افزایش یافت و همکنون برنامه افزایش آن به 47.500 میلیارد ريال توسط هیات مدیره در دست اقدام است.

ترکیب سهامداران:


پیش بینی سال 96 شرکت نفت و گاز پارسیان، سود یا زیان؟

صورت های مالی اساسی

الف) ترازنامه: سال مالی پارسان منتهی به شهریور ماه است. این شرکت ترازنامه 9 ماهه منتهی به خرداد ماه خود را منتشر کرده اما علی رغم پایان مهلت قانونی جهت ارسال صورت مالی 12 ماهه حسابرسی نشده، تا این تاریخ اقدام به انتشار گزارش ننموده است.

بر اساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، بر مبنای گزارش 9ماهه، مجموع دارایی های جاری شرکت 20.8 هزار میلیارد ريال ( عمدتا حساب دریافتنی ) و در مقابل 28.9 هزار میلیارد ريال بدهی جاری ( عمدتا سود سهام پرداختنی ) ثبت گردیده که هر دو مورد مربوط به سود تقسیمی مجامع است.

پیش بینی سال 96 شرکت نفت و گاز پارسیان، سود یا زیان؟

حساب های دریافتنی عمدتا از پتروشیمی پردیس، شیراز، کرمانشاه، پارس، زاگرس و مارون است. اما بخش بسیار مهمی از حساب های پرداختنی( 15هزار میلیارد ريال ناخالص) بدهی بابت خرید سهام پالایش نفت بندرعباس و پالایشگاه شیراز است که تا سال 1399 و به مرور تسویه می گردد. رقم خالص این بدهی بدون احتساب سود و کارمزد آن بالغ بر 11 هزار میلیارد ريال است.

سود سهام پیشنهادی و پرداختنی مربوط به تقسیم سود سال مالی 94 به میزان 19هزار میلیارد ريال و الباقی آن مربوط به سنوات پیش ازان است. شرکت قصد دارد از این محل 7هزار میلیارد ريال افزایش سرمایه دهد که پیشنهاد آن توسط هیات مدیره مطرح و گزارش حسابرس ضمیمه آن به سازمان بورس ارجاع می شود تا مصوبه افزایش سرمایه صورت گیرد.

با توجه به سود انتظاری محقق شده در 12ماهه منتهی به شهریور 1395، می توان انتظار داشت حقوق صاحبان سهام پارسان نسبت به گزارش 9 ماهه 5.5 هزار میلیارد ريال افزایش یافته باشد که این اتفاق تحت تاثیر تقسیم سود پارسان و فروش سهام حریل خواهد بود. با این اوصاف، به شرح جدول زیر می توان خالص ارزش دارایی های شرکت را محاسبه کرد:

پیش بینی سال 96 شرکت نفت و گاز پارسیان، سود یا زیان؟

* پرتفوی بورسی بر اساس قیمت های 15 آذر ماه ارزش گذاری شده است. پرتفوی غیر بورسی در خصوص شرکت سرمایه گذاری هامون، ارزش بر اساس سودآوری قابل تکرار محاسبه شده همچنین شرکت پتروشیمی کیان هرچند طرح 3 میلیون تنی در زمینه محصولات آروماتیک و اتیلنی دارد اما پیشرفت فیزیکی آن بسیار اندک است و زمان بهره برداری از طرح سال 1400شمسی خواهد بود لذا افزایش ارزشی برای آن لحاظ نگردید همچنین پتروشیمی پارس بر اساس سودآوری قابل تکرار و شرکت های مشابه ارزش گذاری شده است.

صورت سود و زیان: شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پارسیان سال مالی منتهی به شهریور 94 را با تحقق 21.4هزار میلیارد ريال سود به پایان برد. برای سال جاری 14.2هزار میلیارد ريال سود پیشبینی کرده که حدود 5 درصد در گزارش 12 ماهه کاهش خواهد یافت. برای سال جاری منتهی به شهریور 1396 نیز این شرکت 12.2هزار میلیارد ريال سود پیشبینی کرده که با سرمایه 40.500میلیارد ريالی 302ريال به ازای هر سهم خواهد بود. سیاست تقسیم سود این شرکت 90درصد است و در هفته های آتی مجمع این شرکت بیش از 300ريال سود تقسیم خواهد کرد.

وضعیت سودآوری شرکت به شرح جدول زیر است:


پیش بینی سال 96 شرکت نفت و گاز پارسیان، سود یا زیان؟

بر اساس جدول فوق، شرکت پتروشیمی پارس، پتروشیمی پردیس و پس ازان زاگرس و مارون بیشترین سود را ایجاد می کنند. بر اساس برآورد های معقول انتظار می رود سودآوری شرکت های مورد اشاره به نحوی تغییر کند که سود 12هزار میلیارد ريالی سال جاری به 15هزار میلیارد ريال برسد به عبارتی سود سال 96 از سال 95 بیشتر باشد در حالی که انتظار شرکت کاهش سود بوده است.

باید توجه داشت که در مقطع فعلی سود پتروشیمی زاگرس با تعدیل مثبت مواجه شده که شرکت هنوز آنرا در صورت مالی خود اعمال نکرده همچنین انتظار می رود که پتروشیمی پردیس بتواند سود خود را با توجه به رشد قیمت اوره به شکل محسوسی بالا ببرد ضمن اینکه سود انتظاری پتروشیمی پارس نیز بالاتر ازین ارقام است چون خوراک این شرکت گاز است اما محصول آن منطبق با دلار است نتیجه اینکه سود سال جاری از سال قبل بالاتر است.

با توجه به اهمیت سودآوری پارسان و با توجه به نسبت قیمت به درآمد مناسبی که دارد، سود و زیان تحلیلی این شرکت به شرح زیر قابل تعدیل است:

پیش بینی سال 96 شرکت نفت و گاز پارسیان، سود یا زیان؟

این انتظار وجود دارد که وضعیت سودآوری زیر مجموعه ها که عمدتا اوره، متانول و فرآورده های پالایشی تولید می کنند بهبود یابد و در نهایت این شرکت ها سود سال 1396 را افزایش دهند با این حال سود واقعی سال مالی منتهی به شهریور 1395 اندکی کاهش یافته که علت آن انتظار کاهش تقسیم سود شپدیس و عدم تحقق کامل سود فروش سرمایه گذاری ها است. در فضای فعلی که قیمت ها در بازار کالایی روندی صعودی گرفته، پارسان نیز می تواند بیش از پیش مورد توجه واقع شود.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: ولید هلالات

اشتراک گذاری :
ارسال نظر