بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
صندوق های سرمایه گذاری مشترک با درآمد ثابت یکی از نهادهای مالی اثر گذار در بازار سرمایه هستند که در شرایطی که عملکرد منفعلانه و خنثایی در بازار سرمایه دارند، ابلاغیه یک دستورالعمل موجب شد تا این صندوق ها بیش از پیش نقدینگی در بازار بورس را به سمت بازار پول جذب کنند.
کد خبر : ۱۷۱۵۶۰
نویسنده :
اصلی

صندوق های سرمایه گذاری مشترک با درآمد ثابت یکی از نهادهای مالی اثر گذار در بازار سرمایه هستند که در شرایطی که عملکرد منفعلانه و خنثایی در بازار سرمایه دارند، ابلاغیه یک دستورالعمل موجب شد تا این صندوق ها بیش از پیش نقدینگی در بازار بورس را به سمت بازار پول جذب کنند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، چندی پیش ابلاغیه ای مبنی بر اعمال سقف حداکثر 10 درصدی برای صندوق های سرمایه گذاری مشترک با درآمد ثابت در راستای خرید اوراق بهادار در بورس اعلام شد که بموجب آن اختیارات مدیران صندوق ها را برای تزریق نقدینگی در بازار پول از طریق خرید انواع اوراق با درآمد ثابت گسترش داد. به طوریکه در پی اعمال سقف حداکثر 10 درصدی و عدم اعمال کف برای میزان سرمایه گذاری های این صندوق ها در اوراق بهادار، مدیران صندوق می توانند نقدینگی اندک و یا نزدیک به صفر را به بخش سرمایه گذاری در اوراق بهادار اختصاص دهند و با توجه به سرمایه قابل توجه خود می توانند با خرید اوراق با درآمد ثابت به تقویت بازار پول و بانک ها به عنوان اصلی ترین رقیب بازار سهام کمک شایان توجهی کنند.

بر اساس اطلاعات موجود، صندوق های با درآمد ثابت دارایی هایی قابل توجهی در حدود 83 هزار میلیارد تومان در اختیار دارند که بخش اعظمی از این دارایی را در بخش اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند و بدین ترتیب به طور غیر مستقیم به افزایش درآمد بانک ها که در شرایط فعلی وضعیت اسفباری دارند، کمک می کنند. انواع صندوق های سرمایه گذاری همچون صندوق با درآمد ثابت عمدتاً از طریق شرکت های کارگزاری در بازار سرمایه تأسیس شده اند و با هدف تقویت معاملات بازار سرمایه و بهبود روند معاملات آن فعالیت می کنند، اما به نظر می رسد با تدوین دستورالعمل هایی همچون تعیین سقف 10 درصدی برای سرمایه گذاری در بورس توسط صندوق های با درآمد ثابت، بسترهای مناسبی برای سوق نقدینگی قابل توجه این صندوق ها به سمت بازار پول و سرمایه گذاری بدون ریسک فراهم شده است.

این در حالی است که متولیان بازار سرمایه می توانستند با تعیین حداقل میزان سرمایه گذاری در اوراق بهادار، صندوق ها را به تزریق نقدینگی در بورس مجاب کنند تا قطره ای از چشمه خروشان صندوق ها به بازار سرمایه روانه شود و این بازار را به سمت رونق و صعود حرکت دهد. به طور قطع اعمال کفی برای سرمایه گذاری در اوراق بهادار در صندوق های با درآمد ثابتی به رفع مشکل اصلی بورس یعنی کمبود نقدینگی کمک شایان توجهی خواهد کرد و اگر درصدی هر چند اندک از کل دارایی های صندوق ها به طور هماهنگ توسط کلیه صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به بورس تزریق شود جان تازه ای به این بازار بخشیده خواهد شد و بازار سرمایه که در شرایط فعلی تشنه نقدینگی است، اندکی سیراب می شود.

از این رو، اگرچه تاکنون بانک مرکزی، دولت و سایر نهادهای ذیربط اقدام اساسی و کارآمدی در جهت بهبود روند معاملات بورس و رفع مشکلات و ابهامات پیرامون آن انجام نداده اند، اما به نظر می رسد متولیان بازار سرمایه به عنوان حامیان و مدافعان حقوق سهامداران می توانند با اصلاح دستورالعمل مذکور در بهبود روند بسیار موثر واقع شوند و با تزریق نقدینگی از طریق نهادهای مالی که از جنس بازار سرمایه هستند، بورس و سهامدارانش را در مسیر صعود و بالندگی هدایت کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
هر کسی که با سرنوشت این همه بدبخت وبیچاره با یک ابلاغیه بازی کرده خواهی نخواهی به تیر غیب گرفتار خواهد شد سه سال زمان کمی نیست که این همه افراد کم سرمایه که با آن چرخ زندگی خود وخانواده را میگذاراندند از بین رفتند
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
متاسفانه بازار بورس به شعبه ای برای بانکها برای فروش اوراق با درآمد ثابت تبدیل شده. این روال تا پایان این دولت ادامه خواهد داشت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
قيمت دلار به بالاي 4000 صعود كرد... ظاهرا براي خروج از ركود تنها راه همين است
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
وقتی افرادی از جنس بازار بر سمت سازمان بورس تکیه نزده باشند و و وقتی شورای عالی بورس همه بانکی هستند همین آش ه و همین کاسه
بورس شده شعبه بانکها
بورسیست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
مملکت ورشکسته ست چه انتظاری دارین ؟ دولت بیاد بورس رو رونق بده ؟ واسه کی ؟ هنر کنن یه پولی واسه خانواده خودشون بردارن تو این 8 سال . ایران بیشتر داره برای بقا می جنگه تا پیشرفت و سربلندی
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲
با سلام ميخواستم بگم به مسولان سازمان بورس و مسولين دولتي كه با وعده و وعيدهاي كاذب مردم رو به سمت بورس كشوندن و سرمايه هاي مردم كه با هزار جور بدبختي تو اين بورس دود شد و رفت بگم بهشون كه بايد پاسخگوي ضرر و زيان مردم باشيد و مسول پاي مال شدن حقوق مردم طي ساليان اخير در بورس باشيد،چرا وعده هاي دولت اقاي روحاني در بورس عملي نشد!!!!چرا برخي اقايان تحت عنوان مدير عامل وقتي ميبينن سهامداراشون ورشكسته شدن و به قهقرا رفتند نميان جوابگو باشن؟؟؟!!!!!!
ناشناس
BELGIUM
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
با سلام به زحمت کشان بورس نیوز مظلبی که عنوان می شوداگر چه ربطی به موضوع مطرح شده ندارد ولی ازهدایت وچرخش اقتصادی گرداننده ان شرکت حکایت دارد راننده تریلی بازنشسته میگفت سال 41بار سیمان درود به تهران دادندبار را خالی کردم پایانه بار سیمان ابیک به خوزستان را صادر کرد به مسول مربوطه گفتم چرا دستی به پشتم زد گفت پسرم اگر این کار را می کنم بخاطر راننده ها وکارگران تهران وخوزستان که بیکار نشوند وخیلی افراذ دیگر هم به این طریق مشغول می شوند وروزی بدست می اورند وگر نه دوتا فورقون با دو کارگر در تهران ودرود این کار می توانستند انجام دهند ونیازی به امثال شما نباشد
ناشناس
BELGIUM
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
توضیح بشتر در مورد چرخش زندگی ودر اوردن مخارج به غیر از شما ها تعویض روغنی ها .پنچر گیران.پمپ بنزینیها وافراد دیگری که مستقیم فقط از طریق جابجایی سیمان عایدی کسب می کنند وکسانی هم غیر مستقیم کسب درامد می کنند پسرم من به فکر نون خوردن دیگران هم هستم وحال که می توانم این طریق خدمت جزءی به جامه کرده باشم چرا نکنم هیچ وقت تنها به خودت فکر نکن بعله به فرمایش شما من می توانستم تنها حمل و نقل خوزستان وحومه را با یک سری راننده وتهران بحومه را باسری دیگر ولی انوقت اقتصاد پویا نبود (البته پویا را بنده اضافه کردم چون داستان طولانی بود)