بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
27 دی ماه سال 94 بود که ساعت اقتصاد ایران 12 سال به عقب کشیده شد و برجام بعد دو سال تلاش سیاست مداران کشور به فرجام رسید. پس از این اتفاق امید سرمایه گذاران به بازگشت بازار بورس در جهت رشد و صعود بازار سرمایه زنده شد به طوریکه طی چند ماه پایانی سال گذشته شاهد مثبت شدن بورس و رشد شاخص ها و قیمت ها طی مدت مذکور در این بازار بودیم.
کد خبر : ۱۷۲۲۲۴
نویسنده :
یارمحمدی

یکسال گذشته و درست در روز 27دی ماه سال 94 برجام به فرجام رسید و امیدها به رونق اقتصاد و بازگشت بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصادی کشور به سمت صعودی دوباره، زنده شد، اما طی این مدت اتفاقاتی در اقتصاد و خصوصاً در بازار بورس رخ داد که شرایط خلاف انتظار سرمایه گذاران و سهامداران پیشرفت.

به گزارش بورس نیوز، 27 دی ماه سال 94 بود که ساعت اقتصاد ایران 12 سال به عقب کشیده شد و برجام بعد دو سال تلاش سیاست مداران کشور به فرجام رسید. پس از این اتفاق امید سرمایه گذاران به بازگشت بازار بورس در جهت رشد و صعود بازار سرمایه زنده شد به طوریکه طی چند ماه پایانی سال گذشته شاهد مثبت شدن بورس و رشد شاخص ها و قیمت ها طی مدت مذکور در این بازار بودیم.

طبق اطلاعات موجود از 27 دی ماه سال 94تاکنون شاخص وزنی ارزشی بورس از 25 هزار و 288 واحد به 27 هزار و 816 واحد رسید و بازدهی نزدیک به 10 درصد را برای سهامداران به ثبت رسانید، نوسانات این نماگر طی چند ماه بعد از فرجام آنچنان بود که تا سقف 30 هزار و 989 واحدی نیز پیشرفت، اما با شروع سال 95 و با کمرنگ شدن اثرات روانی این توافق هسته ای امید سهامداران نیز کمرنگ تر شد تا حدی که اکنون بعد از یکسال از این اتفاق مثبت و تاریخی نوسانات بازار به روال قبل و پیش از آن بازگشته است و هنوز در اقتصاد کشور نشانه هایی از رونق ظاهر نشده، هرچند که طی مدت مذکور بسیاری از شرکت های مختلف با سرمایه گذاران خارجی مذاکراتی انجام داده اند اما همچنان نتیجه بخش عمده مذاکرات انجام شده مشخص نشده است.

اما در این بین عملکرد متخصصان و سرمایه گذاران حرفه ای بازار بورس بسیار قابل توجه می باشد. به این ترتیب که در بین صندوق های سرمایه گذاری در سهام فعال در بازار سرمایه اغلب با پیش بینی نرخ های سود محتاطانه و اکثراً کمتر از نرخ بهره بدون ریسک در اقتصاد، نا امیدی خود را از چشم انداز روزهای آتی بورس نشان داده اند، به طوریکه تنها صندوق افتخار حافظ با پیش بینی سود 24 درصدی با عمر 865 روزه و درصد اندک دارایی نقدی نرخی بالاتر از نرخ سود سپرده بانکی که نرخ بهره بدون ریسک در اقتصاد کشور تلقی می شود، برآورد کرده است و دیگر مدیران و کارشناسان حرفه ای بازار سرمایه نرخ هایی کمتر از نرخ بدون ریسک پیش بینی کرده اند که خود نشانگر چشم اندازی غیر شفاف از بازار بورس می باشد.

با توجه به این نکته وقتی حرفه ای های بازار این چنین برآوردی از شرایط بازار دارند سهامداران خرد نیز رغبت خود را برای سرمایه گذاری در بورس از دست می دهند و نسبت به جو بازار بی اعتماد می شوند.

این اتفاقات در حالی طی یکسال گذشته ایجاد شد که تقریباً اکثر صندوق های سرمایه گذاری در سهام بازدهی های مثبت و مطلوبی کسب کردند و تنها 3 صندوق طی مدت مذکور بازدهی منفی به ثبت رساندند.

در این بین صندوق نیکان پارس با کسب بازدهی 102 درصد برای یکسال گذشته در صدر جدول قرار گرفته است اما باتوجه به بازدهی 3 ماهه یک ماه صندوق و جو کلی بازار طی چند ماه اخیر به نظر می رسد بخش عمده این بازدهی را در ماه های بعد از به سرانجام رسیدن برجام که جو مثبتی در بازار حاکم شده بود، کسب کرده باشند. چرا که همانطور که عنوان شد بازدهی 3 ماهه صندوق 21 درصد و بازدهی یک ماه گذشته آن نیز 0.5 درصد بوده است.

علی رغم اینکه به نظر می رسید، شرایط کلی بازار بورس در سال 95 بهتر از سال 94 باشد و با توجه به گشایش های انجام شده شاهد بهبود شرایط اقتصادی کشور باشیم، اما هنوز چشم انداز اقتصادی کشور آنچنان که باید شفاف و روشن نشده و همچنان سیاست های دولت در جهت رفع رکود مشخص نیست، با وجود آنکه تنها چند ماه به پایان دولت یازدهم بیشتر باقی نمانده است. این مسأله و نگرانی سهامداران و سرمایه گذاران طی چند ماه اخیر نیز شدت بیشتری گرفته به طوریکه بازدهی یک ماه صندوق های سرمایه گذاری در سهام نیز گویای این امر می باشد. چرا که طی یک ماه اخیر تنها یک صندوق ETF بازدهی نزدیک به 10 درصدی کسب کرده و دو صندوق افق روشن بانک خاورمیانه و بین المللی مهرآفرین پارس به بازدهی بیشتر از یک درصد دست یافته اند و از میان حدود 100 صندوق سرمایه گذاری بازدهی صفر تا منفی 12.2 درصد محقق کرده اند.

در پایان گفتنی است با در نظر گرفتن این فرض که سهامداران به دنبال صعود مطلق در بازار سهام نیستند و خواستار روند منطقی در قیمت سهام حاضر در بورس هستند، از متولیان بازار سرمایه و مسئولین اقتصادی کشور خواستاریم تا اقدامات و برنامه هایی در جهت بهبود چشم انداز اقتصادی کشور و بازار سرمایه به اجرا درآورند تا بورس از رکود فعلی خارج شود و به سمت پویایی حرکت کند. چرا که در حال حاضر آنقدر شرایط ابهام دارد که از عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در سهام کاملاً روشن است حتی حرفه ای ها و متخصصان بازار بورس نیز تحلیل روشن و مثبتی از وضعیت کلی بازار ندارند و چشم اندازشان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر