بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲
کاهش حجم و ارزش معاملات بورس تهران در کنار افت قیمت اغلب نمادهای فعال بورسی در معاملات روز جاری چندان ارتباط مستقیمی با نشستن رسمی دانالد ترامپ بر صندلی کاخ سفید طی مراسم روز گذشته نداشت.
کد خبر : ۱۷۲۳۲۶
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.11.02 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 150 واحد کاهش به رقم 56436 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 228 واحد کاهش عدد 167355 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 61 واحد کاهش به رقم 27809 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فخوز" با 11 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "خساپا" با 34 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحدکاهش به رقم 842 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1859 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1731 میلیارد ریال رسید.

اولین روز از معاملات بازار سرمایه در هفته جاری و تنها یک روز پس از مراسم تحلیف رییس جمهور جدید آمریکا با روندی نزولی و افت بیش از 175 واحدی شاخص کل همراه بود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، کاهش حجم و ارزش معاملات بورس تهران در کنار افت قیمت اغلب نمادهای فعال بورسی در معاملات روز جاری چندان ارتباط مستقیمی با نشستن رسمی دانالد ترامپ بر صندلی کاخ سفید طی مراسم روز گذشته نداشت چرا که اولاً صحن صحبت های ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی تفاوت بسیار زیادی با این روزها دارد و ثانیاً وی در سخنرانی روز گذشته در مراسم تحلیف خود از اقداماتی صحبت کرد که رسیدن به نیمی از آنها زمان بسیار زیادی را صرف خواهد کرد و احتمالاً وی کمتر خواهد توانست به موضوعاتی همچون نقض یا تغییر مفاد توافق هسته ای فکر کند که نه تنها برایش سودی ندارد بلکه هزینه بر هم خواهد بود.

پس با این اوصاف باید پرسید که روند امروز بورس متأثر از چه موضوعی بود؟

مسئولین و متولیان بازار سرمایه باید یک نکته ای را قبول و به آن عمل کنند، بابد با بورس با زبان خودش سخن گفت، باید بورس را از دریچه خودش دید.

بورس تهران طی 4 سال گذشته بیشترین ضربه را از عدم تحقق وعده ها خورده و نه کاهش سود شرکت ها، بورس در روزهایی که گفته می شد اولویت اول مسئولین است اما نبود، وعده های پایان روند نزولی بورس به حقیقت نرسید و ...

در مجموع بورس و اهالی آن طی 4 سال گذشته یا خیلی دیر صدایشان شنیده می شد یا خیلی دیر وعده های داده شده توسط مسئولین عملی می شد به عبارت ساده تر طی مدت یاد شده در اکثر قریب به اتفاق موارد می شود گفت که نوشدارو بعد از مرگ بورس رسیده است و این موضوع امروز تبدیل به بزرگترین ترس اهالی بازار سرمایه شده است، ترس از دیر رسیدن نوشدارو.

بر این اساس، نزدیک به دو هفته است که اهالی تالار در انتظار عملی شدن مصوبه اخیر سازمان بورس مبنی بر ورود 5 درصد از نقدینگی صندوق های با درآمد ثابت به بازار سرمایه است اما متأسفانه تا به امروز نه تنها نقدینگی وارد نشده بلکه حتی اغلب مدیران این صندوق ها نیز کوچکترین واکنش یا اظهار نظری را نسبت به این موضوع نداشته اند.

جالب است بدانید که بعضی از مدیران این صندوق ها با بیان این موضوع که هنوز تا موعد تمدید مجوز صندوق بیش از یکسال فاصله داریم خبر از انجام رفع تکلیف در زمان یک ماهه پایانی سال انقضای مجوز می دهند.

لذا امروز اهالی تالار بیم آن دارند که کارشکنی برخی مدیران صندوق ها سبب وارد آمدن جو بی اعتمادی دوباره ای در بازار سرمایه شود و عدم ورود نقدینگی توسط آنها برگ دیگری بر دفتر وعده های نامحقق مسئولین بیافزاید.

از همین رو از مسئولین سازمان بورس و متولیان بازار سرمایه که این روزها تمام قد و با حداکثر توان در حال اجرای وعده های خود به جهت رفع کاستی ها و موانع بازار سرمایه هستند پیشنهاد می دهیم برای حفظ و نگهداری اعتماد به وجود آمده از اراده آنها به شکست رشد و توسعه بازار سرمایه، حداکثر توان خود برای برخورد با مدیران کارشکن صندوق های با درآمد ثابت را بکار بندند و هر چه زودتر نشانه های اجرای مصوبه اخیر را در بازار سرمایه هویدا سازند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
با 5در صد و این حرفها کار درست نمیشود .این بورس تا بعد از انتخابات یعنی تا 4 ماه اینده نزولی خواهد بود .تازه بعد از ان باتوجه به شرایط موجود میتوان پیش بینی کرد که جه خواهد شد
ادم منطقی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۴
بورس نیوز ... احساسی با مشایل برخورد نکن .
چند نفر 10/20 میلیون پول اوردن قمار کنن دیدن خبری نیست شروع کردن جوسازی شما چرا حمایت می کنی ؟ سرمایه صندوق ها حق الناس ه . بحث ه میلیارد ها تومن ه . اگه بازار باز ریخت جواب گو کی هست ؟
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
فعلا ایران تعصیله برید بخوابید انشااله اسفدماه یه سر بزنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
با حرف ووعده هیچ کس به جایی نمی رسد ومتاسفانه مدیران کشور همه متخصص درحرف زدن اماناتوان از عمل درمیدان کدام ورزشکار با حرافی قهرمان شده است