بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
اگر بخواهیم دستورالعمل جدید سازمان را از نگاه دارندگان واحدهای سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت تحلیل کنیم می بایست به این نکته توجه شود که اصولاً افراد ریسک گریزی در این صندوق ها سرمایه گذاری می کنند و ساختار این صندوق ها در اقتصاد کشورمان همان صندوق های بازار پول است.
کد خبر : ۱۷۲۳۳۵
نویسنده :
جمشیدی

به نظر می رسد می بایست دستورالعمل جدید سازمان بورس در خصوص تعیین حداقل میزان سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام را از دیدگاه های مختلف بررسی کرد. به عبارت بهتر این موضوع باید از نگاه دارندگان واحدهای صندوق ها، مصالح کلان بازار سرمایه و سهامداران موشکافی شود.

یک کارشناس بازار سرمایه و مدیر صندوق یک کارگزاری بانکی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اگر بخواهیم دستورالعمل جدید سازمان را از نگاه دارندگان واحدهای سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت تحلیل کنیم می بایست به این نکته توجه شود که اصولاً افراد ریسک گریزی در این صندوق ها سرمایه گذاری می کنند و ساختار این صندوق ها در اقتصاد کشورمان همان صندوق های بازار پول است. بر این اساس صندوق های با درآمد ثابت ذاتاً برای افراد ریسک گریز تأسیس شده اند و نباید در دارایی های آنها دارایی ریسک داری با نوسانات قیمتی روزانه همچون اوراق بهادار باشد. از این رو، از دیدگاه دارندگان واحدها اختصاص حتی 0.5 درصد از منابع مالی صندوق ها به سهام امری نادرست تلقی می شود و سبب تحمیل ریسک بر آنها خواهد شد.

محسن عبدالهی افزود: سازمان بورس نهادی همچون صندوق های با درآمد ثابت را راه اندازی کرده که منافع آن می بایست عاید بازار سرمایه شود. از این رو اگرچه این گونه صندوق ها در شعب بانک ها پذیره نویسی می شوند اما در نهایت درآمد آنها باید عاید بورس شود و سازمان بورس دغدغه مدیریت عملکرد صندوق ها به نفع بازار سرمایه را دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم سازمان بورس و الزام آن به صندوق ها امری درست به شمار می رود، ابراز داشت: برای پاسخ به این سوال باید دید که آیا سازمان بورس برای رونق بازار سرمایه راهکار دیگری داشته است یا نه؟

نباید فراموش کنیم که وضعیت بازدهی و عملکرد صندوق های با درآمد ثابت طی دو سال گذشته این گونه نبوده و صندوق ها با کمک شبکه بانکی رشد کردند. در این شرایط سازمان بورس با اعمال فشار و الزام بر صندوق ها سبب می شود تا ماهیت آنها ریسک پذیر و همراه با نوسان گردد که این امر موجب افزایش حجم ابطال ها و در نهایت خروج نقدینگی می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثرات اجرای ابلاغیه مذکور بر کلیت بورس در این خصوص اظهار داشت: ممکن است نهاد نظارتی در کوتاه مدت به این نتیجه برسد که الزام سرمایه گذاری پنج درصدی صندوق ها در سهام باعث ورود نقدینگی به بورس می شود اما در نهایت اعتماد سرمایه گذاران به بازدهی مطمئن صندوق ها از بین می رود و این سلب اعتماد موجب خروج نقدینگی خواهد شد.

عبداللهی به منافع اهالی بازار سرمایه ناشی از اجرای دستورالعمل سازمان بورس اشاره کرد و اظهار داشت: ورود نقدینگی به بورس از سوی صندوق ها سبب افزایش قیمت سهام شرکت ها و رشد نسبت پی بر ای بازار سهام برای مدتی کوتاه می شود، در عین حال نیز در شرایط رونق بازار سرمایه فروشندگانی همچون سهامداران حقیقی با سرمایه بالا، شرکت های سرمایه گذاری و صندوق های بازنشستگی به جهت کمبود نقدینگی اقدام به عرضه سهام و شناسایی سود خواهند کرد و در نهایت پس از دوره ای ارزش سهام شرکت ها کاهش می یابد. بر این اساس می توان گفت بازار سرمایه برای حرکت در مسیر صعودی به تقویت و توسعه زیر ساخت های اقتصادی کشور نیاز دارد.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: با توجه به همه موارد عنوان شده صندوق های با درآمد ثابت به منظور تمدید مجوز فعالیت خود و افزایش سقف واحدهای می بایست الزام ساختاری از جانب سازمان بورس را رعایت کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
عامل ورود نقدینگی به بورس وجود صداقت و شفافیت در بورس است.... آنوقت خواهیم دید ســــرمایه به بورس باز خواهد گشت.....